Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kristitty, maistraatissa naimisiin?

Vierailija

Onko täällä ketään uskovia kristittyjä jotka ovat "joutuneet" menemään maistraatissa naimisiin? Jäikö teitä harmittamaan kirkkohäiden puuttuminen? Voitte myös mainita syyn, miksi menitte maistraatissa naimisiin...

Kommentit (14)

Vierailija

Minä menin. Syy: inhoan kaikenlaisia juhlia ja häitä. Hoisimme vihkimisen maistraatissa työpaikan lounastunnilla. Kirkko- tai muita juhlavia häitä en olisi halunnut ikinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä menin. Syy: inhoan kaikenlaisia juhlia ja häitä. Hoisimme vihkimisen maistraatissa työpaikan lounastunnilla. Kirkko- tai muita juhlavia häitä en olisi halunnut ikinä.

Oletpa tietämätön. Ei kirkollinen vihkiminen pakota sua pitämään juhlia tai häitä. Pappi voi vihkiä parin vaikka ihan todistajien läsnäollessa lounastunnilla.

Vierailija

Omaa kokemusta ei ole, mutta tiedän että moni kristitty valitsee maistraatin siitä yksinkertaisesta syystä, että ei kuulu luterilaiseen seurakuntaan. Juridinen puoli hoidetaan maallisesti, hengellinen omassa yhteisössä, jolla ei ole vihkimisoikeutta.

Vierailija

Helluntailaiset kaverini menivät maistraatissa naimisiin. Pitivät sitten myöhemmin hääjuhlat helluntaikirkossa.

Katkeraan eroon päätyi tämäkin liitto.

Vierailija

Olemme uskova kristitty aviopari ja meidät vihittiin aikoinaan maistraatissa koska emme kuulu luterilaiseen kirkkoon. Emme koe tarvinneemme minkään papin aamenta liittomme siunaukseksi sillä meillä on aina ollut suora suhde Luojaamme Isään Jumalaan Poikansa Jeesuksen kautta. Erilaiset kirkot ovat vain kulisseja, niitä emme tarvitse eivätkä ne ketään pelasta. Jokainen ihminen on itse vastuussa tekemisistään ja tekemättä jättämisistään Jumalalle, mutta onneksi meillä on "välimiehenä" Poikansa Jeesus Kristus jonka lävistettyjen käsien kautta meillekin tulee armo mahdolliseksi.

Vierailija

Meidät vihittiiin ensin maistraatissa,koska seurakunta jossa käymme,ei ole pastorilla vihkimisoikeutta. Pastori siunasi avioliittomme kyllä hääjuhlassa. Maistraatti ei myöskään merkinnyt meille vielä avioliittoa suuremmin. Muutimme yhteen yms. vasta hääjuhlan ja siunauksen jälkeen.

Vierailija

täytyy myöd muistaa etä kunnon kristitty menee naimisiin vain yhden kerran. kun on erottu ja halutaan mennä uusiin naimisiin, niin silloin pitää mennä kirkon sijasta maistraatissa naimisiin.

Vierailija

Tunnen parin, jossa nainen kristitty ja mies ei kuulu kirkkoon. Eivät jääneet kuulemma maistraattihäät harmittamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
täytyy myöd muistaa etä kunnon kristitty menee naimisiin vain yhden kerran. kun on erottu ja halutaan mennä uusiin naimisiin, niin silloin pitää mennä kirkon sijasta maistraatissa naimisiin.

Ei kai sillä ole väliä missä menee naimisiin? Jos ajattelee, että vain kerran naimisiin, niin eihän silloin voi missään avioitua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kertoo just tapakristittyjen tietotasosta: luullaan että kirkollinen vihkiminen tarkoittaa automaattisesti häitä, ja siviilivihkiminen nopeaa ja vaatimatonta. Molemmat voi olla ihan mitä pariskunta itse päättää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin täällä on jo todettu, kirkollinen vihkiminen ei edellytä hääjuhlia. Olin jonkin aikaa töissä seurakunnassa ja sinä aikana siellä vihittiin yksi pari "arkisesti" papin työhuoneessa eräänä iltapäivänä. Minä ja eräs toinen työkaveri olimme todistajina. Vieraita ei ollut ja vihkiparikin aikoi kuulemma juhlia kahdestaan illalla ja mennä vielä töihinkin heti seuraavana päivänä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat