Häät kesällä 2016 - miestä on alkanut ahdistamaan - mitä tehdä?
Mieheni kosi minua ja kihlauduimme reilun pari vuotta sitten. Silloin tottakai aloimme suunnittelemaan ajankohtaa myös häillemme. Ajankohdaksi valikoitui kesä 2016, eli ensi kesä.
Suunnitelmia häitä varten on tehty jo varsin pitkälle, vieraslistaa, teemaa/tyyliä, kummankin puvut, minun sormus, ruokapuoli, paikka, juomatarjoilu, jne... Eli suunnitelmat ovat jo varsin hyvässä vaiheessa.
Pari viikkoa sitten mies kuitenkin alkoi avautumaan erään keskustelun yhteydessä siitä, että häntä on alkanut ahdistamaan ajatus häistä. Ahdistusta on kuulemma ollut kerran aiemminkin, sellasena parin kuukauden jaksona kun minä olin melko masentuneessa mielentilassa läheisen kuoleman tähden. Hän sanoo olevansa muutenkin stressaantunut ja ahdistunut yleisesti, itse huomaan hänen olevan masentunut. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat hänellä tällähetkellä vain himmeitä epämääräisiä haamuja siitä että "Olis kiva joskus asua ulkomailla".
Tämä asia on ollut minulle kova paikka. Häiden suunnittelu on nyt tällähetkellä laitettu tilapäisesti jäihin, haluan antaa miehelle rauhaa selvitellä ajatuksiaan. En silti voi sille mitään kuinka suuri pettymys ja suru minulla on tästä asiasta. Itse olen ollut kokoajan aivan täysillä mukana ja haaveillut paljon häistämme. Olen pitänyt häntä alusta alkaen minulle oikeana ihmisenä. Pettymys ja suru on suuri, tuntuu petetyltä, mies itse kosi minua ja jo ennen kosintaakin vihjaili välillä naimisiin menosta ja haaveili erilaisista hääpaikoista. Tiedän että ajattelen itsekkäästi, ymmärrän tosiaan kyllä millaista ahdistus ja masennus on koska kärsin siitä itsekin.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta elämässään? Onko jollain vanhemmalla ja viisammalla neuvoja tai elämänkokemusta kommentoida tilannetta ja antaa neuvoja mitä tämä tarkoittaa, mitä minun tai miehen pitäisi tehdä?
Kiitos paljon vastauksista.
T. Surullinen kesämorsian 27v
Kommentit (45)
Sitäpaitsi miksi mies ostaisi lehmän, kun maitoa on ilmaiseksikin tarjolla. 41
Ekassa viestissä suunnitelmat "olivat ihan hyvässä vaiheessa teemoineen, molempien pukuineen, sormuksineen jne." Nyt olette vähän parina iltana viikossa miettineet, ei mitään sen kummempia kuitenkaan...
Onko vika tosiaan muissa keskustelijoissa vai sinun ulosannissasi?
Minäkin veikkaan vain juhlapelkoa. Liikaa hössötystä jonka mies pelkää paisuvan. Me järjestettiin pienet kemut muutaman viikon "suunnitteluajalla". Hyvin ehti teemat ja kaikki miettiä :-D Taisit vaan puolustella itseäsi kun tajusit mikä on ongelman ydin?
Tästä ei nyt ota selvää että ahdistaako miestä avioliitto vaiko häähumu. Jos häähumu ahdistaa niin se on vaan fiksun miehen merkki - ei se ole järki-ihmisen hommaa
Jos miestä ei niin kiinnosta teemat ja puvut ja tarjoilut, niin onko se pakko ottaa mukaan mihinkään tietokonelistailuun ja ideointiin?
Minulla on kaveri, nainen, joka inhoaa kaikenlaista juhlien suunnittelua. Suunnitteluksi lukeutuu jo se, että miettii ketä kutsuu. Hänen juhlissaan on puolijulkinen suusta suuhun kulkeva saa tulla-kutsu ja nyyttärimeininki, niin ei tarvitse tarjoiluistakaan huolehtia. Hän ahdistuu, jos joutuu vastailemaan mihinkään kysymyksiin mistään ylimääräisestä ja saisi varmaan teemaväristä hepulin ja peruisi koko juhlat. On tuskaillutkin sitä, että miten saa ikinä häitään järjestettyä.
Hän ei halua paineita ja ladata mitään odotuksia, kun aina jotain menee pieleen.
Minä taas rakastan suunnittelua, vatvomista, vaihtoehtoja, ideointia, muistilistoja, koristelua ja menun kokoamista. Yllättäen emme suunnittele mitään yhdessä. Ehkä viidesosa suunnitelmistani toteutuu, mutta se ei haittaa, kun nautin pelkästä mielikuvaleikistä etukäteen.
Voisiko miehesi olla ystäväni kaltainen? Tykkääkö hän muuten suunnitella mitään, lähdetäänkö lomamatkoille valmiin reittisuunnitelman ja kulmista taitetun matkaoppaan kanssa vai varataanko vain lennot ja majoitus ja katsellaan paikan päällä? Tai ihan arki, peseekö hän pyykkiä sitten kun sukat on loppu vai tietääkö jo tänään että ensi keskiviikkona on treenien jälkeen pyykkipäivä?
Ihmiset on erilaisia ja kumpikin tapa elää ihan hyvä, vaikea vaan sovittaa yhteen.
Oisit pihdannut hääyöhön. Varma tapa saada mies äkkiä naimisiin ja kelpaa minkälaiset prinsessafestarit vaan, kunhan niiden jälkeen on hääyö. Terveisin nimimerkki Kokemusta on