Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäisitkö vielä jos sinulla olisi 50/50 mahdollisuus saada kuollut lapsi?

Vierailija

Eli tilanne missä esikoisesi olisi syntynyt kuolleena ja sinulla olisi vielä yksi mahdollisuus yrittää toista lasta. Tässä raskaudessa olisi 50/50 mahdollisuus saada kuollut lapsi. Mikään seula ei paljasta tulevaa kuolemaa etukäteen, vaan se selviää vasta kun vauva syntyy.

Ajatuksena se, että toinenkin kuollut lapsi luultavasti ajaa mielenterveytesi siihen tilanteeseen, että et tule sitä kestämään, mutta elävä lapsi taas voisi tuoda elämääsi sen mitä olet aina halunnnut.

Yrittäisitkö vielä?

Kommentit (11)

Vierailija

Vaikea tilanne. Itse olen synnyttänyt kohtuun kuolleen lapsen. Sen jälkeen sain vielä kolme elävää lasta. Jokainen raskaus oli henkistä helvettiä, kun pelkäsi, että sama toistuu vaikka todennäköisyys oli pieni. Mutta ainoa mahdollisuus saada lapsi oli käydä se  helvetti läpi.

Jos todennäköisyys on 50/50 (ilmeisesti joku sairaus), niin en ehkä yrittäisi.

Vierailija

Riippuu syystä, eli jos kyseessä perinnöllinen sairaus tms, en varmaan uskaltaisi yrittää. Mutta voisin silti yrittää saada lapsen adoption kautta. Tai lahjasoluilla.

Vaikka ajattelen että lapsi on yksi suurimpia iloja elämässä, en ehkä uskaltaisi ottaa riskiä, koska oman lapsen menetäminen on varmasti yksi elämän isoimpia kriisejä. Ja kun mulle omien geenienn siirtäminen ei ole erityisen tärkeää, olisi adoptio/lahjasolut mulle ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija

Todella vaikea tilanne. Jos mulla olisi jo entuudestaan lapsi/lapsia, en yrittäisi enää, mutta jos mulla ei olisi yhtään lasta, niin todennäköisesti haluaisin yrittää.
Hankkiutuisin sitä ennen puhumaan jollekin hyvälle ammattilaiselle ja kävisin siellä säännöllisesti. Sillä yrittäisin varmistaa, että pysyn elävien kirjoissa, jos lapsi syntyy kuolleena.

Vierailija

Luulenpa että minäkin turvautuisin lahjasoluihin jos  oma genetiikkani pettäisi minut 50% mahdollisuudella. Yhden kohtukuolleen synnyttäneenä olen aika varma, että pää ei kestäisi toisenkin vauvan hautajaisia tuolla todennäköisyydellä.

Miten asia on noin, miksi se selviää vasta vauvan synnyttyä? Miksi vain yksi kerta vielä mahdollista yrittää?

Vierailija

Yrittäisin.
Olen käynyt vuosia lapsettomuushoidoissa ja vihdoin raskautunut, ja vaikkei lapsen kuolemaa voi verrata epäonnistuneisiin raskautumisyrityksiin, monta kertaa meinasin vaipua epätoivoon ja luovuttaa. Ajattelen silti että jos on pienikin mahdollisuus, kannattaa aina yrittää.

Jos nuo luvut pitävät paikkansa, sinulla on myös yhtä suuri todennäköisyys saada elävä lapsi. Normaalistikin kaikista raskauksista melko moni menee kesken (toki alkuvaiheessa jolloin keskenmeno ei ole välttämättä henkisesti ja fyysisesti niin raskas asia kuin loppuraskauden kohtukuolema).

Itse olen katunut vain asioita jotka olen jättänyt tekemättä. Minä miettisin loppuelämäni että mitä jos sittenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin.
Olen käynyt vuosia lapsettomuushoidoissa ja vihdoin raskautunut, ja vaikkei lapsen kuolemaa voi verrata epäonnistuneisiin raskautumisyrityksiin, monta kertaa meinasin vaipua epätoivoon ja luovuttaa. Ajattelen silti että jos on pienikin mahdollisuus, kannattaa aina yrittää.

Jos nuo luvut pitävät paikkansa, sinulla on myös yhtä suuri todennäköisyys saada elävä lapsi. Normaalistikin kaikista raskauksista melko moni menee kesken (toki alkuvaiheessa jolloin keskenmeno ei ole välttämättä henkisesti ja fyysisesti niin raskas asia kuin loppuraskauden kohtukuolema).

Itse olen katunut vain asioita jotka olen jättänyt tekemättä. Minä miettisin loppuelämäni että mitä jos sittenkin.

Eikö tämä ole melko itsekeskeinen lähtökohta lapsentekoon? :/ minäminäminä-minulle....

Vierailija

Yrittäisin jos se olisi mitä todella tahdon, 50% on aika hyvä mahdollisuus. Jos lapsi kuolisi, mulla olisi olo että olen tehnyt kaikkeni toteuttaakseni haaveen.
Toisaalta kyllä, olisiko se moraalisesti oikein tehdä toinen kuolemaan? Ei varmaan kovin mukava kokemus vauvalle/sikiölle kuolla. Aika kinkkinen ongelma oikeastaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat