Kymmenen mukavaa syytä olla viettämättä joulua
Tein aikaisemmin ketjun siitä, miten en aio viettää joulua, ja päätös tuntuu koko ajan paremmalta. Mitä pidemmälle muiden ihmisten jouluhössötys etenee, sitä enemmän löydän hyviä puolia.
- Ei tarvitse ostaa tai lähettää joulukortteja tai kiusaantua, kun saa niitä ihmisiltä, joille ei ole korttia lähettänyt.
- Ei tarvitse miettiä eri ihmisille sopivia joululahjoja, tilata niitä tai hikoilla jouluruuhkassa niitä metsästämässä.
- Ei tarvitse miettiä koristelua, kuusen ostamista ja kuusesta eroon hankkiutumista.
- Ei tarvitse syödä pahan makuisia perinneruokia.
- Ei tarvitse viettää aikaa sukulaisten seurassa.
- Ei tarvitse mukautua muiden perinteisiin.
- Ei tarvitse teeskennellä iloista ja reipasta mieltä vuoden pimeimpänä aikana.
- Saa olla taatusti hyvässä seurassa.
- Saa viettää pitkän työrupeaman jälkeen rentouttavan viikonlopun niin kuin parhaaksi näkee.
- Saa tuntea olevansa itsenäinen ihminen, ei traditioiden orja.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Tein aikaisemmin ketjun siitä, miten en aio viettää joulua, ja päätös tuntuu koko ajan paremmalta. Mitä pidemmälle muiden ihmisten jouluhössötys etenee, sitä enemmän löydän hyviä puolia.
- Ei tarvitse ostaa tai lähettää joulukortteja tai kiusaantua, kun saa niitä ihmisiltä, joille ei ole korttia lähettänyt.
- Ei tarvitse miettiä eri ihmisille sopivia joululahjoja, tilata niitä tai hikoilla jouluruuhkassa niitä metsästämässä.
- Ei tarvitse miettiä koristelua, kuusen ostamista ja kuusesta eroon hankkiutumista.
- Ei tarvitse syödä pahan makuisia perinneruokia.
- Ei tarvitse viettää aikaa sukulaisten seurassa.
- Ei tarvitse mukautua muiden perinteisiin.
- Ei tarvitse teeskennellä iloista ja reipasta mieltä vuoden pimeimpänä aikana.
- Saa olla taatusti hyvässä seurassa.
- Saa viettää pitkän työrupeaman jälkeen rentouttavan viikonlopun niin kuin parhaaksi näkee.
- Saa tuntea olevansa itsenäinen ihminen, ei traditioiden orja.
Melko hankalalta kuulostaa ap:n joulu ja koko elämä!
Vietän joulua.
- Minun ei tarvitse lähettää yhtäkään joulukorttia enkä kiusaannu vaikka saisin silti itse joltain kortin. Sukulaiseni ja ystäväni tietävät etten ole ennnenkään kortteja lähetellyt.
- Rakastan lahjojen ostoa ja antamista. Ja saamista :D
- Kuusi haetaan äidin metsästä ja jätetään joulun jälkeen taloyhtiön katokseen josta yksi vie kaikkien kuuset pois.
- Vietämme joulun miehen kanssa kahdestaan ja teemme vain ruokia joista itse tykkäämme, esim laatikoista vain perunalaatikkoa.
- Kts edellinen kohta! Minun vanhempani viettävät joulut kylpylässä ja mieheni vanhemmat menevät mieheni perheellisen veljen luo koska lapsenlapset ovat siellä.
- Kts edellinen kohta. Miksi omassa kotona pitäisi mukautua jonkun muun perinteisiin edes jouluna?
- Jouluna olen lomalla joten ei tarvitse edes teeskennellä iloista. Ja joulun jälkeen kolmeksi viikoksi Thaimaahan, valoa ja aurinkoa luvassa siis!
- Oma ja miehen seura (plus koirat), mikä sen parempaa?
- Kyllä minä rentoudun hyvän ruoan, glögin ja lahjojen äärellä.
- Tunnen olevani itsenäinen ihminen eikä meillä ole mitään traditioita joita emme itse halua.
Mulla sama en ole viettänyt joulua millään tavalla muutamaan vuoteen, kun poika muutti omillee. En kaipaa jouluhössötystä:)
Mä en ikinä ymmärrä ihmisiä jotka tekee kaikesta niin hankalaa. Miksi lähettää joulukortteja, jos ei halua? Miksi syödä pahoja ruokia? Jouluun mahtuu ihan taatusti sellaisia ruokia mistä tykkää. Jouluna ei oo pakko laitta ainuttakaan koristetta, jne jne jne. Mikä siinä on että jotkut luulee, että joulu on oltava tasan samanlainen kaikilla?
Me ollaan miehen kanssa päätetty, että tehdään jouluna just niin kuin halutaan. Joskus ollaan kahdestaan, joskus ollaan ulkomailla, joskus ollaan sukulaisten kanssa, joskus ystävien. Lahjoja ei oo pakko antaa, jos ei halua. Ruuhkaan ei tarvii mennä, netti on keksitty. Ruokaa tehdään kun tykätään sitä syödä :D Perinteitä voi luoda itse. Kyllä me silti keskitalven juhlaa vietetään.
Ihme syitä olla viettämättä joulua. Ja tuntea sitten itsensä vielä itsenäiseksi ihmiseksi. Eikö itsenäinen ihminen viettäisi jouluansa niinkuin itse haluaa? Ja miksi itsenäisen ihmisen pitää tulla keskustelupalstalle perustelemaan miksi ei vietä joulua?
Jos tuo ei ole joulun viettoa, niin mitä se on:)?