Voiko tää silmien värin periytyminen olla mahdollista ees?
Isällä ruskeat silmät, äidillä sinivihreät ja mulla vihreät. Toisella veljelläni on ruskeat ja toisella sinivihreät. Jostain vaan luin, ettei noista yhdistelmistä pitäisi vihreetä tulla, vaan todennäkösimmin ruskea...
Kommentit (33)
Vihreähän on noista juuri se hyvin odotettavissa oleva tulos; vihreäsilmäisillä on yleensä perimässään kaikki kolmea geeniä; sini, ruskea ja vihreä -silmäisyyttä aiheuttavia. Se on geenimutaatio, mutta tapahtunut jo vuosisatoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vihreähän on noista juuri se hyvin odotettavissa oleva tulos; vihreäsilmäisillä on yleensä perimässään kaikki kolmea geeniä; sini, ruskea ja vihreä -silmäisyyttä aiheuttavia. Se on geenimutaatio, mutta tapahtunut jo vuosisatoja sitten.
Ja meillä niin tosiaan että minulla vihreät ja miehellä siniset, lapsella puolestaan ruskeat. Kuinkahan moni onkaan epäillyt kuka on isä :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vihreät silmät ja vanhemmillani siniset. Ja geenitestit on muuten tehty, ei siksi että vanhemmat olis epäselviä vaan muista syistä.
Ap:n tapaus on ihan pässinlihaa. Ruskeasilmäiset saavat itse asiassa hyvin usein vihreäsilmäisiä jälkeläisiä. Vihreä kun on ruskean laimentunut värimuoto. Ei mitään epäselvää.
Mulla myos! Vanhemmilla sellaiset "kirkkaan" siniset (siis sellaiset selkeasti siniset...) ja mulla vihreat, aika tummat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla on molemmilla siniset silmät, mutta meillä lapsilla on kaikilla vihreät silmät.
Eli isäsi ei ole isäsi. Kaksi sinisilmäistä ei voi saada kuin sinisilmäistä..
No siitä ei ole epäilystä etteikö isäni olisi isäni, oon aivan isäni näköinen muuten
Isällä ruskeat, äidillä siniharmaat
Esikoinen: Lapsena lähes mustat, nykyään ruskea-vihreä-keltainen-sekoitus
Lapsi 2: Vaaleansiniset
Lapsi 3: Tummanruskeat, kuten isällä
Ruskea on dominoiva väri, mutta sekin voi olla piilevänä tekijänä vanhemmilla. Eli kahdelle sinisilmäiselle voi syntyä ruskeasilmäinen lapsi ilman, että lähisuvussa olisi ruskeasilmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mahdoton taitaisi olla ruskeat silmät lapsella, jonka kummallakaan vanhemmalla ei ole ruskeita silmiä. Ruskea on aina dominoiva, eli kummallakaan vanhemmalla ei tuossa tapauksessa voisi olla ruskeitten silmien geeniä piilevänäkään.
Minun isällä in vaaleansinisen silmät, äidillä vihreät ja minulla tummanruskeat. Sisarellani harmaat. Kellään isovanhemmista ei ole ruskeita silmiä, mutta isäni serkulla on, joten sieltä ne värit jotenkin tulivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mahdoton taitaisi olla ruskeat silmät lapsella, jonka kummallakaan vanhemmalla ei ole ruskeita silmiä. Ruskea on aina dominoiva, eli kummallakaan vanhemmalla ei tuossa tapauksessa voisi olla ruskeitten silmien geeniä piilevänäkään.
Minun isällä in vaaleansinisen silmät, äidillä vihreät ja minulla tummanruskeat. Sisarellani harmaat. Kellään isovanhemmista ei ole ruskeita silmiä, mutta isäni serkulla on, joten sieltä ne värit jotenkin tulivat.
Jep, nuo mitä lainasit 2000-luvun alun (ja sitä aiemmilta) biologian tunneilta, jotka ovat vanhentuneita tietoja aivan yleisesti. Jokohan uusiin biologian kirjoihin on päässyt uudenlaista tietoa? Silmien perityminen on paljon monimutkaisempaa mitä on kuviteltu. ja ennenhän ei edes vihreää laskettu omaksi värikseen, vaan siniseksi. Vaikka jotkin vihreät silmät ovat selvästi ruskeapohjaisia. Nykyään tiedetään, että silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, ja myös vihreällä värillä on oma geeninsä. Vihreässä näkyy useammin myös joku toinen väri, esim vihreänruskeat silmät tai sinivihreät silmät, jolloin geeniperimässä on em. geenejä. On ihan mahdollista että esim. vihreä- ja sinisilmäiset saavat ruskeasilmäisen lapsen.
Äitillä keltavihreäruskeat silmät, isällä siniharmaat.
Minulla siniviherharmaat, toisella siskolla kirkkaan vihreät, toisella siniset joissa keskellä ruskeanvihreä rengas. Veljellä taas tummanvihreänruskeat.
Kukaan ei saanut äitin eikä isän silmienväriä sellaisenaan. Isän äitillä muuten on ihan tummanruskeat silmät, ei ole periytynyt yhdellekään hänen lapselleen suoraan! Kaikilla lapsilla siniset tai sinivihreät silmät.
Hohhoijaa. Miksi näitä lukiotasoisia kysymyksiä näkyy yhtenään? Eikö koulu ole kiinnostanut?
Vierailija kirjoitti:
Väärin tämäkin!
Nämä perinnöllisyysasiat ovat ihan kenen tahansa luettavissa vaikka lukion biologian kirjasta. Sen voi lainata kirjastosta, jos ei itse ole koskaan opiskellut.
Periaate on se, että ruskea väri on dominoiva, ja ruskeasilmäinen ihmisen jälkeläisellä voi olla ihan minkä väriset silmät tahansa. Ennen opetettiin, että sinisilmäiset vanhemmat eivät voi saada ruskeasilmäisiä lapsia, sillä sininen on oikeastaan "väritön" - mutta: nykyään tiede on edistynyt niin paljon, että on havaittu silmien värin muodostuvat useamman geenin mukaan eikä se oli niin kuin banaanikärpäsen siivet.
Kun kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen, ei perintötekijät ole aina tulleetkaan vieraalta isältä, vaan jommalla kummalla vanhemmalla, usein molemmilla on ruskeasilmäinen sisarus tai vanhempi, jolta värigeenit periytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sinisilmäistä ei voi saada kuin sinisilmäistä..
Tämä ei pidä paikkaansa, minkä kehittyneemmät geenitutkimukset todistavat. Kahden sinisilmäisen ruskeasilmäisellä lapsella on yleensä vähintään yksi erittäin ruskeasilmäinen isovanhempi, ja jos oikein tarkkaan vanhempienkin silmiä läheltä katsoaa, ne eivät ole ihan "vedensiniset" eli värittömät, vaan jotain vähintään vihertävää sävyä löytyy.
Eli isäsi ei ole isäsi. Kaksi sinisilmäistä ei voi saada kuin sinisilmäistä..