Miksi suomalaiset elää edelleen ihan kuin olisi joku pula-aika?

Vierailija

En tajua miksi väki, ja etenkin vanhempi sellainen, jemmaa rahojaan eikä pistä rahaa kiertoon. Eletään tosi säästeliäästi, kuljetaan vanhoissa ja järkyttävän haisevissa lumpuissa, syödään yksipuolista mössöä, ei matkustella yhtään esim. edes kotimaassa vaikka olisi rahaa ja terveys antaa myöten.

Nyt ei enää eletä mitään pula-aikaa, ja kun ihminen ostaa laadukasta ruokaa, pukeutuu siisteihin uusiin vaatteisiin ja hoitaa itsensä kauniimmaksi/komeammaksi ostovoimallaan niin se lisää vaan tämän maan työpaikkoja eri aloilla. Oletteko miettineet että nuo pula-ajan pihtarit aiheuttaa meille vaan jatkuvaa lamaa juuri nyt?

No jättävätpä sitten ainakin jälkeläisille rahansa perinnöksi, joista perilliset joutuu vielä valitettavasti maksamaan isot veroprosentit. Toivottavasti jälkeläiset ymmärtää vihdoin sitten rahan kiertoon pistämisen tärkeyden eikä pihtaile kuten muu sukunsa.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Säästäväisyys ja nöyrän vaatimaton elämäntapa ovat Suuria Suomalaisia Hyveitä. Paras raha on piirongin laatikossa tai pankkikirjatilillä vuodesta toiseen istuva raha. Se on pahan päivän ja vanhuuden varalle, vaikka rahojen omistajalla olisi ikää 85 vuotta.

Vierailija

Mun vanhemmat törsävät minkä ehtivät. Just ostivat uuden ok-talon, vaihtoivat auton uuteen, matkustelevat 2-3 kertaa vuodessa, ostavat uusia vaatteita, silmälaseja, käyvät yksityislääkäreillä jne. Eläkeläisiä ovat. Siitä vaan, se talo ja auto (velattomia) jäävät joskus kuitenkin mulle.

Vierailija

Ehkä siksi, että jos eläkeiän kynnyksellä terveys pettää tai muuta vastoinkäymistä tulee, ei tarvitse mennä sossulle itkemään? On vähän pahanpäivän varaa.

Ei kaikki saa kicksejä kuluttamisesta, itse saan enemmän tyydytystä välttämällä turhaa kulutusta. Toki syön terveellisesti, mahdollisimman puhdasta ruokaa. Ostan laadukkaita, usein kotimaisia vaatteita, ja käytän ne aika tavalla loppuun. Vältän kertakäyttökulttuuria niin vaatteissa kuin tavaroissakin.

Enkä haise, vaikken mitään ostopalveluita itseni hoitoon käytäkään.

Vierailija

Tapahtui 10 vuotta sitten. Kaksi hyvätuloista serkkuani asuu maaseudulla, heidän naapurissa oli vanhempi pariskunta joka eli melko vaatimattomasti ja heillä ei ollut lapsia. Mummeli ja papparainen kuolivat vain muutaman viikon välein toisistaan, ja paljastui että näillä oli noin 300 000 euron omaisuus tilillä jonka olivat testamentanneet salaa näille kahdelle serkulleni eli puoliksi. Serkkuni eivät kehdanneet ottaa vastaan tuollaista summaa, ja kun olivat sitä mieltä että pärjäävät omillaankin, joten maksoivat verot ja lahjoittivat rahoja eri hyväntekeväisyyskohteisiin ja auttoivat niillä myös paikallisia perheitä joilla teki tiukkaa, eräänkin perheen toinen vanhemmista oli työkyvytön koska sairastunut syöpään joten nämä antoivat rahaa heidän lasten koulunkäyntiä ja tulevaa opiskelua varten jne.

Joten joku muuhan noista rahoista pääsee nauttimaan ja tässä tapauksessa ne menivät parhaimpaan mahdolliseen tarkoitukseen eikä ennestään varakkaiden taskuun, mutta ajatelkaa jos pariskunta olisi nauttinut itse rahoistaan enemmän elämänsä aikana ja parantaneet tuolla rahalla elämänlaatuaan.

Veloille siis vinkki, tuhlatkaa kaikki pois alta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi väki, ja etenkin vanhempi sellainen, jemmaa rahojaan eikä pistä rahaa kiertoon. Eletään tosi säästeliäästi, kuljetaan vanhoissa ja järkyttävän haisevissa lumpuissa, syödään yksipuolista mössöä, ei matkustella yhtään esim. edes kotimaassa vaikka olisi rahaa ja terveys antaa myöten.

Nyt ei enää eletä mitään pula-aikaa, ja kun ihminen ostaa laadukasta ruokaa, pukeutuu siisteihin uusiin vaatteisiin ja hoitaa itsensä kauniimmaksi/komeammaksi ostovoimallaan niin se lisää vaan tämän maan työpaikkoja eri aloilla. Oletteko miettineet että nuo pula-ajan pihtarit aiheuttaa meille vaan jatkuvaa lamaa juuri nyt?

No jättävätpä sitten ainakin jälkeläisille rahansa perinnöksi, joista perilliset joutuu vielä valitettavasti maksamaan isot veroprosentit. Toivottavasti jälkeläiset ymmärtää vihdoin sitten rahan kiertoon pistämisen tärkeyden eikä pihtaile kuten muu sukunsa.

Ei tuo ole säästäväisyyttä vaan itaruutta ja piiloteltua rajatonta ahneutta. Muista yhdenkin varakkaan isännän joka kulki rikkinäisissä paikatuissa kumisaappaissa. Teeskenneltyä vaatimattomuutta puhtaimmillaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, että jos eläkeiän kynnyksellä terveys pettää tai muuta vastoinkäymistä tulee, ei tarvitse mennä sossulle itkemään? On vähän pahanpäivän varaa.

Ei kaikki saa kicksejä kuluttamisesta, itse saan enemmän tyydytystä välttämällä turhaa kulutusta. Toki syön terveellisesti, mahdollisimman puhdasta ruokaa. Ostan laadukkaita, usein kotimaisia vaatteita, ja käytän ne aika tavalla loppuun. Vältän kertakäyttökulttuuria niin vaatteissa kuin tavaroissakin.

Enkä haise, vaikken mitään ostopalveluita itseni hoitoon käytäkään.

Sama homma. En ollenkaan luota siihen, että Suomi on turvallinen hyvinvointivaltio tästä ikuisuuteen. Enemmän kicksejä saan oman selustani turvaamisesta kuin uusien lumppujen ostelemisesta. Kun hankin jotain, hankin tarpeeseen ja kestävää laatua. Vapaa-ajallani teen ihan muita asioita kuin notkun kaupoissa. Minulla on kaikki mitä tarvitsen ja haluan.

Vierailija

Kyllä ihmiset vaan "tykkäisivät" jos minulla olisi paljon rahaa. Siinä sitten käsiojossa tulisivat kukin vuorollansa kerjäämään, kun ovat muutenkin niin hyvää kaveria että... Toki heille pitäisi antaa, jos suinkaan heistä välitän ym. ja kun rahat olisivat loppu, niin ei näitä "ystäviä" voisi vähempää kiinnostaa.

Ja se on muuten  ihan sama ostaako itselleen kaallita hyväkuntoisia vaatteita, vai pukeutuuko jätesäkkiin ja kaikkea siltä väliltä. AIna joku kesseli keksii märistä toisten raha-asioista, tai siitä miten elämä tulisi elää.

Vierailija

Näinpä. Mun mummu sai melkein slaagin kun minä TAAS lähden reissuun ja oikeen Helsinkiin (Oulusta) ja tenttas paljonko maksoi junaliput ja miten mää nyt näin törsään. Niin... oonhan mä siellä viimeksi käynyt 4 vuotta sitten ja siinä välissä en missään. Että jatkuvasti reissussa! Ja uudet talvikengätkin kehtasin ostaa ihan vain koska halusin ja löysin nätit. Se itse istuu niin tiukasti rahojensa päällä, ettei se voi ymmärtää mun elämäntapaa (ehjiä vaatteita siis) ja itse mieluummin palelee kuin tuhlaa uuteen vaatteeseen ennen kuin se ei oikeasti pysy enää kasassa. Ei ole ostanut muuta kuin ruokaa ja jesaria viimeiseen 10 vuoteen vaikka oikeasti tarvisi jo uudet hanskat ja talvikengät, on jo korjaillut jesarilla niitä kenkiään ja hanskoissakin on reikää. Itsehän palelee mutta jotenkin ärsyttää kun talvella ei voi lähteä mihinkään muualle kuin autolla kauppaan ja käydä postilaatikolla, kun kenkiin menee lunta ja sitten valittaa asiasta että kun taas ei päässyt miehen haudalle, ja olis pitänyt kahlata hangessa (haudalle menee vain ohut polku jota ei varsinaisesti pidetä auki vaan siinä on nilkkaan asti lunta yleensä ja sen jälkeen sitten lapioidaan auki.) Osta ne kengät!!!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten olet tehnyt tämän vertailun suomalaisten ja muiden maiden kansalaisten välillä?

Olen asunut Tanskassa, Ruotsissa, Itävallassa, USAssa ja Belgiassa joitakin vuosia ja matkustan paljon työni takia, lähinnä pitkin Eurooppaa. Suomalaiset tehneet rääsyläisiltä näyttämisestä suoranaisen taiteenlajin ja ovat pihimpiä. Muualla ei lasketa rahaa niin tarkkaan kuin täällä, useimmat sanovat että se on vaan rahaa eikä sitä saa mukaan hautaan, sama vaikka pistää meneemään ja nauttii koko rahan edestä.

-AP-

Vierailija

Isäni sairastui syöpään. Yhteiskunta ei suostunut maksamaan 72v:n hoitoja, joten hän maksoi itse. Jos ei olisi ollut säästöjä, ei olisi nähnyt lapsenlapsia vaan kuollut jo 6 vuotta sitten. Se pula-aika on täällä yhä, jos et ole työikäinen.

Vierailija

Kun on itse pitänyt omalla pershiellä raataa ne rovot kasaan niin niistä ei hevin irti päästä vaikka tilillä olis jo kohtalaisen kokoinen summa. Eri juttu sitten jos on perinyt tai saanut jonkun lottovoiton.

Itselläkin oli taipumus junnuna tuhlata kaikki heti kun sai rahaa, mutta näin vanhempana oikeastaan nautin enemmän siitä että mulla on potentiaalia tehdä asioita kuin että välttämättä toteuttaisin jokaista niistä. Eli nykyisin jotenkin saa paljon iloa jo  siitä ajatuksestakin että jos haluaisin tehdä jotain, voisin tehdä sen ilman mitään ongelmia. Vrt. kun ennen oli vain halu tehdä jotain mutta ei ikinä ollut rahaa tai muita resursseja.

Vierailija

Suomalaiset elää vieläkin jotain henkistä sota-aikaa? Ruotsissahan ei sotia koskaan ollut ja siksi se negatiivisuus ei kansan mentaliteetissa ja ajatusmaailmassa ole koskaan esiintynyt.

Seitsenkymppiset appivanhemmat hamstraa niin paljon kaikkea tavaraa etteivät kohta itse mahdu enää rivitalokolmioonsa! Sinne ei voi mennä saamatta kamalaa yskänkohtausta koska on niin kamalasti pölyä. Missään ei ole pinta-alaa jossa ei olisi jotain tavaraa, ja läpi kävely tapahtuu noin 40 cm väylien kautta eli montaa vapaata neliötä ei kertakaikkiaan enää ole. Kulkevat vaan kaupoilla, kirppareilla ja keräävät kaikkea mahdollista krääsää ja lelua ja muuta turhaa eikä edes mitään arvokasta, ja yskivät ja nyysäävät itsekin koko ajan ja ostelevat vaan lisää ja lisää pölynkerääjiä ja samalla allergialääkkeitä koska kuvittelevat olevansa allergisia kaikelle ruualle, kasveille, siitepölyille jne vaikka ongelma on tuo saastainen romunkeräysasunto! Ihan käsittämätöntä!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat