Olenko outo, jos perustan yrityksen melko pienillä tavoitteilla?

Vierailija

On jo valmista asiakaskuntaa ja olen myös samoja hommia, joita aion lisätä töihini tehnyt muutama vuosi sitten, mutta jätin kun sain kokopäivätyön.

Tavoitteet ovat simppelit, kunhan nettona pääsisi keskimäärin suht. lähelle kuin mitä saan palkkaa. Ei ole tavoitetta laajentua, ottaa työntekijöitä tai rikastua.

Ekonomiveljeni ei tunnu ymmärtävän yhtään, miksi, kun saman saa palkkanakin. Kaipaan vain yrittäjän vapautta ja sitä, että voin aloittaa työt vaikka aamuviideltä, jos siltä tuntuu. Nykyään on tiukka 8-16 työaika, mikä kyllästyttää, kun välillä on kova kiire ja välillä on keskittävä väkisin tekemistä itselleen, mutta ylitöitä ei saa tehdä. Olen ehdottanut liukumia, ei kuulemma viitsitä siihen lähteä. Uskoisin, että pomostani saisin asiakkaan niin että möisin nykyiset työni toiminimellä ja olisi jo valmiina muutama muukin asiakas.

Kommentit (8)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä sitten sairastu :)

Flunssa tai jalka poikki ei kyllä tällä alalla haittaa yhtään mitään, kotona on ajatus töitä ainakin alkuun tehdäkin. Palaverit sitten asia erikseen. 

Työterveyshuolto on nytkin minimi, eli siihen ei kuulu lääkäriä eli on terveyskeskukseen mentävä nytkin. 

Vierailija

Lähinnä tarkoitin että älä tule työkyvyttömäksi. Se kun ei ole tahdon asia ollenkaan. Tai ainakin vakuuta itsesi työkyvyyttömyyden varalta hyvin

Vierailija

Aika moni ammatinharjoittaja on tyytyväinen siihen, että ansaitsee saman, minkä ansaitsisi samasta työstä palkollisena. Yrityksen tuloista kaksi kolmannesta menee ihan muualle kuin sinun lompakkoosi, joten muista hinnoitella kunnolla.

Kuten ensimmäinen kommentoija jo sanoi, älä sairastu. On olemassa vakuutuksia, mutta niillä on kaikenlaisia mutkikkaita ehtoja ja valtavat hinnat. Ja jos työt vähenevät tai loppuvat, olet omillasi ilman suojaverkkoa (paitsi jos tulosi ovat olleet tarpeeksi pitkään niin valtavat, että olet pystynyt maksamaan itsellesi hetkelliset suojaverkot). Laskut eivät odota eivätkä pienene, vaikka olisit ilman töitä, sairaana tai lomalla. Jännää on myös se, että se niin luotettava ex-pomo ja muut tutut asiakkaat ovat oman firmasi asiakkaina ihan erilaisia kuin aiemmin, eikä siinä empatiaa ja lojaaliutta tunneta.

Kun lähdet yrittäjäksi, sanot käytännössä heippa sille yhteiskunnalle, joka on pitänyt sinusta tähän saakka huolen. Takaisin ei ole menemistä ilman firman lopettamista ja pitkään kestäviä selvityksiä, anomuksia ja karensseja.

Yrittäjänä on mahtava olla. Mutta sinä päivänä, kun asiakkaat ja asiakayritykset sortuvat lamaan, yrittäjä sortuu mukana. Omalla vastuullaan 100 %.

Vierailija

Jokainen päättää tavoitteensa itse ja ei pidä väheksyä toisen tavoitteita. Kunhan saat toiminnan kannattavaksi niin voihan tavoitteita nostaa jos siltä tuntuu.

T: veljeäsi positiivisempi ekonomi :)

Vierailija

Yritystoiminta on tuttua, äitini oli kauppias. Siihen en kyllä lähde, se on makuuni liian sitovaa. Mahdollisuus olisi kyllä ollut jatkaa sitäkin. Siitäkin on kokemusta, että sairastuu: Äitini sairastui kohtalokkaasti niin, että yrityksen toiminta keskeytyi, eikä hän enää selvinnyt. Sairastuminen tuli myös hyvin äkillisesti, kohtauksen muodossa. Samoja virheitä en tee, eli ei liikaa. t. ap.

Vierailija

Minä ymmärrän hyvin. Vaikka itse olen turvallisuushakuinen ja arvostan palkkatyötä, tunnen ihmisiä jotka kokevat suoranaista ahdistusta palkkatöissä ja viihtyvät paremmin freelancereinä, vaikka siinä on toki oma stressinsä myös. Jotkut tarvitsevat sen turvallisen (tai ainakin turvallisen tuntuisen) palkan ja säännölliset työajat. Jotkut taas viihtyvät paremmin siinä vapaudessa, mikä yrittäjällä on, vaikka toimeentulo olisikin epävarmempaa ja kuukausiansioissa suuria heittoja. 

YEL-maksuissa ei kannata säästellä, ettei sitten vanhuksena tarvitse kituuttaa pienellä eläkkeellä.

Vierailija

Se on estetty tässä maassa. Ensin pakotetaan vuokralla asujaksi ja pieni työnteko ei enää onnistu, vaikka keskiajallakin onnistuisi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat