Luokkaerot kielenkäytössä

Vierailija

Kyllä vaan kummasti ihmisten taustat käy ilmi kielenkäytöstä. Omassa lähipiirissäni en voisi kuvitella puhuttavan penskoista tai varsinkaan pennuista, mutta Facebookin mammaryhmissä tämä tuntuu olevan kovinkin yleistä jopa näennäisesti koulutetun väen keskuudessa.

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi sinua reppanaa kun näet luokkaeroja kaikessa. Syy erilaiseen kielenkäyttöön voi olla aivan joku muu kuin "luokkaero".

Kuten?

Vierailija

Mäkin oon huomannut, että on kaksi ryhmää, jotka puhuvat huolellisesti. Ne ovat 1) ensimmäisen ja toisen polven keskiluokan nousukkaat ja 2) helsinkiläinen "keskimmäinen" keskiluokka (opettajat, pikkuvirkamiehet yms) aiemmasta taustasta riippumatta. Siis kaikki ne, joille luokka-aseman korostaminen on tärkeää.

Voidaan todeta, että en itse kuulu kumpaankaan ryhmään ja katson niitä omalta kannaltani ylhäältä päin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisiko ennemminkin murre-ero? Ainakin savossa "pentu" on ihan normaali synonyymi lapselle, ilman mitään arvolatausta.

Tätä en ajatellutkaan. Tosin tunnen kyllä useamman savolaistaustaisen, ja he puhuvat kaikki ihan vaan lapsista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon huomannut, että on kaksi ryhmää, jotka puhuvat huolellisesti. Ne ovat 1) ensimmäisen ja toisen polven keskiluokan nousukkaat ja 2) helsinkiläinen "keskimmäinen" keskiluokka (opettajat, pikkuvirkamiehet yms) aiemmasta taustasta riippumatta. Siis kaikki ne, joille luokka-aseman korostaminen on tärkeää.

Voidaan todeta, että en itse kuulu kumpaankaan ryhmään ja katson niitä omalta kannaltani ylhäältä päin.

Ai pentuko on vain mukavan huoletonta kielenkäyttöä? En voi sille mitään mutta minulle se vain on ihan kammottavan rumasti sanottu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ennemminkin murre-ero? Ainakin savossa "pentu" on ihan normaali synonyymi lapselle, ilman mitään arvolatausta.

Tätä en ajatellutkaan. Tosin tunnen kyllä useamman savolaistaustaisen, ja he puhuvat kaikki ihan vaan lapsista.

Ensinnäkin savo on aika laaja alue, ja murre-eroja on sielläkin esim. pohjois- ja eteläsavon suhteen. Toisekseen moni "siistii" puhettaan etenkin jos on muuttanut murrealueeltaan pois, juurikin siksi, ettei jotkut ymmärrä että hänelle loukkaava sana on jollekulle eri murrealueelta tulevalle kenties ihan neutraali tai jopa positiivinen. Omat vanhemmat ovat etelä/itä-savosta, ja molempien suku puhuu aina pennuista tai penskoista, en muista onko kukaan ikinä edes käyttänyt sanaa "lapsi". Itse taisin kuulla vasta reilu 3-kymppisenä, että joillekin "pentu" on jollain lailla negatiivinen ilmaisu... tullut varmaan siis aika montaa mammaa loukattua tässä vuosien varrella :D.

Vierailija

Myös Pohjois-Pohjanmaalla "pentu" on yleinen, ja ainakin itse käytän sitä enemmän hellittelymielessä. Penskaa en käytä itse, ehkä se on tälle murrealueelle epätyypillisempi.

Enemmän antaisin kuitenkin painoa sille, millä äänenpainolla ja erityisesti missä sanaa käyttää. Saatan joskus epähuomiossa lipsauttaa voimasanan (en suoraan lapsille vaan jotain omaa puuhatessani lasten kuullen), mutta mikäli se herättää keskustelua, niin pyydän sitä anteeksi ja selitän tarvittaessa, että mistä hermostuminen johtui.

Lapseni eivät kiroile ainakaan minun kuullen, mutta sehän kielenkäytössä onkin oleellista: kaikkiin tilanteisiin ei sovellu sama kielenkäyttö. Kavereiden kesken käytetään vapaampaa kieltä, töissä / mummulan kahvipöydässä taas toisenlaista ilmaisua. Minua ei haittaa pätkääkään, jos lapseni osaavat kirosanoja, ne ovat vain sanoja muiden joukossa, kunhan tietävät missä niitä voi käyttää. Olen FM ja KM.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin savo on aika laaja alue, ja murre-eroja on sielläkin esim. pohjois- ja eteläsavon suhteen. Toisekseen moni "siistii" puhettaan etenkin jos on muuttanut murrealueeltaan pois, juurikin siksi, ettei jotkut ymmärrä että hänelle loukkaava sana on jollekulle eri murrealueelta tulevalle kenties ihan neutraali tai jopa positiivinen. Omat vanhemmat ovat etelä/itä-savosta, ja molempien suku puhuu aina pennuista tai penskoista, en muista onko kukaan ikinä edes käyttänyt sanaa "lapsi". Itse taisin kuulla vasta reilu 3-kymppisenä, että joillekin "pentu" on jollain lailla negatiivinen ilmaisu... tullut varmaan siis aika montaa mammaa loukattua tässä vuosien varrella :D.

Tai sitten sun sukus on vaan wt..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ai pentuko on vain mukavan huoletonta kielenkäyttöä? En voi sille mitään mutta minulle se vain on ihan kammottavan rumasti sanottu.

Ei se ole rumasti sanottu, päinvastoin. Pennuista ja kakarista puhutaan kun kyseessä ovat ihastuttavat ja hyvät lapset, joiden olemassaoloon ei haluta kiinnittää kateellisten voimien huomiota. Pennut ja kakarat ovat omia, minun ja meidän, rakkaita ja arvostettuja yhteisönsä osasia. "Lapsi" taas on yleissana, johon ei sisälly sidettä itseen, minuun. Se on sana, jota täytyy korrektisti käyttää naapurin jälkikasvusta, siitä, jota kukaan ei taatusti heiltä kadehdi. "Lapsi" on päiväkodintädin, opettajan ja sosiaalitoimen huolehtima...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sun sukus on vaan wt..

Molemmat suvut ja sukulaisten puolisot ja kaverit ja kaverien vanhemmat ja kaikki muutkin tuttavat savon maalla... Onhan se toki mahdollista, ehkä me kaikki savolaisperäiset ollaan jos se pentu-sanan käytöstä on kiinni :D. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Maalaisjuntteja, puhuuko isäsi vaimostaan "mammana" tai "emäntänä" vaikka ei olisikaan maanviljelijä. Kyllä kielenkäytöstä tunnistaa sivistymättömän juntin mutta myös ensimmäisen sukupolven akateemisen nousukkaan.

Vierailija

En ole huomannut tällaista, vaikka olen liikkunut monenlaisten yhteiskuntaluokkien piirissä. Olen asunut myös briteissä, ja siellä kielestä tosiaan tunnistaa luokan, mutta minusta Suomessa ei. Suomessa kielenkäyttö on enemmänkin persoonallisuus- kuin luokkakysymys. "Ronskit" persoonat tai sellaisen kuvan itsestään antavat tykkäävät usein puhua roisimmin, hillityt hillitymmin, ihan riippumatta varallisuudesta, koulutustasosta tms. Esim. itse olen akateemisesti koulutettu, myös vanhemmat akateemisia, mutta kiroilen kuin rekkamies ja käytän ronskeja ilmaisuja. Ihan vaan koska olen sellainen persoona.

Vierailija

Harvemmin muuten olen nähnyt duunarin/elämänkoululaisen(huomaa yhdyssana!) kirjoittavan kaunista kieltä. Saati sitten, että isot ja pienet alkukirjaimet ovat kohdillaan, yhdyssanoista puhumattakaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat