Gynekologilla harjoittelija
Haluaisin tietää, onko jollekkin muulle käynyt niin, että menee gynen vastaanotolle ja naislääkärin mukana onkin mies kandi? Tämä tapahtui nuortenneuvonnassa ja vaikka erikseen olin naislääkäriä pyytänyt, ja siellä todettu että aina sellainen on, niin ilman mitään luvan kysymistä seurasi tämä muutaman vuoden minua vanhempi mies/poika tutkimusta. Olin jo alusta asti niin jännittynyt tilanteensta, koska vihaan gynekologi käyntejä, etten saanut suutani avatuksi ja pyytänyt poikaa lähtemään :( Jälkeenpäin se on harmittanut... Mielestäni vain todella omituista, ettei kysytä onko ok, että myös hän on seuraamassa tilannetta. Todettiin vain, että näin on. Jälkeenpäin tuntui todella pahalta, että jokin tuntematon mies, joka vielä ei ole edes lääkäri tutki värkkejäni.. Miesgynen pystyisin vielä sulattamaan, sillä sellaiselle tuommoinen olisi ihan arkipäivää, mut kandi jäi vaivaamaan mieltäni. En edes tiedä opiskeliko hän gynekologiksi.. Osaatteko te sanoa tuleeko gynen vastaanotolle muita opiskelijoita kuin niitä, ketkä haluavat gynekologeiksi? Helpottaisi tieto, että se olisi hänen uravalintansa, eikä vain mikätahansa lääkäriopiskelija katsomassa 19 vuotiaan intiimejä juttuja. Voi olla, että ylireagoin,mutta niinkuin aiemmin jo kerroin niin gynekologin käynnit ahdistavat niin suunnattomasti ja vain se asia että nainen on tutkimassa helpottaa sitä.
Kommentit (75)
Lääkärinopintoihin pitää lisätä ajatustenlukua että osattaisi välttyä tällaisilta tilanteilta.
Tai sitten voi ihan opetella itse avaamaan sen suunsa eikä itkeä jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinopintoihin pitää lisätä ajatustenlukua että osattaisi välttyä tällaisilta tilanteilta.
Tai sitten voi ihan opetella itse avaamaan sen suunsa eikä itkeä jälkeenpäin.
No ei. Vaan potilaalta pitää kysyä, saavatko opiskelijat olla läsnä. Ei siis tarvita ajatustenlukutaitoa, ihan suunavaus- ja kuuntelutaito riittävät.
Itsellä ollut sijoiltaan mennyttä leukaa paikalleen laitettaessa kandeja vieressä ihmettelemässä. Eipä tuo haitannut, ja asianmukaisesti ensin kysyttiin, voivatko olla paikalla. Näyttivät jotenkin järkyttyneiltä :)
Minä synnytin Naisten klinikalla, siis yliopistollisessa sairaalassa, ja välillä oli jalkovälissäni jotain 7 kandia + lääkäri. Pääsin myös kuulemaan luentoa, jota opetuslääkäri siinä piti samalla. Ei häirinnyt yhtään. Tai no, ehkä vähän, kun niin moni arvioi kohdunsuun aukenemista ja se sai aina aikaan kamalan supistuksen. Mutta menipähän synnytys sutjakkaasti.
Pitäähän näiden kandien saada perehtyä. Ei se lääkärintaito ole myötäsyntyistä. Yhdenkään potilaan piirakka ei tee lääkäreihin mitään vaikutusta, paitsi lääketieteellisessä mielessä. turhaan kuvittelette.
yhteen kysymykseen: kaikilla lääkisopiskelijoilla on jossain vaiheessa gynen kurssi. Eli joko toi kandi oli pakollisella gynen kurssilla, tai sit erikoistumassa.
Julkiset sairaalat ovat opetussairaaloita. Niissä on aina hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoita ja opiskelijat tekevät toimenpiteitä ja tutkimuksia ellei erityisesti asiakas/potilas kiellä. Heillä on velvollisuus oppia. Pitää mennä yksityiselle, jos haluaa, että vain tietty ihminen saa alapäähän kurkkia.
