Mikä näitä bussiautisteja oikeasti vaivaa?
Siis ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja julkisissa kulkuneuvoissa eikä kykyä yksinkertaisimpaankaan vuorovaikutukseen.
Tapaus 1: Olen nousemassa bussiin vaunujen kanssa, keskiosassa on jo valmiiksi yhdet vaunut - ei haittaa, koska niitä mahtuu bussiin kolmet. Kyseisellä äidillä on vaunut poikittain, eikä siinäkään mitään, vievät vähemmän tilaa niin silloin kun kyydissä ovat vain yhdet kärryt. Nousen bussiin vaunut edellä ja tuo jo valmiiksi bussissa oleva äiti katsoo minua silmiinkin jne. Ei kuitenkaan tee elettäkään kääntääkseen vaunuja niin että mekin mahdumme, kunnes totean, että "siirtyisitkö vähän, että muutkin mahtuvat". Nainen mulkaisee, siirtää kyllä vaunujaan eikä sano mitään.
Tapaus 2: Nousen kyytiin suht täyteen bussiin keskusta-alueella, jossa pysäkkejä on tiuhaan. Menee hetki, ennen kuin pääsen vapaalle penkille bussin takaosaan, otan repun pois selästä ja asetun istumaan. Ehdin n. 5 sekuntia istua paikallani, kun vieressä oleva toteaa, että hänen pitää jäädä pois. OKEI, et sitten tiennyt sitä n. 10 sekuntia sitten, jolloin oltaisiin molemmat säästytty ylimääräiseltä säädöltä, jos olisit voinut siitä minulle heti sanoa?
Tapaus 3: Ihmiset, jotka eivät sano olevansa lähdössä vaan tunkevat vain pois pylly nenääni vasten, parhaimmassa tapauksessa kengille tallaten ja repullaan lyöden. Kiitti hei.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Itse silloin tällöin rattaiden kanssa bussia käyttävänä ärsyttää
- vanhemmat, jotka tuovat (ison) lapsensa rattaissa bussiin ja menevät sen jälkeen penkille istumaan, sekä vanhempi että lapsi. Pahimmat uunot ottavat pikkulapsen vaunuista syliinsä. Onpa tosi turvallista matkustamista plus että tietysti vievät sen yhden vaunupaikan. Röyhkeimmät kuskaavat isoja päiväkotilaisia kiikkerissä sateenvarjorattaissa, ettei vaan tarvitse lipusta maksaa.
- mamuakat, jotka kuskaavat lastenrattaissa kaikkea paitsi lapsia. Eilenkin oli tällainen tapaus rattaat poikittain kolmen vaunun paikalla. Vaunut täynnä ties mitä pussia ja nyssäkkää ja akka itse invapaikalla istumassa.
Niitä rattaita voi tarvita kaupungilla kulkiessa tms, vaikka noin muuten voisi istua tavan penkillä. Jotkut lapset viihtyy paremmin sylissä ja täältäkin on luettu, että on pahin synti maailmassa, jos se lapsi äännähtääkään bussissa. Ja se rattaissa istuminen ei tee matkustamisesta turvallista, niissä kun ei ole välttämättä mitään suojaa.
Tapaus 4: Ihmiset, jotka jäävät juttelemaan turhia bussikuskin kanssa noustessaan bussiin. Myöhästyttävät muiden matkustajien kyytiin nousemista ja myöhästyttävät myös bussin lähtöä liikenteeseen ja siten bussin aikataulua.
Vierailija kirjoitti:
Oon törkeä ihminen, mutta kenelläkään ei ole mitään inhimillistä ja ihanaa velvollisuutta auttaa nostamaan vaunuja bussiin. Sinä sikiät, sinä hoidat seuraukset.
Totta, mutta pidä sama mielessä kun sulle sattuu jotain. Mä ainakin kävelen vihellellen vaan ohi =)
Assina hieman ärsyttää tuo otsikko. Minulle ei ole mitään ongelmaa sanoa toiselle matkustajalle, milloin jään bussista pois. Enkä edes ymmärrä nolostella niitä miljoonaa asiaa, joita tämän palstan mukaan pitäisi hävetä seuraava viikko. Ihan hirveää kuulemma on, jos pitää kuskille huudella sieltä bussin takaosasta, että pääsee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus 3: Ihmiset, jotka eivät sano olevansa lähdössä vaan tunkevat vain pois pylly nenääni vasten, parhaimmassa tapauksessa kengille tallaten ja repullaan lyöden. Kiitti hei.
En tallaa kenenkään kengille tai lyö ketään repulla, mutta jos STOP-nappia näkyvästi painan, niin sen pitäisi olla melko selkeä merkki ihan kenen tahansa ymmärrykselle ilman sanomistakin, että olen silloin jäämässä pois kyydistä. Sitä STOP-nappia kun ei huvikseenkaan painella, paitsi ehkä 3-7-vuotiaat lapset.
Totta. Sen lisäksi hyviin tapoihin kuuluu myös sanoa jotain, kenties jopa hymyillä vieressä istuneelle kiitokseksi siitä, että vaivautui nousemaan tieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävimpiä kohtaamiani ilmiöitä ovat jonokyttääjät. Minulle on tultu Helsingin rautatieasemalla huomauttamaan, että etuilen mennessäni bussiin, joka saapuu laiturille.
Menee vähän haastavaksi Helsingin kokoisessa kaupungissa, jos pitää alkaa kytätä kuka tuli pysäkille ensin. Ja mitäs, jos pysäkillä on jo 5 ihmistä, mistä tietää, kuka on ollut eka? Ja jos kahta kiinnostaa tämä jonojärjestys ja kolmea ei, miten toimitaan?
En kiinnitä niin mitään huomiota siihen, keitä muita pysäkillä on ja milloin he ovat tulleet. Jos olen pysäkillä ensimmäisenä, edeltäni voi ihan vapaasti mennä, jos bussi sattuu kohdalle. En jonota. :)
Lisäksi nämä "ostan lipun ja siksi menen ensin tukkimaan ovensuun" - uunot. Jos antaisitte matkakortillisten mennä ensin, koko muun porukan, joka on aika paljon nopeampi, ei tarvitsisi odottaa, ja päästäisiin lähtemään ajoissa.
On sekin tökeröä jos törkeesti kävellään etummaiseksi pysäkillä jossa on siis vain yks tai kaks ihmistä ja selvästi nähtävissä ketkä olivat ensimmäisiä. Jostain perähikiältä vissiin moiset etuilijat.
Joo just näin. :D Isoissa kaupungeissahan tosiaan jonotetaan metron ovella, ratikkaan, jne. kun se on isojen ihmismassojen kanssa kauhean kätevää, että kytätään kaikki parhaimmillaan montakymmentä muuta ihmistä ja arvioidaan, kuka tuli ensin. Mutta terkkuja sinne Möhkölään. :)
Lukutaitoa löytyykö? Kirjoitinkin pysäkistä jolla yksi tai kaksi (1 TAI 2) ihmistä ennestään odottamassa. Ja Möhkölän nimi on Helsinki.
Kerropa vielä miksi ihmeessä näillä 1-2 pysäkille liian ajoissa saapuneella pitäisi olla joku etuoikeus astua bussiin ensin? Ne jotka tajuavat asettua oikeaan paikkaan pysäkillä, siihen mihin etuovi tulee, astuvat bussiin ensin toiminnan nopeuttamiseksi. Väärässä paikassa möhkijöitä saadaan sitten odotella kyytiin. Pysäkille saapumisjärjestys on tässä aivan yhdentekevä seikka. Selviskö?
Siis kirjoittaja tarkoitti ilmeisesti rautatieaseman/ Elielinaukion kaltaista asemaa, josta bussi lähtee matkaan (ja bussin pysähtymispaikka on selvä toisin kuin välipysäkeillä). Jos ihmiset ovat jo muodostaneet selkeän jonon mennäkseen bussiin, niin kyllä minäkin ihmettelen, jos joku jostain sivusta tunkee muiden ohi. Näitäkin kyllä välillä näkee...
Ei,tästä ei ole kyse vaan siitä, että pysäkillä seisoo ihmisiä siellä täällä. Tietenkään en menisi olemassa olevaan jonoon.
Jos missäpäin maailmaa vain on jono, niin totta kai menen hännille. :) Jos ei ole, teen kuten täälläkin. Ja omat ulkomankokemukseni ovat kyllä sen suuntaisia, että muualla on monesti enemmän kyynärpäät käytössä. Olen aivan asunutkin ulkomailla, enkä missään pikkukylässä.
T. Se ei-jonottaja
Mä ihmettelen vastaanvanlaisia juttuja kaupungilla tai ruokakaupassa käydessäni. Pelkästään viimeisten parin viikon aikana olen törmännyt tällaisiin tapauksiin:
Ihmiset kävelevät hiiiitaaasti ja tietysti keskellä käytävää täyttäen koko tilan. Ja väistää ei voi, vaikka näkee että toinen olisi tulossa ohi. Kerran kaupassa joku mies tiiraili hyllyä, ja kapea käytävä kun oli, en meinannut mahtua ohittamaan. Sanoin pari kertaa ihan kohteliaasti "anteeksi...", mutta ei mitään reaktiota, vaikka mies ei voinut olla huomaamatta minua. Vasta kun ärsyyntyneenä lähdin tukemaan hänen takaansa, hän suvaitsi hieman väistää ja mulkaisi samalla kiukkuisesti.
Lisäksi kävellään suoraan päin ja tönitään koko ajan. Kassajonossa taas jotkut tulevat todella ärsyttävästi ihan kiinni toisiin: joku vanhempi nainen tökki minua kauppakorillaan ja tunki kiinni koko ajan. Jopa silloin kun siirryin maksamaan ostoksiani, hän tuli perässä hönkien niskaani.
Ai niin, ja viimeksi tänään kun lähdin eräästä liikkeestä, joku edelläni menevän nainen piti ovea auki miehelleen ja lapselleen. Kun minä olin tulossa kasseineni, hän vilkaisi minua ja mäjäytti oven kiinni.
Muun muassa tällaisten tapahtumien vuoksi tulen usein huonolla tuulella ostoksilta kotiin. Miksei ihmisillä voi olla käytöstapoja? Vai olenko yliherkkä? Pitäisi varmaan itsekin alkaa yhtä välinpitämättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
- vanhemmat, jotka tuovat (ison) lapsensa rattaissa bussiin ja menevät sen jälkeen penkille istumaan, sekä vanhempi että lapsi. Pahimmat uunot ottavat pikkulapsen vaunuista syliinsä. Onpa tosi turvallista matkustamista plus että tietysti vievät sen yhden vaunupaikan. Röyhkeimmät kuskaavat isoja päiväkotilaisia kiikkerissä sateenvarjorattaissa, ettei vaan tarvitse lipusta maksaa.
- mamuakat, jotka kuskaavat lastenrattaissa kaikkea paitsi lapsia. Eilenkin oli tällainen tapaus rattaat poikittain kolmen vaunun paikalla. Vaunut täynnä ties mitä pussia ja nyssäkkää ja akka itse invapaikalla istumassa.
Nämä kyllä ärsyttävät suunnattomasti, etenkin ensimmäinen! Ovista kuskataan n. 5-vuotias tervejalkainen, reipas muksu rattaissa sisään, jätetään vaunut välikköön ja mennään itse lapsen kanssa istumaan penkille takaosaan. Joskus taas vanhemmat itse jäävät välikköön ja lapsi lähtee seilaamaan pitkin bussia. Bussiyhtiöiden säännöissä taitaa vielä lukea että liputtomuutta vastaan lapsen täytyy pysyä vaunuissa koko matka, mutta harva kuski siitä huomauttaa.
Toinen rasittava ilmiö on ihmiset, jotka julkisissa jäävät seisoskelemaan pitkin kulkuvälinettä vaikka istumapaikkoja on ympärillä riittävästi. Etenkin bussissa ja junassa ihmiset, jotka jäävät pönöttämään keskiosaan vaikka takana olisi kuinka monta istumapaikkaa vapaana. Kiva näiden ohi sitten pujotella itse istumapaikalle ja kulkuneuvon täyttyessä takaosaan ei pääse kukaan, kun sankarit seisovat keskivälikössä ihmisten tiellä. Onko se muiden viereen istuminen niin vastenmielistä, että sitä pitää vältellä viimeiseen asti?
Sitten vielä kestoärsytyksenä ne, jotka ruuhka-aikana itsepintaisesti istuvat käytäväpaikalla ja/tai pitävät laukkuaan ikkunapaikalla! Ymmärrän jos on mukana jokin iso matkalaukku tai vastaava jota ei voi ottaa syliin tai jättää muiden tielle, mutta jokin käsilaukku tai normaalikokoinen reppu ei tarvitse omaa istumapaikkaa.
Ja sinne metroon/junaan/raitiovaunuun mennään VASTA kun muut ovat ehtineet ulos. Joka päivä todistan, miten joku älykääpiö jää seisomaan pokkanaamalla suoraan avautuvien ovien eteen, kun ulos tulvivat ihmiset yrittävät pujotella tämän ohitse ulos. Mikä hitto siinä on niin vaikea ymmärtää, että muiden täytyy päästä ulos? Kyllä se juna odottaa sinuakin!
Ja jos maksat matkakortin arvolla, voisitko ystävällisesti kaivaa matkakortin jo valmiiksi laiturilla odotellessa esiin tai ainakin yrittää leimata sen jäämättä muiden tielle.
Niin, ja ruokien syöminen julkisissa! Ei ole mukavaa haistella muutenkin ahtaassa tilassa eväitä. Syö edes jotain hajutonta äläkä sitä vahvinta take-awayta tai sitrushedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kyllä ärsyttävät suunnattomasti, etenkin ensimmäinen! Ovista kuskataan n. 5-vuotias tervejalkainen, reipas muksu rattaissa sisään, jätetään vaunut välikköön ja mennään itse lapsen kanssa istumaan penkille takaosaan. Joskus taas vanhemmat itse jäävät välikköön ja lapsi lähtee seilaamaan pitkin bussia. Bussiyhtiöiden säännöissä taitaa vielä lukea että liputtomuutta vastaan lapsen täytyy pysyä vaunuissa koko matka, mutta harva kuski siitä huomauttaa.
Toinen rasittava ilmiö on ihmiset, jotka julkisissa jäävät seisoskelemaan pitkin kulkuvälinettä vaikka istumapaikkoja on ympärillä riittävästi. Etenkin bussissa ja junassa ihmiset, jotka jäävät pönöttämään keskiosaan vaikka takana olisi kuinka monta istumapaikkaa vapaana. Kiva näiden ohi sitten pujotella itse istumapaikalle ja kulkuneuvon täyttyessä takaosaan ei pääse kukaan, kun sankarit seisovat keskivälikössä ihmisten tiellä. Onko se muiden viereen istuminen niin vastenmielistä, että sitä pitää vältellä viimeiseen asti?
Sitten vielä kestoärsytyksenä ne, jotka ruuhka-aikana itsepintaisesti istuvat käytäväpaikalla ja/tai pitävät laukkuaan ikkunapaikalla! Ymmärrän jos on mukana jokin iso matkalaukku tai vastaava jota ei voi ottaa syliin tai jättää muiden tielle, mutta jokin käsilaukku tai normaalikokoinen reppu ei tarvitse omaa istumapaikkaa.
Ja sinne metroon/junaan/raitiovaunuun mennään VASTA kun muut ovat ehtineet ulos. Joka päivä todistan, miten joku älykääpiö jää seisomaan pokkanaamalla suoraan avautuvien ovien eteen, kun ulos tulvivat ihmiset yrittävät pujotella tämän ohitse ulos. Mikä hitto siinä on niin vaikea ymmärtää, että muiden täytyy päästä ulos? Kyllä se juna odottaa sinuakin!
Ja jos maksat matkakortin arvolla, voisitko ystävällisesti kaivaa matkakortin jo valmiiksi laiturilla odotellessa esiin tai ainakin yrittää leimata sen jäämättä muiden tielle.
Niin, ja ruokien syöminen julkisissa! Ei ole mukavaa haistella muutenkin ahtaassa tilassa eväitä. Syö edes jotain hajutonta äläkä sitä vahvinta take-awayta tai sitrushedelmää.
Sen jälkeen, kun aloin kulkemaan päivittäistä työmatkaa junalla, olen tajunnut kuinka paljon ihmiset syövät banaaneja. Suljetussa vaunussa yhdistyvät äänekäs mossotus ja se HAJU. Yrks.
Luulin olevani vähemmistöä, mutta onneksi muitakin häiritsee tämä tuijottavan mykän kansan käytöstavat! Haloo, mitä maksaa sanoa jotakin. Please, älä vaan hymyile, sitä ei kestä!!
En tallaa kenenkään kengille tai lyö ketään repulla, mutta jos STOP-nappia näkyvästi painan, niin sen pitäisi olla melko selkeä merkki ihan kenen tahansa ymmärrykselle ilman sanomistakin, että olen silloin jäämässä pois kyydistä. Sitä STOP-nappia kun ei huvikseenkaan painella, paitsi ehkä 3-7-vuotiaat lapset.