Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AV:n diagnooseja metsästävät erikoisuudentavoittelijat. Miksi?

Vierailija

No niin, tuli tuosta 'Olenko psykopaatti'-ketjusta mieleen.

Mikä saa tavallisen normitallukan (joihin luen 99,8 prosenttia väestöstä) hakemaan huomiota jollakin helkkarin diagnoosilla tai persoonallisuuden piirteellä?

Näitä keskenkasvuisia aloituksia riittää; olenko outo, ovatko harrastukseni outoja; miksi en tule toimeen naisten kanssa; mikä mua vaivaa - Pariisin verilöyly ei liikuta; huomasin olevani erityisherkkä; muita sähköallergisia sosiopaatti-leijanlennättäjiä paikalla?

Mitä saatte näistä märehdinnöistä? Onko elämä niin tylsää, että siihen pitää hakea sisältöä tekemällä netin diipadaapatestejä ja mouhuamalla niiden tuloksista anonyymisti mammapalstalla?

Kaikkihan kuvittelevat olevansa kovinkin erikoislaatuisia. Ei siinä mitään, kuvitellaan pois. Mutta kun joka kolmas aloitus on jonkun teinin tasolle jääneen huomiohuoran omanapaista pohdintaa mahdollisesta superhyper-epävakaa-vaativa persoonallisuus -häiriöstä, niin....

Menee myötähäpeän puolelle. Mutta voin yrittää ymmärtää. Kertokaa, mitä saatte irti itsediagnosoinnista, jota täysin tuntemattomat ihmiset sitten kommentoivat?

ps. suosikkiryhmäni näissä Mikä Mua Vaivaa -mammoissa on mielenkiintoisen ristiriitainen Introvertti Erakko Luonne, joka on kuitenkin onnistunut pariutumaan, lisääntymään, käymään töissä ja reuhaamaan netissä.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ihmisillä on nykyään ihan liikaa aikaa ja kiinnostusta analysoida itseään ja toisiaan. Tämähän on tietty hyvä, jos siitä on apua itsensä ja toisten ymmärtämisessä. Useimmiten menee kuitenkin ihan överiksi.

Vierailija

99,8 % ihmisistä on samanlaisia, mutta silti he kaikki ovat myös yksilöitä. Yksilöitä mietityttävät erilaiset asiat, ja erilaisissa elämäntilanteissa tulee esiin erilaisia asioita. Ja joskus helpottaa kauheasti, kun löytää jonkun nimen asialle, joka on aina ollut läsnä, mutta jota ei ole koskaan osannut nimetä. Nimettömänä on paljon helpompi keskustella näistä asioista. 

Tuota myötähäpeää en ihan ymmärrä. Mä jätän yleensä tuollaiset avaukset lukematta, ja vaikka lukisinkin, mun on aika vaikea kokea myötähäpeän tunteita siitä, että joku anonyymi avautuu anonyymipalstalla.

Vierailija

AP vastaa: myötähäpeä syntyy lähinnä siksi, että tällä palstalla on ehdoton naisenemmistö. Ergo, naiset ovat kai erityisen herkkiä tällaiselle soopalle. Joten pikkuisen nolottaa oman sukupuolen takia.

Naiset ovat mahtavia noin yleismaailmallisesti, mutta jos voisi muutamia kummallisia tapoja/uskomuksia poistaa, tässä olisi yksi.

Vierailija

Yleensä nämä erikoisuuden tavoittelijat ovat epäonnistuneet jossain tai muuten tehneet vääriä valintoja elämässään, ja on helpompi mennä diagnoosin taakse piiloon kuin kohdata tosiasiat. On helpompaa sanoa olevansa erityisherkkä-introvertti, kuin myöntää ettei ole uskaltanut tai viitsinyt nähdä vaivaa ihmissuhteissa. On helpompaa sanoa olevansa ADHD kuin myöntää laiskuus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ps. suosikkiryhmäni näissä Mikä Mua Vaivaa -mammoissa on mielenkiintoisen ristiriitainen Introvertti Erakko Luonne, joka on kuitenkin onnistunut pariutumaan, lisääntymään, käymään töissä ja reuhaamaan netissä.

Olen ko viittaukseen sopiva, mutta en tajua, mitä ristiriitaista noissa on?

Vierailija

No kuule vitonen, jos olisit aidosti introvertti ja erityisesti erakko, ei sinulla pitäisi kaiken järjen mukaan olla yhtään ihmiskontaktia. Voit olla syrjäänvetäytyvä tai jopa epäsosiaalinen, mutta et sinä hitokseen ole edes nähnyt erakkoa! AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
AP vastaa: myötähäpeä syntyy lähinnä siksi, että tällä palstalla on ehdoton naisenemmistö. Ergo, naiset ovat kai erityisen herkkiä tällaiselle soopalle. Joten pikkuisen nolottaa oman sukupuolen takia.

Naiset ovat mahtavia noin yleismaailmallisesti, mutta jos voisi muutamia kummallisia tapoja/uskomuksia poistaa, tässä olisi yksi.

Aika erikoista kokea tuollaista myötähäpeää ja nolotusta! En saa tuosta ollenkaan kiinni. Mä olen kyllä omassa elämässäni havainnut, että itsensä analysoimisesta ja siitä puhumisesta on lähinnä hyötyä. 

Vierailija

Nolottaa, koska naiset ovat muutenkin ikävä kyllä heikoilla esim. liikemaailmassa ja tieteissä. Tämä tällainen höperöinti jotenkin osoittaa, että syystäkin. Emme koskaan pääse miesten palkoille, jos ylläpidämme tällaista idioottimaista turhananalysointia. AP

Maailmassa niin paljon on kiinni vaikutelmista. Voit olla nainen ja fysiikan tohtori, mutta annas olla jos laittelet Naamakirjaan  nettitestituloksia ja kissankuvia, uskottavuus kärsii. Ihan oikeasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nolottaa, koska naiset ovat muutenkin ikävä kyllä heikoilla esim. liikemaailmassa ja tieteissä. Tämä tällainen höperöinti jotenkin osoittaa, että syystäkin. Emme koskaan pääse miesten palkoille, jos ylläpidämme tällaista idioottimaista turhananalysointia. AP

Maailmassa niin paljon on kiinni vaikutelmista. Voit olla nainen ja fysiikan tohtori, mutta annas olla jos laittelet Naamakirjaan  nettitestituloksia ja kissankuvia, uskottavuus kärsii. Ihan oikeasti.

Musta tuntuu, että itseanalysointi olisi paikoillaan sulle! Et sinä tai kukaan yksilö ole vastuussa naissukupuolen antamasta vaikutelmasta. Ja miksi on niin, että juuri sinun "naisellisina" pitämäsi asiat ovat niitä typeriä, mutta stereotyyppiset miesjutut - vaikkapa penkkiurheilusta tai autoista kohkaaminen - eivät sitä ole? Jos mä saan valita, maailma muuttuu siihen suuntaan, että ihmisten ei tarvitse esittää jotain ihme kovista ollakseen "uskottava". 

-

Suurin osa ihmisistä on aika tyhmiä, mutta en mä silti tunne myötähäpeää muiden ihmisten puolesta. Siihen vain pitää tottua, että enemmistö ihmisistä ei ole kiinnostunut faktoista ja tiedon hankkimisesta lainkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kuule vitonen, jos olisit aidosti introvertti ja erityisesti erakko, ei sinulla pitäisi kaiken järjen mukaan olla yhtään ihmiskontaktia. Voit olla syrjäänvetäytyvä tai jopa epäsosiaalinen, mutta et sinä hitokseen ole edes nähnyt erakkoa! AP

Täsmennetään, nuorempana olen kahden miehen kanssa seurustellut, töissä on pakko käydä.

Vierailija

Yksilöistä muodostuu joukko.

Uskokaa tai älkää mutta Aihe Vapaa on aika hemmetin näkyvä ja kuuluva foorumi. Täältä poimitaan jatkuvasti aloituksia iltapäivälehtiin ja muihin medioihin.

Ja kun AV on näin höperö, seuraava askel normiälyisen tallaajan ajatuskulussa on niputtaa kaikki naiset sellaisiksi, joita palstalla on,

Tämä on totuus, mutta ei tietenkään ole pakko uskoa.

Ja en tunne yhtään miestä, joka tekisi näitä Briggs-Meyers -pelletestejä. Tai jos tekee, osaa olla raportoimatta. AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yksilöistä muodostuu joukko.

Uskokaa tai älkää mutta Aihe Vapaa on aika hemmetin näkyvä ja kuuluva foorumi. Täältä poimitaan jatkuvasti aloituksia iltapäivälehtiin ja muihin medioihin.

Ja kun AV on näin höperö, seuraava askel normiälyisen tallaajan ajatuskulussa on niputtaa kaikki naiset sellaisiksi, joita palstalla on,

Tämä on totuus, mutta ei tietenkään ole pakko uskoa.

Ja en tunne yhtään miestä, joka tekisi näitä Briggs-Meyers -pelletestejä. Tai jos tekee, osaa olla raportoimatta. AP

Suurin osa ihmisistä, miehistä ja naisista, on tyhmiä ja höperöitä. Et sinäkään miltään älyn jättiläiseltä vaikuta. Se pitää vain hyväksyä. Jotkut perustavat maailmankuvansa iltapäivälehtiin, toiset eivät. Sä olet tehnyt tästä mielessäsi sukupuolikysymyksen.

Vierailija

Että tämä tulokulma naisten dissaamiseen tänään. Nyt lassukka voi taas huojentuneena todeta että minulla ei ehkä ole koulutusta, töitä eikä ihmissuhteita, mutta ainakin olen parempi kuin naiset.

Vierailija

No, jos puhutaan oikeasti sellaisesta väkisin erikoisuutta itsestään etsivästä henkilöstä... Moni ei vaan osaa hyväksyä että he ovat keskivertoja, tavallisia tallaajia kuten 99% ihmisistä. Ei siinä ole mitään vikaa, siis minun mielestäni, mutta nämä ihmiset eivät kestä olla kuin muut, yhtä tavallisia. Pitää tehdä väkisin jotain eroa tähän tavismassaan.

Vierailija

En väitä olevani älyn jättiläinen. Sellaisia on ollut about kourallinen ihmiskunnan historiassa. Ihmettelen vain, miksi höperyyttä pitää oikein korostamalla korostaa?

Sitä paitsi itsensä jatkuva analysointi vain lisää tuskaa. Kas kun me ihmiset olemme aika häilyviä kokonaisuuksia: hyvänä päivänä ollaan energisiä ja ulospäin suuntautuvia, huonona naama nurinpäin ja sosiaalisuus hukassa.

Ihmettelen, että mitä siitä saa, kun jatkuvasti ihmettelee omia - ihan tavallisia ja hetkestä toiseen muuntuvia - piirteitään. Tekeekö se elämästä parempaa? Pomosta mukavamman? Anopista asiallisen? Vai itsestä taas hetkeksi selkeästi rajatun ja sitä kautta "turvallisen" yksilön?

Lyhyesti: kuinka huono itsetuntemus täytyy ihmisellä olla, jotta diagnosointi tai jopa medikalisaatio tuo lohtua?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat