Ryyppääkö teidän 15v tytöt?
Entä polttaako? Meidän tyttö ei tee kumpaakaan. Yhdessä vaiheessa pyysi hakemaan alkoholia ja olisi halunnut juoda pari pulloa siideriä. Mutta tämäkin vaihe meni ohi. Ei myöskään pyöri iltaisin missään vaan on kotona. Joskus meillä kavereita yötä, mutta itse ei kyllä mene kavereiden luo yöksi. Laitoin tuon iän väärin, mutta täyttää kyllä alkuvuodesta 15v. Saa toki kertoa kaikenikäisistä teineistä ja pojistakin. Poikaystävääkään ei tytöllä ole ja keskiarvo noin 8 eli ei edes mikään hikari.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhemmat todellakaan tiedä kaikista kokeiluista :D Ellei lapsi sitten ole kotona ihan aina eikä ikinä vietä kavereidensa kanssa aikaa tai ole kotona ilman vanhempia. Vanhemmat aliarvioivat myös lastensa oveluutta koska eivät tietenkään halua uskoa mitään "pahaa" juuri omista lapsista. Miettikäähän nyt vähän omaa nuoruutta...
Oma nuoruus oli hyvin samanlainen kuin omalla lapsellani. Jos en ollut koulussa tai harrastuksissa, olin kotona. Vielä 21-vuotiaana olin raivoraitis absolutisti, edes omissa häissäni en ottanut lasillista kuohuviiniä. Ensimmäisen kerran olin humalassa 23-vuotiaana.
Nuoruusvuosista on ihan mahdollista selvitä ilman kännitörttöilyjä. Ja silti pitää hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani eivät vieläkään tiedä ryyppäämiseni todellista määrää teininä vaikka olen 20v. Enkä ole ajatellut kertoakaan. Paljon vietin myös minäkin aikaa kotona, mutta aina keksin keinot. Tupakointiakaan ei huomattu kotona varmaan vuoteen... Huvittaa lukea joitain vastauksia tyyliin: "meidän lapsi ei ole koskaan ollutkaan humalassa"... Mistä sinä sen tiedät? :D
Tämä on juuri tyypillistä, että kun on itse vietetty kostea nuoruus ja kaikki kaveritkin ovat olleet samanlaisia alkoholin ongelmakäyttäjiä, niin ei pystytä yhtään ymmärtämään että ihan oikeasti on olemassa fiksuja nuoria, joita alkoholinkäyttö ei vaan kerta kaikkiaan kiinnosta, vaan pitävät sitä typeränä ja halveksivat niitä, jotka koulussa kertovat kännisekoiluistaan.
ikävä kyllä, on nyt 16 mutta läträsi alkoholin kanssa kyllä jo vuos sitte. polttaa myös, sen tekee ihan meidän vanhempien nähden vaikka tietää ettei tod hyväksytä. vaatekaapista on löytynyt puolikas mäyräkoira ja oon pari kertaa hakenut sen kyliltä kun oon saanut soiton että tyttö riekkuu siellä humalassa. ja sama meno jatkuu aina vaan.. tulee humalassa kotiin ja nukkuu seuraavan päivän krapulaa pois. kertokaa joku mitä tuon tytön kanssa pitää tehdä? ei auta kotiarestit, kotiintuloajat, rahahanojen sulku, uhkailu, ei mikään. paria vuotta vanhempi isoveli ei siis tehny puoliakaaan niin paljon pahojaan kuin mitä tuo tyttö. T. paska mutsi
Kyllä minusta vanhemman pitää ottaa vastuuta sen verran, että voi sanoa ettei lapsi käytä alkoholia.
Harrastukset pitää poissa monesta pahasta, ja yökyläily vain aikuisten valvomana. Aina ei tietenkään pysty vahtia, mutta useimmiten kyllä. Monet 15-vuotiaat käyttää lähes viikottain alkoholia ja kyllä syytän siitä vanhempia. On annettu mahdollisuus olla pois kotoa, on annettu rahaa jonka käyttökohteesta ei tiedetä jne.
Kun siskoni oli 13v (siis ihan ihan lapsi!!) hänen muutamalla kaverilla oli kotiintuloaika klo 01. Olin silloin nuori, mutta ajattelin silti että mitäs helvettiä. Mitä ne vanhemmat ajatteli että lapsi tekisi ulkona siihen aikaan? Kyllä silloin voi arvata, että on mahis siihen että lapsi juo jonkun vanhemman pojan pullosta mäkkärin vessassa.. Ei hyvä. Kantakaa vastuuta.
Ja alkoholin käytöstä ei ole lapselle MITÄÄN hyötyä. Ei tule sen takia seinäruusuksi, ettei lapsena dokaa. Jos äiti ja isä on läsnä kotona ja antaa lapselle aikuisuuteen hyvän itsetunnon, niin viinaa ei silloin näistä syistä tarvita.
Miten se edes vois polttaa tai ryypätä? Ei riitä vielä ikä.
24: rahahanojen sulku kunnes tavat muuttuu, kyllä se auttaa sitten kun kaverit kyllästyy lainaamaan.
Krapula-aamuna keskustelu ja mahdollinen yhteydenotto johonkin auttavaan tahoon
Kotoota ei saa poistua esim viikonloppu iltaisin mikäli on antanut aihetta olettaa että menee juomaan.
Tupakat aina katki vessanpönttöön kun löytyy.
Viinat pois aina kun löytyy.
Jos ei kuulu tytöstä niin etsitte kyliltä itse tai laitatte viestin että kotiin tai ilmoitatte katoamisen poliisille.
Älkää ostako "bilevaatteita".
Palkitkaa hyvästä käytöksestä. Esim jos lopettaa polttamisen saa osaa jotkut vaatteet tms...
Liikaa yhteys, jotta voitte puhua ja jotta teidän pettymys merkitsee jotain lapselle
Antakaa jotain vastuuta (harrastus?) lapselle niin, että juominen ja sitäkautta huomion saaminen vähentää merkitystään
Seksivalistus.
Näistä voi valita mieluisia keinoja, tuskin kaikkia mutta jotain. Ei se juominen varmaan heti lopu, mutta jämäkkä aikuinen joka puolustaa lapsen parasta viimeiseen asti on suurin rakkaudenosoitus teinille. Ainakin äidin arvostus kasvaa :) tappelemaan ei teinin tasolla kannat ruveta.
Vierailija kirjoitti:
ikävä kyllä, on nyt 16 mutta läträsi alkoholin kanssa kyllä jo vuos sitte. polttaa myös, sen tekee ihan meidän vanhempien nähden vaikka tietää ettei tod hyväksytä. vaatekaapista on löytynyt puolikas mäyräkoira ja oon pari kertaa hakenut sen kyliltä kun oon saanut soiton että tyttö riekkuu siellä humalassa. ja sama meno jatkuu aina vaan.. tulee humalassa kotiin ja nukkuu seuraavan päivän krapulaa pois. kertokaa joku mitä tuon tytön kanssa pitää tehdä? ei auta kotiarestit, kotiintuloajat, rahahanojen sulku, uhkailu, ei mikään. paria vuotta vanhempi isoveli ei siis tehny puoliakaaan niin paljon pahojaan kuin mitä tuo tyttö. T. paska mutsi
Uhkaa lastensuojelulla ja toteuta uhkauksesi seuraavasta mogasta. Nollatolerenssi! Miten voi polttaa teidän nähden, jos ette hyväksy? Eikö siitä tule riittävää rangaistusta? Kavereista eristäminen on paras rangaistus ja kuntouttava toimi.
Eiii meijän lapsi.. :D mä join 13-15v reippaasti kavereide kanssa.KAIKKI JOI mut enää en oo juonu oon 22v paitsi kerran kävin baarissa kun täytin 18..
Ap, 14-vuotias on ihan eri kuin 16-vuotias. Jos 14-vuotias on PYYTÄNYT alkoholia, hän kyllä suunnittelee ryyppäämistä, ja usko minua, kahdessa vuodessa nuori on jo ihan eri. Voi olla että sinäkin haet nuortasi vuoden sisällä yksi tai kaksi kertaa joistakin bileistä.
Niin, ostitko siideriä kun hän pyysi?
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin vuoden virkavapaata ja ottaisin lapsen kotiopetukseen. 24/7 läsnäoloa lapsen kanssa niin kauan, että sanoma menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkaa lastensuojelulla ja toteuta uhkauksesi seuraavasta mogasta. Nollatolerenssi! Miten voi polttaa teidän nähden, jos ette hyväksy? Eikö siitä tule riittävää rangaistusta? Kavereista eristäminen on paras rangaistus ja kuntouttava toimi.
Anteeks vaa mut 16-17v ei ainakaa laitoksee yleensä enää oteta ellet vedä kamaa ja toiseksee mitä auttaa ilmotus lastensuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks vaa mut 16-17v ei ainakaa laitoksee yleensä enää oteta ellet vedä kamaa ja toiseksee mitä auttaa ilmotus lastensuojeluun?
Voin sanoo myös et toi eristämine TURHAA et voi eristää lasta "kavereistaan"
Kyllä hän juo melkeinpä joka viikonloppu ja polttaa tupakkaa. En todellakaan hyväksy asiaa, mutta ei sille voi oikein tehdä mitään. Ei ole rangaistukset toimineet, toivottavasti sitten vanhempana järkiintyy.
Mulla alko ryyppäys vasta joskus 16-17v, mut eipä sekään ollu kun joskus kerran kuussa. Polttaa aloin satunnaisesti juomingin yhteydessä joskus 17v. Nyt olen 18.
- Tyypillinen lastensuojelun asiakas on 13-15 -vuotias nuori, jonka koulunkäynti ei suju, ja jonka kanssa vanhemmat eivät pärjää, sanoo johtava sosiaalityöntekijä Tuija Nieminen-Kurki.
Ja onhan lastensuojelulla muitakin keinoja kun huostaanotto...
Olen itse vasta 20, eikä lapsia ole, mutta aloin omia "teinivuosiani" (kuulostaa hassulta, kun eihän niistä kauaakaan ole :D) muistella. Taisin ensimmäisen kerran juoda muutaman annoksen 14-vuotiaana vanhempien serkkujen tarjoamana, salaa tietenkin. Ekat kännit 15-vuotiaana parhaan ystävän kanssa lähimetsässä, samalla reissulle tuli poskareita vedettyä. Jälkeenpäin ajateltuna aika säälittävää, olin kuitenkin ujo, kevyesti hikke naapurintyttö..
Myöhemmin alkoholia join silloin tällöin, "tosissaan" vasta täysi-ikäisenä. Nykyään tulee kyllä hämmentävän harvoin alkoholia nautittua vaikka opiskelija olenkin.
Ei juo eikä polta. Ei kulje kylillä iltaisin ja viikonloppuisin. Keskiarvo 9.5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoo myös et toi eristämine TURHAA et voi eristää lasta "kavereistaan"
Miten niin en voi eristää? Tottakai voin eristää alaikäisen kavereistaan ja eristänkin jos tarvitsee. Ihan normaalia päihdetyössä, että asiakkaan sosiaalisia kontakteja rajoitetaan. Aikuisten ihmisten facebookit ratsataan ja tapaamisiin pyydetään lupa.
Ihan kun osa olis jo luovuttanut? Tai ehkä se luovuttaminen on käynyt jo varhaislapsuudessa ja nyt se kasvatus kantaa "hedelmää".
Valitettavasti vanhemmat eivät voi aina olla täysin varmoja siitä, käyttääkö heidän lapsensa alkoholia. Tietysti jos lapsi pysyttelee kaikki illat kotona, niin todennäköisyys on aika pieni. Olen nyt parikymppinen opettajaopiskelija, ja itselläni hyvin tuoreessa muistissa se, kuinka ihmeellisen luovia keinoja vanhempien huijaamiseen käytettiin. "Kaverilla yökylässä" ollessa puhelut kotiin onnistuivat pikku jurrissakin varsin uskottavasti, ja osa pystyi jopa täysin pokkana esittämään selvää kotiin mennessään. Itse en kertaakaan jäänyt kiinni juomisesta, vaikka vanhempani olivat kiinnostuneita menoistani ja suhteellisen tiukkoja ja huolehtivaisia. Tosin kaveripiirissäni säästyttiin aina suuremmilta ylilyönneiltä ja pääosin oli aina vain hilpeän hauskaa. Kaikki eivät tietenkään ole näin onnekkaita. Suunnittelen itsekin hankkivani lapsia valmisttuttuani, eikä kyllä tulisi mieleenikään antaa heille aktiivista hyväksyntää alkoholinkäyttöön teininä. Kyllä lapsi tarvitsee jonkun joka kieltää ja valvoo, mieluiten sen oman vanhemman. Jos omat vanhempani olisivat sallineet ryyppäämisen, olisin varmaankin käyttäytynyt riskialttiimmin
matta