Mitä ajattelet työkaveristasi, jolle kasautuu paljon sairauspoissaoloja?

Vierailija

Löytyykö ymmärrystä vai tuntuvatko jatkuvat poissaolot kohtuuttomalta?

Itse yritin alussa ymmärtää, mutta valitettavasti se ymmärrys on loppunut. Tuntuu ikävältä, kun jokainen nuha on syy jäädä kotiin, työhön liittyvät epämukavuustekijät aiheuttavat perjantai- ja maanantaisaikkuja ja joutuu jatkuvasti paikkailemaan toisen tekemättömiä töitä.

Ymmärrän, jos on ihan oikeasti kunnolla sairas ja ei pysty töissä olemaan, mutta kyllä tuo lyhyiden sairauspoissaolojen kasaantuminen kertoo valitettavan paljon ihmisen työmoraalista.

Kertokaapa te, jotka jäätte usein kotiin, miten teillä kotona suhtauduttiin työn tekemiseen. Kävivätkö vanhemmat töissä. Itselläni lähinnä niin, että en kehtaa olla poissa töistä, vaikka olisinkin sairaana. Siksi en voi ymmärtää ihmisiä, jotka jäävät aivan mitättömistä syistä sairauslomalle.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

En ajattele oikeastaan mitään. Minulla on tarpeeksi muutakin ajateltavaa, eikä muiden poissaolot tai niiden syyt kiinnosta paskan vertaa.

Vierailija

Kyllä minä ainakin ajattelen, että niillä kollegoilla, joilla on paljon lyhyitä poissaoloja on työssäviihtymis tai jaksamisongelma.

Vierailija

Ei kiinnosta lainkaan. Kunhan pomo hommaa sijaisen niin siinäs saikuttaa. Omassa elämässä on tarpeeksi tekemistä, jotta jaksaisin enää muiden salattuja elämiä mietiskellä.

Vierailija

ärsyttää vaikka eivät voi sille mittään, mutta aina joutuu selittämään sijaiselle asiat kun nekin vaihtuu jos edes saa niitä

Vierailija

Mä kans aattelen, että ehkä kuvioon liittyy stressiä ja jonkinlaista mielialaongelmaa. On tietysti ihmisiä, joille tulee tosi usein jotain flunssia, mutta kyllä silloinkin perimmäinen syy on jossain muualla. Joku tuollainen pikkutauti on siunaus kotiin jäämiselle.

Vierailija

En uhraa muiden asioille ajatustakaan, elleivät itse siitä minulle jostain syystä kerro. Se ei yksinkertaisesti kuulu minulle, koska en ole työnantaja/palkanmaksaja. Työnvieroksujia kyllä on, mutta on myös sellaisia kroonisia sairauksia, jotka voivat oireilla usein, esim migreeni. Meille muille työntekijöille asia ei kuulu. Kylmästi sanottuna : se on työnantajan murhe. Hän kyllä potkii huonot työntekijät pihalle. Ja jos ei potki, niin edelleen: se on työnantajan murhe. Me muut tuurataan kyllä tarvittaessa, mutta eihän me koneita olla. Se tehdään mikä pystytään.

Vierailija

No taidan aatella että hyvää puheeksiottokeskustelua sulle vaan.
Meillä ne puidaan siellä esimiehen kanssa, mutta ei meillä tuollaista taida edes esiintyä. Syystä kaikki on pois ja joskuntoivoisi että saikkua saisi enemmän, kun on joku on niin puolikuntoisena töissä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En uhraa muiden asioille ajatustakaan, elleivät itse siitä minulle jostain syystä kerro. Se ei yksinkertaisesti kuulu minulle, koska en ole työnantaja/palkanmaksaja. Työnvieroksujia kyllä on, mutta on myös sellaisia kroonisia sairauksia, jotka voivat oireilla usein, esim migreeni. Meille muille työntekijöille asia ei kuulu. Kylmästi sanottuna : se on työnantajan murhe. Hän kyllä potkii huonot työntekijät pihalle. Ja jos ei potki, niin edelleen: se on työnantajan murhe. Me muut tuurataan kyllä tarvittaessa, mutta eihän me koneita olla. Se tehdään mikä pystytään.

No ei se kyllä ole pelkästään työnantajan murhe. Se on usein myös muiden työntekijöiden murhe. Noille lyhyille poissaoloille kun ei mitään sijaisia pystytä palkkaamaan ainakaan meillä.

Typerää väittää, ettei asia kosketa mitenkään koko työyhteisöä. Ei lusmujakaan niin vain helpolla voida pellolle potkia.

Vierailija

Tuota jaksamis puolta olen ihmetellyt. Usein poissaolot tuntuu olevan työhönsä tympääntyneillä, en päästä itseäni samaan jamaan. Ei oo hääviä katsella työkaveria, joka on yleensä negatiivisella asenteella töissä ja vuosikausia jo ollut. Ei voi olla mukavaa, toivosin, että sais rohkeutta vaihtaa työpaikkaa. Kyllähän se sillon vituttaa kun on tiukka päivä töissä ja kas, taas tulikin sopivasti flunssa ja hommat kasaantuu muille.

Vierailija

Mulla on työ, jossa yleensä kärsin minä itse ja teen sitten omalla ajalla työni, joten ei häiritse ketään, mutta olen havainnut, että moni muu voi vähän flunssaisesan tehdä töitä, mutta kun minä en vain voi. Seurauksena on usean viikon sairauskierre, jossa lopulta pahimmillaan seuraa keuhkokuume. Olen muuten terve kuin pukki, mutta jostain syystä vain todella herkkä saamaan flunssan jälkitauteja. Eli olen juuri se, joka on lievän nuhan takia pois töistä päivän tai kaksi. 

Viihdyn töissä. Se ei ole ongelma. Onneksi en ole alalla, missä työt kaatuisivat muiden niksaan. 

Vierailija

Ajattelen näinkin outoja: toivottavasti paranee/toivottavasti lapsi paranee. Yks yläasteen maikka oli paljon pois ja jengi keksi tietty vaikka mitä levotonta alkkisjuttua. Loppulukuvuodesta sen lapsi kuoli syöpään, ei paljon huutelijoita naurattanu:(

Vierailija

Maanantai- ja perjantaipoissaoloista ajattelen että juoppo. Samoin viikonlopun jälkeisistä ma-ke poissaoloista. Toisille niitä kertyy jatkuvasti, toisille ei lainkaan. Yhäreillä eniten, kun firman tilastoja tarkastellaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Maanantai- ja perjantaipoissaoloista ajattelen että juoppo. Samoin viikonlopun jälkeisistä ma-ke poissaoloista. Toisille niitä kertyy jatkuvasti, toisille ei lainkaan. Yhäreillä eniten, kun firman tilastoja tarkastellaan.

Yhäreillä eniten eli hekö ovat se todennäköisin juoppolauma? Mulle tulee ensimmäisenä mieleen, että yksinhuoltajille kertyy omien sairasteluiden lisäksi lasten hoidoista johtuvat poissaolot. Alle kouluikäisillä on jatkuvasti kaikki mikä päiväkodeissa kiertää. Monella yh;lla ei ole sitä toista vanhempaa jakamassa vastuuta ja poissaoloja. 

Vierailija

Toisaalta ajattelen, että eihän ne itse sille mitään voi. Toisaalta meillä on töissä yksi ihminen, joka ei ole varmaan kuukausiin ollut perjantaina töissä. Poissaoloja on toki hänellä muutenkin, mutta lisäksi aina ne perjantait. Jännä.

Sijaisia meille ei oteta, joten luonnollisesti sairastamattomat tekevät sitten poissaolevienkin hommat.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat