Mikä helvetti siinä liikenneympyrässä, eli kiertoliittymässä niin paljon jännittää??
Vastatkaa nyt ne jotka siihen pelkää ajaa? Miksi ette voi vaan mennä virran mukana? Ei tietenkään päälle tarvitse ajaa, mut jos siinä on auton mentävä väli niin sekaan vaan eikä jäädä odottelemaan josko sieltä vastapuolelta joku mahdollisesti tulisi. Ei ne sun kylkeen aja!!!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään muita autoilijoita, jotka eivät osaa niissä käyttää vilkkua oikein. Arvaamatonta ja taitamatonta sakkia on paljon liikkeellä. Muuten niissä ei ole mitään kamalaa ainakaan täällä rajaseudulla. Liikennemäärät ovat niin pieniä.
Ruotsalaisilla on lisäksi erilainen tapa käyttää vilkkua kuin suomalaisilla, eli kaikenkirjavaan sakkiin saa varautua. (Vilkuttavat oikealle, jos poistuvat heti ensimmäisestä liittymästä, mutta vasemmalle, jos poistuvat esimerkiksi kolmannesta liittymästä ikään kuin "vasemmalle"), Venäläiset eivät käytä vilkkua ollenkaan, yleensä eivät myöskään nuoret miehet ja mummut.
Lihavoitu kohta on Suomessakin käytössä, tai niin minulle ainakin autokoulussa opetettiin. Kovin monelle muulle ilmeisesti ei, kun niin harva sitä käyttää. Tuossa tilanteessa voi siis jo aikaisemmin laittaa vilkun päälle, niin muut voivat ennakoida.
Alkaahan se syy selvitä miksi ympyröissä on kaikenlaisia törttöilijöitä! Liikenneympyrässä ei vilkuteta vasemmalle kuin kaistaa vaihdettaessa. Oikealle, kun lähdetään ulos, vaikka olis kymmenes ulosliittymä!
Katsopas tarkemmin, mikä kohta oli lihavoitu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Käytetään sitä vilkkua kokoajan kun ajatetaan liikenneympyrässä vasemmalle.
Sitten poistutaan niin lopetetaan vilkutus ja ulos.
JA liikenneympyrässä oleva väistää! EI toisinpäin ikinä.
Kortti pois tuollaisilta. Tai muutama tunti autokoulua.
Kuule minä olen ajanut autokoulun vuonna 1962. JA aivan varmaan olen enemmän ajanut kun sinä! Joten älä viisastele siinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Kuule minä olen ajanut autokoulun vuonna 1962. JA aivan varmaan olen enemmän ajanut kun sinä! Joten älä viisastele siinä!
Eli sä olet niin pahasti dementoitunut, ettet ymmärrä liikennesäännöistä enää mitään. Selvä. Pienemmistäkin syistä lääkäri on ottanut kortin pois kuskilta. Harhaisuus on aika iso syys.
Koitapa pamauttaa kylkeeni jossain liikenneympyrässä, niin pääset maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Raahessa, missä kerran kävin yhden kurssin 80-luvulla, oli ennen liikenneympyrä, jossa väistämissäännöt olivat todella tuolla tavalla väärin päin ts. oli kolmiot ympyrässä olijoille ja sille me muualta tulleet nauroimme. Olen kuullut, että se on nykyään muutettu sekin. Se Raahen ainoa liikenneympyrä siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Eli sä olet niin pahasti dementoitunut, ettet ymmärrä liikennesäännöistä enää mitään. Selvä. Pienemmistäkin syistä lääkäri on ottanut kortin pois kuskilta. Harhaisuus on aika iso syys.
Koitapa pamauttaa kylkeeni jossain liikenneympyrässä, niin pääset maksumieheksi.
Jos sinä et väistä kun tulen ympyrään niin sinä maksat!
Raahassa (tai missään muussakaan kaupungissa) ei voi olla mitään omaa lakia vaan ajojärjestys on koko maassa sama, tainnut junnut kääntää siellä kylttejä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Jos sinä et väistä kun tulen ympyrään niin sinä maksat!
En ole vielä koskaan nähnyt kiertoliittymässä ajavilla kärkikolmioita. Sen sijaan ympyrään tulevilla on kaikilla. ;)
En minä ainakaan aja ympyrään, vaikka joku vilkuttaisi. Ihan turha siihen vilkkuun on luottaa. Kun väliin lykkää eikä auto käännykään, niin kyljessä tai perässähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen muistaakseni Viinikan liikenneympyrä. En tajua siitä mitään ja kuulemma muutkin vieraspaikkakuntalaiset on ihan ihmeissään. Mistä hitosta siinä tajuaa, mille kaistalle pitää mennä jos on menossa jonnekin?
Viinikassa ei ole liikenneympyrää, mutta se risteyshäkkyrä on kieltämättä muuten aivan käsittämätön. Oikea kaista olisi viisainta valita muutama sata metriä ennen risteystä - vieraspaikkakuntalaiselle mahdoton tehtävä ja paikallisellekin haastava jos ei siitä vähän väliä aja joka suuntaan...
Ihmettelen, miksi Suomeen ei tehdä samanlaisia liikenneympyröitä kuin on täällä UK:ssa. Näistä liikenne sujahtaa läpi aivan hetkessä, ei tarvitse kytätä.
http://www.wonderszone.com/wp-content/uploads/2015/07/The-Magic-Roundab…
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi Suomeen ei tehdä samanlaisia liikenneympyröitä kuin on täällä UK:ssa. Näistä liikenne sujahtaa läpi aivan hetkessä, ei tarvitse kytätä.
http://www.wonderszone.com/wp-content/uploads/2015/07/The-Magic-Roundab…
No kun nuo yksinkertaisetkin tuntuu olevan liian vaikeita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Raahessa, missä kerran kävin yhden kurssin 80-luvulla, oli ennen liikenneympyrä, jossa väistämissäännöt olivat todella tuolla tavalla väärin päin ts. oli kolmiot ympyrässä olijoille ja sille me muualta tulleet nauroimme. Olen kuullut, että se on nykyään muutettu sekin. Se Raahen ainoa liikenneympyrä siihen aikaan.
Tällainen oli (on?) myös Helsingin käpylässä, eli ympyrässä ajavalla on väistämisvelvollisuus. Tämä ympyrä oli näppärästi savutettavissa Haagan katsastuskonttorilta, josta inssit lähtivät, joten se oli vaikioknoppi inssiajossa. Itsekin sen inssissä jouduin ajamaan.
Jos muistan oikein, myös iso Haagan ympyrä oli tällainen, siis aikaa, aikaa sitten. Paljon ennen kuin siihen tuli valot. Mun vanhemmat aina sadattelivat sitä ympyrää, kun se oli niin hankala. Nythän se on aivan selkeä kun siinä on valot.
Vierailija kirjoitti:
Raahassa (tai missään muussakaan kaupungissa) ei voi olla mitään omaa lakia vaan ajojärjestys on koko maassa sama, tainnut junnut kääntää siellä kylttejä-
Se oli siis 80-luvulla, eikä ne junnut ole niitä silloin kääntäneet, sillä ne olivat siellä koko sen ajan, minkä siellä olin. Se oli ollut jo ennen aikaani ja sen jälkeen myös, mutta nyt kai sekin on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Eikä... eihän siellä ympyrässä ikinä vilkuteta vasemmalle, vaan oikealle juuri ennen sitä liittymää, josta aikoo ulos.
Ne, jotka eivät sitä vilkkua osaa mulauttaa, niin ovat niitä minä, minä-ihmisiä, jotka luulevat olevansa niiiin tärkeitä, että kaikkien on tiedettävä, minne HE ovat menoissa. Seuraavan kerran, kun olen esim. ylittämässä suojatietä pitkin kiertoliittymäkatua, niin jos ei vilkkua näy, niin työnnän fillarin siihen eteen, niin alkavat pikkuhiljaa oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
suosittelen dementikolle kertausharjoituksia. ei se määrä vaan se laatu. HUOH
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Turun Sanomien yleisönosastolla kerran eräs mies valisti, että ei liikenneympyrästä poistuttaessa mitään vilkkua tarvitse käyttää, kyllä muut näkee ajolinjasta minne on menossa. On se vaikeaa. No, suurten ikäluokkien edustajat onkin oma lukunsa, mitkään säännöthän eivät heitä koske.
Olen ihan suuriten ikäluokien edustaja ja mikään ei vituta niin paljon kuin nel vilkuttomat siinä ympyrässä ja se pitäisi olla itsestään selvää, että vain poistuessa vilkutetaan ja aina silloin. UGH
Mitä hyötyä vilkusta on liikenneympyrässä? Eihän se välttämättä ehdi välähtää kertaakaan ennen kuin auto kääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Tällainen oli (on?) myös Helsingin käpylässä, eli ympyrässä ajavalla on väistämisvelvollisuus. Tämä ympyrä oli näppärästi savutettavissa Haagan katsastuskonttorilta, josta inssit lähtivät, joten se oli vaikioknoppi inssiajossa. Itsekin sen inssissä jouduin ajamaan.
Jos muistan oikein, myös iso Haagan ympyrä oli tällainen, siis aikaa, aikaa sitten. Paljon ennen kuin siihen tuli valot. Mun vanhemmat aina sadattelivat sitä ympyrää, kun se oli niin hankala. Nythän se on aivan selkeä kun siinä on valot.
Koita nyt tajuta että ympyrässä ei ajava väistä. Ellet tarkoita sitä että vaihtaa kaistaa, jolloin puhutaan tavallisesta väistämisvelvoitteesta. Ei kenenkään eteen voi ajaa. Mutta jos on yksikaistainen ympyrä jossa ihminen ajaa punaisella autolla ja ympyrään tahtoo päästä sinisellä autolla ajava henkilö niin näistä kahdesta autosta odottaa se sinisen auton kuski.
Ympyrästä poistuvalla ei ole ketään (autoa) jota väistää koska hän ajaa kaistallaan kokoajan! Suojatiellä kävelevää toki väistyy autot. Mutta se joka menee ympyrään on se joka väistyy AINA TÄSSÄ MAASSA IHAN JOKAISESSA KAUPUNGISSA JA JOKAISESSA YMPYRÄSSÄ.
Kaistan vaihtaminen on asia erikseen, en tiedä mistä ympyrästä puhut ja montako kaistaa siinä ympyrässä on, mutta epäilen että puhut tälläisestä tilanteesta että KIILAAT jonkun kaistalle -ja se on aina väärin. Mutta ei se tarkoita että se joka ajaa ympyrässä väistää niitä jotka tahtoo ympyrään. Eli kuvailemani tilanne jossa punainen auto pysähtyy ympyrään ja päästää sinisen auton sisään eteensä.
Ympyrässä kuuluu olla valmis pysähtymään jos siellä suojatiellä joku tepastelee, silloin liikenne pysähtyy. Muutenhan liikenne pysähtyy ennen tuota ympyrää, koska juurikin sininen auto odottaa että pumainen auto ajaa ohitse ja pääsee ajamaan vuorollaan ympyrään. Joko ymmärrät ajojärjestyksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan se!
Koita nyt tajuta että ympyrässä ei ajava väistä. Ellet tarkoita sitä että vaihtaa kaistaa, jolloin puhutaan tavallisesta väistämisvelvoitteesta. Ei kenenkään eteen voi ajaa. Mutta jos on yksikaistainen ympyrä jossa ihminen ajaa punaisella autolla ja ympyrään tahtoo päästä sinisellä autolla ajava henkilö niin näistä kahdesta autosta odottaa se sinisen auton kuski.
Ympyrästä poistuvalla ei ole ketään (autoa) jota väistää koska hän ajaa kaistallaan kokoajan! Suojatiellä kävelevää toki väistyy autot. Mutta se joka menee ympyrään on se joka väistyy AINA TÄSSÄ MAASSA IHAN JOKAISESSA KAUPUNGISSA JA JOKAISESSA YMPYRÄSSÄ.
Kaistan vaihtaminen on asia erikseen, en tiedä mistä ympyrästä puhut ja montako kaistaa siinä ympyrässä on, mutta epäilen että puhut tälläisestä tilanteesta että KIILAAT jonkun kaistalle -ja se on aina väärin. Mutta ei se tarkoita että se joka ajaa ympyrässä väistää niitä jotka tahtoo ympyrään. Eli kuvailemani tilanne jossa punainen auto pysähtyy ympyrään ja päästää sinisen auton sisään eteensä.
Ympyrässä kuuluu olla valmis pysähtymään jos siellä suojatiellä joku tepastelee, silloin liikenne pysähtyy. Muutenhan liikenne pysähtyy ennen tuota ympyrää, koska juurikin sininen auto odottaa että pumainen auto ajaa ohitse ja pääsee ajamaan vuorollaan ympyrään. Joko ymmärrät ajojärjestyksen?
Älä selitä asiasta, josta et tiedä. Ihan jokainen tuolla Haagan suunnilla korttinsa 90-luvun alkupuolella ajanut takuulla tietää tuon Käpylän ympyrän/kiertoliittymän. Suomessa 99 % ympyrässä ajavalle on annettu etuajo-oikeus asettamalla kärkikolmiot ympyrään tuleville. Jos kärkikolmiota ei ole, noudatetaan oikealta tulevan (eli ympyrään tulevan) etuajo-oikeutta. Tuossa Käpylän ympyrässä oli kyse juuri tästä ja siksi se oli suosittu inssiajon kohde, koska sen helposti feilasi, jos ei tiennyt.
http://www.iltalehti.fi/autot/2013121717843535_ae.shtml