Päväkotien ET ja uskontoryhmät
Hei!
Miten paljon teidän lapsien päiväkodeissa on lapsia ns. ET-ryhmässä, eli jotka eivät ole mukana uskonnon tuputustilaisuuksissa? Me asumme pienellä paikkakunnalla ja minulle oli järkynyt että meidän lapsi on ainut päiväkodissaan joka ei ole mukana, kun rukoillaan tai seurakunnasta joku tulee "käännyttämään". En usko että noin pieni kuitenkaan ymmärtää että on tuolloin yksin, kun vielä muutenkin leikkii jonkin verran yksin niin kotona kuin päiväkodissa. Eikä nuo tilaisuuden niin kauaa kestä. Jossakin vaiheessa saatta kuitenkin alkaa kysellä. Tuli suurena yllätyksenä että vielä nykyaikana noin moni perhe pitää järkevänä että omille lapsille kerrotaan raamatun tarinoita ja jumalasta todellisena.
Kommentit (46)
Luterilaisuus ja kristinusko on ollut menestymisemme perusta. Verratkaapa maihin, joissa ei ole kristinuskoa.
Luterilaisuus korostaa nöyryyttä ja ahkeruutta.
Lisäksi täysi uskonnottomuus rapauttaa moraalia.
Usein jotain tulee kristinuskon tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuus ja kristinusko on ollut menestymisemme perusta. Verratkaapa maihin, joissa ei ole kristinuskoa.
Luterilaisuus korostaa nöyryyttä ja ahkeruutta.
Lisäksi täysi uskonnottomuus rapauttaa moraalia.
Usein jotain tulee kristinuskon tilalle.
Ei täysi uskonnottomuus rapauta moraalia. Typerä väite! Ai että jos ei ole pappi lyömässä raamatulla päähän ja sanomassa, että älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa, niin heti ollaan kuksimassa naapurin Taunoa???? Uskovaiset osaavat sen homman siitä huolimatta. Tiedäthän, että esim. Et:n sisällössä on enemmän moraaliin ja etiikkaan liittyvää opetusta kuin uskonnon tunnilla? Minun lapsilleni on opetettu jopa kotona, että kaikki ovat saman arvoisia ihmisiä, kaikilla on ihmisarvo, ei saa varastaa tai lyödä, pitää olla rehellinen ja ahkera. Eivät nuo ohjeet ole minkään uskonnon "omaisuutta". Ateistit opettavat lapsilleen moraalietiikkaa siinä missä muutkin vanhemmat, jos ei peräti enemmän.
Meillä lapsi menee päiväkodissa joulukirkkoon ja srk:n järjestämään pääsiäistapahtumaan. Olin ensimmäisellä kerralla mukana päiväkotilaisten ja ala-asteen yhteisessä joulukirkossa. Tilaisuus kesti n.30min, siinä oli joulukuvaelma ja lauluja. Paljon kevyempi ja laulupainotteisempi messu kuin normaalisti.
Kuulun itse kirkkoon, mutta olen semmoinen joka käy kirkossa häissä, hautajaisissa, konfirmaatioissa, ristiäisissä ja joskus jouluna. Mies ei kuulu eikä lapsi.
Lapsi oli n3v kun kävimme ensimmäisen kerran kirkossa. Silloin oli läheisen konfirmaatio ja menin lapsen kanssa aika taakse istumaan jotta päästään pois hiljaisesti jos lapsi ei jaksa istua. Hän hurmaantui siellä laulettaviin virsiin ja istui tosi kiltisti koko toimituksen ajan.
Olen vienyt välillä kirkkoon kuuntelemaan virsiä. Varsinkin kauneimpia joululauluja. Hän tykkää.
Päiväkotiin jää aina lapsia jotka eivät osallistu kirkkoon ja meiltäki kysyttiin että saako lapsi osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Moni kirkkoon kuulumaton uskoo silti Jumalaan. Vaikka helluntailaiset ja muut villeihin kuuluvat. Moni myös eroaa kirkosta pihiyttään, vaikkei Jumalaa kielläkään.
Niin, mitä sitten? Moni kirkkoon kuuluva taas ei usko jumalaan. Kuuluin itse kirkkoon 25 vuotta, vaikken usko jumalaan tai Jeesukseen, en koko raamattuun.
Työkaveri sanoi, että hän ei kirkollisveroa maksa, mutta heidän lapset käy silti päiväkerhossa ja ilmaisissa seurakunnan jutuissa. Mitäs mieltä siitä olette? Poimitaan rusinat pullasta, vaikka pidetään kirkkoa pelkkänä rahankeruuinstituutiona.
37:lle.
Asun Tampereella. Kuulin ekaluokalla, kun yksi poika puhui muille lapsille, että mun vanhemmat ei kuulu kirkkoon. Mun ei olis pakko osallistua ussanoprtukseen, mutta mä osallistun silti. Myista en tkedä, mutta kaikki osallistuivat.