Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajattelin siirtyä pakanasta uskovaiseksi - ongelmani on seuraava

SyväHenkinenOlio

Mikä on se oikea uskonto? Olen viimeiset vuodet lukenut paljon uskontoon liittyvää kirjallisuuttaa, mutta en vieläkään ymmärrrä, mikä on se oikea, tosiuskonto. Islam, Kristillisyys, Hindulaisuus, Buddhalaisuus, Juutalaisuus ...?

Osaisiko joku viisaampi sanoa, mikä on se oikea, todellinen uskonto, ärsyttää, kun en tiedä.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Miksi ihmeessä? Ja jos oot nyt jo pakana, niin miksi muuttuisit esim kristityksi? etkö enää kohta usko siihen, mihin uskot nyt? En ymmärrä ollenkaan. Rupea mieluummin ajattelemaan.

Vierailija

Riippuu ihan keneltä kysyt... Ja vaikka kääntyisit mihin uskoon, pitää joku sinua silti pakanana. Itse olen kysynyt itseltäni samat kysymykset ja tulin siihen tulokseen, että juutalaisuus on se tosiuskonto.

En koe yhtäläisyyttä kaukoidän uskontoihin; Jeesus ei ole koskaan vakuuttanut minua eikä islamkaan ole vaikuttanut sen järkevämmältä.

Vierailija

Jos ei usko, ei voi vain päättämällä alkaa uskomaan johonkin. Sehän on pelkkää itsepetosta. Sun pitäisi saada joku yliluonnollinen kokemus, kokea valaistuminen, eikä siitä voi päättää. Näin minä asian näen.

Tuolloinhan sillä ei ole mitään merkitystä, mikä olisi kaipailemasi "oikea uskonto."

Avauksesi taisikin olla vain ironiaa...

Vierailija

En osaa sanoa, en siis ole viisaampikaan. Tajuan aloittajan ajatuksen, kun välillä sitä toivoisi elämäänsä helpottamaan jotain mihin todella uskoa ja mihin voisi aina täysin turvata jos pelottaa tms. mutta itse olen aivan liian... no maanläheinen ja epäuskovainen jotta mitenkään voisin alkaa uskovaiseksi. Evlut-Kirkosta erosin koska en kuulunut siihen kerhoon, ei ollut minun juttuni. Ei se miksikään muutu, enkä minä nimittäin suostu feikkaamaan mitään. Ehkä jos ase otsalla pakotettaisiin valitsemaan, heh, niin valitsisin buddhalaisuuden, niillä on ne ihanat myhäilevät pömppömahapatsaatkin. ;) (Mutta vakavasti puhuen kyseisen uskonnon patsaiden katseleminen tuo mulle hyvää fiilistä, sillä niihin leivottu tyyneys ja onnellinen tasapaino huokuu niiden ilmeistä. Katselen sellaista mieluummin kuin kärsivää verta valuvaa...) Mitä kyseiseen varsinaiseen filosofiaan tulee, niin onhan siinä kyllä jotain viisauttakin. Toisaalta niin on meidän valtauskonnon kymmenessä käskyssäkin, mutta niitä voi pitää mietittyinä ohjenuorina siltä osin kuin tahtoo ihan ilman kirkkojakin, tai niihin kuulumisia. Ihan normaaleja hallitun ihmisyyden sääntöjä, mitä voisi ainakin osittain yrittää noudatella.

Vierailija

Minä päädyin kaiken etsinnän jälkeen Kristinuskoon. Uskon että elämme langenneessa tilassa, erossa Jumalasta, Luojastamme. Ennen syntiinlankeemusta ihmisessä ei ollut mitään pahaa. Ei raiskauksia, murhia, varkauksia, valehtelua, petoksia, avionrikkomisia, moraalittomuutta, eikä esim terroristien iskuja. Nämä kaikki tuli vasta myöhemmin. Uskon että Jeesus (Jumalan poika) tuli maan päälle ihmisenä kuolemaan näiden syntiemme puolesta, ottamaan meille kuuluvan rangaistuksen päälleen että pääsisimme takaisin Jumalan yhteyteen ja ettei tarvitsisi joutua kadotukseen. Jos vaan haluamme seurata Häntä ja ottaa Hänet herraksemme.

Vierailija

Itse löysin totuuden islamista.
Ihan You Tubesta aloin katselemaan videoita ja sitä kautta kiinnostuin.

Hyviä luennoitsijoita ovat esim.
Nouman Ali Khan
Abdur Raheem Green
Mufti Menk
(nämä kylläkin englanniksi.)

Suomenkielinen sivusto,mistä löytyy myös kunnon asiaa: Islamin perusteet.

Salamaleikum - Rauha olkoon kanssasi :)

Vierailija

[quote=Vierailija]Itse löysin totuuden islamista.

Nouman Ali Khan
Abdur Raheem Green
Mufti Menk

Salamaleikum - Rauha olkoon kanssasi :)[/
quote]

Islam on ainoa uskonto jossa rukoillaan vain ja ainoastaan Jumalaa. Eikä häneen rinnasteta ketään muuta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä on se oikea uskonto? Olen viimeiset vuodet lukenut paljon uskontoon liittyvää kirjallisuuttaa, mutta en vieläkään ymmärrrä, mikä on se oikea, tosiuskonto. Islam, Kristillisyys, Hindulaisuus, Buddhalaisuus, Juutalaisuus ...?

Osaisiko joku viisaampi sanoa, mikä on se oikea, todellinen uskonto, ärsyttää, kun en tiedä.

Juutalaiseksi en noin vain ruveta, se vaatii oikeaa syntyperää.

Suomessa nykyään on varmaan kätevintä ruveta buddhalaiseksi, sillä heitä ei vielä täällä osata vihata, toisin kuin muita uskovaisia. Ei ole vielä uutisista tajuttu, kuinka julmia kiihkobuddhalaiset esim. Burmassa ovat uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Itse löysin totuuden islamista.

Nouman Ali Khan
Abdur Raheem Green
Mufti Menk

Salamaleikum - Rauha olkoon kanssasi :)[/
quote]

Islam on ainoa uskonto jossa rukoillaan vain ja ainoastaan Jumalaa. Eikä häneen rinnasteta ketään muuta.

Ei millään pahalla, mutta ei juutalaisuudessakaan ketään muita rukoilla eikä häneen rinnasteta ketään muuta.

Vierailija

Pakanakin on uskovainen, ainoastaan ateisti ei ole. Eli ei sinun tarvitse siirtyä, koska olet jo.

Tutustu vaikka Karhun kansaan tai etsi itseäsi muiden pakanoiden kanssa. Tietysti jos sukujuuresi ovat jossain etelän aavikolla tai Afrikan viidakossa, niin sitten sinun pitää etsiä itseäsi ja uskoasi ja jumaliasi niiltä alueilta.

Vierailija

Jos nyt uskonnolle pitäisi vanhan pakanan kääntyä, varmaan valitsisin buddhalaisuuden, tai jos lähi-idästä alkunsa saaneista yksijumalisista olisi valittava, islamin.

Molemmissa kun kaikenlainen mystiikka on varsin vähäistä. Islamin sisältö kun on että on yksi Jumala, ja Muhammed on hänen profeettansa. Ja muita profeettoja Aabraham, Iisak ja Jeesus. Ei mitään kolmen jumaluuden kompusta, kolme jotka ovat yksi, mutta silti kolme, niin kuin kristinuskossa. Eikä kristinuskon perverssiä poikansa uhraamisen pyhittävää vanhatestamentaalista ukkojumalaa. Juutalaisuus olisi perusteiltaan myös aika pelkistettyä, mutta kun en kuulu valittuun kansaan, se täytyy jättää laskuista pois.

Mutta enköhän minä kuitenkin pakanana mene hautaan asti. Elän aikani, ja kasvatan matoja sen jälkeen.

Vierailija

Lue hieman terry pratchettia. Kelpaisiko esim viikon jumala? Joka viikolle valitset uuden lentävän spagettihirviön ja palvot sitä voit vapaasti valita vaikka rahan uskonnoksi tai kärpäsen, tai miksi ei vain jotain julkkista esim andy mccoy tai antti tuisku. Valinnan vapaus uskossahan on sitä että jumalasi voi olla vaikka keskustelupalstojen jumala jolle teet rituaaleja jotta keskustelusi sujuisi ja saisit vastauksia ehkä sinua askarruttaneisiin kysymyksiin. Tai oikeinkirjoituksen jumala, tai automaattisen korjaavan kirjoituksen jumala, muista palvoa näppäimistöäsi, jotta sinua ei luokittelisi joku höyrypää av:lla. Itseä ei kannata valita jumalaksi, sillä ei ole hyviä seuraamuksia sinua voidaan pitää tärähtäneenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lue hieman terry pratchettia. Kelpaisiko esim viikon jumala? Joka viikolle valitset uuden lentävän spagettihirviön ja palvot sitä voit vapaasti valita vaikka rahan uskonnoksi tai kärpäsen, tai miksi ei vain jotain julkkista esim andy mccoy tai antti tuisku. Valinnan vapaus uskossahan on sitä että jumalasi voi olla vaikka keskustelupalstojen jumala jolle teet rituaaleja jotta keskustelusi sujuisi ja saisit vastauksia ehkä sinua askarruttaneisiin kysymyksiin. Tai oikeinkirjoituksen jumala, tai automaattisen korjaavan kirjoituksen jumala, muista palvoa näppäimistöäsi, jotta sinua ei luokittelisi joku höyrypää av:lla. Itseä ei kannata valita jumalaksi, sillä ei ole hyviä seuraamuksia sinua voidaan pitää tärähtäneenä.

Olen ilmeisesti unohtanut alapeukutuksen jumalan palvonnan kokonaan, yritän korjata asiaa lyhyellä messulla ja haen samalla uhrattavaksi pari paprikaa jotka valmistan uunissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat