Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheeni jättää meidät pois joulunvietosta

Vierailija
19.11.2015 |

Siskoni on aina ollut todella itsekäs mutta nyt meni liian pitkälle. Asumme viiden tunnin ajomatkan päässä toisistamme, mutta meillä oli jo kesästä asti suunnitelma olla yhdessä jouluna, siis oma, siskoni ja veljeni perheet sekä meidän vanhemmat ja että kaikki tulevat tänä vuonna meille. Suurin syy on että olen viimeisilläni raskaana jouluna enkä halua ajaa kauas syynytyssairaalasta niin lähellä laskettua aikaa (siskoni asuu maalla). Mutta nyt siskoni on päättänyt että ei haluakaan ajaa pienten lastensa kanssa meille ja nukkua meidän nurkissa. Ok sinänsä mutta nyt kaikki muut ovat päättäneet mennä sinne myös tietäen että se tarkoittaa että me emme pääse mukaan.

Olenko lapsellinen kun olen pahoittanut tästä mieleni vai oletteko samaa mieltä että tämä on tosi törkeä temppu? Voimme toki viettää perhejoulua ihan oman perheen parissa ja pitää hauskaa mutta tätä toista sakkia en tämän takia halua nähdä koko jouluaikana enkä nyt edes halua kutsua heitä vauvaa katsomaan kun syntyy. Tuntuu siltä etteivät he välitä meistä ollenkaan.

Kommentit (230)

Vierailija
201/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko veljelläsi perhettä ja miten perhe suhtautuu tähän joulukuvioon?

Veljellä on vaimo ja kaksi kouluikäistä lasta, ovat aina olleet mukana sukujouluissa ja nauttivat niistä. Veli on kuitenkin samaa mieltä että sisko on hankala ihminen joka saa ja on aina saanut erikoiskohtelua. Veli ja hänen vaimonsa olisivat mielummin maaseudulla joulun että tulisi oikeaa lomatunnelmaa ja irrottautumista Helsingistä ja työelämästä ja heistä on surullista että tänä vuonna joukko jakaantuu eri paikkoihin.

ap

Vierailija
202/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entistä tyytyväisempi kun vietämme tämänkin joulun ihan vaan kotona <3 tulisin hulluksi jos raskaan ja pimeän syksyn jälkeen joutuisi jouluna riitelemään ja stressaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saisin kutsun joulun viettoon maalle isoon taloon tai kaupunkiin ahtaaseen kerrostaloasuntoon ja osa porukasta joutuisi majoittumaan hotelliin, valitsisin ilman muuta sen maaseudun joulun. En joulu tekemään tuollaisia valintoja, sillä vietämme joulun mieheni kanssa kahden ja asumme maaseutumaisessa paikassa. Kotimme on aivan taajaman reunamilla ja ihailemme avaraa peltomaisemaa. Siinä se joulun tunnelma tulee, kun sytyttelemme pihalle ulkotulia ja laitamme terassille jouluvaloköynnökset.

Vierailija
204/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken lisäksi siis vielä ap:lla sektio tulossa. Ymmärrän ap miksi olet loukkaantunut, mutta ymmärrän myös sukulaisiasi. Yhtäkkiä voi tulla lähtö ja sektion jälkeen joudut olemaan pidempään sairaalassa, vauvalle voi myös sektion jälkeen tulla joitain (ohimeneviä) vaikeuksia, minkä vuoksi voi joutua olemaan sisällä kauankin. Eli parhaimmassa tapauksessa sinun sukulaiset olisivat teillä koko joulun ilman sinua, jonka vuoksi he alunperin tulivat Helsinkiin jouluksi. Lisäksi siskosi lapset menee nukkumaan klo 18, jonka jälkeen kaikkien pitää olla hiljaa pienessä asunnossa. Myös sun lasten. Vielä kerran ymmärrän miksi olet harmissaan, mutta koeta miettiä järjellä.

Vierailija
205/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että tässä on kysymys muustakin kuin joulunvietosta, huono perhedynamiikka on nyt vaan kärjistynyt tähän jouluviettoon. Vanhempasi ja veljesi perhe käyttäytyvät törkeästi kun menevät vaikka ulkomaille joulun viettoon kun sisko on raskaana ja sinun takia ei viitsitä edes Suomen sisällä reissata. 

Mitäs jos kuitenkin ottaisit järjen käteen ja katsoisit nyt vaan tätä joulutilannetta sinun ja siskon perhetilanteiden kannalta. Siskolla pienet lapset ja väsynyt, sinä viimeisillään raskaana ja väsynyt. Kummaltakaan ei voi vaatia toisen luokse pitkälle reissaamista ja ahtaasti epämukavalla sohvalla nukkumista. Sinulla on kyllä vielä parempi syy, et oikeastaan voi mennä sinne ottamatta lääketieteellistä riskiä, sisko voisi ainakin periaatteessa tulla teille. 

Joka tapauksessa ottakaa tämä joulu erityistilanteena ja katsokaa sitten ensi vuonna asiat uudestaan. En alistuisi riitelyyn tai kiukutteluun, siitä saa luultavasti vain paskaa niskaan ja sinut haukutaan hankalaksi/epäloogiseksi. Se ei myöskään luultavasti muuta tilannetta miksikään. Yleisesti ottaen vähentäisin kontaktia tähän lapsuudenperheeseesi varsinkin tässä elämäntilanteessa, koska he aiheuttavat sinulle turhaa harmia ja stressiä. Olet nyt oman perheen äiti ja nautit siitä että saat valmistaa joulun teillä teidän tapaan, jätät sukusi joulut menneisyyteen sekä kiiltokuvakuvitelmat siitä miten joulun tulisi mennä. Teillä on nyt uusi tilanne ja aikakausi menossa, jos joku vanha kuvio ei enää toimi, siitä voi päästää irti. Ehkä saatte jotain vielä parempaa tilalle.

Voimia ja hyvää joulua sinne!

Vierailija
206/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, lähisuvusta on AP:lle paljon mielipahaa ja ylimääräistä harmia. Epäoikeudenmukaisuutta ja riitoja, asiat eivät mene kuten AP haluaisi, syystä tai toisesta.

Niin miksi sitten roikut tässä ajatuksessa, että pitäisi viettää joulua yhdessä? Ei pidä, pidät omat joulusi oman perheen kanssa.

En tiedä miksi roikun ajatuksessa että joulut vietetään yhdessä, ehkä siksi että näin on aina tehty koko elämäni ajan (paitsi viime vuonna). Olen tottunut isoon jouluporukkaan kaikkine riitoineen ja juhlatunnelmineen, ydinperheen kanssa joulu tuntuu vielä uudelta ja oudolta. Isovanhempieni ja tätejeni elon aikana hekin kuuluivat tähän sukujuhlaan. Ehkä se ei ajan mittaan enää tuntuisikaan oudolta jonkun ajan päästä jos siitä tulisi uusi perinne joka toistuisi joka vuosi. 

Tässä on myös se että jos kaikki sisarukset olisivat kotona viettämässä hiljaista perhejoulua, minäkin voisin sen tyytyväisenä tehdä, mutta kun nyt kaikki paitsi me ovat yhdessä, se tuntuu ikävältä. Tosiaan miehen puolesta paljon kivempaa olla kotona kuin tunkeutua siskoni nurkkiin, ei välitä hänestä mutta ei myös piittaa pahemmin joulusta, eli ihan sama. 

ap

Vaikuttaa siltä, että sinulla on melko voimakas kateus sisaruksiasi - erityisesti siskoasi - kohtaan. Aiheesta tai aiheetta. Roikut tuossa sukujouluajatuksessa yksinkertaisesti siksi, että et halua siskosi saavan sukujoulua, jos sinä itsekään et saa. Siitäkin huolimatta, että teidän sukujoulunne ovat olleet riitaisia.

Mulle tuli mieleeni, että ehkä viime joulu ilman sinua olikin vanhempiesi ja sisarustesi ensimmäinen joulu, jolloin ei ollutkaan riitaa. Koska sinä et ollut paikalla. Ja vaikka kesällä vielä ajatus yhteisestä joulusta tuntui hyvältä, nyt joulun lähestyessä siskosi mielessä on muisto kivasta viime joulusta sekä muisto aiemmista riitaisista jouluista. Ja kun hän miettii, kumman joulun haluaisi nyt, hän haluaakin sen kivan joulun.

