Sinä 18-28-vuotias, paljonko sinulla on säästöjä?
Vai onko lainkaan? Minkä ikäsiä olette ja paljonko on haalittu säästötilille/rahastoihin/muualle?
Voi toki muunkin ikäset laitella, kiinnostaa lähinnä millasia summia ihmiset saa haalittua kasaan puskurirahastoihinsa ja muihin näinä aikoina, kun työt ja muut ei ole aina ihan helppoja hommattavia.
Kommentit (122)
Ei yhtään. Opintolainaa kymppitonni. Onneksi sain juuri töitä!! Osaan arvostaa säästämistä ihan eri tavalla opiskelujen ja työttömyyden kituuttelun jälkeen. N24
Meidän 15-vuotiaalla on vähän päälle 50000€ osakkeissa ja rahastoissa. Ollaan säästetty ensin lapsilisät ja siitä lähtien kun tyttö oli 5-vuotias, ollaan säästetty sen verran mitä verottomasti pystyy lahjoittamaan. Meille vanhemmille tämä on ollut opettavaista sikäli että tämän lapselle säästämisen kautta meistäkin tuli osakesäästäjiä ja järkevämpiä rahan käyttäjiä. Kuvioon kuuluu myös talouskasvatus, totta kai, koska emme halua että tyttö sekoaa rahoistaan kun pääsee niihin käsiksi 18-vuotiaana. Toistaiseksi näyttää hyvältä, hän on osoittanut tarkaksi ja harkitsevaksi rahankäyttäjäksi. Kuukausirahan (20€) edellytyksenä on edellisen kuukauden kirjanpito.
Ikää jo 33, muuta vastaan silti.
- säästötilillä on n. 13 000
- rahastossa 17 000
- säästöhenkivakuutuksessa 30 000
- vapaaehtoisessa eläkevakuutuksessa muutama tonni.
- ei velkaa... mutta ei ole asuntoa eikä muutakaan kiinteää omaisuutta. Asun vuokralla. Ammatti opettaja. Pieni osa rahoista on vanhemmilta saatua.
Oon 19 ja liki 6000€ säästössä, joista 500€ asuntosäästötilillä.
Havahduttiin säästämään oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun haluttiin ostaa asunto. Vaikka silloin vähän hirvitti, niin nyt voinee jo sanoa että onneksi saatiin muutama vuosi sitten vielä 100% rahoitus aika isoon lainaan (150t). Nyt kolmessa vuodessa asuntolainaa on lyhennetty n 25 000t ja säästöön on saatu samalla n 10 000e, meille nuo on aika isoja summia kun ei suurituloisia olla.
Aikamoinen muutos siis aiempaan, vähän tietty harmittaa ettei herätty säästämiseen jo aiemmin, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan... Olen siis 28v, mies pari vuotta vanhempi ja summat yhteisiä.
Itsellä varmaan joku 4000€ aspissa, 2000€ säästötilillä, jotka on mahdollisesti opintotuen takaisinmaksua varten :D käyttötilillä reilu tonni. Opintolainaa kolme tonnia. olisi enemmänkin säästöjä, jos en matkustelisi. Haluan kuitenkin nyt nuorena ja opiskelijana vielä matkustaa, sillä myöhemmin se ei ole niin helppoa. ikää 22v.
Mä en käsitä miten joku on voinut opiskeluaikoina ehtiä keräämään viisinumeroisia sääntöjä. Mulla ainakin menee lähes kaikki rahat ihan elämiseen, vaikka teen noin 20 tuntia viikossa töitä opintojen ohella.
Säästötilillä 57 senttiä, mutta ei ole kyllä lainaakaan.
N21
Rahastoissa 1000 e, säästötilillä 200 e, tuhlasin juuri unelmieni reissuun. Nyt tavoite olisi saada säästöön vähintään 4000 e, ja sitten aina säästää erikseen reissurahat. Asunto- ja opintolainaa yhteensä 77000 e. Täytin juuri 26.
2000e säästötilillä. Koitan vielä kerryttää sinne lisäsäästöjä ennen opiskelujen alkua. N19
Ikää 27v ja 2800e säästötilillä, rahastosalkussa 1500e (aloitin vasta) sekä käyttötilillä joku 1500e. Pari kuukautta sitten ostettiin miehen kanssa asunto, jonka käsirahaan laitoin 15 000 e omaa rahaani. Asuntovelkaa yhdessä miehen kanssa nyt 220 keur.
Asp-tilillä 9000 €
Säästössä muuten n.22 000€
Asp-tavoite 10k€ jonka jälkeen katsotaan paljonko lainaa saa. Tarkoitus myös käyttää säästöistä 10€k tohon aspin päälle asunnon oston yhteydessä. Itse oon säästänyt kaikki ja omasta selkänahasta joka penni, siksi ei oo kamalasti tehnyt mieli tuhlailla..n28
Pääkaupunkiseudulla asuminen on niin kallista, ettei säästöön jää samalla tavalla kuin maaseudulla, jossa vanhemmillakin on mahdollisuus säästää lapsilleen pesämunaa. Normipalkasta ei pk-seudulla juuri säästellä. Olisi ollut kiva, jos kyselyssä olisi ollut, missä lapsuudenkoti on ollut ja mihin on muutettu.
ASPilla n. 3500€. Matkakassassa parisataa ja tonnin veronpalautukset menee matkatilille. Lainaa ei ole. 26v.
28 v mies noin 42 tuhatta säästö, pari tuhatta käyttötilillä, tein 5 v kahta duunia kerralla, nyt oma firma..
~10.000 e, tienattu vuodessa Australiassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte rahaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia säästäneiden kommentteja? Kateusko syynä?
Minulla on kymmeniä tuhansia täysin itse ansaittua rahaa. Olen säästänyt vuosia suurimman osan palkoistani. Asun siis asunut vanhempieni luona ilman asumiskuluja. Ikäni on lähempänä 28 kuin 18. Teen töitä matalapalkka-alalla ja opiskelen samalla.
No itse alapeukutin sinun viestiäsi, koska en kehtaisi asua vanhemmilla lähes kolmekymppisenä (olen 21 v ja asunut sen kolmisen vuotta omillaan). Ja se, ettet maksa heille mitään vaan olet loisena. Toki viestistä ei käy ilmi vanhempiesi tilanne, mutta tämän tiedon valossa tuntuu, että kerrytät niitä säästöjäsi vanhempiesi selkänahasta.
380€, jee. Olen opiskelija, aloitin säästämisen elokuussa. Olen 21v.