Mikä järki keskituloista hieman matalammin tienaavalla käydä töissä porvarin orjana?
Jos ajatellaan vaikka sellaisia ihmisiä, joilla palkka noin 2000 euroa. Siitä verot pois. Jäljelle jää palttiarallaa hieman enemmän kuin saisi yhteiskunnalla erilaisina tukina ja etuisuuksina. Miksi kukaan järkevä ihminen suostuisi porvarin orjaksi ja käyttäisi koko elämänsä työssä lykkimiseen kun ilmankin pärjää aivan yhtä hyvin?
Kommentit (50)
Pakkoko sinne Helsinkiin on kaikkien tunkea. Paljon kivempi on asua 200t€ maksaneessa kivassa talossa alueella, jossa on puhdasta luontoa ja tilaa hengittää. Töitä on vaivaisen 12km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää töissä käydessä käteen n. 400e/kk enemmän kuin työttömänä. Ensinnäkin se on jo sellainen summa, että työnteko kannattaa. Toiseksi en ole velvollinen tilittämään rahankäyttöäni kenellekään. En myöskään koe olevani porvarin orja, vaan saan palkan vastineeksi työnteostani. Mielestäni on itsestäänselvää, että firman omistaja, joka kantaa suurimman taloudellisen riskin, saa myös suurimman voiton.
400 euroa sen arvoista, että uhraat niin suuren osan elämästäsi töissä käymiseen? Itse en tekisi sitä edes 800 euron tähden.
Vuodessa se on 4800 euroa, kahdessa vuodessa melkein kymppitonni. Kannattaisi opetella kertolaskut.
Mutta kun joka paikassa toitotetaan että pitää elää hetkessä. Tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 puhut asiaa. Ei tukia pidä leikata, koska ei työttömän elämä nyt oikeesti ole leveää. Ainakaan pitkäaikaistyöttömän. Se on nöyryytävää hypäämistä ilmaistöissä ja kitkuttamista minimitoimeentuloilla.
Pikemminkin pitäisi jotenkin loiventaa proggressiota pienituloisten osalta. Ja tosiaan muuttovoittopaikkakunnilla siis muuallakin kuin Helsingissä pitäisi lisätä vuokra-asuntotuotantoa.
Mä itse asiassa ihmettelen, miksi aina laman aikaan hallitukset elvyttää liikennerakentamisella. Miksei ennemminkin vuokra-asuntotuotannolla? Luotais mahikset asua järkihintaan, mikä kannustaa tekemään vähän huonomminkin palkattua työtä siellä missä töitä on saatavilla.Komppi. Stadissa ainakin tuntuu, että se vuokra-asuntotuotannon nihkeys on tarkoituksella tehty poliittinen päätös, jolla pyritään pitämään porukka loitolla ja muu Suomi asuttuna. Ja asuntojen hintataso korkeana. Kokoomushan täällä on ollut pitkään suurin puolue...
18
Hakoteillä olet. Mikähän mahtaa olla se puolue, joka haluaa pitää landen asuttuna ja kyörätä sitä varten rahat kasvukeskuksista kannattamattomiin pikkukuntiin?
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sinne Helsinkiin on kaikkien tunkea. Paljon kivempi on asua 200t€ maksaneessa kivassa talossa alueella, jossa on puhdasta luontoa ja tilaa hengittää. Töitä on vaivaisen 12km päässä.
Mitä väliä tolla on jos kuitenkin tuhlaa aikansa porvain orjana?
Monikultuuri on haitallista lapsillenne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jää töissä käydessä käteen n. 400e/kk enemmän kuin työttömänä. Ensinnäkin se on jo sellainen summa, että työnteko kannattaa. Toiseksi en ole velvollinen tilittämään rahankäyttöäni kenellekään. En myöskään koe olevani porvarin orja, vaan saan palkan vastineeksi työnteostani. Mielestäni on itsestäänselvää, että firman omistaja, joka kantaa suurimman taloudellisen riskin, saa myös suurimman voiton.
400 euroa sen arvoista, että uhraat niin suuren osan elämästäsi töissä käymiseen? Itse en tekisi sitä edes 800 euron tähden.
Vuodessa se on 4800 euroa, kahdessa vuodessa melkein kymppitonni. Kannattaisi opetella kertolaskut.
Muutamassa vuodessa pystyy esimerkiksi ostamaan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tolla on jos kuitenkin tuhlaa aikansa porvain orjana?
Miten niin tuhlata aikaansa? Mitä hyötyä siitä vapaa-ajasta on, jos ei ole varaa tehdä mitään erityistä? Sitä paitsi minä ainakin ehdin 8h työpäivästä huolimatta liikkua, harrastaa, tai vaikka maata perse homeessa sohvalla ihan tarpeeksi. Palkkatulojen ansiosta pystyn lisäksi halutessani käyttämään vapaa-aikaani esim. matkusteluun ja konserteissa käymiseen.
Ajattelen myös työssäkäymisen turvaavan tulevaisuuttani, sillä pystyn kerryttämään omaisuuttani, eikä näin ollen vanheneminen mahdollisine sairauksineen tule olemaan mikään taloudellinen katastrofi. On tarvittaessa varaa ostaa lääkkeitä ja saa asua siellä, missä haluaa, eikä siellä, mihin asumistuki riittää. Tässä yhteiskunnallisessa ja taloudellisessa tilanteessa en suoraan sanottuna pidä mitenkään itsestäänselvyytenä, että tulevaisuudessa sosiaalituet säilyisivät nykyisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin minun on pakko, alani töitä ei ole muualla saatavilla.
18
Koska minä en saisi yhteiskunnalta mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki keskituloista hieman matalammin tienaavalla käydä töissä porvarin orjana?
AV-palsta mallia 1918
Tai 2016. Mulle jäis hoitajana vaan 200 euroa tukia enemmän. Ei kiitos, en ala teitä paskapäitä enää hyysäämään tuolla hinnalla kun oma koti ja lapsikin pitää yksin hoitaa. Mutta jatkakaa vaan keskenänne, mua ei edes kiinnosta enää. Niin ja Sato kiskoo täällä Hesassa yli 900 euroa alle 50 neliöstä ja tekee _voittoa_ 50-60 miljoonaa vuodessa joten ei, ei ole _mitään_ riistoa enää nykypäivänä...idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Palkat on liian pieniä jos täytyy miettiä kannattaako mennä töihin kun tuet on melkein saman verran.
Tai tuet liian suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on liian pieniä jos täytyy miettiä kannattaako mennä töihin kun tuet on melkein saman verran.
Tai tuet liian suuria.
Ei ole vaan juurikin palkat liian pieniä JA asuminen liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta mallia 1918
Tai 2016. Mulle jäis hoitajana vaan 200 euroa tukia enemmän. Ei kiitos, en ala teitä paskapäitä enää hyysäämään tuolla hinnalla kun oma koti ja lapsikin pitää yksin hoitaa. Mutta jatkakaa vaan keskenänne, mua ei edes kiinnosta enää. Niin ja Sato kiskoo täällä Hesassa yli 900 euroa alle 50 neliöstä ja tekee _voittoa_ 50-60 miljoonaa vuodessa joten ei, ei ole _mitään_ riistoa enää nykypäivänä...idiootit.
Jos kävisit töissä, niin tuolla 900e/kk maksaisit hyvinkin asuntolainaa isommasta asunnosta. Se kaikki raha menisi loppupeleissä omaan taskuusi, kun nyt menetät joka kuukausi tuon summan suoraan Satolle.
Samaa olen miettinyt. Kunnalla töissä, brutto 2200 eur täysillä ikälisillä, korkeakoulututkinto. Tes:n mukaan mennään, joten ei mitään toivoa korotuksista. Elinaikakertoimen ansiosta en tule koskaan saamaan edes täyttä työeläkettä vaan osan saan kansaneläkkeenä joka tapauksessa (jos sellaista silloin on). Nyt kun viedään vielä lomat ja lomarahatkin, en oikeastaan näe järkeä koko touhussa. Mieskin on sanonut, että on ihan ok, jos irtisanoudun, tuilla ilman työssäkäyntikuluja saan suunnilleen saman. Opiskella tai vaihtaa työtä en voi, koska asumme susirajalla miehen työn vuoksi ja lapset pitää jonkun hoitaa. Miehellä osittain matkatyö ja lähimpään kaupunkiin, jossa kouluja yli 100 km.
Täytyy toivoa että jaksaa käydä töissä kun sillä eläkkeellä minkä saa laskurin mukaan1982 syntynyt ei elä. Todellisuudessa kolmekymppisillä ja nuoremmilla joilla on matalat tulot ei ole koskaan varaa jäädä eläkkeelle. Vanhuuden turva on 1,5 m pätkä köyttä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Kunnalla töissä, brutto 2200 eur täysillä ikälisillä, korkeakoulututkinto. Tes:n mukaan mennään, joten ei mitään toivoa korotuksista. Elinaikakertoimen ansiosta en tule koskaan saamaan edes täyttä työeläkettä vaan osan saan kansaneläkkeenä joka tapauksessa (jos sellaista silloin on). Nyt kun viedään vielä lomat ja lomarahatkin, en oikeastaan näe järkeä koko touhussa. Mieskin on sanonut, että on ihan ok, jos irtisanoudun, tuilla ilman työssäkäyntikuluja saan suunnilleen saman. Opiskella tai vaihtaa työtä en voi, koska asumme susirajalla miehen työn vuoksi ja lapset pitää jonkun hoitaa. Miehellä osittain matkatyö ja lähimpään kaupunkiin, jossa kouluja yli 100 km.
Teinä miettisin vakavasti Suomesta lähtemistä. Se on varma että ei täällä mikään parempaan suuntaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV-palsta mallia 1918
Jos kävisit töissä, niin tuolla 900e/kk maksaisit hyvinkin asuntolainaa isommasta asunnosta. Se kaikki raha menisi loppupeleissä omaan taskuusi, kun nyt menetät joka kuukausi tuon summan suoraan Satolle.
En saa lainaa. En ole sotkenut itse raha-asioitani vaan jäin erossa täysin tyhjän päälle ja opintolainat meni ulosottoon. Ei ollut mitään mahdollisuuksia selvitä, kaikkeni yritin mutta Kela, pankki ym. totesi ettei onnistu, sori. Lyhennysvapaa oli käytetty äitiysloman aikana ym. nyt sitten velkajärjestelyssä. Että kyllä on Suomessa kaikki niin helppoa ja vain itsestä kiinni jne.jne. juu juu. Nyt en sitten saa kohtuuhintaista asuntoa (joita ei kyllä pk-seudulla edes ole) kun on merkintä luottotiedoissa. Suomi on sellainen maa että kun ihminen uppoaa, se uppoaa syvälle ja lopullisesti. No, mitä väliä, omaa syytä juu.
He tulevat kuulemma hulluiksi työttömäni. Niin sanoo moni työkaverini. Minulla kyllä aika kuluisi ilman töitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kukas ne tuet maksaa jos kaikki jää kotiin lojumaan tukien varaan.
No niitähän ei nytkään maksa mikään myyttinen veronmaksaja, joten sinällään kysymys on asenteellinen ja typerä. Viimekädessä massit tulee EKP:ltä. Julkisella sektorilla työskentelevät eivät niitä maksa.
Komppi. Stadissa ainakin tuntuu, että se vuokra-asuntotuotannon nihkeys on tarkoituksella tehty poliittinen päätös, jolla pyritään pitämään porukka loitolla ja muu Suomi asuttuna. Ja asuntojen hintataso korkeana. Kokoomushan täällä on ollut pitkään suurin puolue...
18