Mikä järki keskituloista hieman matalammin tienaavalla käydä töissä porvarin orjana?
Jos ajatellaan vaikka sellaisia ihmisiä, joilla palkka noin 2000 euroa. Siitä verot pois. Jäljelle jää palttiarallaa hieman enemmän kuin saisi yhteiskunnalla erilaisina tukina ja etuisuuksina. Miksi kukaan järkevä ihminen suostuisi porvarin orjaksi ja käyttäisi koko elämänsä työssä lykkimiseen kun ilmankin pärjää aivan yhtä hyvin?
Kommentit (50)
Ja se mystinen porvari, joka niitä orjia pitää, ei välttämättä saa niinkään paljoa tuloja omaan käyttöönsä kuin orjansa.
Olen lähihoitaja ja viimeisimmän määrä -aikaisen työpätkäni päättyessä päätin, että se oli siinä. Huono palkka, raskas työ, määrä-aikaisia kohdellaan kuin paskaa. Annetaan raskaimmat ja vaikeimmat hoidettavat, sinulla ei ole sananvaltaa mihinkään,olet täysin b-luokan duunari ja ulkopuolinen. Jos uskallat kyseenalaistaa mitään, 100% jatkoa ei heru. Pitäkää paikkanne, olen työtön mieluummin, kuin epäterveissä työympäristöissä, katkerien, kateellisten ja loppuunpalaneiden hoitajien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki keskituloista hieman matalammin tienaavalla käydä töissä porvarin orjana?
AV-palsta mallia 1918
Tai 2016. Mulle jäis hoitajana vaan 200 euroa tukia enemmän. Ei kiitos, en ala teitä paskapäitä enää hyysäämään tuolla hinnalla kun oma koti ja lapsikin pitää yksin hoitaa. Mutta jatkakaa vaan keskenänne, mua ei edes kiinnosta enää. Niin ja Sato kiskoo täällä Hesassa yli 900 euroa alle 50 neliöstä ja tekee _voittoa_ 50-60 miljoonaa vuodessa joten ei, ei ole _mitään_ riistoa enää nykypäivänä...idiootit.
Jos kävisit töissä, niin tuolla 900e/kk maksaisit hyvinkin asuntolainaa isommasta asunnosta. Se kaikki raha menisi loppupeleissä omaan taskuusi, kun nyt menetät joka kuukausi tuon summan suoraan Satolle.
En ole se kenelle kommentoit, mutta ei sitä lainaa tosiaan saa ihan noin helposti enää nykyään. Monet paremmin tienaavat pariskunnatkaan eivät saa asuntolainaa, vaikka maksaisivat enemmän vuokraa, kuin asumiskulut olisivat lainanlyhennyksen kanssa. Hoitotyössä työajat ovat helposti sellaisia, että jo niiden takia miettii kotiin jäämistä. Esim. minulla vuorotyön takia voi mennä koko päivä töihin (työvuoro esim alkaa 10-12 ja päättyy 18-21 ja siihen matkat päälle) eikä aikaa oikein jää kuin pikaisesti laittaa tiskit, hoitaa aamupala lapsille ja iltapala. Paljon yhden päivän vapaita, jotka menee siivoamiseen, asioiden hoitoon ja urheiluun ja sitten onkin väsyneempi, kuin työpäivien jäljiltä. Yksi viikonloppu vapaa kuukaudessa, jolloin pitäisi viettää perheaikaa, parisuhde, nähdä sukulaisia ja ystäviä yms. Ei vaan aika riitä näillä työvuoroilla kaikkeen. Ja kun tienaa nettona 1800€/kk ja maksaa siitä kahden lapsen hoitomaksut täytenä 538€/kk, työmatkat yms. niin tuskin paljon häviäisin rahallisesti jos jäisin kotiin. Varsinkaan jos miettii kuinka voittaa vapaa-ajassa. Tämän aloittaja oli yksihuoltaja, joten hänellä ajankäyttö vielä hankalampaa, kuin minulla.
Valitettavasti oma ylpeys ei antaisi periksi itse aiheutetulle työttömyydelle. Samoin tarvitsisin säännöllistä älyllistä tekemistä ja aikuisten näkemistä etten sekoaisi. Enkä usko, että tuet voivat pitkään säilyä näin hyvinä. Asuntolainasta selviäisimme pelkästään mieheni tuloilla (jota ei oltaisi saatu jos molemmilla olisi näin huonot tulot). Opiskelemaan tästä joutuu lähteä, mutta en tosiaan ihmettele miksi jotkut valitsevat työttömyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta mallia 1918
Tai 2016. Mulle jäis hoitajana vaan 200 euroa tukia enemmän. Ei kiitos, en ala teitä paskapäitä enää hyysäämään tuolla hinnalla kun oma koti ja lapsikin pitää yksin hoitaa. Mutta jatkakaa vaan keskenänne, mua ei edes kiinnosta enää. Niin ja Sato kiskoo täällä Hesassa yli 900 euroa alle 50 neliöstä ja tekee _voittoa_ 50-60 miljoonaa vuodessa joten ei, ei ole _mitään_ riistoa enää nykypäivänä...idiootit.
Jos kävisit töissä, niin tuolla 900e/kk maksaisit hyvinkin asuntolainaa isommasta asunnosta. Se kaikki raha menisi loppupeleissä omaan taskuusi, kun nyt menetät joka kuukausi tuon summan suoraan Satolle.
Ja lainan saanti onkin niin helppoa että kuka vaan voi ostaa hesasta asunnon, myös pienituloinen yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta mallia 1918
Ja lainan saanti onkin niin helppoa että kuka vaan voi ostaa hesasta asunnon, myös pienituloinen yksinhuoltaja.
Lainan saaminenhan on helppoa, jos on säännölliset tulot, kuten tuollakin kirjoittajalla olisi, jos hän kävisi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta mallia 1918
En saa lainaa. En ole sotkenut itse raha-asioitani vaan jäin erossa täysin tyhjän päälle ja opintolainat meni ulosottoon. Ei ollut mitään mahdollisuuksia selvitä, kaikkeni yritin mutta Kela, pankki ym. totesi ettei onnistu, sori. Lyhennysvapaa oli käytetty äitiysloman aikana ym. nyt sitten velkajärjestelyssä. Että kyllä on Suomessa kaikki niin helppoa ja vain itsestä kiinni jne.jne. juu juu. Nyt en sitten saa kohtuuhintaista asuntoa (joita ei kyllä pk-seudulla edes ole) kun on merkintä luottotiedoissa. Suomi on sellainen maa että kun ihminen uppoaa, se uppoaa syvälle ja lopullisesti. No, mitä väliä, omaa syytä juu.
Oletko hoksannut, että sillä 200 eurolla, mikä sinulla jäisi palkasta enemmän käteen, maksaisit hyvin pois velkojasi? Tilanteesihan nimenomaan on ihan oma valintasi, kun olet valinnut jättäytyä tukien varaan, vaikka tarvetta ylimääräiselle rahalle olisi.
Itsellisyys tuo itsevarmuutta. Lisäksi pidän työstäni. (Palkka noin 2000e brutto)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta mallia 1918
Lainan saaminenhan on helppoa, jos on säännölliset tulot, kuten tuollakin kirjoittajalla olisi, jos hän kävisi töissä.
Joo mutta jollain parin tonnin lainalla ei hesasta sitä asuntoa saa. Vai meinaatko että lainaa voi saada ihan kuinka paljon vaan kunhan on säännölliset tulot?:D
Vierailija kirjoitti:
Ja se mystinen porvari, joka niitä orjia pitää, ei välttämättä saa niinkään paljoa tuloja omaan käyttöönsä kuin orjansa.
Tällä ei ole mitään väliä. Se porvari kuitenkin yrittää leventää omaa persettään riistämällä ja hyväksikäyttämällä muita. Ei lähtökohta muutu miksiään, vaikka se ei aina onnistu.
Rahaa kyllä tässä maailmassa riittää. Jos raha loppuu, sitä voidaan aina painaa lisää. Nyky-yhteiskunta on muuttunut. Ei pidä enää ajatella, että ihmisen velvollisuus olisi käydä monta kymmentä vuotta elämästään töistä ennen kuin saisi keskittyä omaan elämäänsä.