En usko, että ongelmasi ydin on joulu vaan se, että pelkäät siskosi saavan kokea jotain sellaista, mitä sinä et saa. Uskoisin, että tämä asia on läsnä elämässäsi muutenkin, mutta näin jouluna tilanne kärjistyy. On aivan normaalia, että koet tilanteen epäreiluna sinua kohtaan, mutta sinua itseäsi voisi helpottaa, jos pääsisit eroon kateudestasi. Oppisit hyväksymään sen, ettei sinun ja siskosi elämä ole samanlaista ja että voit itse tehdä oman perheesi jouluista juuri niin ihania ja tunnelmallisia kuin vain haluat, kunhan lakkaat vertaamasta siskosi jouluja omiisi. Niin kauan, kun ajattelet "jos minä en saa, niin ei siskonikaan saa saada", olet aika umpikujassa etkä voi mennä elämässäsi eteenpäin. Sisaruskateus on ikävä asia, mutta siitä voi opetella eroon.

Vierailija
207/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu tosi aikaiselta, että kesällä jo suunnitellaan joulun viettoa. Itse en siis pitäisi kesän puheita minään lukkoon lyötyinä suunnitelmina, vaan enemmänkin pelkkänä puheena. Ja kuten itsekin myönnät, niin siskon tilanne on muuttunut kesästä aika paljon.

Vierailija
208/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, lähisuvusta on AP:lle paljon mielipahaa ja ylimääräistä harmia. Epäoikeudenmukaisuutta ja riitoja, asiat eivät mene kuten AP haluaisi, syystä tai toisesta.

Niin miksi sitten roikut tässä ajatuksessa, että pitäisi viettää joulua yhdessä? Ei pidä, pidät omat joulusi oman perheen kanssa.

En tiedä miksi roikun ajatuksessa että joulut vietetään yhdessä, ehkä siksi että näin on aina tehty koko elämäni ajan (paitsi viime vuonna). Olen tottunut isoon jouluporukkaan kaikkine riitoineen ja juhlatunnelmineen, ydinperheen kanssa joulu tuntuu vielä uudelta ja oudolta. Isovanhempieni ja tätejeni elon aikana hekin kuuluivat tähän sukujuhlaan. Ehkä se ei ajan mittaan enää tuntuisikaan oudolta jonkun ajan päästä jos siitä tulisi uusi perinne joka toistuisi joka vuosi. 

Tässä on myös se että jos kaikki sisarukset olisivat kotona viettämässä hiljaista perhejoulua, minäkin voisin sen tyytyväisenä tehdä, mutta kun nyt kaikki paitsi me ovat yhdessä, se tuntuu ikävältä. Tosiaan miehen puolesta paljon kivempaa olla kotona kuin tunkeutua siskoni nurkkiin, ei välitä hänestä mutta ei myös piittaa pahemmin joulusta, eli ihan sama. 

ap

Voisiko olla sittenkin kyse siitä, että muu perheesi viettää mieluummin joulua ilman miestäsi, jos ovat huomanneet, ettei hän tykkää sen kummemmin siskostasi kuin joulustakaan?

Vierailija
209/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikuttaa siltä, että sinulla on melko voimakas kateus sisaruksiasi - erityisesti siskoasi - kohtaan. Aiheesta tai aiheetta. Roikut tuossa sukujouluajatuksessa yksinkertaisesti siksi, että et halua siskosi saavan sukujoulua, jos sinä itsekään et saa. Siitäkin huolimatta, että teidän sukujoulunne ovat olleet riitaisia.

Mulle tuli mieleeni, että ehkä viime joulu ilman sinua olikin vanhempiesi ja sisarustesi ensimmäinen joulu, jolloin ei ollutkaan riitaa. Koska sinä et ollut paikalla. Ja vaikka kesällä vielä ajatus yhteisestä joulusta tuntui hyvältä, nyt joulun lähestyessä siskosi mielessä on muisto kivasta viime joulusta sekä muisto aiemmista riitaisista jouluista. Ja kun hän miettii, kumman joulun haluaisi nyt, hän haluaakin sen kivan joulun.

En usko, että ongelmasi ydin on joulu vaan se, että pelkäät siskosi saavan kokea jotain sellaista, mitä sinä et saa. Uskoisin, että tämä asia on läsnä elämässäsi muutenkin, mutta näin jouluna tilanne kärjistyy. On aivan normaalia, että koet tilanteen epäreiluna sinua kohtaan, mutta sinua itseäsi voisi helpottaa, jos pääsisit eroon kateudestasi. Oppisit hyväksymään sen, ettei sinun ja siskosi elämä ole samanlaista ja että voit itse tehdä oman perheesi jouluista juuri niin ihania ja tunnelmallisia kuin vain haluat, kunhan lakkaat vertaamasta siskosi jouluja omiisi. Niin kauan, kun ajattelet "jos minä en saa, niin ei siskonikaan saa saada", olet aika umpikujassa etkä voi mennä elämässäsi eteenpäin. Sisaruskateus on ikävä asia, mutta siitä voi opetella eroon.

Minä taas ymmärrän täysin miksi ap kokee oudoksi ja yksinäiseksi viettää joulu (taas kertaalleen) pienellä porukalla kun on touttunut isoihin sukujouluihin, varsinkin  kun on ainoa lapsuudenperheestään joka jää kuvion ulkopuolelle, eikä ollenkaan omasta valinnastaan johtuen. Ja eivät edes vaivaudu muistamaan puhelinsoitolla. 

Meillä on aina järjestetty asiat niin että ollaan kaikki yhdessä, isovanhemmat, kolme sisarusta, aviomiehet sekä lapsenlapset, tuli mikä tuli, oli tilat miten ahtaat, kyllä sopu sijaa antaa. Vähemmän tärkeää ovat lahjat ja tietyt jouluohjelmat, mennään aina tilanteen mukaan, tärkeintä on että ollaan kaikki yhdessä. Joulu on tärkein juhla vuodesta ja minusta siihen kuuluu myös suku ja ystävät. Mutta tuo 24. päivä on minullekin se tärkein. Jos minulle yritettäisiin selittää että tulevat sitten meille 26. päivä niin herää kysymys miksi jaksavat silloin matkustaa ja nukkua muiden nurkissa kun kaksi päivää aikaisemmin olivat muka liian väsyneitä. Asia taitaa oikeasti olla niin etteivät koe ap:n perheen läsnäoloa tärkeäksi tärkeimpänä päivänä. Olisin loukkaantunut.

Vierailija
210/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minä taas ymmärrän täysin miksi ap kokee oudoksi ja yksinäiseksi viettää joulu (taas kertaalleen) pienellä porukalla kun on touttunut isoihin sukujouluihin, varsinkin  kun on ainoa lapsuudenperheestään joka jää kuvion ulkopuolelle, eikä ollenkaan omasta valinnastaan johtuen. Ja eivät edes vaivaudu muistamaan puhelinsoitolla. 

En minä epäilekään, etteikö joulu oman perheen kesken tuntuisi aloittajasta oudolta ja yksinäiseltä, kun on tottunut sukujouluihin. Mutta ap oli kuitenkin aivan valmis viettämään joulua vain oman perheen kesken, kunhan sisaruksillakaan ei ole sukujoulua. 

Vierailija
211/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvatko sisaresi ja vanhempasi teidän lapsuutenne kotipaikkakunnalla? Tällöin ymmärtäisin hyvin, miksi he ja myös veljesi viettävät mieluiten jouluaan "kotona" - tai edes lapsuusmaisemissa. Varsinkin, jos joulunviettoonne liittyy tiettyjä paikkakuntaan sidonnaisia perinteitä, esim. hautausmaalla käyminen.

Vierailija
212/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En minä epäilekään, etteikö joulu oman perheen kesken tuntuisi aloittajasta oudolta ja yksinäiseltä, kun on tottunut sukujouluihin. Mutta ap oli kuitenkin aivan valmis viettämään joulua vain oman perheen kesken, kunhan sisaruksillakaan ei ole sukujoulua. 

Niin mutta jos muillakaan ei olisi sukujoulua, kukaan ole ainoana jäämässä minkään ulkopuolelle, siitä tässä on kyse. Sisarusten erilaisesta kohtelusta ja siitä että ap:n vuoksi ei vaivauduta matkustamaan kun hän on tilanteessa jossa ei voi tulla heille ja siksi jää jo toista kertaa suunnitelmien ulkopuolelle. Ei se välttämättä kateutta ole, vaan surua ja yksinäisyyden tunnetta kun tietää että ei pääse isoihin juhliin kun siskon vuoksi tämä järjestettiin ja paljon suuremmalla mittakaavalla.

Meillä laitetaan patjat olohuoneen lattialle, valvotaan myöhään joulukuusta ihaillen missä sitten yhdessä ollaan sovittu olla. Ei tulisi mieleenkään jättää ketään pois, jos jollain meidän perheestä olisi ap:n tilanne, olisi itsestäänselvyys että menisimme sinne. 

Vierailija
213/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuvatko sisaresi ja vanhempasi teidän lapsuutenne kotipaikkakunnalla? Tällöin ymmärtäisin hyvin, miksi he ja myös veljesi viettävät mieluiten jouluaan "kotona" - tai edes lapsuusmaisemissa. Varsinkin, jos joulunviettoonne liittyy tiettyjä paikkakuntaan sidonnaisia perinteitä, esim. hautausmaalla käyminen.

Mielestäni isovanhemmat asuvat kotipaikkakunnalla maalla ja sisko on juuri muuttanut sinne (takaisin?) ja sitten ap ja veli perheineen asuvat Helsingissä. 

Vierailija
214/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit, että siskon lasten on tarkoitus viettää joulupäivä isänsä kanssa. Pitäisikö siskosi siis ajaa ensin aatonaattona teille ja joulupäivän aamuna takaisin kotipaikkakunnalle?

Vierailija
215/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit, että siskon lasten on tarkoitus viettää joulupäivä isänsä kanssa. Pitäisikö siskosi siis ajaa ensin aatonaattona teille ja joulupäivän aamuna takaisin kotipaikkakunnalle?

Ei kun siskon pitäisi olla lasten kanssa kotonaan ja muun perheen tulla ap:n luokse. Sitähän ap oikeasti haluaa.

Vierailija
216/230 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ehdottaa kompromissia; teidän ja veljesi perhe viettäisitte joulun yhdessä Helsingissä ja vanhempasi ja siskosi lapsineen joulun yhdessä maalla? Näin kukaan ei joutuisi ajelemaan pitkää matkaa, sisaresi lasten tapaaminen isänsä kanssa onnistuisi joulupäivänä kivuttomasti ja teidänkin lapsenne tapaisivat ainakin osan serkuista jouluaattona.

Vierailija
217/230 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn näihin muihin kirjoittajiin. Ymmärrän siskosi tilanteen kuten myös sinun. Mutta ennen kaikkea yritä miettiä sitä omaa joulua, se voi olla aivan ihana vain teidän perheen kesken. Jos joku tulee tapaninpäivänä käymään niin tulee. Yleisesti ottaen ihmiset haluavat rauhoittua jouluna, hieman hengähtää. Jouluaattoon asti kaikki ovat muutenkin niin kireinä. Ehkä ihan järkevää nähdä sukulaisia rentoutuneempina vaikka sitten tapaninpäivänä.

Vierailija
218/230 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

216...huono "kompromissi"kun veli perheineen haluaa viettää joulunsa maalla eikä Helsingissä. Veli kai aikuisena ihmisenä saa itse päättää joukunviettopaikkansa?

Vierailija
219/230 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa itsekästä ja lapsellista vaatia että kaikki viettää joulun joko yksin omassa kodissa tai ap:n kotona kaikki. Koska ap ei pääse maalle sukujouluun niin kukaan muukaan ei saa viettää sukujoulua!

Ap:n pitää vain ymmärtää ettei voi määrätä muiden joulunvietosta vaikka itsestä tuntuisi pahalta. Pidä vaan huoli ettet ensi jouluna ole raskaana niin pääsette taas sukujouluun maalle riitelemään vaikka ap:n mies olisi jopa tyytyväisempi kotona HUH!

Vierailija
220/230 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hirveetä kun aikuiset ihmiset ei uskalla viettää joulua itsekseen. Me olemme viettäneet omaa joulua varmaan kymmenen vuotta (vanhempani kuolleet). Joskus appivanhemmat käy aattona pukkia katsomassa mutta muuten vaan ollaan ihan oman mielemme ja aikataulujemme mukaan. Ja nautitaan! Tykkään kovasti kun ei ole muiden ihmisten asettamia aikatauluja tms eikä tarvi huolehtia kuin omista syömisistä. Ehkä kuulostaa itsekkäältä mutta en jaksais jotain sukujoulua just sen takia kun oma aika menisi varmasti keittiössä vieraassa paikassa kun ei kehtaa olla auttamatta tai kotona sitten pääkokkina. En myöskään jaksa hirveää meteliä (vaikka itselläkin on 4 lasta) ja toisten lasten paimentamista.

Opetelkaa nauttimaan siitä oman perheen keskeisestä ajasta. Kyllä sitä muullonkin ehtii sukuaan näkemään ja varsinkin kun organisoiminen näyttää tuottavan noin suuria vaikeuksia. Jos lapset niin kovasti serkkujaan niin onhan tuossa muitakin päiviä kuin se "the aatto".