Mikä näitä bussiautisteja oikeasti vaivaa?
Siis ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja julkisissa kulkuneuvoissa eikä kykyä yksinkertaisimpaankaan vuorovaikutukseen.
Tapaus 1: Olen nousemassa bussiin vaunujen kanssa, keskiosassa on jo valmiiksi yhdet vaunut - ei haittaa, koska niitä mahtuu bussiin kolmet. Kyseisellä äidillä on vaunut poikittain, eikä siinäkään mitään, vievät vähemmän tilaa niin silloin kun kyydissä ovat vain yhdet kärryt. Nousen bussiin vaunut edellä ja tuo jo valmiiksi bussissa oleva äiti katsoo minua silmiinkin jne. Ei kuitenkaan tee elettäkään kääntääkseen vaunuja niin että mekin mahdumme, kunnes totean, että "siirtyisitkö vähän, että muutkin mahtuvat". Nainen mulkaisee, siirtää kyllä vaunujaan eikä sano mitään.
Tapaus 2: Nousen kyytiin suht täyteen bussiin keskusta-alueella, jossa pysäkkejä on tiuhaan. Menee hetki, ennen kuin pääsen vapaalle penkille bussin takaosaan, otan repun pois selästä ja asetun istumaan. Ehdin n. 5 sekuntia istua paikallani, kun vieressä oleva toteaa, että hänen pitää jäädä pois. OKEI, et sitten tiennyt sitä n. 10 sekuntia sitten, jolloin oltaisiin molemmat säästytty ylimääräiseltä säädöltä, jos olisit voinut siitä minulle heti sanoa?
Tapaus 3: Ihmiset, jotka eivät sano olevansa lähdössä vaan tunkevat vain pois pylly nenääni vasten, parhaimmassa tapauksessa kengille tallaten ja repullaan lyöden. Kiitti hei.
Kommentit (71)
Kaikkein eniten rasauttelee nämä tollot jotka siis aivan täpötäydessä bussissa istuvat siten, että ikkunan viereen jää tyhjä penkki. Mikä vielä pahinta: vaikka bussi on täynnä ei nää tollot tee elettäkään siirtyäkseen vaan antavat sitten ihmisten seistä ":)"
Muutaman kerran tullut kyllä kysäistyä täydesäs bussissa, että kahdestako penkistä maksoit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävimpiä kohtaamiani ilmiöitä ovat jonokyttääjät. Minulle on tultu Helsingin rautatieasemalla huomauttamaan, että etuilen mennessäni bussiin, joka saapuu laiturille.
Menee vähän haastavaksi Helsingin kokoisessa kaupungissa, jos pitää alkaa kytätä kuka tuli pysäkille ensin. Ja mitäs, jos pysäkillä on jo 5 ihmistä, mistä tietää, kuka on ollut eka? Ja jos kahta kiinnostaa tämä jonojärjestys ja kolmea ei, miten toimitaan?
En kiinnitä niin mitään huomiota siihen, keitä muita pysäkillä on ja milloin he ovat tulleet. Jos olen pysäkillä ensimmäisenä, edeltäni voi ihan vapaasti mennä, jos bussi sattuu kohdalle. En jonota. :)
Lisäksi nämä "ostan lipun ja siksi menen ensin tukkimaan ovensuun" - uunot. Jos antaisitte matkakortillisten mennä ensin, koko muun porukan, joka on aika paljon nopeampi, ei tarvitsisi odottaa, ja päästäisiin lähtemään ajoissa.
On sekin tökeröä jos törkeesti kävellään etummaiseksi pysäkillä jossa on siis vain yks tai kaks ihmistä ja selvästi nähtävissä ketkä olivat ensimmäisiä. Jostain perähikiältä vissiin moiset etuilijat.
Joo just näin. :D Isoissa kaupungeissahan tosiaan jonotetaan metron ovella, ratikkaan, jne. kun se on isojen ihmismassojen kanssa kauhean kätevää, että kytätään kaikki parhaimmillaan montakymmentä muuta ihmistä ja arvioidaan, kuka tuli ensin. Mutta terkkuja sinne Möhkölään. :)
Lukutaitoa löytyykö? Kirjoitinkin pysäkistä jolla yksi tai kaksi (1 TAI 2) ihmistä ennestään odottamassa. Ja Möhkölän nimi on Helsinki.
