Omakotitalon rakentamisen/talopaketin kokonaishinta (vuokratontille)?
Itse ei tehtäisi mitään. Ymmärrän että suuria eroja tuo esim. maapohjaan tarvittavat työt, mutta kertokaas esimerkkihintoja omista projekteistanne!
Kommentit (40)
Minuakin kiinnostaisi kovasti kuulla kokemuksia. Saisiko esim. 100 neliöisen talon alle 150k? Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?
En usko että 150k riittää kokonaishintaan. Talopaketin saa siihen hintaan, mutta päälle tulee tontin raivaus, maatyöt, liittymät, pääsuunnittelija, pihatyöt yms. Yleensä nuo ei kuulu mihinkään talopakettiin. Kannattaa vertailla niiden sisältöä. Mutta kiinnostais kuulla millä kokonaishinnalla olette selvinneet? Ap
Meillä 540k, kaikki valmiina avain työnnettynä händyyn!
Ei Ap, mutta riittäisikö n. 160 neliötä, kaksi kerrosta, normaalit pohjatyöt 250 000 euro, jos itse tekee sisätyöt, ottaisi pakettina siis (hirsi)rungon.
Vierailija kirjoitti:
En usko että 150k riittää kokonaishintaan. Talopaketin saa siihen hintaan, mutta päälle tulee tontin raivaus, maatyöt, liittymät, pääsuunnittelija, pihatyöt yms. Yleensä nuo ei kuulu mihinkään talopakettiin. Kannattaa vertailla niiden sisältöä. Mutta kiinnostais kuulla millä kokonaishinnalla olette selvinneet? Ap
Kait tuolla jonkun alvsby taöon tekee halvalle tontille? Oikea talo on sitten sen 300k€
Älä IKINÄ rakenna vuokratontille!!
Noin 2000 euroa per nelilö tavanomainen taso rakennustavasta riippumatta. Jos katsot mitä uudehkot omakotitalot maksaa myynnissä, niin suunnilleen saman verran maksaa niiden rakentaminen.
Esim Älvärin Kuutar -talo 101.5m muuttovalmis hinta 151080e ja siihen rutkasti lisää muita kuluja, isoimpana ne maatyöt liittymineen.
Vierailija kirjoitti:
Ei Ap, mutta riittäisikö n. 160 neliötä, kaksi kerrosta, normaalit pohjatyöt 250 000 euro, jos itse tekee sisätyöt, ottaisi pakettina siis (hirsi)rungon.
Hirsitalo? Tervetuloa kesämökille asumaan... En huolisi millään, aivan hullu ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Noin 2000 euroa per nelilö tavanomainen taso rakennustavasta riippumatta. Jos katsot mitä uudehkot omakotitalot maksaa myynnissä, niin suunnilleen saman verran maksaa niiden rakentaminen.
Kerrosala vai huoneistoala x 2000€?
Halvin älvsbytalokin taitaa kustantaa sen 120 t€, siihen vastaava mestari sähköliittymät, vesi, viemäri, pihatyöt, jne. Eli kaikki teetettynä talo halvimmillaan ehkä 160 t€ vuokratontille, siinä silloin neliöitä reipas sata. Vähänkään autotallia, puoltatoista kerrosta, pihakiveystä, jne, niin ollaan yli kahdensadan, sitten kun neliöitä lisää tuonne 200 m2, niin hinta pompsahtaa 230 - 270 t€
200ke kaikkinensa sisältäen tontin. Itse tehty kaikki paitsi putki- ja sähkötyöt. Talo on 170 neliön elementtitalo.
Vierailija kirjoitti:
Esim Älvärin Kuutar -talo 101.5m muuttovalmis hinta 151080e ja siihen rutkasti lisää muita kuluja, isoimpana ne maatyöt liittymineen.
Juuri tuota halvemmalla ei voi taloa rakentaa. Tuohon sitten työmaan valvonta 20t ja viranomaiskulut, perustukset 20t, liittymät 15t, konetyöt ja täytöt pihalle 10t. Sitten vähän multaa, kievetyksiä, pihavaloja yms, niin kokonaiskustannukset on 200 tonnia.
Tuossa yksi lista kustannuksista
http://www.suomirakentaa.fi/talopaketit/valmistalot/hintatietoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrosala vai huoneistoala x 2000€?
Keskimäärin. Kerrosalalla laskien voi päästä jonkin verran alle ja huoneistoneliöillä voi mennä vähän yli. Sehän riippuu niin paljon siitä että mitä rakennetaan ja miten rakennetaan, mutta väittäisin että alle 1600€/kokonaisneliön ei rakenna enää kukaan eikä mitään, kun puhutaan kertarakentajasta, joka ostaa tarvikkeet rautakaupasta ja muita tavanomaisia kanavia käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
200ke kaikkinensa sisältäen tontin. Itse tehty kaikki paitsi putki- ja sähkötyöt. Talo on 170 neliön elementtitalo.
Todella halpa. Onko jo täysin valmis ja oletko tavallinen kertarakentaja vai alan ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse rakensin vuonna 2003 200 neliön rinnetalon hintaan 200.000€ ja silloin laskin että sitä ei kyllä samalla systeemillä voi rakentaa halvemmalla. Pari vuotta sitten laskin että saman talon uudelleen rakentamiseen pitäisi varata 320.000€ nykyisillä hinnoilla ja vaatimuksialla. Rinnetalona omani ehkä noin 30 tonnia kallimpi kuin tasamaalle helpoilla perustuksille tehnytnä, mutta uskomattoman halvalta tuntuu tuolaienen 200t€/170neliötä. Mikä on selittävä tekijä?
118 m2, avaimet käteen 260 000. Sisältää talon yläkertavarauksella. Ei sisällä autokatosta, tonttia eikä pihan laatoitusta. Uusimaa.
350k lähes kaikki itsetehty. Plus tontti.