Minulta kysyttiin, että onko ok, jos paikalla on pari kandia, vaikka kyse oli vain lyhyestä keskustelusta ennen sp-testejä.
Jos emättimen suuaukko tiukka niin tehtäänkö naistentautien poliklinikalla laajennusleikkausta?
Vierailija kirjoitti:
Julkiset sairaalat ovat opetussairaaloita. Niissä on aina hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoita ja opiskelijat tekevät toimenpiteitä ja tutkimuksia ellei erityisesti asiakas/potilas kiellä. Heillä on velvollisuus oppia. Pitää mennä yksityiselle, jos haluaa, että vain tietty ihminen saa alapäähän kurkkia.
EI siis anneta väärää tietoa. Potilaalta pitää kysyä lupa erikseen, ja potilaan kieltäessä ylimääräiset poistuvat. Opetuspotilaita riittää kyllä. Potilaslaki helposti unohdetaan, ja rikotaan sitä törkeästi. Opetan th-opiskelijoita.
Varmaankaan kyse ei ole siitä, että potilas kuvittelisi alapäänsä olevan "jotain ihmeellistä" ja miettisi mitä lääkärityypit siitä ajattelevat, vaan siitä, että se on intiimiä aluetta, jota potilas ei yksinkertaisesti oman itsensä takia halua joutua "esittelemään". Vaikka se lääkärille on ihan tavanomaista ja jokapäiväistä touhua, potilaalle se ei ole. Siksi pitäisi ehdottomasti kysyä, sopiiko että läsnä on muitakin eikä vain olettaa ja kohdella potilasta pelkkänä alapäänä ja opetusmateriaalina.
Gynekologi on varmaan pervoin ns. normaali ammatti, mihin mies voi päätyä.
No mulla kävi niin, että olin menossa gynelle ja kun pääsin paikalle, minulle vain ilmoitettiin että paikalla on sitten pari kandia jotka vain seuraavat haastattelutilanteen.
Huoneeseen kun pääsin niin siellä istui VIISI kandia, kolme miestä ja kaksi naista, kaikki ikäisiäni.
Olin niin häkeltynyt etten saanut sanottua mitään, enkä oikeastaan tiennyt että niiden kandien ei ole pakko siinä olla jos en halua.
Ekaksi käytiin haastattelu läpi jossa ruodittiin koko seksihistoriani abortteineen (yksi kpl) ja sukupuolitauteineen (1kpl), seksikumppaneiden määrät ja kaikki.
Tämän jälkeen lääkäri pyysi ottamaan housut pois ia selvisikin että nämä kandit ovat myös tutkumuksen ajan läsnä ja jopa toteuttavat sen.
Siinä meni raja ja sen sijaan että olisin vieläkään saanut suutani auki, otin vain hatkat. Nyt tilanne jo naurattaa, mutta on tässä joutunut rohkeutta keräämään että saisi aikaiseksi uuden käynnin varattua. Ainakin osaa seuraavalla kerralla sanoa että ylimääräiset läsnäolijat ei valitettavasti sovi.
Aivan uskomattomia kertomuksia, suosittelen tekemään valituksen nro 32. Törkeää kuinka potilaiden oikeuksia poljetaan. Valitus paikkaan, jossa vastaanotto oli. Asia otetaan käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
yhteen kysymykseen: kaikilla lääkisopiskelijoilla on jossain vaiheessa gynen kurssi. Eli joko toi kandi oli pakollisella gynen kurssilla, tai sit erikoistumassa.
Kandit ei erikoistu vaan lääketieteen lisensiaatit.
Minua ei tuollainen tilanne haittaisi, opiskelijakin varmasti suhtautuu ammattimaisesti. MUTTA vaikka minua se ei haittaa, monia muita voi haitata ja potilaalta tulisi aina kysyä onko opiskelijan läsnäolo ok.
