Millaista on sinun vauva-arkesi yhden lapsen kanssa?

Vierailija

Kiinnostaisi kuulla millaista arkea elät yhden lapsen (vauvan) kanssa? Miten paljon mies osallistuu arkeen? Vietättekö paljon aikaa kotona, millaisia rutiineja? Miten päivä alkaa ja päättyy, mitä kaikkea teette päivän aikana? Onko raskasta? Onko omaa aikaa, kaipaatko jotain? T. Odottaja :)

Kommentit (6)

Vierailija

En lopulta kestänyt sitä stressiä vaan jouduin muuttamaan pois kotoa. Minulla oli paljon väkivaltaisia ajatuksia. Olen vakavasti masentunut ja ahdistunut. Syyllisyys vaivaa joka päivä, vaikka en koskaan halunnut lasta. Olen lapsen äitiin yhteyksissä melkein joka päivä, mutta en kestä lapsen seuraa.

Vierailija

No 7 viikon kokemuksella:

Heräillään klo 7-8. Syön aamupalan, vauvan aamupesut, vaipanvaihdot ym. Laitan pyykkiä tarvittaessa. Vauva syö (imetän). Syönnin jälkeen seurustelua ja leikkiä. Vauva nukahtaa uudelleen noin klo 9-10 ja nukkuu ehkä 1-2 tuntia. Tässä vaiheessa saatan laittaa vauvan myös vaunuihin ja käyn lenkillä.

Vauva heräilee klo 11-12 ja syö, syö ja syö. Nukahtaa unille noin klo 14-15 ja nukkuu hyvänä päivänä 2-3 tuntia putkeen, mutta ei aina. Tässä vaiheessa viimeistään ulkoilua. Valmistelen myös iltaruuan ja teen kotihommia joskus nukun päikkärit, jos vauva nukkuu sisällä.

Mies tulee kotiin klo 17 tai myöhemmin, jos käy kaupassa. Tehdään ruoka, jos en ole tehnyt valmiiksi. Illalla telkkarin katsomista ja imetystä ym. Joskus käyn yksin kaupassa. Vauva menee yöunille klo 20-22 riippuen miten on päivällä nukkunut.

Meillä vauva tuntuu olevan usein rinnalla hereilläoloajan ja päivät kuluvat aika pitkäkti imettäessä. Yöllä meillä syödään vain kerran.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1, olen pahoillani. Toivottavasti pystyt vielä jonain päivänä elämään onnellista elämää.
Kiitos. Luulen että seuraavat kuukaudet kertovat mihin suuntaan loppuelämäni on menossa.

Vierailija

Meillä on kohta 3 kk vauva. Joitqin rutiineja on jo ehtinyt muodostua, luultavasti muuttuvat moneen kertaan lapsen kasvaessa.
Herätään aamulla ysin maissa, syötöt ja pesut. Lapsi leikkii leluillaan sen aikaa, kun itse syön. Jos herään ennen vauvaa, syön jo silloin. Tunnin kuluttua alkaa tulla uni ja laitan vauvan ulos pitkille päikkäreille. Nämä unet vauva nukkuu yleensä hyvin ja sillä välin mulla on vapaa-aikaa tai teen jotain kotitöitä. Heräämisen jälkeen syöttö, vaipanvaihto ja leikkiä kunnes väsy taas koittaa. Tää sykli toistuu, vauva on hereillä noin tunnin-puolitoista ja nukkuu tunnin-pari. Illalla kasin ja ysin välillä iltapesut ja sen jälkeen nukutusta, tissiä, torkkuja ja kitinää pari tuntia. Joo, vauva on huono nukahtamaan iltaisin. Onneksi öisin kuitenkin nukkuu hyvin ja syö noin kolmen tunnin välein.
Mied käy töissä ja leikkii vauvan kanssa töistä tultuaan. Hän myös hoitaa kotona ollessaan vaipanvaihdot ja pesut. Molemmilla on yhtenä iltana viikossa kodin ulkopuolinen harrastus, yksi koko perheen yhteinen. Lisäksi nähdään kavereita silloin tällöin.
Käyn kerran viikossa seurakunnan vauvakerhossa ja parin viikon välein nähdään kavereiden ja heidän vauvojen kanssa. Vauvauinti alkaa ensi viikolla.
Mielestäni ei ole ollut liian raskasta, ainoa ikävyys on tuo iltakitinä, kun lapsi haluaa/ei halua rintaa ja se sitoo mun nukutusvastuuseen aika lailla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla millaista arkea elät yhden lapsen (vauvan) kanssa? Miten paljon mies osallistuu arkeen? Vietättekö paljon aikaa kotona, millaisia rutiineja? Miten päivä alkaa ja päättyy, mitä kaikkea teette päivän aikana? Onko raskasta? Onko omaa aikaa, kaipaatko jotain? T. Odottaja :)

Meillä vauva nyt 4kk ja 2kk oli raskaampaa, nyt helpottanut. Mies on töistä kotona n. 12 aikaan ja on sitten mukana arjessa. Aika paljon kotona ollaan, välillä käydään kyläilemässä. Aamut alkaa nykyään silleen että vauva haluaa leikkimään lattialle, syö ehkä tunnin päästä heräämisestä, on korvikkeella. Käydään vaunuttelemassa ja touhataan muuta mukavaa kotona. Kaks kertaa sosetta syö päivällä ja se on vähentänyt maidon juontia. Yöt nukkuu heräämättä n.9h, alussa heräili pari kertaa yössä :) en kaipaa oikeestaan mitään. Omaa aikaa löytyy ja mummola lähellä niin vauva siellä hoidossa välillä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat