Onko noloa jos nuorella ei ole mitään koulutusta?

Vierailija

Peruskoulun olen käynyt ja sen jälkeen hetken aikaa ammattikoulua jonka jätin kesken kun en yksinkertaisesti jaksanut käydä siellä, olen ollut henkisesti niin heikossa hapessa.
Nyt olen pari vuotta tehnyt vain paskatöitä mutta olen alkanut miettiä kouluun palaamista, en vain yhtään tiedä minne kouluun hakisin, ei ole mitään unelma-ammattia tms. Onko tyhmää mennä aikuisena lukioon, vai onko se ylipäätään mahdollista?
Ja mitä ajattelette nuoresta jolla ei ole ammattia ja koulut on kesken?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Kyllä toisen asteen koulutus on niin perusjuttu, että sellainen pitäisi olla.

Aikuisena voit opiskella aikuislukiossa. Ainoa ongelma on se, että siihen ei välttämättä saa tukia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen luuseri täytyy olla, jos edes ammattikoulua ei saa käytyä loppuun. Eli on noloa.

No tämä luuseri meni sairastumaan syöpään kesken ammattikoulun ja se jäi sitten kesken. Aika noloa, eikö?

Vierailija

Ei tietenkään. Ei kannata kuunnella palstan lampaiden luuseri-kommentteja. Ne tulevat heikkopäisiltä ihmiseltä, jotka eivät osaa muuta kuin elää kuten esivalta käskee.

Vierailija

Nykyaikana opiskeleminen on aikuisellekin tosi helppoa, vaihtoehtoja riittää. Lukion voi suorittaa vaikka kokonaan netissä! Googleta. Pää pystyyn vain, nykyään on monenikäistä opiskelijaa, on alanvaihtajia ja niitä, jotka ovat tehneet töitä ilman ammattia - ja niitä joilla ei ole ammattia tai töitäkään. Olet vielä nuori opiskelemaan uutta! :)

Vierailija

Noloa ja noloa. Sanoisin, että enemmän harmillista kuin noloa, sillä elämme "koulutus -uskovaisessa" maa(ilma) -ssa. Toisin sanoen jos haluat edetä, niin jonkinalien koulutus on parempi hankkia ja se on yleensä "hieman" helpompaa nuorempana, koska useimmat etenevät niin (ensin koulutus ja sitten "oikeisiin" töihin) , mutta missään tapauksessa koulutuksen hankkiminen vanhempana ei ole myöhäistä vanhempanakaan. Ensin vain kannattaa istua rauhassa alas ja kysyä ennen kaikkea itseltä, mitä haluiaisi tulevaisuudessa tehdä?    Mistä on kiinnostunut ja voisiko tuo kiinnostus johtaa - koulutukseen, joka saa vauhtia siitä, että on asiasta kiinnostunut. Tai ainakin kiinnostuneempi, kuin vain odottamaan, että jostain iskisi salama päähän, joka näyttäisi itselle sen oikean suunnan. - Yksi vaihtoehto on  vaikka se, että menet iltalukioon jatkaaksesei lukion loppuun, saaden samalla hieman enempi aikaa miettiä, mikä "se" oma juttu voisi olla, mitä lähtea opiskelemaan. - lukionjälkeen kun vaihtoehtoja hieman useampi kuin vain kesken eräisillä lukio-opinnoilla ja, eikä se vielä sido mihinkään tiettyyn... Mutta pääasia on, minusta on, että et jämähdä paikoillesi vaan rohkeasti lähdet pyrkimään kohti unelmiasi ja niiden tavoittamisessa auttaa enemmän kuin usein "sopiva" koulutus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen luuseri täytyy olla, jos edes ammattikoulua ei saa käytyä loppuun. Eli on noloa.

No tämä luuseri meni sairastumaan syöpään kesken ammattikoulun ja se jäi sitten kesken. Aika noloa, eikö?

No onhan se kyllä hieman noloa, että se koko koulu piti keskeyttää sairauden takia, kun olisi voinut sopia koulun kanssa, että palaat opiskelemaan sairaslomasi jälkeen. Minunkin tuttavapiirissä on ollut opiskeleva syöpään sairastaunut ja hän jatkoi opiskeluita hoitojensa jälkeen.

Vierailija

Ei ole noloa, se on noloa jos siihen kouluun on jaksamista ja kykyä mutta sinne ei ikinä edes hakeudu laiskuuden takia ja töihinkään ei mennä koska sossuhan sitä elättää kuitenkin. Sinulla sentään on halua tehdä jotain elämälläsi, jokaisella on jotain joka voi sortaa mielen tai elämän täysin ja on siitä ei tarvitse tuntea häpeää. Oletan että olet vielä nuori joten hyvin ehtii vielä miettiä mitä haluaa ja opiskella niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu

Vierailija

Mieti mitä haluat. Aikuiskoulutukseen pääsee nyt helposti, jos ei ole koulutusta. Mikä tahansa toisen asteen tutkinto. Sen voi opiskella työttömyysturvalla

Vierailija

Koulutus ja tutkinto on eri asia. On paljon ihmisiä joilla on tutkinto mutta eivät ole oikeasti koulutettuja. Sitten on niitö joilla ei ole tutkintoa, mutta ovat itse kouluttaneet itsensä.

Vierailija

Mun kaveri on vaihtamassa alaa oppisopimuksella, hänellä on takavuosilta opistotason koulutus, mutta on nyt ihan amistason koulutuksessa. Ammatinvalinnan ohjaus lienee sinulle nyt alkuun oikea paikka. Oletko jo netissä tehnyt testejä? Niistä voi tuloksena saada sellaisia vähän harvinaisempia ammatteja, joita ei itse tule ajatelleeksikaan. 

Googleta ammatinvalintatesti, tulee paljon erilaisia vaihtoehtoja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koulutus ja tutkinto on eri asia. On paljon ihmisiä joilla on tutkinto mutta eivät ole oikeasti koulutettuja. Sitten on niitö joilla ei ole tutkintoa, mutta ovat itse kouluttaneet itsensä.

Tämä. Mieheni tekee teknikkopohjalta DI:n tehtäviä. Täällä av:lla löytyy paljon vastahakoisuutta, että ei voi olla, miksei ole täydennyskouluttautunut. On ollut siihen laiska, kun pärjää muutenkin. Kerran tosin haki, mutta silloin ei ryhmää tullut hakijoiden puutteessa. Lisäksi kun reissaa paljon, kouluttautumisessa on omat haasteensa. 

Itse taas olen insinööri ja teen töitä, joihin hyvin riittäisi amispohja. Saan tehdä vähän insinöörin hommia, mutta epäilen jo osaamistanikin, kun en saa enempää vaativia hommia. Kyllä, olen miettinyt yrittäjäksi ryhtymistä ja se pyörii päässäni koko ajan, että saisinko yrittäjänä enemmän uskottavuutta. 

Vierailija

Nuorella on vielä elämä edessä. Ammatinvalintapsykologille aika tai sitten netistä lukemaan erilaisista koulutuksista ja työpaikoista. Lukion käyminen vanhemmalla iällä ei ole tyhmää vaan avaa enemmän ovia kouluttautua. Virheen teet jos jäät vaan kotiin koska et tiedä mitä haluat. Nolo on se joka ei edes yritä.

Tsemppiä mitä ikinä päädytkin opiskelemaan!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat