Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on rahastosijoituksia!

Vierailija
22.11.2015 |

Luin tuosta yhdestä ketjusta että monella on täällä rahastoissa sijoituksia. Haluaisin säästää rahojani rahastoihin, mutta koko rahasto-käsite on minulle vielä hieman vieras. Olen ajatellut sijoittavani aluksi korkeintaan muutamia tuhansia euroja.
Paljonko olette sijoittaneet ja minkä verran olette saaneet tuottoa, ja missä ajassa?

En haluaisi sijoittaa pankkien rahastoihin vaan esimerkiksi Seligsoniin. Onko kellään tästä kokemusta?

Entä olisiko kellään jotain hyvää nettisivua jossa voisi tutustua rahastosijoittamiseen pähkinänkuoressa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnetillä on rahastoja joilla on 0-kulut asiakkaalle. Löytyy jos haet sanoilla 'nordnet' ja 'superrahasto'.

Nordnetistä on sekin hyöty että jos sinulla on siellä arvo-osuustili niin voit myös tehdä suoria osakeostoja.

Houkuttelevaa! Mutta myös vähän epäilyttävää :D googletin tuon rahaston ja kieltämättä ihan hyvän kuuloinen. Ap

Noissa ei oikeasti ole koiraa haudattuna; eivät ole kovin kannattavia firmalle itselleen mutta toimivat ns. sisäänheittotuotteina. Asiakas kiinostuu kuluttomista rahastoista ja ehkä myöhemmin ostaa firmalta myös muita palveluita. Riskinä tuossa on se että maksuttomuus ei välttämättä ole ikuista, voivat muuttaarahastojen sääntöjä, sulauttaa niitä muihin maksullisiin rahastoihin tms. Mutta tällä hetkellä tosiaan ovat kuluttomia ja siten asiakkaalle hyvinkin kannattava vaihtoehto maksullisille, samoille maantieteellisille alueille sijoittaville rahastoille.

Sinulle suositellaan suoria osakeostoja mutta itse en niitä alottelijalle ainakaan ainoana sijoitusmuotona suosittelisi. Rahastoilla saat automaattisesti rahoillesi hyvinkin laajan hajautuksen mitä ei suorilla osakesijoituksilla varsinkan pienillä summilla niin helposti saa. Suorissa osakesijoituksissa on kulunsa myös; jokainen toimenpide maksaa. Ei siis kannata ostaa kuukausittain pikkusummilla uusia osakkeita, silloin kulut syövät tuotot. Passiivinen indeksirahasto jossa on mahd. pienet kulut on helppo ja kohtuuhintainen vaihtoehto.

Jos et odota sijoituksiltasi osinkoja tilille vuosittain, kannattaa valita rahasto jossa osingot siirtyvät suoraan rahastoon. Näin siirrät veronmaksun tulevaisuuteen siihen ajankohtaan kun laitat rahastoa lihoiksi. Tällä välin ne säästyneet verot tehneet työtä ja kasvattaneet rahastopottiasi.

Vierailija
22/24 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on yksin kertainen kaava:

Osta kun on halpaa. Vältä joka vaiheessa turhat kulut. Myy kun on kallista.

Aika paljon muuttujia. Onko pääomaa? Tykkäätkö suuresta %-tuotosta vai haetko pesämunaa vuosien päähän? 40% satasesta on vähän eri määrä kuin miljoonasta😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sekä rahasto- että osakesijoituksia. Laitan kolmeen eri rahastoon 30 e per rahasto per kuukausi. Noin 6 vuotta on ollut nämä rahastot ja yllättäen siellä on jo 8000 e (plussalla n. 1000 e). Ihan pankin tarjoamia rahastpja ovat. Aasia rahasto on ollut hyvä, sen lisäksi minulla on itä-Eurooppa rahasto. Nämä ovat osakerahastoja ja sitten on yksi korkorahasto joka on 10% plussalla. Vaikka siinä piti olla pieni varma tuotto.

Suoraan osakkeisiin olen sijoittanut 40 000 euroa. Hyviin osingonmaksajiin. Arvioisin että osinkoja on tullut 5 vuoden sisällä reilu 10 000 e. Ja kokonaisuudessaan ovat plussalla nyt n. 7,5 %.

Vierailija
24/24 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnetillä on rahastoja joilla on 0-kulut asiakkaalle. Löytyy jos haet sanoilla 'nordnet' ja 'superrahasto'.

Nordnetistä on sekin hyöty että jos sinulla on siellä arvo-osuustili niin voit myös tehdä suoria osakeostoja.

Houkuttelevaa! Mutta myös vähän epäilyttävää :D googletin tuon rahaston ja kieltämättä ihan hyvän kuuloinen. Ap

Noissa ei oikeasti ole koiraa haudattuna; eivät ole kovin kannattavia firmalle itselleen mutta toimivat ns. sisäänheittotuotteina. Asiakas kiinostuu kuluttomista rahastoista ja ehkä myöhemmin ostaa firmalta myös muita palveluita. Riskinä tuossa on se että maksuttomuus ei välttämättä ole ikuista, voivat muuttaarahastojen sääntöjä, sulauttaa niitä muihin maksullisiin rahastoihin tms. Mutta tällä hetkellä tosiaan ovat kuluttomia ja siten asiakkaalle hyvinkin kannattava vaihtoehto maksullisille, samoille maantieteellisille alueille sijoittaville rahastoille.

Sinulle suositellaan suoria osakeostoja mutta itse en niitä alottelijalle ainakaan ainoana sijoitusmuotona suosittelisi. Rahastoilla saat automaattisesti rahoillesi hyvinkin laajan hajautuksen mitä ei suorilla osakesijoituksilla varsinkan pienillä summilla niin helposti saa. Suorissa osakesijoituksissa on kulunsa myös; jokainen toimenpide maksaa. Ei siis kannata ostaa kuukausittain pikkusummilla uusia osakkeita, silloin kulut syövät tuotot. Passiivinen indeksirahasto jossa on mahd. pienet kulut on helppo ja kohtuuhintainen vaihtoehto.

Jos et odota sijoituksiltasi osinkoja tilille vuosittain, kannattaa valita rahasto jossa osingot siirtyvät suoraan rahastoon. Näin siirrät veronmaksun tulevaisuuteen siihen ajankohtaan kun laitat rahastoa lihoiksi. Tällä välin ne säästyneet verot tehneet työtä ja kasvattaneet rahastopottiasi.

Ahaa! Ovatko nuo nordnetin superrahastot juuri noita jotka osingot menevät rahastoon?

Olisiko järkevän kuuloista jos sijoittaisin vaikkapa superrahastoihin suomi ja ruotsi molempiin 30e/kk jos haluan esim. 3 vuoden päästä saada tuottoa? Samalla voisin sijoittaa samanmoisen pikkusumman seligsonin passiivisiin indeksirahastoihin.

Pääseekö tuolla 30e/kk vielä mihinkään? Ts. hyödyttääkö noin pieni sijoitus? Olen opiskelija vielä ainakin vuoden päivät joten enempää ei oikein irtoa. Ap