Pienet tulot estivät toisen lapsen teon.
Miksi monikaan ei tajua ettei pienituloinen pysty tekemään kahta lasta? jos haluaa että lapsi saa jotakin harrastaa ja joskus käydä edes kotimaanlomilla niin ei ole varaa kahteen lapseen. Onko se vaikeaa tajuta?
Kommentit (25)
Meillä talouden yhteenlasketut nettotulot ovat noin 2500e/kk (sis. lapsilisän 200e/kk). Tuosta menee vielä asumiskulut 750e, sähkölasku, vakuutukset sekä linkkakortit (100e/kk). Nettiin menee 30e/kk ja puhelinlaskuihin noin 30e/kk.
En tiedä, ollaanko me jollain mittarilla pienituloisia mutta en ainakaan itse koe niin. Lapsilla on mieleiset harrastukset, on monipuolista ruokaa, katto pään päällä. Mitään ulkomaanmatkoja ei tosin tehdä mutta kerran kesässä kyllä matkustetaan Suomessa. Silloin tällöin käydään myös ulkona syömässä.
Kolmanteen lapseen ei kyllä olisi varaa ilman yhteiskunnan tukia.
Miehen brutto 3500/kk ja mun 2000/kk. Kuukauden pakollisina kuluina asuntolaina ja muut asumismenot 1300, vakuutukset noin 200, ruoka 400, bensa 200. Uudet vaatteet, puhelinlaskut ja jopa netin katson vapaaehtoisiksi kuluiksi koska ilman niitäkin voisi elää mutta niihin menee noin 300/kk, lisäksi koirien ruoat 100/kk ja kerran vuodessa jonnekkin kaukolomalle 4000/vuosi.
Juuri ja juuri voisi lapsen kasvattaa, tosin omat tilat sitten tippuisi ainakin hetkellisesti eli en ole valmis tekemään lasta. Toki voisin nipistää ja olisi nipistettävä ainakin matka pois jos tulisin raskaaksi mutta en halua. Perintöä on kyllä tulossa lähiaikoina jonkinverran, arvelen et käteen jää noin 15 000 eli ehkä sitten.
Miten kummassa voitte, tietää millaiset tulot teillä on viiden saati viidentoista vuoden kuluttua? Lapsesta syntyvät kustannukset ovat alkuun melko rajalliset ja monesti tilantarve ei nouse suoraan suhteessa lapsilukuun. Lisähuone tarvitaan monesti yhdellekin lapselle, mutta kaksi lasta voinee asua samassa huoneessa. Sama tietysti mahdollisen auton tms. kanssa.
Meillä itse olen kaiketi aika hyvätuloinen (n. 8000 euroa kuussa käteen) nykyään, mutta kun aikoinaan lapsia tehtiin tuloni olivat 1700 euroa kuussa käteen. Jos olisin miettinyt tuolloista elatuskykyäni ja tehnyt elämänvalintani sen pohjalta niin enhän olisi voinut tehdä yhtään mitään. Nyt viisi vuotta myöhemmin koen että voin elättää lapseni ihan kelpo tavoin kun taloutemme nettotulot ovat hieman yli 10000 euroa kuukaudessa.
Sama voi tietysti käydä myös toiseen suuntaan: ei nykyinen hyvä taloudellinen tilanne ole mikään tae tulevasta. Voin vaikka sairastua vakavasti, puolisolle voi sattua jotain...riittäähän noita syitä. Tai ihan vain se perinteinen työttömyys, kyllä se koskettaa ihan samalla tavalla hyvätuloisia kuin muitakin. Jos elämän perusta on materiaalisen kuluttamisen mahdollisuuksissa, niin koskaan ei tavallisella ihmisellä ole varaa lapsia hankkia, jollei sukanvarressa ole miljoonaa paria pahan päivän varalle.
Ai vasta toisen. Kyllä ne estävät jo sen ensimmäisen hankinnan. On sen verran kallis harrastus kyseessä.
m41
Olisi edes mahdollisuus siihen ensimmäiseen lapseen :( Olen 28-vuotias nainen, ihan on maisterintutkinto, ja töissä olen, mutta sopimukset ovat määräaikaisia ja käteen jää kuussa 1700e. Mies on työtön. Hänellä jäi opinnot kesken, joten ei saa edes mitään tukea.
Surullista ettei voida perustaa perhettä. Samaan aikaan rahaa syydetään mamuille, kun meillä suomalaisilla ei ole edes varaa yhteen lapseen.