Mistä suomalaisten epäkohteliaisuus ja vihaisuus johtuu?

Vierailija

?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Jaa, en tiedä. Mistä yleensä ihmisillä se johtuu? Varmaan pimeys vaikuttaa, ja rehellisyyden kulttuuri, monessa muussa kulttuurissa "pitää" esittää iloista vaikka ei oikeasti olisi, pitää sanoa että hyvää kuuluu vaikka mitä kauheaa olisi tapahtunut.

En todellakaan usko että suomalaiset ovat yhtään sen epäkohteliaampia tai vihaisempia kuin muutkaan kansat, koska en tunne kovinkaan montaa sellaista ihmistä, ja en usko että mikään kansa on sellainen että ketään yrmynaamaa ei porukassa ole.

Vierailija

6 kk kestävä pimeys, ja kun täällä jatkuvasti kustaan ihmisten silmään. Naapurimaat kusettaa, eu kusettaa, oma valtio kusettaa, ja pahimmassa tapauksessa kaverit ja puoliskokin kusettaa. Lapset toki kusettaa vanhempiaan aina.

Vähemmästäkin mieli mustuu.

Vierailija

Suomessa on kulttuuri, että vieraalle ei uskalleta puhua. TUolla yhdessä ketjussa on ihmisiä, jotka eivät osaa puhua vieraille lapsille. He haluavat, että lapsen vanhemmat kommunikoivat heidän puolestaan lapselle. Ilmeisesti näin:

Lapsi seisoo niin, että vieras aikuinen ei pääse haluamaansa kohtaan. Vieras aikuinen seisoo paikoillaan mulkoillen vihaisesti vuoroin lasta, vuoroin vanhempaa. Vanhempi huomaa, että vieras aikuinen on ahdingossa. Toimintapa on tämä.

Vanhempi kyykistyy henkisesti nujertuneen vieraan aikuisen viereen: "Haluatko sää, että meijän Pirjo-Tonikki siirtyis tosta vähän sivummalle, että sä pääset pakkaamaan?"

Vieras aikuinen tuijottaa kengänkärkiään ja kohauttaa olkiaan

Vanhempi (tunteita sanoittaen): "SUlla taitaa olla paha mieli, kun meidän Pirjo-Tonikki ei osaa käyttäytyä niin kuin aikuinen. Eiksoo?"

Vieras aikuinen (varpaitaan tuijottaen): "Emmätiiä."

Vanhempi: "Pirjo-Tonikki, voisitsä tulla tähän toiseen kohtaan pakkaamaan, kun tolle tädille/sedälle tuli niin paha mieli, kun sä olit sen paikalla?"

Pirjo-TOnikki siirtyy toiseen kohtaan. Vieras aikuinen siirtyy paikalle, jossa lapsi on ollut ja mulkaisee vanhempaa ja lasta alta kulmain. Kun vanhmepi kääntää selkänsä, hän näyttää kieltä Pirjo-Tonikille.

Vanhempi: "Kato nyt, kun tädille/sedälle tuli hyvä mieli, kun sä annoit sille tilaa, eikö tullukki!"

Vanhempi kääntyy katsomaan vierasta aikuista, joka riiputtaa päätään.

Vieras aikuinen: "Emmätiä."

Vanhempi: "No niin, Pirjo-TOnikki, jatketaan me tätä pakkaamista. Pitää aina muistaa, että joillekki vieraille aikusille tulee tosi helposti tosi paha mieli, jos ne ei saa tuijottamalla viestiä perille."

Vierailija

Asiakaspalvelussa työskentelevänä ihmettelen täysin samaa........... Eikä oo muuten vuodenajasta kiinni!

Sanotaanko vaikka, että asiakas haluaa lopettaa itse tekemänsä tilauksen ja viimeisimmän laskun hyvitykseen. Tilauksen lopettaminen onnistuu koneelta ja jos ei osaa, ei tarvii ku googlettaa että "tilauksen lopettaminen x" niin saa jopa kuvallisen ohjeen, eli ei olisi edes pakko "kaivaa" aspan numeroa (löytyy googlesta "yhteystiedot x"). Laskun hyvityshän ei olisi aiheellinen jos asiakas ei itse ole aiemmin huolehtinut tilauksen lopettamista. Tilaus koskee verkkopohjaisia tuotteita joten näemme onko tuotetta/palvelua käytetty.

No, vastaat hyväntuulisena asiakkaalle (joka ei ole joutunut jonottamaan 15 sekuntia pidempään) joka ei vaivaudu tervehtimään tai esittelemään itseään, vaan aloittaa ensin kitisemällä siitä kuinka vihdoin sai meidät kiinni, kuinka on yrittänyt kaikkensa hoitaa asiaa ja kun asia on niin niin vaikea että aikoo vaihtaa kyllä asiakkuutensa muualle. Palvelu on ollut huono eikä hän ole sitä tilannut tai käyttänyt eikä varmastikaan siitä mitenkään pitänyt. Kaikki on kamalaa, inhottavaa ja vaikeaa, myös minä joka satuin vastaamaan puhelimeen. Mukisematta ilman vastalauseita myötäilen asiakasta, kuinka lopetukset osaakin olla välillä niin epäselviä, että tietenkin lopetan tilauksen ja hyvitän vielä "vahinkolaskunkin." Tämän jälkeen jatkuu valitus siitä kuinka ei enää ikinä halua meiltä mitään palveluita ja voi kun oli tää puhelinkeskustelukin niin vaikea. Tyly lopetus ilman kiitosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelussa työskentelevänä ihmettelen täysin samaa........... Eikä oo muuten vuodenajasta kiinni!

Sanotaanko vaikka, että asiakas haluaa lopettaa itse tekemänsä tilauksen ja viimeisimmän laskun hyvitykseen. Tilauksen lopettaminen onnistuu koneelta ja jos ei osaa, ei tarvii ku googlettaa että "tilauksen lopettaminen x" niin saa jopa kuvallisen ohjeen, eli ei olisi edes pakko "kaivaa" aspan numeroa (löytyy googlesta "yhteystiedot x"). Laskun hyvityshän ei olisi aiheellinen jos asiakas ei itse ole aiemmin huolehtinut tilauksen lopettamista. Tilaus koskee verkkopohjaisia tuotteita joten näemme onko tuotetta/palvelua käytetty.

No, vastaat hyväntuulisena asiakkaalle (joka ei ole joutunut jonottamaan 15 sekuntia pidempään) joka ei vaivaudu tervehtimään tai esittelemään itseään, vaan aloittaa ensin kitisemällä siitä kuinka vihdoin sai meidät kiinni, kuinka on yrittänyt kaikkensa hoitaa asiaa ja kun asia on niin niin vaikea että aikoo vaihtaa kyllä asiakkuutensa muualle. Palvelu on ollut huono eikä hän ole sitä tilannut tai käyttänyt eikä varmastikaan siitä mitenkään pitänyt. Kaikki on kamalaa, inhottavaa ja vaikeaa, myös minä joka satuin vastaamaan puhelimeen. Mukisematta ilman vastalauseita myötäilen asiakasta, kuinka lopetukset osaakin olla välillä niin epäselviä, että tietenkin lopetan tilauksen ja hyvitän vielä "vahinkolaskunkin." Tämän jälkeen jatkuu valitus siitä kuinka ei enää ikinä halua meiltä mitään palveluita ja voi kun oli tää puhelinkeskustelukin niin vaikea. Tyly lopetus ilman kiitosta.

Joo, no tuolla ihmisellä on varmaan sit ollu jotenki vaikeeta, ne 99% vai mitä teillä nyt sitten on ne jotka osaa netissä tehdä itse kaikki asiakaspalvelujutut, on varmaan sit niitä vähän kohteliaampia ja iloisempia ihmisiä, niillä ei oo menny hermo teidän nettisivujen tai oman tökkivän netin kans.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jaa, en tiedä. Mistä yleensä ihmisillä se johtuu? Varmaan pimeys vaikuttaa, ja rehellisyyden kulttuuri, monessa muussa kulttuurissa "pitää" esittää iloista vaikka ei oikeasti olisi, pitää sanoa että hyvää kuuluu vaikka mitä kauheaa olisi tapahtunut.

En todellakaan usko että suomalaiset ovat yhtään sen epäkohteliaampia tai vihaisempia kuin muutkaan kansat, koska en tunne kovinkaan montaa sellaista ihmistä, ja en usko että mikään kansa on sellainen että ketään yrmynaamaa ei porukassa ole.

Komppaan tätä. Suomalainen kun sanoo jotain, todella tarkoittaa sanomaansa. 

Englannista nuorena tyttönä sain uudelta tuttavuudelta kutsun kylään, ihan milloin vaan sopii tulla. Menin sitten eräänä päivänä ja kyllä oli noloa, ei kutsuttu sisään ja oltiin ihmeissään. Toinen englantilainen kaveri sitten sanoi myöhemmin, että ei sitä oikeasti tarkoiteta, on vaan sanonta.. mutta nolotti joo.

Vierailija

Turha syyttää pimeyttä. Kesäpuoliskolla Suomessa on valoisampaa, kuin lähes missään muualla maailmassa. Valoa on kokonaisuutena vuoden mittaan saman verran kaikkialla maailmassa. Se mikä talvella hävitään, otetaan kesällä takaisin.

Vierailija

Samaa oon ihmetellyt. Jos hymyilee ja tervehtii niin saa vastaukseksi vain yrmeää myminää. Yyyhyhyyhyhhhhyyyyyy. Ja hymyilyn Ja rehellisyyden kanssa ei ole mitään tekemistä keskenään.

Vierailija

Talta palstalta olen oppinut etta monen suomalaisen (HUOM. en kirjoittanut "kaikkien") mielesta kaikki positiivinen on tekemalla tehtya. On tekohymy, tekoystavallisyys, tekokohteliaisuus ja small talk sita kamalimman sortin tekolirkutusta.

Kun olen kysynyt mita sitten olisi aito hymy tai juttelu niin heti kuorossa vastataan etta olen aina suomalaisia haukkumassa kun olen vasta kysynyt enka edes vastausta saanut. Kylla minusta valilla pieni tekoystavallisyyskin menee aidon irvinaamaisuuden edelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälisen IT-firman helpparissa kesätöissä joskus olleena voin sanoa, että suomalaiset on kyllä asiakkaina helpoimmasta ja kohteliaammasta päästä ja vieläpä aika reilulla marginaalilla. Ne todelliset valivali-ihmiset puhumattakaan aggressiivisista räyhääjistä löytyy ihan muualta. Suomalaiset yleensä pikemminkin pyytelevät anteeksi, kun joutuvat olemaan vaivoiksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat