Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päväkotien ET ja uskontoryhmät

Vierailija
22.11.2015 |

Hei!

Miten paljon teidän lapsien päiväkodeissa on lapsia ns. ET-ryhmässä, eli jotka eivät ole mukana uskonnon tuputustilaisuuksissa? Me asumme pienellä paikkakunnalla ja minulle oli järkynyt että meidän lapsi on ainut päiväkodissaan joka ei ole mukana, kun rukoillaan tai seurakunnasta joku tulee "käännyttämään". En usko että noin pieni kuitenkaan ymmärtää että on tuolloin yksin, kun vielä muutenkin leikkii jonkin verran yksin niin kotona kuin päiväkodissa. Eikä nuo tilaisuuden niin kauaa kestä. Jossakin vaiheessa saatta kuitenkin alkaa kysellä. Tuli suurena yllätyksenä että vielä nykyaikana noin moni perhe pitää järkevänä että omille lapsille kerrotaan raamatun tarinoita ja jumalasta todellisena.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rukoilu on uskonnon harjoittamista eli sitä ei pitäisi olla päiväkodeissa. Meillä seurakunta käy kertomasssa tarinoita raamatusta = satuja raamatun pohjalta. Vastaa muita satuja. Osa et-lapsista osallistuu, osa ei. Perinteisissä lastenlauluissa on joskus uskonnollisviitteistä sanoitusta, niitä laulamme silti, virret esim. on osa suomalaista kulttuuriperimää. Vaikka ei itse niitä laula niin on osa yleissivistystä tietää niistä.

Ei ole mitään yleissivistystä osata virsiä. En minäkään osaa kuin pari virttä ja vaihdan kappaletta, jos joululevyllä on virsiä. Virsi on rukous jumalalle, tarina jumalan ja ihmisen suhteesta, tai siis näin ainakin rippikoulussa väitti pappi. Kävin rippikoulun aikuisiällä, mutta uskovaiseksi en alkanut.

En puhunutkaan virsien osaamisesta vaan niistä tietämisestä. Ja se kuuluu suomalaiseen kultturiperimään, olet sitten mitä mieltä tahansa. Virsiä kuulet joulun aikaan ihan kaupassakin joululaulujen muodossa. Ja voit kuulla niitä jos menet esim. häihin tai hautajaisiin, rippijuhlista puhumattakaan. Niihin voi silti suhtautua neutraalista. Kuuntelee, mutta ei osallistu. Se on myös kohteliaisuutta järjestäjää kohtaan. 

5.

Toki, jos käy kirkon hautajaisissa, häissä yms. Itse kun en käy, niin ei ole väliä, vaikken osaisi virsiä.

Toivottavasti edes suvivirren osaat :)

Vierailija
22/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapseni päiväkodissa ei ole mitään erillisiä ryhmiä. Päiväkotiin on selkeästi ilmoitettu että meidän lapsi ei mene kirkkoon yms. mutta kappas, sinne on aina päätynyt (näistä ei aina edes tiedoteta etukäteen). Ja ihan sama homma muiden uskonnollisten juttujen kanssa.

Tiesitkö, että uskonnonvapaus on perustuslaillinen oikeus? Kysy päivähoidon ohjaajalta, varhaiskasvatusjohtajalta tai kuka teidän kunnassa on päättäjänä, että millä perusteella tätä rikotaan. Ja juttuvinkki vaikka Vapaa-ajattelijoiden lehteen.

Olen tietoinen ja siitä on mainittu päiväkotiin. Ei kuulemma ole mahdollista että joku jäisi lapsen kanssa  päiväkotiin esim. juuri kirkon ajaksi. Henkilökuntapula, kuulemma. Pitäisi varmaan nostaa isompi äläkkä mutta kun on muuten hyvä päiväkoti kyseessä, en haluaisi ruveta hankalaksi vanhemmaksi. Tai hankalaksi ja hankalaksi, me emme vain halua, että lapsi päiväkodissa osallistuu uskonnollisiin juttuihin.

Suosittelen menemään lapsen mukaan kirkkoon niin näet että se hetki on kaukana uskonnon harjoittamisesta. Meillä ne retket on lähinnä tutustumista kirkkorakennukseen. Samalla harjoitellaan miten kirkossa käyttäydytään. Seurakunnan puolesta on satuhetki = puhetta raamatusta. Siellä ei rukoilla eikä opetella isä meidän rukousta. Lauluja voi olla, mutta jokainen voi laulaa mukana omantunnon mukaan. Sen en kuvittelisi olevan paha että kuulee virren laula, sitä voi joutua kuuntelemaan vaikka kaupassa näin joulun aikaan = joululaulut.

5.

Tällä suunnalla nuo kirkkokäynnit tosiaan ovat jumalanpalveluksia. Yleensä kirkossa on muutkin alueen päiväkodit (suht pieniä kun ovat niin mahtuvat tuohon läheiseen kirkkoon). Eli kyse ei ole mistään tutustumisesta tms. Niitä vastaan minullakaan ei olisi mitään jos sitten tutustumiskäyntejä tehtäisiin myös muiden uskontojen kirkkoihin. Täällä on esim. todella kaunis ortodoksikirkko lyhyen linja-automatkan päässä mutta eipä ole vielä käyntiä siellä ollut.

Sama meillä. Ne on IHAN OIKEASTI messuja ja vastaavia, joissa käyvät. Joulukirkko todella on jumalanpalvelus, mutta ilman ehtoollista. Sinne kokoontuu monta päiväkotia. Ja siellä on kuulemma rukoilua. Turha tulla huutelemaan, että mene lapsesi mukaan. En mene, olen lapsena uskovaisessa perheessä kasvanut ja se aivopesu riitti!!! Omaa lasta en opeta rukoilemaan tai virsiä veisaamaan.

Kieltämällä uskonnon olemassaolon edesautat hyvin sitä että lapsesi saattaa kiinnostua siitä vahvasti. Opeta mieluummin neutraali suhtautumistapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa, joissa olen työskennellyt, seurakunnasta on muutaman kerran vuodessa käynyt joku pitämässä srk-hetken (ei pyhäkoulu), jossa lyhyt tarina, jossa esim. Joku opetus (ei saa kiusata tms) ja laulu. Ei kovin uskonnollista koskaan. Hyvin harvat lapset ei saa osallistua, tapa-ev.lutin on tyytyväisiä kun lapsi oppii näitä tapoja, mutta ei tarvitse itse asiaa opettaa.

Sääliksi on käynyt kylläkin sellaisia lapsia, (myös harvassa ja yleensä kerrallaan yksi per ryhmä korkeintaan,) jotka ei saa osallistua mihinkään jouluaiheisiin juttuihin. Suomessa kuitenki joulu on iso juhla, jota mm joulukalenterin muodossa päiväkodeissa joulukuun ajan tuodaan esille. Sitten yks vaan yksinään käytävälle leikkimään, kun toiset laulaa, avaa kalenteria, askartelee tms

Meidän muksujen päiväkodeissa on ollut pyhäkoulu kerran kuukaudessa. Meillä on kaksi lasta, toinen koulussa, toinen eskarissa. Kun isompi oli perhepäivähoidossa, oli iso ongelma, kun en antanut viedä pyhäkouluun. Srk:n kerhotalolla kokoontuivat kerran kuussa kaakaopyhäkouluun. No, lapsi siirtyi sitten päiväkotiin hoitoon. Varmaan se isoin juttu oli siirrolle se, etten jaksanut vääntää pph:n kanssa enää pyhäkoulusta. Jotkut ei vaan ymmärrä, että lapselle ei vanhemmat halua uskonnollista, tunnustuksellista kasvatusta lainkaan.

Vierailija
24/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Helsingissä kantakaupungin alueella ja täälläkin oli päiväkodissa todella vähän lapsia, jotka eivät osallistuneet uskonnollisiin tapahtumiin päiväkodissa. Koulun alkaessa et-tunnilla olikin yllättäen tuttuja lapsia. Olen käynyt kerran molempien kanssa päiväkodin mukana joulukirkossa ja molemmat lapset ovat olleet sitä mieltä, että ihan kivaa, mutta ei tartte mennä uudestaan.

Vierailija
25/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rukoilu on uskonnon harjoittamista eli sitä ei pitäisi olla päiväkodeissa. Meillä seurakunta käy kertomasssa tarinoita raamatusta = satuja raamatun pohjalta. Vastaa muita satuja. Osa et-lapsista osallistuu, osa ei. Perinteisissä lastenlauluissa on joskus uskonnollisviitteistä sanoitusta, niitä laulamme silti, virret esim. on osa suomalaista kulttuuriperimää. Vaikka ei itse niitä laula niin on osa yleissivistystä tietää niistä.

Ei ole mitään yleissivistystä osata virsiä. En minäkään osaa kuin pari virttä ja vaihdan kappaletta, jos joululevyllä on virsiä. Virsi on rukous jumalalle, tarina jumalan ja ihmisen suhteesta, tai siis näin ainakin rippikoulussa väitti pappi. Kävin rippikoulun aikuisiällä, mutta uskovaiseksi en alkanut.

En puhunutkaan virsien osaamisesta vaan niistä tietämisestä. Ja se kuuluu suomalaiseen kultturiperimään, olet sitten mitä mieltä tahansa. Virsiä kuulet joulun aikaan ihan kaupassakin joululaulujen muodossa. Ja voit kuulla niitä jos menet esim. häihin tai hautajaisiin, rippijuhlista puhumattakaan. Niihin voi silti suhtautua neutraalista. Kuuntelee, mutta ei osallistu. Se on myös kohteliaisuutta järjestäjää kohtaan. 

5.

Toki, jos käy kirkon hautajaisissa, häissä yms. Itse kun en käy, niin ei ole väliä, vaikken osaisi virsiä.

Toivottavasti edes suvivirren osaat :)

Tietysti, sehän oli koulussa pakollinen. En ole sitä kouluaikojen jälkeen laulanut. Osaan myös Enkeli taivaan lausui näin ja Maa on niin kaunis. Siinäpä ne. En usko niiden sanoihin pätkän vertaa, mutta pakko kun oli opetella, niin hammasta purren sitten.

Vierailija
26/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani sanoi kerran kovalla äänellä, kun oltiin kirkossa, että miksi sinne pitää mennä, kun kukaan ei usko niitä juttuja. Ei olla sitten enää menty. Minusta hyvän äidin kuului viedä lapsi kirkkoon, vaikka itse ei ole uskossa. Ehkä olin väärässä. Minun isovanhempani olivat ortodokseja ja heidän muistonsa vuoksi käymme melkein joka kesä Valamossa. Kunnioitan vanhaa karjalaista ortodoksiperinnettä, vaikken ole ortodoksi. Ev.lut. kirkkoon minulla ei ole henk.koht.siteitä. Minusta on selvää, että lapsi voi itse isona valita, haluaako tutkia uskontoja vai pysyä ateistina.

Vierailija
27/46 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta päiväkotiin ei tarvittaisi uskon opetusta lainkaan, ei edes hauskoja kertomuksia Saarasta tai Juudaasta. Vanhemmat voi ihan itse viedä kerhoon, pyhäkouluun tai kirkkoon, jos huvittaa. Tai lukea itse raamattua tenavilleen.

Vierailija
28/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapseni päiväkodissa ei ole mitään erillisiä ryhmiä. Päiväkotiin on selkeästi ilmoitettu että meidän lapsi ei mene kirkkoon yms. mutta kappas, sinne on aina päätynyt (näistä ei aina edes tiedoteta etukäteen). Ja ihan sama homma muiden uskonnollisten juttujen kanssa.

Tiesitkö, että uskonnonvapaus on perustuslaillinen oikeus? Kysy päivähoidon ohjaajalta, varhaiskasvatusjohtajalta tai kuka teidän kunnassa on päättäjänä, että millä perusteella tätä rikotaan. Ja juttuvinkki vaikka Vapaa-ajattelijoiden lehteen.

Olen tietoinen ja siitä on mainittu päiväkotiin. Ei kuulemma ole mahdollista että joku jäisi lapsen kanssa  päiväkotiin esim. juuri kirkon ajaksi. Henkilökuntapula, kuulemma. Pitäisi varmaan nostaa isompi äläkkä mutta kun on muuten hyvä päiväkoti kyseessä, en haluaisi ruveta hankalaksi vanhemmaksi. Tai hankalaksi ja hankalaksi, me emme vain halua, että lapsi päiväkodissa osallistuu uskonnollisiin juttuihin.

Suosittelen menemään lapsen mukaan kirkkoon niin näet että se hetki on kaukana uskonnon harjoittamisesta. Meillä ne retket on lähinnä tutustumista kirkkorakennukseen. Samalla harjoitellaan miten kirkossa käyttäydytään. Seurakunnan puolesta on satuhetki = puhetta raamatusta. Siellä ei rukoilla eikä opetella isä meidän rukousta. Lauluja voi olla, mutta jokainen voi laulaa mukana omantunnon mukaan. Sen en kuvittelisi olevan paha että kuulee virren laula, sitä voi joutua kuuntelemaan vaikka kaupassa näin joulun aikaan = joululaulut.

5.

Tällä suunnalla nuo kirkkokäynnit tosiaan ovat jumalanpalveluksia. Yleensä kirkossa on muutkin alueen päiväkodit (suht pieniä kun ovat niin mahtuvat tuohon läheiseen kirkkoon). Eli kyse ei ole mistään tutustumisesta tms. Niitä vastaan minullakaan ei olisi mitään jos sitten tutustumiskäyntejä tehtäisiin myös muiden uskontojen kirkkoihin. Täällä on esim. todella kaunis ortodoksikirkko lyhyen linja-automatkan päässä mutta eipä ole vielä käyntiä siellä ollut.

Sama meillä. Ne on IHAN OIKEASTI messuja ja vastaavia, joissa käyvät. Joulukirkko todella on jumalanpalvelus, mutta ilman ehtoollista. Sinne kokoontuu monta päiväkotia. Ja siellä on kuulemma rukoilua. Turha tulla huutelemaan, että mene lapsesi mukaan. En mene, olen lapsena uskovaisessa perheessä kasvanut ja se aivopesu riitti!!! Omaa lasta en opeta rukoilemaan tai virsiä veisaamaan.

Kieltämällä uskonnon olemassaolon edesautat hyvin sitä että lapsesi saattaa kiinnostua siitä vahvasti. Opeta mieluummin neutraali suhtautumistapa.

Kuule kun ei alkoholista kieltäytyvien vanhempien lapsistakaan tule yleensä alkoholisteja! Tutkimukset ovat todistaneet päinvastaista.

Vierailija
29/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä ihan oikeasti hävettää että Suomessa vieläkin opetetaan kouluissa ja päiväkodissa lapsille heidän omaa uskontoaan. Tämähän on tyypillistä islamimaissa, ei sivistyneissä länsimaissa.

Vierailija
30/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta päiväkotiin ei tarvittaisi uskon opetusta lainkaan, ei edes hauskoja kertomuksia Saarasta tai Juudaasta. Vanhemmat voi ihan itse viedä kerhoon, pyhäkouluun tai kirkkoon, jos huvittaa. Tai lukea itse raamattua tenavilleen.

Ihan sama koskee kyllä alakouluja, yläkouluja, lukioita ja varusmiespalvelusta. Ei missään tarvi tuputtaa uskontoa, jokainen voi hoitaa sen haroittamisen ihan omalla ajallaan.

Vierailija
31/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5.

Olipa taas melkoinen aivopiero.

Kieltämällä ateismin ja uskonnon edestauta hyvin sitä että lapsesi saattaa kiinnostua siitä vahvasti ja eroaa kirkosta heti kun täyttää 18, ja pyytää lupaa eroamiseen jo 15 täytettyään.

Opeta mielummin neutraalia suhtautumistapaa ja niin pitäisi tehdä kouluissakin ja lopettaa oppilaan oman uskonnon opettaminen kokonaan. Uskonnot yleisesti voidaan käydä muissa aineissa, tai uudessa katsomus aineessa, mutta missään tapauksessa oppilaita ei saisi jakaa eri ryhmiin vakaumuksen perusteella.

Perusopetuslaki ja uskonvapauslaki ovat nyt ristiriidassa ja tilanne täytyy korjata. On aika luopua siitä että kouissa tehdään lähetystyötä.

Vierailija
32/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kuuluta mihinkään uskontokuntaan muyta lapset osallistuu kaikkiin uskonnollisiin juttuihin. Tietävät kyllä että ovat vain satua. Eli kokevat satuhetkinä nuo tapahtumat, ei siis ongelmaa.

Vierailija
33/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei kuuluta mihinkään uskontokuntaan muyta lapset osallistuu kaikkiin uskonnollisiin juttuihin. Tietävät kyllä että ovat vain satua. Eli kokevat satuhetkinä nuo tapahtumat, ei siis ongelmaa.

Miksi ne osallistuvat? Siis ihan jumalanpalvelukseenkin? Meinaatko ilmoittaa rippileirillekin?

Vierailija
34/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että aikuiset eivät osaa sanoa ei. Jos riittävän moni kieltäytyisi uskonnon pakkotuputuksesta, olisi pakko miettiä jotain muuta tilalle. Minä olin aikoinaan lapseni joulujuhlassa, joka sisälsi mm. joulukuvaelman, eli evankeliumin. Se oli ihan ok, kuuluu asiaan ja virsiä lauloivat. Mutta sitä en ymmärtänyt, että myös pikkujouluissa oli uskonnollista ohjelmaa! Kauneimpien joululaulujen vihkosesta oli kopioitu hartaita laulunsanoja. Kaikki tietävät, kuinka uskonnollisia kauneimpien joululaulujen sanoitukset ovat, kun on kirkon tilaisuus kyseessä. Pikkujouluihin kuuluu minusta tonttuleikit ja joulupukki.

Vierailija
35/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt, että sellaisia on erikseen. Meidän päiväkodissa ei kukaan ollut sellaisessa. Alakoulussakin koko luokka ussan tunneilla. Kamalaa, jos joku pelkää uskontoa noin kauheasti.

Vierailija
36/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tiennyt, että sellaisia on erikseen. Meidän päiväkodissa ei kukaan ollut sellaisessa. Alakoulussakin koko luokka ussan tunneilla. Kamalaa, jos joku pelkää uskontoa noin kauheasti.

Luulitko oikeasti, että kaikki on uskovaisia? Poikani koulu on melko suuri ja joka 5. oppilas osallistuu ET-opetukseen. Muslimeja heistä on pieni osa. Yli puolet et-oppilaista ei kuulu mihinkään kirkkoon. Jos luokassa on vaikka 20 oppilasta, laskennallisesti siis neljä heistä ei kuulu ev.lut. kirkkoon. Kyse ei ole uskonnon vihaamisesta, vaan siitä, että ne opit ovat vääriä, perheen uskon vastaisia.

Vierailija
37/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä Korpikuusen kannon alla sä oot kasvanut? Joka ikinen teidän päiväkodissa ja koulussa osallistui kaikkeen uskonnolliseen toimintaan vai? Vaikea uskoa nykypäivänä.

Vierailija
38/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuului viime vuoden lopussa 73,6% suomalaisista. Eli periaatteessa joka neljäs ei kuulu. Tämä korjauksena tuohon, ettei jossain päiväkodissa tai koulussa olisi lapsia, jotka eivät kuulu kirkkoon. Sitä paitsi kirkkoon kuuluvien osuus on suurempi vanhemmissa ikäryhmissä (eläkeläiset), mikä tarkoittaa, että se on todellisuudessa pienempi nuoremmissa ikäryhmissä. Jos joku ei usko tuota 73%, niin voi itse kirkon sivuilta käydä lukemassa.

Vierailija
39/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kirkkoon kuulumaton uskoo silti Jumalaan. Vaikka helluntailaiset ja muut villeihin kuuluvat. Moni myös eroaa kirkosta pihiyttään, vaikkei Jumalaa kielläkään.

Vierailija
40/46 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset kuulu kirkkoon, ja päiväkodissa asia on järjestynyt niin, että lapsi on keittäjän kanssa piirtelemässä kun muut lähtevät kirkkoon tms. Esikoulussa ei tänä syksynä erikseen tajuttu ensin mainita, että emme halua lastamme tunnustukselliseen uskonnonopetukseen ja ehti yksi tilaisuus olla ennen kuin kiellettiin. Siellä pappi oli kysynyt kuka haluaa maalatun ristin otsaansa (!) ja meidän lapsi tietenkin uteliaana halusi! :) Eskari on koulun yhteydessä ja on onneksi paljon muitakin jotka eivät uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistu, joten lapsemme on sitten jatkossa heidän kanssaan. Päiväkoti-ikäisenä esikoistamme harmitti välillä kun kaverit tulivat takaisin kertoen jännittäviä tarinoita, mutta olen sanonut, että isompana saa sitten kuulla uskonnoista et-tunneilla koulussa, tai voi minulta kysellä jos on jotain mielen päällä. Mutta tunnustuksellista opetusta en voi sietää, en kestänyt sitä lapsenakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi