Mihin ikään asti ok käydä vanhempien kukkarolla?
Hävettää näin 29-vuotiaana saada vanhemmilta rahaa. Ei lapsia, pienipalkkainen osa-aikatyö. Asun Oulussa eli en maksa 1000e kuussa vuokraakaan, mutta alle 1000e/kk ei riitä.
Kommentit (31)
Omat vanhempani löivät rahahanat kiinni heti kun täytin 18. Omaa lastani aion auttaa aina kaikin tavoin, oli ikä mikä hyvänsä.
Ei siihen tarvitse kysellä kenenkään muun kuin omien vanhempien mielipidettä.
Ei siinä mun mielestä oo mitään ikärajaa, jos vanhemmat haluaa rahaa antaa ja itse sitä tarvitsee niin ei siinä mun mielestä mitään väärää oo.
Itse oon 20 ja saan satunnaisesti isältä ja isovanhemmilta rahaa, koska he ovat hyvätuloisia.
Olen 28 ja pienipalkkaisesa työssä ja saan silloin tällöin vanhemmiltani rahaa.
Siihen asti kunnes muuttaa omaan kotiin ja on omat rahat yms. Tietysti joskus vanhemmat voi jotain ostella, mutta rahaa eivät lainaa. Näin mun kohdalla meni. Meillä on kyllä n. 200 km välimatkaa, että nykyään ei nähdä usein ja 18-vuotiaana muutin kotoa.
Kun opiskelee, nuori aikuinen siis, on ihan ok käydä vanhempien kukkarolla. Jos on töissä, myös opiskeluaikaan, ei ole ok käydä vanhempien kukkarolla. Hämmästelen loputtomasti, että 28 vuotias sisareni käy edeleen mamman kukkarolla, vaikka on itse työelämässä.
Koko ikänsä. Kerran vanhemmat tekevät mukuloita niin saavat myös kustantaa niiden elämisen.
Mä oon 20 ja saan joka kuu isältä 50€ bussikorttiin. Asun myös Oulussa ja nuoriso kk-matkakortti on kallis tikki, yli 60€.
Minun isä laittaa joka toinen kuukausi minun tilille 500e ja jouluksi yleensä 1500e. Ja olen 43v. Rahaa varmaan siksi, koska ei osaa juurikaan muistaa erikseen syntymäpäivinä tai jouluna lapsenlapsia. Sanoo suoraan, että osta mitä tarvitsee.
Veli (10v vanhempi) asuu ilmaiseksi vanhempien omistamassa asunnossa, joten ehkä kompensoi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Koko ikänsä. Kerran vanhemmat tekevät mukuloita niin saavat myös kustantaa niiden elämisen.
Sitten pitäisi tasapuolisesti kustantaa joka lapsen elämä tai ei kenenkään, ei vain yhden. Ja kyseessä ei ole mikään ressukka verrattuna muihin muka menestyviin sisaruksiinsa. On vanhin, 48-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitäisi tasapuolisesti kustantaa joka lapsen elämä tai ei kenenkään, ei vain yhden. Ja kyseessä ei ole mikään ressukka verrattuna muihin muka menestyviin sisaruksiinsa. On vanhin, 48-vuotias.
Totta kai vanhempien pitää kustantaa kaikkien omien mukuloiden eläminen riippumatta mukuloiden iästä.
Jos vanhemmilla on varaa niin miksi ei tukisi lapsiaan kykyjensä mukaan, oli ikä sitten mikä tahansa. Lapsihan voi kieltäytyä aina avusta.
Vierailija kirjoitti:
Minun isä laittaa joka toinen kuukausi minun tilille 500e ja jouluksi yleensä 1500e. Ja olen 43v. Rahaa varmaan siksi, koska ei osaa juurikaan muistaa erikseen syntymäpäivinä tai jouluna lapsenlapsia. Sanoo suoraan, että osta mitä tarvitsee.
Veli (10v vanhempi) asuu ilmaiseksi vanhempien omistamassa asunnossa, joten ehkä kompensoi sitä.
Tästä ei taida verottaja tykätä. Pankilla on velvollisuus ilmoittaa veronkierrosta.
Vaikka eläkepäiviin asti! Sehän on vain fiksuutta ruveta siirtämään omaisuuttaan jo nuorempana lapsilleen. Ja silloin he myös usein tarvitsevat sitä rahaa enemmän kuin esimerkiksi 50-vuotiaana vanhempien kuollessa.
Me ollaan ainakin saatu aina avustusta, vanhemmat ostavat esimerkiksi pyykkikoneen tai jotain muuta heille pientä, mutta meille isoa asiaa merkitsevää. Ja opiskelijana sai syödäkseen muutakin kuin näkkileipää eikä tarvinnut lainaa ottaa.
Monet ystäväni ovat myös "lainanneet" vanhemmiltaan asuntoon tarvittavan rahan niin ei ole korkokuluja. Itse otin kyllä oman lainan pankista ihan periaatteellisista syistä. n26
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei taida verottaja tykätä. Pankilla on velvollisuus ilmoittaa veronkierrosta.
Voihan se aina antaa puhtaana käteen, jos tuosta tulee ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi saa osallistua lapsensa elatukseen ikään katsomatta. Raha voidaan käyttää esim. ruokakauppaan tai vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi saa osallistua lapsensa elatukseen ikään katsomatta. Raha voidaan käyttää esim. ruokakauppaan tai vaatteisiin.
Mutta suoraan rahaa ei saa antaa. Raha on aina lahja, ja lahjaveron alainen.
Ei sille ole mitään ikärajaa, jos vanhemmilla on varaa antaa vaikka ruokarahaa ettei tarvitse ottaa opintolainaa tai elää pelkällä puurolla niin miksei? Minusta on kamalaa ja kylmää jos tuossa tapauksessa ei anna mitään. Tai kun on muuten lapsella rahat tiukilla, työttömänä, lapsenlapset tarvitsee jotain, ei ole rahaa vuokranmaksuun jne. Ellei ole kyse omasta tyhmyydestä vuoronperään niin minäkin aion auttaa sen verran kuin pystyn.
Veljenvaimo on 43v ja edelleen käy vanhemmiltani kärttämässä rahaa lapsille.