Minäkin tulevana kandina haluaisin muistuttaa, että potilaalta pitää aina pyytää lupa kandien läsnäoloon ja potilas saa pyytää kandeja poistumaan. Toivoisin kuitenkin, että te kauhistelijatkin ymmärtäisitte, että mitä varten ne kandit siellä paikanpäällä ovat. Kandit eivät ole gynen vastaanotolla ihan muuten vaan päällistelemässä vaan oppimassa. Mitä enemmän kandit pääsevät näkemään, kuulemaan ja tekemään opiskeluaikanaan, niin sitä parempia lääkäreitä niistä tulee ja se on myös potilaiden etu. Mitä useampi potilas kieltäytyy kandien läsnäolosta tai heidän suorittamasta toimenpiteestä, niin sitä osaamattomanpia lääkäreitä tähän maahan valmistuu. Ja kannattaa myös pitää mielessä, että ihan tavllisetkin lääkärit joutuvat suorittamaan työssään gynekologisia tutkimuksia ilman erikoispätevyyttä, joten on erittäin olennaista, että kanditkin ne asiat oppivat.
Minulla on papa-kokeen otossa ollut muutaman kerran kätilöopiskelija mukana. Aina on kysytty, sopiiko, että opiskelija on mukana. Kerran tuntui hieman epämiellyttävältä, kun se opiskelija oli tuttu tyttö, mutta annoin sen sitten olla. Oli muuten suorastaan palkitsevaa seurata, miten taitavasti ja helläkätisesti kätilö otti näytteen, selitti toimenpidettä opiskelijalle ja keskusteli kanssani. Tämä kätilö nimittäin oli oikein tunnettu kovakouraisuudestaan ja tylystä käytöksestään. Ja sehän tuli todistetuksi seuraavalla kerralla, kun ei opiskelijaa ollut mukana!
Ai niin, siellä gynekologin vastaanotolla voi olla ihan tavallinen kandi, jolla on vielä opinnot kesken tai sitten siellä voi olla erikoistuva lääkäri. Kaikkien kandien on kierrettävä kaikilla erikoislääkäreillä, sillä suurin osa heistä työskentelee tulevaisuudessa terveyskeskuksissa, ja siellä on hallittava ala kuin ala. Ja jos miehenä menet urologin vastaanotolle, niin siellä voi hyvinkin olla naispuolinen kandi katsomassa, miten sinun kikkeliäsi sorkitaan. Jopa se urologikin voi olla nainen!
Eikö teitä naisia vaivaa että se naisgyne voi olla lesbo / bi ?
Kuka normaali nainen haluaa tuijottaa / tonkia naisten värkkejä työkseen ?
Mä en suostu edes kokeneen miesgynen vastaanotolle. Siinä vaan on jotain epäilyttävää, jos mies on gyne. Ei kukaan täysjärkinen mies halua tehdä puhtaasta "lääketieteellisestä kiinnostuksesta". Ja mä haluan vain täysjärkisen ihmisen tutkimaan mun alapään. Lisäksi, en jaksa uskoa, että miesgyne olisi homoseksuaalikaan - siis kuka gay valitsisi urakseen naisten alapäät? Eli miesgynellä on aina jotain creepyjä taka-ajatuksia ryhtyessään gyneksi. En halua sellaisen vastaanotolle. Ja sama siis koskee lääketieteen kandiakin; miksi kukaan normaali jätkä menisi gynelle tutustumaan, ellei vain haluaisi nähdä nuoria (tai miksei vanhempiakin) naisia alasti omaksi huvikseen?? Ei mene läpi, sorry boys...
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä naisia vaivaa että se naisgyne voi olla lesbo / bi ?
Kuka normaali nainen haluaa tuijottaa / tonkia naisten värkkejä työkseen ?
Ei todellakaan häiritse gynen seksuaalinen suuntautuneisuus. Ei ole kertakaan kukaan gyne mua millään tavoin eroottisesti tutkinut enkä minäkään mene gynelle seksifantasioita toteuttamaan.
Kaikki ovat olleet ammattimaisia ja osaavia.
No mulle on käynyt niin (ei kyllä gynellä), että menin sairauteni vuoksi käymään neurologilla kontrollissa ja siellä odotti huoneellinen kandeja (5 kpl). Ei mitään kysytty saako jäädä, mutta ärsytti sen verran tämä, että pyysin ylimääräisiä poistumaan. Lääkäri totesi, että ai sua häiritsee opiskelijat. Sanoin, että joo, niin häiritsee.