Kerropa vielä miksi ihmeessä näillä 1-2 pysäkille liian ajoissa saapuneella pitäisi olla joku etuoikeus astua bussiin ensin? Ne jotka tajuavat asettua oikeaan paikkaan pysäkillä, siihen mihin etuovi tulee, astuvat bussiin ensin toiminnan nopeuttamiseksi. Väärässä paikassa möhkijöitä saadaan sitten odotella kyytiin. Pysäkille saapumisjärjestys on tässä aivan yhdentekevä seikka. Selviskö?
Itseäni linja-autonkuljettajana ja kahden vaunuikäisen isänä ärsyttää seuraavanlainen tilanne, joka on osunut muutaman kerran kohdalle sekä matkustajana että kuljettajana:
Bussissa on jo kolmet vaunut, eikä enempää voi ottaa. Pysäkiltä yrittää neljännet vaunut kyytiin, mutta niitä ei siis voi ottaa. Seuraavalla pysäkillä yksi bussista olevista lastenvaunuista jää pois.
Eikö järki juokse sen verran, että kävelee itse vaunuineen yhden pysäkinvälin, jotta joku muu pääsisi tunnin vuorovälillä kulkevalla bussilla useamman kilometrin?
Jotkut kato on joskus ajatuksissaan. Ihmisillä on kaikenlaisia asioita, joita joutuu ajattelemaan tai haluaa ajatella. Niihin voi unohtua.
Itseäni vähän pännii nämä "mustekalat" jotka levottomina kiehnäävät, pakkaavat reppujansa ja pussejansa, kröhivät kurkkuaan ja nykiä hytkyvät siinä vierellä kun pitäisi pysäkille päästä. Olen itse paniikkihäiriöinen ja tiedän että kontaktin ottaminen toiseen ihmiseen voi jännittää, mutta jos ei edes hymyillä voi kysyvästi katsoen niin kannattaa varmaan miettiä, onko vielä valmis käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Joku tietysti voi olla juuri leukaleikkauksessa käynyt mykkä introvertti joka tähän ei pysty, mutta harvemmin näitä tapaa. Yleensä nämä venkoilijat ovat näitä Marko 48-vee-herrasmiehiä jotka eivät suustaan yhtäkään selkeää sanaa saa murahdettua, nuoret yleensä kyllä sanovat enemmän tai vähemmän kohteliaasti että "mä jäisin seuraavalla pysäkillä".
Vierailija kirjoitti:
Siis ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja julkisissa kulkuneuvoissa eikä kykyä yksinkertaisimpaankaan vuorovaikutukseen.
Tapaus 3: Ihmiset, jotka eivät sano olevansa lähdössä vaan tunkevat vain pois pylly nenääni vasten, parhaimmassa tapauksessa kengille tallaten ja repullaan lyöden. Kiitti hei.
Reps* :D :D Niin tiedän ton! Moni kävelee ja kääntyilee reppu selässä aivan kuin unohtaneena, että se tarvitsee nimenomaan syvyyssuunnassa tilaa ympärilleen! Tämä kasti ottaa kyllä tilanteen kohdalla eniten pannuun, mutta näin kauempaa ajateltuna naurattaa :):)
Aloittaja on turhasta valittava.
Kehottaisin häntä myös, jos on lukutaitoinen, perehtymään neurologiseen sairauteen, autismiin.
Ja lopuksi vielä vinkkinä, jos on noin raskasta, niin bussissa ei ole pakko matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapaus 2. Jotkut närkästyvät, kun nousee heti pois.
En närkästy, ihmettelen vain että voiko olla niin laiska, että tarvitsee bussikyytiä muutaman sadan metrin vuoksi. Samassa ajassa kävelee sen matkan. Toki eri asia, jos vaivana on katkokävely tai esim keuhkovaltimoverenpainetauti, ettei jaksa/pysty kävelemään pitkiä matkoja. Mutta suurin osa on vaam ihan laiskimuksia. :D
T. 100kg norsu, mutta jalat kyllä toimii normaalisti
Itse silloin tällöin rattaiden kanssa bussia käyttävänä ärsyttää
- vanhemmat, jotka tuovat (ison) lapsensa rattaissa bussiin ja menevät sen jälkeen penkille istumaan, sekä vanhempi että lapsi. Pahimmat uunot ottavat pikkulapsen vaunuista syliinsä. Onpa tosi turvallista matkustamista plus että tietysti vievät sen yhden vaunupaikan. Röyhkeimmät kuskaavat isoja päiväkotilaisia kiikkerissä sateenvarjorattaissa, ettei vaan tarvitse lipusta maksaa.
- mamuakat, jotka kuskaavat lastenrattaissa kaikkea paitsi lapsia. Eilenkin oli tällainen tapaus rattaat poikittain kolmen vaunun paikalla. Vaunut täynnä ties mitä pussia ja nyssäkkää ja akka itse invapaikalla istumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihmiset iso reppu selässä aivan tupaten täynnä olevissa busseissa/ratikoissa, ja me jotka ei tajua että ratikoista ensin väki ulos, sit vasta uutta sisään.
Jo nyt on kummaa väkeä kun jo reppukin häiritsee. Ette ole tosissanne!!
-reppuselässä-pösilöt sekä olkalaukkutoopet kolhii istuvia kantamuksillaan, siksi.
Oon törkeä ihminen, mutta kenelläkään ei ole mitään inhimillistä ja ihanaa velvollisuutta auttaa nostamaan vaunuja bussiin. Sinä sikiät, sinä hoidat seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Oon törkeä ihminen, mutta kenelläkään ei ole mitään inhimillistä ja ihanaa velvollisuutta auttaa nostamaan vaunuja bussiin. Sinä sikiät, sinä hoidat seuraukset.
Menikö mulla jotain ohi, kun en mistään löydä viestiä, joka olisi koskenut vaunujen nostamista bussiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävimpiä kohtaamiani ilmiöitä ovat jonokyttääjät. Minulle on tultu Helsingin rautatieasemalla huomauttamaan, että etuilen mennessäni bussiin, joka saapuu laiturille.
Menee vähän haastavaksi Helsingin kokoisessa kaupungissa, jos pitää alkaa kytätä kuka tuli pysäkille ensin. Ja mitäs, jos pysäkillä on jo 5 ihmistä, mistä tietää, kuka on ollut eka? Ja jos kahta kiinnostaa tämä jonojärjestys ja kolmea ei, miten toimitaan?
En kiinnitä niin mitään huomiota siihen, keitä muita pysäkillä on ja milloin he ovat tulleet. Jos olen pysäkillä ensimmäisenä, edeltäni voi ihan vapaasti mennä, jos bussi sattuu kohdalle. En jonota. :)
Lisäksi nämä "ostan lipun ja siksi menen ensin tukkimaan ovensuun" - uunot. Jos antaisitte matkakortillisten mennä ensin, koko muun porukan, joka on aika paljon nopeampi, ei tarvitsisi odottaa, ja päästäisiin lähtemään ajoissa.
On sekin tökeröä jos törkeesti kävellään etummaiseksi pysäkillä jossa on siis vain yks tai kaks ihmistä ja selvästi nähtävissä ketkä olivat ensimmäisiä. Jostain perähikiältä vissiin moiset etuilijat.
Joo just näin. :D Isoissa kaupungeissahan tosiaan jonotetaan metron ovella, ratikkaan, jne. kun se on isojen ihmismassojen kanssa kauhean kätevää, että kytätään kaikki parhaimmillaan montakymmentä muuta ihmistä ja arvioidaan, kuka tuli ensin. Mutta terkkuja sinne Möhkölään. :)
Lukutaitoa löytyykö? Kirjoitinkin pysäkistä jolla yksi tai kaksi (1 TAI 2) ihmistä ennestään odottamassa. Ja Möhkölän nimi on Helsinki.
Mikä siinä on törkeää? Rautatieasema on päätepysäkki => bussi on tyhjä => mahdut varmasti istumaan.
No, en ymmärrä kyllä ns. välipysäkeilläkään tätä. Kun väkeä on paljon ja rautsikallakin tulee ja menee koko ajan kymmeniä, ellei satoja ihmisiä, niin on silkkaa energian tuhlausta alkaa tehdä laskelmia siitä, onko henkilö x nyt mahdollisesti tullut paikalle aiemmin.
Isommassa kaupungissa ei yleensäkään kiinnitetä kaikkiin satoihin kanssaihmisiin huomiota (eikä kannatakaan, ellei halua epätoivottuja "kavereita" :D), enkä näe mitään syytä muuttaa tätä joukkoliikenteessä.
Aiheutan siis pahennusta "etuilulla" edelleen. Toisaalta annan aina paikan vanhuksille/muuten sitä tarvitseville, sanon ääneen kun olen nousemassa tai jos jään seuraavalla pysäkillä, istun ikkunapaikalla joten viereeni mahtuu aina toinen matkustaja. Sellainen moukka täällä. :)
Siinä taas yks mamma, joka ottaa kärryt bussiin vaan jotta sais ilmaisen matkan. Erittäin tyypillistä. Kyllä se on saatava jumankaut pois toi meidän verorahoilla matkustelu!
Eniten vituttaa varsinkin ratikoissa matkustaessa se, että ängetään sisälle ennen kuin päästetään sisälläolijat ulos. Itse usein seison jo siinä ovella valmiina poistumaan, kun ratikka pysähtyy, mutta silti joudun toisinaan peruuttamaan taaksepäin, kun joku vitun pertti 52 änkeää sisään ennenkuin ovet ovat edes kunnolla auenneet. Yleensä sillon saattaa mun reppu/käsilaukku "vähän vahingossa" tuupata näitä sisääntunkijoita. Mikä siinä on vaikea ymmärtää: ensin päästetään jengi ulos, sitten vasta mennään itse sisälle. Ei se ratikka siihen pysäkille jätä, vaikka kohteliaasti odottaiskin, että ihmiset pääsee ulos kulkupelistä.
Ap niitä vaivaa ihan yksinkertaisesti vaan suomalaisuus. Suomalaiset on mykkiä idiootteja, jotka ei uskalla/osaa kommunikoida lainkaan toisten ihmisten kanssa. Ihan sama v*tuttaa itseäkin. Tai sitten että kaupassa ei voi sanoa että "anteeksi pääsisinkö tästä" tmv. Ihmettelen vaan millainen ihminen ei kykene em. asioihin vaikka sitten ollaan muuten muka niin tärkeitä, fiksuja ja kaikkitietäviä. Just, ääliötä kaikki tyynni.
Tuosta jonottamisesta sen verran, että kannattaa sitten olla tarkkana ja seurata paikallisten käytäntöjä, jos joskus pääsee sinne kuuluisaan "ulkomaahan". Monissa kaupungeissa on hyvinkin tarkka jonotuskulttuuri ja väliintunkijat siirretään sivuun. Kyseessä siis suuremmat kaupungit kuin Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa vielä miksi ihmeessä näillä 1-2 pysäkille liian ajoissa saapuneella pitäisi olla joku etuoikeus astua bussiin ensin? Ne jotka tajuavat asettua oikeaan paikkaan pysäkillä, siihen mihin etuovi tulee, astuvat bussiin ensin toiminnan nopeuttamiseksi. Väärässä paikassa möhkijöitä saadaan sitten odotella kyytiin. Pysäkille saapumisjärjestys on tässä aivan yhdentekevä seikka. Selviskö?
Siis kirjoittaja tarkoitti ilmeisesti rautatieaseman/ Elielinaukion kaltaista asemaa, josta bussi lähtee matkaan (ja bussin pysähtymispaikka on selvä toisin kuin välipysäkeillä). Jos ihmiset ovat jo muodostaneet selkeän jonon mennäkseen bussiin, niin kyllä minäkin ihmettelen, jos joku jostain sivusta tunkee muiden ohi. Näitäkin kyllä välillä näkee...
Vierailija kirjoitti:
Tapaus 1: Olen nousemassa bussiin vaunujen kanssa, keskiosassa on jo valmiiksi yhdet vaunut - ei haittaa, koska niitä mahtuu bussiin kolmet. Kyseisellä äidillä on vaunut poikittain, eikä siinäkään mitään, vievät vähemmän tilaa niin silloin kun kyydissä ovat vain yhdet kärryt. Nousen bussiin vaunut edellä ja tuo jo valmiiksi bussissa oleva äiti katsoo minua silmiinkin jne. Ei kuitenkaan tee elettäkään kääntääkseen vaunuja niin että mekin mahdumme, kunnes totean, että "siirtyisitkö vähän, että muutkin mahtuvat". Nainen mulkaisee, siirtää kyllä vaunujaan eikä sano mitään.
Tapaus 2: Nousen kyytiin suht täyteen bussiin keskusta-alueella, jossa pysäkkejä on tiuhaan. Menee hetki, ennen kuin pääsen vapaalle penkille bussin takaosaan, otan repun pois selästä ja asetun istumaan. Ehdin n. 5 sekuntia istua paikallani, kun vieressä oleva toteaa, että hänen pitää jäädä pois. OKEI, et sitten tiennyt sitä n. 10 sekuntia sitten, jolloin oltaisiin molemmat säästytty ylimääräiseltä säädöltä, jos olisit voinut siitä minulle heti sanoa?
Tapaus 3: En ymmärrä miksi se ei riitä jos sanon selvällä suomenkielellä " JÄÄN seuraavalla pysäkillä pois. "
Ei se riitä kun pitää pyytää anteeksi. Ei hemmetti ihan oikeasti.
Kyllä maailmassa on näköjään ihmisiä, jotka ovat totaalisen kuuroja ennenkuin kuulevat sanan ANTEEKSI.
Tapaus 2. Jotkut närkästyvät, kun nousee heti pois.