Löytyykö kulttuurituottajille töitä?

Vierailija

Olen jo 28-vuotias ja olen lähihoitaja. Ei vaan nappaa enää eikä ole oikein koskaan napannutkaan. Olen miettinyt alan vaihtoa ja jokin luova kulttuurillinen työ kiinnostaisi... Selannut vaihtoehtoja ja kulttuurituottaja kuulostaisi mielenkiintoiselta ja mahdollisuuksia olisi monia..mutta mietin tuota työllistymistä,onkohan heikkoa..?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Käy mollista katsomassa avoimet kulttuurituottajien paikat. Aika hiljaista on.

Kannattaisi valita ala, missä on töitä on sitten lama tai nousukausi.

Infran ylläpitohommia on aina, jos et korkeakouluun aio mennä. Tosin korkeakoulutettujakin on paljon työttömänä, eli se alan valinta pätee sielläkin.

Vierailija

Suosittelen yliopistokoulutusta, jos haluat paremman ja kevyemmän työn. Ala opiskella vaikka terveystiedettä, maisterin tutkinnolla heltiää mm. ylihoitajan virkoja.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Ainahan voit palata entiseen perustyöhön mutta jos saat uuden tutkinnon kasaan, sinulla on edes teoreettinen mahdollisuus päästä johonkin kiinnostavampaan, koska muodollinen pätevyys on niin tärkeää Suomessa.

Minä ainakin kannustaisin sinua kokeilemaan vaikka aloittamalla työn ohessa avoimen opintoja.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Täyttä hömppää on. Ainoa tuollainen humanistinen ala, joille kohtuudella löytyy töitä on yhteisöpedagogi. Mikset kouluttautuisi sosialaityöntekijäksi? Alalla on töitä ja hommat on kevyempiä.

Vierailija

Alalla on jonkinlaisia pääosin pätkätöitä niille joilla on valmiit verkostot alalla, loput ovat sitten vaihtaneet alaa tai roikkuvat keikkatöissä ravintola-alalla jne.

Vuosikursseilta aina 3-10 näyttää tekevän oikeasti mielenkiintoisia töitä alalla, loput lopulta katoaa muihin hommiin.

Työ toki on parhaimmillaan vaihtelevaa mutta ei sinänsä aina luovaa, tuottajan tehtävä on tarjota käytännön puitteet kulttuurille ja nimenomaan olla järjen ääni siinä paletissa.

Monilla alan toimijoilla on myös jo perhetaustaa tai taustavarallisuutta joka mahdollistaa hieman enemmän kuin sen ajautumisen tarjoilijaksi siinä vaiheessa kun oman alan työt ei hetkellisesti tuota tarpeeksi.

Mielenkiintoiset roolit alalla siis on jo pitkälti täytetty muita reittejä. Osaavimmat ja aktiivisimmat voivat opintojen kautta päästä tekemään jotain kohtuullisen mielenkiintoista kunhan jaksaa antaa kaikkensaja vähän vielä enemmän.

Vierailija

Lyhyt ja työllistävä koulutus esim. palkanlaskija/kirjanpitoalan koulutukset. Muita mm. farmasia, hammashoitaja/suuhygienisti.

Mitään etäisestikään kulttuuriin, viestintään tai media-alaan viittaavaa ei kannata edes harkita, ihan oikeesti. Näillä aloilla on todella paljon ylikoulutusta ja töitä tehdään vuosikausia ilmaiseksi harjoittelijan pestillä, jotta edes joskus pääsisi jonkunlaiseen palkattuun projektiin suhteilla.

Vierailija

Ainakin mun kummityttö sai heti vakituisen työpaikan kun valmistui ja tienaakin jo 25-vuotiaana säännöllisissä ja siistissä sisätöissä enemmän kuin minä tulen ikinä urallani tienaamaan fyysisesti kuormittavassa 3-vuorotöissä.

t. lähihoitaja myös

Vierailija

Näinhän mä vähän ajattelinkin asian olevan...
Ehkä voisin tutkailla millaisia vaihtoehtoja yliopistossa olisi sosiaali ja terveysalalta... Vuosikausien opiskelu ei kyllä oikein kiinnostaisi, mutta ei kai sitä sitten voi mitään mielekästä työtä vaatiakaan jos ei ole valmis opiskelemaan.. Lähinnä harmittaa kun odottelin "näin vanhaksi" että lähtisin uudestaan koulunpenkille.. Mutta en minä nyt liian vanha opiskelemaan ole, ja noh eihän kukaan..! T.Ap

Täällä taas vastailee jotkut, jotka ei selkeästi tiedä alasta mitään. Kulttuurituottajille on tällä hetkellä aika hyvin töitä, ja jatkossa varmasti vaan enemmän kun tuottajan merkitys ymmärretään. Tunnen itse useamman kulttuurituottajaksi valmistuneen, ja heillä riittää kyllä hommia. Ovat töissä mm. festariorganisaatiossa, viestintätoimistossa, teatterissa, orkesterissa, tanssiryhmässä, levy-yhtiössä, taidemuseossa, juhlasuunnittelijana, kauppakeskuksessa (kauppakeskuksillakin on tuottajat!) jne. Nämä ovat ihan hyväpalkkaisia kokopäivähommia, ja sitten on monta sellaista, jotka freelancereina järjestää erilaisia tapahtumia ja proggiksia. 

Sama juttu kuitenkin kun muillakin aloilla, mutta vielä paljon enemmän kulttuurialalla, työllistyminen riippuu siitä, millaisia verkostoja onnistut luomaan ja kuinka ammattitaitoinen olet. Useimmilla tuottajilla on pitkä kokemus jonkun tietyn kulttuuri- tai taiteenalan piiristä ja verkostot luotu jo ennen tuottajaopintoja ihan käytännön kautta. Tuottajan täytyy olla aktiivinen, ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen, hiljainen hissukka ei alalla pärjää. Eli alan vaihto voi onnistua, mutta jos sulla ei ole mitään aiempaa kokemusta kulttuuritapahtumien järjestämisestä tai mitään hajua alasta, niin en suosittele (tuskinpa edes pääset opiskelemaan, koska ala on suosittu eli sisäänpääsy "ummikkona" on hyvin epätodennäköistä).  

Käsittääkseni tuottajia kouluttavat oppilaitokset on keskenään aika erilaisia ja painotukset ovat erit, voi olla että jostain oppilaitoksesta on paremmat yhteydet työelämään kuin toisesta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat