Annatko sinä lapsen mennä pyörällä (kesärenkaat) kouluun vaikka
täällä etelässäkin on jo hieman lunta maassa & pakkasta?
Täällä lapsi haluaa välttämättä huomenna mennä pyörällä kouluun vaikka lunta on jo maassa hieman. Itse pelkään, että lapsi kaatuu pyörällä nuriten ja loukkaa itsensä pahasti. Olen kaikkea mahdollista sanonut, miksei hän voi mennä pyörällä kouluun? Mutta lapsi ei halua kuunnella neuvojani vaan haluaa mennä "omanpäänsä" mukaan.
Lapsen pyörän tuumakoko on sellainen, että siihen ei ole kovin helposti edes nastarenkaita saatavilla. Toiseen pyörään taas löytyy. Ja sanoinkin lapselle, että ostetaan nastarenkaat toiseen pyörääsi. Mutta lapsi ei haluaisi sillä enää ajaa.
Ylipäätään en tykkää koko talvipyöräily - ideasta. Itse sain talvet kävellä kouluun, en saanut mennä pyörällä vain kuin syksyisin ja keväisin. Hyvin sitä kerkesi kävelemälläkin perille asti ajoissa.
Kommentit (13)
Laita pyörä lukkojen taa. Ei ne lapset aina ymmärrä omaa parastaan eikä niiden kaikkiin vaatimuksiin ja haluamisiin tarvitse suostua.
Mulla ei ole ikinä ollut pyörässä nastarenkaita ja olen polkenut kesät talvet pyörällä kouluun/kauppaan/kavereille/harrastuksiin 6-19-vuotiaana. Pari kertaa olen kaatunut, mutta niistä kyllä oppii sitten. Eli minä kyllä päästäisin vain menemään kouluun pyörällä, niin sitä muutkin menee ilman nastoja jäätiköllä :D
Oletko ottanut huomioon, mitä voi sattua, jos tenava kävelee? Hän voi vaikka liukastua ja lyödä päänsä. Kävellessä harva käyttää kypärääkään. Parasta ehkä järjestää lapselle autokyyti, tosin autoilukin on liukkaalla riskialtista. Siinä on silti jokin suojakuori ympärillä.
Tässäpä kysymmys ?? Mitä muut ajattelevat?
En ole ikinä kieltänyt talvipyöräilyä. Itsekin pyöräilen, ilman nastoja. Joskus on ollut niin liukasta, että ovat sanoneet taluttaneensa osan matka. Minäkin maalla asuneena aina pyöräilin, ei olluy muuta vaihtoehtoa (kävely ei ollut vaihtoehto, liian hidasta 😂)
Toki saavat pyöräillä.
Kypärä päähän.
Teinit tosin jo kieltäytyvät kypärästä.
Tykkäävät kyllä kävellä, koulumatka kun on lyhyt.
Itsekin pyöräilin lapsena kouluun 2km matkan, joskus yläasteelle jopa 10km päähän. Ei ollut kevyen liikemteen väylää, ihan pientareella piti ajaa.
Märkä lumi oli paha, kun paatui lokasuojan ja renkaan väliin.
Käyttääkö kypärää? Osaako ajaa varovasti eikä tuijota luuria? Nyt on vielä hyvät talvikelit ajella kun maassa on vain lunta, sitten kun tulee plussakelit ja jäätynyt loska niin sitten voit kieltää.
Onhan pyörässä asiallinen ajovalo?
Jos se pyörä ei ole hutera jopo. Niillä tuntuvat kersat vaappuvan ajotielle jo kesäkeleillä. Ja kun tähän lisätään älypuhelimen plärääminen ajaessa - ei.
Meillä kuudesluokkalaisella on hyvät nastarenkaat ja hän polkee kouluun talvellakin. Matkaa on 2,5 km suuntaansa. Nastarenkaat on ostettu ihan Motonetistä.
Eipä ole tullut koskaan mieleen, että talvella ei saisi pyörällä. Olen pohjoisesta kotoisin ja lapsuudessa 90-luvulla pyörällä mentiin kesät talvet joka paikkaan. Varovasti kun ajaa ja tietenkin kypärä ja valo pitää olla, niin täysin turvallista. Tosin nykyään kun on nastarenkaita, niin toki niitä kannattaa käyttää. Ehkä voit laittaa ehdoksi, että lapsi saa pyöräillä, jos ajaa nastarenkailla. Muuten ei.
Riippuu iästäkin. Lumikeli ei ole liukas, raskas se on jos lunta on useampi sentti.
Liukkaalla jäällä en anna vielä 5.lk ajaa, tie on kapea ilman piennarta. Muuten saa itse päättää. Varmaan alan taas 8 aamuina kuljettaa työmatkallani (liukuva työaika) ja 9 aamuina menköön bussilla, kotiin päin sitten kävelee kun on valoisaakin.
Lapsi inhoaa tuota kävelyä, siksi menee mieluummin pyörällä kuin kyydillä.
Minä taas poljin kesät talvet muksuna. En nyt kuitenkaan ihan tulipalopakkasilla, mutta muuten kyllä. Nykyäänkin fillaroin talvella. Siinä se ajotaito kehittyy.