Miksi Venla Savikuja on vegaani mutta käyttää nahkavaatteita tms?

Vierailija

Vegaanius syömisideologia ja aika pontevasti puolusti eläintenoikeuksia postauksessaan ja sitten uusimmissa vilkkuu nahkavuiska jne? Meneekö tämä taas kategoriaan ''bloggari puhuu itsensä pussiin ja menee perse edellä puuhun''? Ehkä eläinten julmaa kohtelua tapahtuu vain teurastamoissa, jossa niistä tehdään ruokaa? O_o

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Up - mitä vegaanit on tästä kombosta mieltä?

Joskus joku väitti, että nahka on merkittävä tulonlähde karjankasvattajille, eikä mikään pelkkä maidon tai lihan sivutuote. Väitteen esittäjän mukaan nahka siis ei ole vegaaneille ok.

Kierrätysnahka varmaan olisi ok, mutta siitä ei tässä tainnut olla kyse...

Vierailija

Itse noudatan vegaanista ruokavaliota, mutta talvitakissani on karvareunus ja käytän nahkahansikkaita ja saappaita. Ei musta tappaminen ole hauskaa, mutta ei mua haittaa jos ihmiset tappaa eläimiä, jotta saadaan ruokaa ja vaatteita. Mulle vaan sopii vegaaninen ruokavalio, mutta en todellakaan ole mikään eläinoikeustaistelija.

Vierailija

Monet vegaanikaverit ovat sanoneet, että jos esimerkiksi nahkavaatteita on omistanut ennen vegaaniksi ryhtymistä, eivät näe niiden käyttämisessä ongelmaa, "vahinkohan" on tavallaan jo tapahtunut. Onko kellään faktatietoa, että Venlan vaatteet olisivat aitoa nahkaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Up - mitä vegaanit on tästä kombosta mieltä?

Ryhdyin vasta vegaaniksi ja ennen sitä ehdin ostaa muutamat kengät kirpputorilta. Ovat nahkaa, muita materiaaleja ei löytynyt eikä ole varaa ostaa uusia. Samoin olen aikapäiviä sitten ostanut nahkatakin, ajattelin käyttää nämä vaatteet loppuun ja etsiä vaihtoehtoja sitten - siinä vaiheessa on varmasti enemmän rahaakin, joten ei tarvitse tyytyä kirppis kamaan (ihan hyviä vaatteita sieltä kyllä löytää, ei siinä mitään). Syksyllä, talvella ja keväällä ei voi oikein olla ilman kenkiäkään...kyllähän tämä harmittaa, sen myönnän.

Vierailija

No voi ja saa olla eläinoikeustaistelija mutta mikään ismi ei toimi äärimmäisyyksiin vietynä jos nahkaa tuotetaan samassa tehotuotantoketjussa ymmärrän hyvin vegaanien närkästyksen, mutta kannattaisi osaa ottaa laskelmiinsa myös keinotekoisen tuotteen ympäristövaikutukset. Minua häiritsee neopreenit ja muut öljystä tehdyt esim hanskat, enemmän kuin eläimen nahasta tehty jos eläin ei ole elänyt tehotuotettuna. Tietenkin minua kiinnostaa myös ihmisen hyväksikäyttö, eli miten eettisesti tuote on tehty. En itse seuraakkaan mitään muuta oppia kuin itseäni ja valitettavasti päädyn välillä huonoihin ratkaisuihinkin joista en ole ylpeä. Hänenä en antaisi kuitenkaan kenkiä pois jos kerran ovat hyvät ja itse kehtaa niitä käyttää. Tarvitseehan hän jotkut kengät joten ei mene ainakaan työ ja materiaalit hukkaan eikä joudu ostamaan uutta tilalle.  

Vierailija

Olen kasvissyöjä itse (syön kyllä luomumunia ja luomumaitoa), käytän kirppareilta ostettuja nahkatuotteita. Esimerkiksi minulla on nahkatakki, joka on tehty jo 70-luvulla ja vielä on ehjässä kunnossa. Sen lisäksi minulla on joitain todella vanhoja nahkalaukkuja. Nahkaisia kenkiä on myös, pyrin käyttämään usein suutarilla jotta käyttöikä on pitkä, samaa ei voi sanoa tekonahkakengistä jotka voivat hajota jo yhden talven käytön jälkeen.

Jos se lehmä lahdataan joka tapauksessa, niin eikö ole ekologista käyttää kaikki käyttökelpoiset osat eikä vain sitä sisäfilettä? Myös kirppareilta ostaminen on aina ekologista jos olisi sen sijaan ostanut jonkun täysin uuden tuotteen. Sen sijaan eläinten kasvattaminen pelkästään turkiksiksi on brutaalia ja kaikin puolin julmaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä itse (syön kyllä luomumunia ja luomumaitoa), käytän kirppareilta ostettuja nahkatuotteita. Esimerkiksi minulla on nahkatakki, joka on tehty jo 70-luvulla ja vielä on ehjässä kunnossa. Sen lisäksi minulla on joitain todella vanhoja nahkalaukkuja. Nahkaisia kenkiä on myös, pyrin käyttämään usein suutarilla jotta käyttöikä on pitkä, samaa ei voi sanoa tekonahkakengistä jotka voivat hajota jo yhden talven käytön jälkeen.

Jos se lehmä lahdataan joka tapauksessa, niin eikö ole ekologista käyttää kaikki käyttökelpoiset osat eikä vain sitä sisäfilettä? Myös kirppareilta ostaminen on aina ekologista jos olisi sen sijaan ostanut jonkun täysin uuden tuotteen. Sen sijaan eläinten kasvattaminen pelkästään turkiksiksi on brutaalia ja kaikin puolin julmaa.

Ajattelen samoin. Ja siksi syönkin myös sen lihan. Suosin kyllä luomua ja halvatkin ruhonosat kelpaavat. Käytetään koko eläin hyödyksi, kun on kerran tapettu. Minulla on myös monet hirven taljoista tehdyt rukkaset ja hirvennahkavöitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat