Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologilla harjoittelija

ahdistunut
22.11.2015 |

Haluaisin tietää, onko jollekkin muulle käynyt niin, että menee gynen vastaanotolle ja naislääkärin mukana onkin mies kandi? Tämä tapahtui nuortenneuvonnassa ja vaikka erikseen olin naislääkäriä pyytänyt, ja siellä todettu että aina sellainen on, niin ilman mitään luvan kysymistä seurasi tämä muutaman vuoden minua vanhempi mies/poika tutkimusta. Olin jo alusta asti niin jännittynyt tilanteensta, koska vihaan gynekologi käyntejä, etten saanut suutani avatuksi ja pyytänyt poikaa lähtemään :( Jälkeenpäin se on harmittanut... Mielestäni vain todella omituista, ettei kysytä onko ok, että myös hän on seuraamassa tilannetta. Todettiin vain, että näin on. Jälkeenpäin tuntui todella pahalta, että jokin tuntematon mies, joka vielä ei ole edes lääkäri tutki värkkejäni.. Miesgynen pystyisin vielä sulattamaan, sillä sellaiselle tuommoinen olisi ihan arkipäivää, mut kandi jäi vaivaamaan mieltäni. En edes tiedä opiskeliko hän gynekologiksi.. Osaatteko te sanoa tuleeko gynen vastaanotolle muita opiskelijoita kuin niitä, ketkä haluavat gynekologeiksi? Helpottaisi tieto, että se olisi hänen uravalintansa, eikä vain mikätahansa lääkäriopiskelija katsomassa 19 vuotiaan intiimejä juttuja. Voi olla, että ylireagoin,mutta niinkuin aiemmin jo kerroin niin gynekologin käynnit ahdistavat niin suunnattomasti ja vain se asia että nainen on tutkimassa helpottaa sitä.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä naisia vaivaa että se naisgyne  voi olla lesbo  / bi ?

Kuka normaali nainen haluaa tuijottaa / tonkia  naisten värkkejä työkseen ?

Ei haittaa yhtään. Olennaista on, että naispuolisilla gyneillä on itsellään samanlaiset värkit ja he tajuavat naista paremmin.

Miehet gynekologeina tutkivat asiaa, jota eivät koskaan itse koe eli naisena olemista. Kaikki tieto tulee kirjoista ja muiden kokemusten kautta.

Toivon aina miespuolista gyneä, jos mahdollista. Koska heillä EI ole kokemuspohjaa esim. kuukautiskivuista tai yhdyntäongelmista. Eivät edes kuvittele tietävänsä ja ottavat asiat tosissaan. Lisäbonuksena se, että ovat minun kokemukseni mukaan huomattavasti helläkätisempiä. Esim. lämmittävät kylmiä instrumentteja ennen sisään tunkemista huomattavasti naiskollegoitaa useammin. Kokemusta on kymmenistä naisista ja vielä useammasta miehestä.

N32v

Tämä on hyvä pointti. Itse olisin hemmetin huono gynekologi, koska pidän suurta osaa kuukautisiaan voivottelevista naisista liioittelijoina.

Vierailija
62/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä oli yliopistollinen sairaala, oletusarvona on, että toimenpidettä voi olla seuraamassa opiskelijoita/kandeja/erikoistuvia ilman että erikseen kysellään. Siitä on yleensä lappujakin joka paikassa. Voit aina kieltää seuraajien läsnäolon, mutta se vaatisi tietysti sen että saat suusi avattua. Eli ei tuossa mitään kohtuutonta ollut.

Tästä on hiljattain tullut oikeusasiamiehen ohjeistus. Sen mukaan kaikissa opetussairaaloissakin on joka kerta erikseen KYSYTTÄVÄ LUPA potilaalta, jos tilanteeseen halutaan tuoda kandeja tai muita opiskelijoita. Ei siis riitä, että asiasta ilmoitetaan jossakin laitoksen seinällä, vaan joka ikisen toimenpiteen kohdalla on aina erikseen kysyttävä. Suostumuksen olisi vieläpä oltava kirjallinen. http://www.hs.fi/kotimaa/a1421290794980

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään. Olennaista on, että naispuolisilla gyneillä on itsellään samanlaiset värkit ja he tajuavat naista paremmin.

Miehet gynekologeina tutkivat asiaa, jota eivät koskaan itse koe eli naisena olemista. Kaikki tieto tulee kirjoista ja muiden kokemusten kautta.

Toivon aina miespuolista gyneä, jos mahdollista. Koska heillä EI ole kokemuspohjaa esim. kuukautiskivuista tai yhdyntäongelmista. Eivät edes kuvittele tietävänsä ja ottavat asiat tosissaan. Lisäbonuksena se, että ovat minun kokemukseni mukaan huomattavasti helläkätisempiä. Esim. lämmittävät kylmiä instrumentteja ennen sisään tunkemista huomattavasti naiskollegoitaa useammin. Kokemusta on kymmenistä naisista ja vielä useammasta miehestä.

Kandeja olen saanut mukaan rientoihin kolme kertaa. Eikä muuten ollut kertaakaan vain yksi. Ekalla kerralla paikslla oli 14 kandia. Vain katselivat. Toisella kerralla paikalla oli 5 kandia, joista kaksi tekivät sisätutkimusta. Kolmannella kerralla oli 3 kandia ja kaikki venyttelivät kohdunkaulaa ja hieroivat vauvan kalvoja. Kaikille piti neuvoa, että ronskimmat otteet, kun ei tuntunut samalta kuin lääkärin tekemänä.

Ehkä seuraavalla kerralla saan sitten vain yhden kandin opettelemaan:) Se on mulle ihan positiininen juttu, hyvä, että saavat harjotella.

N32v

Sinä se taidat tykätä esitellä paikkojasi.

Joo, tykkään. Mutta lääkärissä olen hoidattamassa terveyttäni, en "esittelemässä" paikkojani. Ja minulle on ihan sama mitä mieslekureiden mielessä liikkuu, kunhan ovat kohteliaita ja ammattitaitoisia. En ole mikään lasiprinsessa, joka ottaa itseensä kaikesta ja sirpaloituu pienestäkin pilkkeestä silmäkulmassa. Jos ongelma ratkeaa niin käynti on onnistunut.

Kuulostaa vaan hiukan erikoiselta että 5 kandia ihmettelemässä värkkiäsi ei tunnu kiusalliselta...

Vierailija
64/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan normaali nainen ei halua gyneksi, miten kukaan normaali mies voisi haluta? Eli logiikkasi mukaan kaikki miesgynetkin on pervoja, jotka haluavat alalle päästäkseen "tonkimaan naisten värkkejä työkseen", koska saavat siitä epänormaalia tyydytystä.

Vierailija
65/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tartte ruveta opetuspotilaaksi sen takia, että opiskelijat oppisivat. Suostumattomuudesta ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.

Vapaaehtoisia opetuspotilaita kyllä saadaan, kun laitetaan monensadan hormonikierukka ilmaiseksi tai tarjotaan ilmaisia ultraäänitutkimuksia.

Olennaista on se, että potilas tietää etukäteen tulevansa opetuspotilaaksi.

Ihmiset ovat yksilöitä: toista ei haittaa pätkääkään vaikka 10 kandia katsoo ja ronkkii. Toinen on pyörtyä kauhusta yhden lääkärin tutkiessa. 

Potilaslain mukaan, kuten täällä monesti todettu, opiskelijoita ei tarvitse hyväksyä seuraamaan eikä tutkimaan. Varsnkin gynen, urologian ja psykiatrian puolella olisi todella korrektia, että potilaalta kysyttäisiin, sopiiko opiskelijoiden olla paikalla eikä potilaan tarvitsisi tätä oma-aloitteisesti ilmaista. Monet jännittävät käyntiä niin paljon, etteivät pysty suutaan aukaisemaan.

Gynekologilla käynti voi olla monelle nuorelle ja vanhemmallekin naiselle elämän vaikeimpia ja ahdistavimpia paikkoja. Tämä siis tiedoksi niille vähättelijöille, jotka eivät voi ymmärtää, että ahdistaa. Jos sinua ei ahdista niin jotain toista voi ahdistaa! Jos sinä pystyt avaamaan suusi ja häätämään opiskelijat ulos niin joku toinen ei jännityksessään ja pelossa pysty!

Käyn itse mukavalla yksityisellä ja nappaan pari rauhoittavaa etukäteen.

Vierailija
66/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoittikin, että miesgynet ovat helläkätisempiä. Tämä pitää paikkansa! Yhtään ainoaa kovakouraista miesgyneä en ole tavannut, sen sijaan olen tavannut monta kovakouraista naisgyneä. Valitsen aina miesgynen, jos mahdollista.

Vierailija
67/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän näiden kandien saada perehtyä. Ei se lääkärintaito ole myötäsyntyistä. Yhdenkään potilaan piirakka ei tee lääkäreihin mitään vaikutusta, paitsi lääketieteellisessä mielessä. turhaan kuvittelette.

Valitettavasti tuo ei pidä paikkaansa. Veljeni on lääkäri, ja muistan hyvin, miten hän kuvaili omia ja miespuolisten opiskelukavereidensa tuntoja ekoista gynetutkimuskäynneistään. Tyttöparat!

Ikinä en sen jälkeen ole suostunut menemään miesgynelle. Ihan sama, mitä lässytätte muka ammattilaisuudesta. Tiedän liikaa lääkäreistä ja lääkäreitä, jotka eivät suinkaan ole mielessään asiallisia. Empatiakyky ja hienotunteisuus ei ole päivänselvä asia. Lääkärihuumori on myös välillä tosi roisia, ja näin varsinkin miesten kesken.

No, jos sem että sinun veljelläsi on epäammattimainen suhtautuminen työhönsä, ei toivottavasti tarkoita, että kaikilla on.

Vierailija
68/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kandeja olen saanut mukaan rientoihin kolme kertaa. Eikä muuten ollut kertaakaan vain yksi. Ekalla kerralla paikslla oli 14 kandia. Vain katselivat. Toisella kerralla paikalla oli 5 kandia, joista kaksi tekivät sisätutkimusta. Kolmannella kerralla oli 3 kandia ja kaikki venyttelivät kohdunkaulaa ja hieroivat vauvan kalvoja. Kaikille piti neuvoa, että ronskimmat otteet, kun ei tuntunut samalta kuin lääkärin tekemänä.

Ehkä seuraavalla kerralla saan sitten vain yhden kandin opettelemaan:) Se on mulle ihan positiininen juttu, hyvä, että saavat harjotella.

N32v

Sinä se taidat tykätä esitellä paikkojasi.

Joo, tykkään. Mutta lääkärissä olen hoidattamassa terveyttäni, en "esittelemässä" paikkojani. Ja minulle on ihan sama mitä mieslekureiden mielessä liikkuu, kunhan ovat kohteliaita ja ammattitaitoisia. En ole mikään lasiprinsessa, joka ottaa itseensä kaikesta ja sirpaloituu pienestäkin pilkkeestä silmäkulmassa. Jos ongelma ratkeaa niin käynti on onnistunut.

Kuulostaa vaan hiukan erikoiselta että 5 kandia ihmettelemässä värkkiäsi ei tunnu kiusalliselta...

Minusta taas kuulostaa ihan yhtä oudolta se, että joku kiusaantuu lekurissa. Minulle se on ihan luonnollinen tapahtuma.

Vierailija
69/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty virtsarakon tutkimus niin, että oli sekä sh-opiskelijoita katsomassa ja kandeja myös. Yksi oli vielä tutun tuttu. Höpöteltiin niitä näitä, tsekkasivat mitä pitäisi löytyä/olla löytymättä. En edes tajunnut, että pitäisi tehdä numero asiasta:D tää on tätä tyypillistä itsensä korottamista. Kaikilla meillä on samanlaist sisuskalut, mutta juuri minä olen erityisen erikoinen ja kandi on varmasti paikalla stalkatakseen värkkiäni...

Vierailija
70/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta. Minä joudun käymään gastroskopiassa tietyin väliajoin. Kuvitteleekohan se lääkäri jotain perverssiä siinä, kun tunkee mun kurkkuun sitä instrumenttia. Tuntuu vaan, kun lukee näitä, että lääkärit ovat potilaasta kiinnostuneita kaikessa muussa mielessä, vaan ei lääketieteessä.

Vierailija
71/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko sun lihalompakossa jotain hävettävää? Ei me gynet niistä kahvihuoneessa tai vapaa-ajalla puhuta, ellei nyt satu olemaan joku erityisen kaunis yksilö mukiinmenevässä naisessa kiinni, silloin saatetaan kehuskella kavereille tuopin äärellä ;)

t. Miesgyne33

Vierailija
72/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi muuta sanoa kuin että onpas tytöillä neuroottinen suhde omaan pyhimpäänsä, huh huh. Mutta tämäkin on varmaan miesten vika.

Sinulle on sitten ihan ok, kun muutama kandi on mukana tutkimassa, kun urologi tutkii eturauhasesi? Jostain syystä monelle miehelle on kova paikka, kun lääkäri - mies tai nainen - tutkii eturauhasen peräsuolen kautta. Tai että viisi miestä tekee sen tutkimuksen sinulle samalla käynnillä.

Kyllä minuakin nuorena gynekäynnit jännittivät enkä ylimääräisiä olisi halunnut tutkimukseen mukaan. Nyt viisikymppisenä on vaan hyvä, että lääkäriksi opiskelevat saavat käytännön kokemuksia.

Vierailija
73/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta. Minä joudun käymään gastroskopiassa tietyin väliajoin. Kuvitteleekohan se lääkäri jotain perverssiä siinä, kun tunkee mun kurkkuun sitä instrumenttia. Tuntuu vaan, kun lukee näitä, että lääkärit ovat potilaasta kiinnostuneita kaikessa muussa mielessä, vaan ei lääketieteessä.

Jaa tätä samaa skeidaa. Vielä kun vittuilette, niin poistatan ketjun.

Mene gastroskopiaan vaikka joka päivä ja kolonoskopiaan joka toinen päivä ja siinä välissä vielä muutama ulostenäyte.

Vierailija
74/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/kotimaa/a1421290794980

Tässä MUISTIN VIRKISTYSTÄ IHAN JOKAISELLE.

Vierailija
75/75 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on jos käyttää kaupungin palveluita. Mulla ollut lähes aina noita opiskelijoita ja niitä ollut aina kolme. Olen 50v.

Nyt aion jatkossa käydä yksityisellä. Jossain mullakin menee se raja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi