Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erityisherkkyys on humpuukia

Vierailija
21.11.2015 |

Tein netissä erityisherkkyystestin, ja sain pisteet joiden mukaan olen todennäköisesti erityisherkkä. Jotenkin kuvittelisin, että kaikki testin tekevät saavat. Kuka nyt ei haluaisi esim kiireisenä työpäivänä olla välillä hetken yksin, ja rauhoittua, enkä usko, että kovin moni sellainen, joka ei ole turruttanut itseään räiskinnällä, oikeasti nauttii nykyajan dekkarisarjoissakin olevista raakuuksista. Liikutun ja itken herkästi, mutta on naurettavaa ajatella, että olisin jotenkin ERITYISherkkä sen takia, koska eiköhän meillä kaikilla ole omat herkät kohtaamme.

Koko sana erityisherkkä on minusta hirveän itsekeskeinen. Ikäänkuin minun herkkyyteni olisi jotenkin erityisempää kuin muiden.

Minä esimerkiksi itkuherkkyyteni takia välttelen tunteista puhumista. Siksi joku 'erityisherkkä' saattaa pitää minua kovana ihmisenä. Mutta oikeasti meissä kaikissa on herkkyyttä, eikä minusta ole oikein, että joku ihminen omii itselleen herkkyyden, ja kuvittelee olevansa herkempi kuin muut.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nämä ns.erityisherkät ovat itsesäälissä vellovia. Empatiaa heillä ei riitä muille, ainoastaan itselle. Ystäväni itkee hirveän herkästi mutta ainoastaan jos asia koskee häntä itseään. Hän tuntee itseään loukatuksi tai muuta vastaavaa.

Puhuu vain itsestään ja omista ongelmistaa. Ei ikinä kysy mitä toiselle kuuluu. Hänen kanssaan ei voi keskustella kuin hänestä.

Hän pitää itseään herkkenä. Joopa joo.

No ei se että sun frendi on itsekäs tarkoita että kaikki erityisherkät on :D Ei kaikki miehetkään oo sikoja vaikka omas ois? Sullahan on nyt ihan yhtä kapea maailmankatsomus kuin kaverillasi. Terveisin erityisherkkä joka kuuntelee kaikkien muiden ongelmat eikä kerro kellekään omistaan.

Vierailija
22/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että tällainen aloitus sitten *haukotus*. Erityisherkkyydessä on useimmiten kyse aistiyliherkkyydestä, ei itkuherkkyydestä ja jostain omituisesta tunteellisuudesta.

mun lapseni erityisherkkä eikä ikinä vuosien aikana ole tullut mieleen että liittyisi mielen herkkyyteen. Oikeastaan juuri päinvastoin, itkee tuskin koskaan. Herkkyys ilmenee enemmänkin vaateherkkyytenä eli voit joutua ostamaan järjettömät määrät vaatetta jotka silti tuntuu huonolta. Ja jos hyvää vaatetta ei ole niin lapsi ei voi pukea eli siltä päivältä jää koulu ja oma työpäivä hoitamatta jne. Onnekai lopulta oppii mitkä vaatteet käy. (Ei saa olla saumoja, nukkanyppyä yms).

Oiskos lapsesi kumminkin mieluummin aistiyliherkkä?

Edelleen, aistiyliherkkyys EI OLE sama kuin erityisherkkyys!

Ok, en ole tiennyt että erityisherkkä tarkoittaa mielen herkkyyttä vaan juuri tällaista vaate/ääni/valoherkkyyttä. No opinpahan jotain uutta tänäänkin (vaikka tätä herkkyys asiaa useampi vuosi selvitelty ammattilaisten kanssa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin monet on itsekkäitä. Just niitä ilonpilaaja. Kun mä en haluu/voi, muutkaan ei saa.

Vierailija
24/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nämä ns.erityisherkät ovat itsesäälissä vellovia. Empatiaa heillä ei riitä muille, ainoastaan itselle. Ystäväni itkee hirveän herkästi mutta ainoastaan jos asia koskee häntä itseään. Hän tuntee itseään loukatuksi tai muuta vastaavaa.

Puhuu vain itsestään ja omista ongelmistaa. Ei ikinä kysy mitä toiselle kuuluu. Hänen kanssaan ei voi keskustella kuin hänestä.

No ei se että sun frendi on itsekäs tarkoita että kaikki erityisherkät on :D Ei kaikki miehetkään oo sikoja vaikka omas ois? Sullahan on nyt ihan yhtä kapea maailmankatsomus kuin kaverillasi. Terveisin erityisherkkä joka kuuntelee kaikkien muiden ongelmat eikä kerro kellekään omistaan.

Mä olen tehnyt semmoisen havainnon että herkät (usein) eivät niin helposti näytä muille, varsinkaan vieraille tunteitaan. Eivät ehkä halua tehdä suurta numeroa itsestään.

Vierailija
25/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että tällainen aloitus sitten *haukotus*. Erityisherkkyydessä on useimmiten kyse aistiyliherkkyydestä, ei itkuherkkyydestä ja jostain omituisesta tunteellisuudesta.

mun lapseni erityisherkkä eikä ikinä vuosien aikana ole tullut mieleen että liittyisi mielen herkkyyteen. Oikeastaan juuri päinvastoin, itkee tuskin koskaan. Herkkyys ilmenee enemmänkin vaateherkkyytenä eli voit joutua ostamaan järjettömät määrät vaatetta jotka silti tuntuu huonolta. Ja jos hyvää vaatetta ei ole niin lapsi ei voi pukea eli siltä päivältä jää koulu ja oma työpäivä hoitamatta jne. Onnekai lopulta oppii mitkä vaatteet käy. (Ei saa olla saumoja, nukkanyppyä yms).

Oiskos lapsesi kumminkin mieluummin aistiyliherkkä?

Edelleen, aistiyliherkkyys EI OLE sama kuin erityisherkkyys!

Ok, en ole tiennyt että erityisherkkä tarkoittaa mielen herkkyyttä vaan juuri tällaista vaate/ääni/valoherkkyyttä. No opinpahan jotain uutta tänäänkin (vaikka tätä herkkyys asiaa useampi vuosi selvitelty ammattilaisten kanssa).

Perehdypä vaikka siihen erityisherkkyys-käsitteeseen niin saattaa aueta mitä se oikeastaan tarkoittaa. Se ei tarkoita noista sun vaihtoehdoista kumpaakaan, vaikka molemmat SAATTAA liittyä siihen.

Vierailija
26/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkä ihminen käsittelee havaintoja ja tietoa syvällisesti. Hän miettii eri vaihtoehtoja, vertaa tietoa aiempaan tietoon tai kokemuksiin ja yhdistää ulkoiset ja sisäiset havainnot kokonaisuudeksi.

O – Overarousability (kuormittumisalttius)

Erityisherkkä ihminen stressaantuu liiallisesta aistimus- tai tietomäärästä. Monipuolinen, intensiivinen tai pitkäkestoinen tapahtuma voi viedä hänen voimansa, jotka palautuvat lepäämällä, rajaamalla aistimuksia tai poistumalla tilanteesta.

E – Emotional intensity (vahva eläytymiskyky)

Erityisherkän ihmisen tunteet ja tuntemukset voivat olla voimakkaita. Hänellä on kyky liikuttua, vaikuttua ja asettua toisen asemaan helposti.

S – Sensory sensitivity (tarkka havainnointikyky)

Erityisherkän ihmisen aistihavainnot ovat hienovaraisia. Hän tarkkailee sekä ympäristöään että sisäisiä kokemuksiaan, ja tekee niistä tarkkoja havaintoja. Herkän aistit eivät kuitenkaan ole paremmat kuin muilla, vaan kyseessä on hermoston herkkä reagointi.

Vierailija
27/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun laktoosi-intoleranssi, kilpirauhasen toimintahäiriöt ym. suositut fyysiset vaivat on saatu hallintaan, on uusi suosikkivaiva tämä erityisherkkyys. Kun on niin kivaa olla erityinen edes jossain.

Vierailija
28/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylianalyyttisiä, asioiden vatvojia, jotka takertuu jona sanaan. Mielensäpahoittajia.

Hermoheikkoja.

Vierailija
29/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylianalyyttisiä, asioiden vatvojia, jotka takertuu jona sanaan. Mielensäpahoittajia.

Hermoheikkoja.

Tuo on tietysti sinun tulkintasi asiasta, mutta itseasiassa aika paikkansapitävä kuvaus. Ylianalysoiminen on tosin huono termi. Kuka sen määrittelee kuinka paljon asioita pitää "vatvoa"?

Vierailija
30/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tommonen on joka akkalaumassa töissä ja koulussa. Primadonna, joka ei salli muille iloa. Ja mää niin mieleni pahoitin. Ne on aina naisia. Aina.

Vierailija
31/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun laktoosi-intoleranssi, kilpirauhasen toimintahäiriöt ym. suositut fyysiset vaivat on saatu hallintaan, on uusi suosikkivaiva tämä erityisherkkyys. Kun on niin kivaa olla erityinen edes jossain.

Kyllä siellä seassa varmaankin erikoisuudentavoittelijoitakin on, mutta minä en ainakaan ole koskaan kenellekään sanallakaan maininnut asiasta enkä koe että tämä olisi positiivinen asia. On tosi rasittavaa kuormittua kaikesta tällä lailla. Usein huvittaa lukea kirjoista kuinka kirjailija kuvaa äärimmäisiä reaktioita kirjan henkilöiden kokemiin järkytyksiin tai elämän kriiseihin ja mä ajattelen että no tota mulla oli viime viikolla kunvastivsn työprojektin ohelle tuli yllättävä ylimääräinen asia. Kadotin pariksi päivää kyvyn maistaa suolan makua. Tämä oli kirjan päähenkilöllä osoitus äärimmäisestä elämän kriisistä, mulla tavallisen elämän piiriin kuuluva asia.

Vierailija
32/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaan naiset on erikoisherkkiä?

Vierailija
33/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päässä on vikaa niin on herkkä vaikka mille.

Vierailija
34/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaan naiset on erikoisherkkiä?

Yhtä paljon on herkkiä miehiä, ei mitään eroa.

Vierailija
35/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset "saa" puhua tällaisista asioista, miehille ei sallittua. Heti on vähintään homo.

Vierailija
36/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti kaipaa niitä elämänhallintakeinoja, suosittelen liikuntaa. Ja nimenomaan kestävyysliikuntaa, esim juoksussa yli 10 km lenkkejä. Itse olen vanha ja tukeva, joten puolimaraton on oma maksimini. Nuoremmille ja hoikemmille hermoheikoille suosittelisin vaikka maratonille treenaamista. Treenaa nimittäin päältäkin samalla, lenkki on rauhallinen oma tila, ja sopii 'erityisherkälle', ja se vapauttaa hormoneja, jotka auttavat taas jaksamaan.

Ap

Vierailija
37/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti kaipaa niitä elämänhallintakeinoja, suosittelen liikuntaa. Ja nimenomaan kestävyysliikuntaa, esim juoksussa yli 10 km lenkkejä. Itse olen vanha ja tukeva, joten puolimaraton on oma maksimini. Nuoremmille ja hoikemmille hermoheikoille suosittelisin vaikka maratonille treenaamista. Treenaa nimittäin päältäkin samalla, lenkki on rauhallinen oma tila, ja sopii 'erityisherkälle', ja se vapauttaa hormoneja, jotka auttavat taas jaksamaan.

Ap

Olis mahtavaa juosta 10 km kerrallaan mutta noin pitkistä lenkeistä menee yöunet. Juoksen yleensä 3-5 km. Liikkuisin hirveän paljon enemmän jos pystyisin, mutta se tietää sitte parin tunnin valvomista aamuyöstä. Mun kroppa on koko ajan sellaisella ylirasitusrajalla vaikka mitä teen.

Vierailija
38/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä itkee ja murhetii herkästi muiden asioita. Haluaa huomiota, koska herkkänä on niin raskasta.

Niillä ei ole niin väliä, joilla niitä vaikeuksia oikeasti on. Raskainta on sillä, joka murehtii, ja häntä pitäisi lohdutella. 

Vierailija
39/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinainen sitten vai pitäis olla jotta elämässä pärjäis ja kyynerpäillä työntäisi uhaksi koetut pois tieltä. Erityisherkkä näkee usein narsistin läpi ja siksi ei kulje tämän pillin mukaan. Erityisherkkä voi olla myös ekstrovertti, kuten Anne Kukkohovi kuulemma on. Vilkas ihminen voi olla myös herkkätunteinen.

Vierailija
40/55 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan omalla kohdalla käyttäisi tuota sanaa, kun kyseessä sensorinen integraatio. Mutta en myöskään voi puhua siihen liittyvästä stimmailusta, koska tuo mieleen jotain ihan muuta. Olin yliherkkä tuolle sanalle..