Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte? Päiväkoti vastustaa hoitopäivän pidentämistä, äidillä masennus pahentunut

Vierailija

Hoitopäivään tulisi siis 2 tunnin lisäys ja se olisi edelleen mielestäni varsin kohtuullinen aika olla hoidossa, 7 tuntia. Lapsi on viihtynyt päivähoidossa hyvin eikä ole ollut mitään sellaista ongelmaa ettei haluaisi sinne mennä tms. mutta päiväkoti jostain syystä suhtautuu todella nihkeästi hoitopäivän pidentämiseen.

Mieheni on töissä yli 40 tuntia viikossa ja olen käytännössä yksin päivät lapsen kanssa. Masennukseni on oireillut jo pitkään, mutta pysynyt kurissa lääkkeillä ja käymällä päiväosastolla. Syksyllä päiväosastokäynnit loppuivat ja tämä pimeys ym. vaikuttaa selvästi masennuksen pahentumiseen. Meillä ei oikein ole tukiverkostoa jolta pyytää apua, lapsi on joskus hoidossa mieheni äidillä mutta noin muuten olen käytännössä yksin hänen kanssaan.

Onko aivan kohtuutonta pidentää hoitopäivää, vedoten jaksamiseeni? Viime aikoina olen alkanut väsymään lapseen, olen ollut itkuisa eikä ole huvittanut leikkiä lapsen kanssa. Eikö lapsen olisi parempi olla hoidossa, kun tilanne on tämä?

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Miten se masennus sillä paranee, että olet yksin pimeässä kaksi tuntia lisää... ?

Yhteiskunta tulee jo tosi paljon vastaan, että kotona olevalla ylipäänsä on päivähoitomahdollisuus lapselleen. 

Vierailija

Minä en kertoisi päiväkotiin mitään omasta terveydrntilastani, vaan yksinkertaisesti ilmoittaisin, että meillä on syytä hoitopäivän pidennykseen ja se tarvitaan heti. Oli syy sitten uusi työ tai sairrausloma, yksityisasia.

Vierailija

Hoitopäivän pituutta voi lisätä myös lastensuojelun tukitoimena.

Aika nihkeää teillä tuo suhtautuminen, täälläpäin (keskisuuri kaupunki) kukaan ei kysele vaan menee vanhempien omalla ilmoituksella hoitotarpeesta.

Vierailija

Ei masennus sillä paranekaan, mutta saatan jaksaa paremmin lapsen kanssa kun päivät eivät ole ihan yhtä pitkiä hoidon jälkeen. Lisäksi tekee mielestäni lapselle hyvää olla ns. normaalissa ympäristössä enemmän.

En minä huvikseni mökötä yksin kotona, käytän nytkin kaiken jaksamiseni perheeseeni. Nyt se ei vaan tunnu riittävän.

Vierailija

No niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa niin voit ihan ilmoitusluontoisesti pidentää lapsesi hoitoaikaa (jos vain lapsen ryhmän koko on sellainen, että sopii siihen. Esim. jos nyt on puolipäiväinen eikä ryhmässä ole "tilaa" kokopäiväiselle niin voi joutua vaihtamaan ryhmää tai jopa päiväkotia).

Oletko ajatellut toisena vaihtoehtona, että saisitte esim. neuvolasta jonkun perhetyöntekijän avuksesi niinä tunteina kun lapsi on kotona kahdestaan kanssasi, ainakin joinakin päivinä viikossa? Voisi auttaa sinua jaksamaan, ainakin jos olisi mukava henkilö jonka kanssa kemiat kohtaa.

Jos lapsi on päivähoidossa sosiaalisista syistä, niin voi saada päivähoitomaksuista kokonaan vapautuksen, kannattaa selvittää jos on taloudellisessa tilanteessa sellaista.

Masennukseen kannattaa hakea myös uudestaan apua, joko lisää päiväosastopäiviä tai sitten jotain muuta terapiaa yms.

Vierailija

Mene sosiaalihuollon kautta. Perhepalvelut (ent. Lastensuojelun avohuolto) myöntää lisää päivähoito oikeutta tai järjestää muita tukitoimia.

Vierailija

Teit lapsen, etkä jaksa hoitaa sitä, vaan lapsen "työpäivää" ollaan venyttämässä 7 tuntiseksi. Just. Kyllä minä vaan hattua nostan muutaman vuosikymmenen takaisille äideille, joilla ei ollut moista tekosyytä kuin "masennus" siihen, ettei jaksettu hoitaa kakaroitaan. Ja niitä kakroita oli yleensä useampi kuin yksi.

Koska sinä sen pentusi kanssa sitten olisit??? Klo 16-20 ja sekin kätevästi kun mies tulee kotiin töistä ja hoitaa sen kakaran? Itse makaat tietysti sohvalla ja voivottelet kuinka raskasta sinulla onkaan... Voi jumalauta mikä kermaperse.

Vierailija

Olen sitä mieltä, että tuollainen 5 tunnin päivä on varsinkin isommalle lapselle hankala, jos kaverit jäävät päiväkotiin. Joutuu lähtemään sieltä pois kesken päivän ja menemään leikkipuistoon, jossa on vaan taaperoita, sen sijaan että leikkisi kavereiden kanssa päiväkodin pihalla. Seitsemän tunnin päivä antaisi muutenkin teille enemmän vapautta, mennä välillä vähän myöhempään aamulla tai vaikka vapaapäivän toisinaan. 

Jaksamista ap, äläkä lue liian tarkaan kriittisiä vastauksia. Ymmärrän hyvin, että haluat tsempata sen ajan, kun lapsi on kotona ja hereillä, ja kaksi tuntia voi olla iso juttu sinulle. Kaikki lapset eivät leiki nätisti omassa huoneessaan tai puuhastele rauhassa äidin kanssa. Oma esikoiseni on ihana tyttö, mutta vaatii aivan koko ajan huomiota ja läsnäoloa. Väsyneenä ja masentuneena sitä on vaikea kestää ja käperryn entistä enemmän kuoreeni. 

Vierailija

Onko sinulta tarkistettu kilpirauhasen vajaatoiminta, ettei sinulla ole sitä? Entä varastorauta-arvot? Hb ei kerro sitä välttämättä heti, vaan pitää tarkistaa seerumin rauta ja transferriinireseptori.

Muista myös ottaa D-vitamiinilisä päivittäin. Juureksia, hedelmiä, salaattia...

Minulla on molemmat k.rauhasen vajaatoiminta ja hoidettu myös moneen kertaan raudanpuuteanemia. Olin jonkun aikaa liian pienellä Thyroxin annoksella ja nosto auttoi. Näiden kahden oireet ovat hyvin samankaltaiset: väsymys, saamattomuus, hiustenlähtö, ihon kuivuminen, ummetus, kalpeus, paleluk, sydänoireet. Vajaatoiminnassa vielä muitakin oireita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta tarkistettu kilpirauhasen vajaatoiminta, ettei sinulla ole sitä? Entä varastorauta-arvot? Hb ei kerro sitä välttämättä heti, vaan pitää tarkistaa seerumin rauta ja transferriinireseptori.

Muista myös ottaa D-vitamiinilisä päivittäin. Juureksia, hedelmiä, salaattia...

Minulla on molemmat k.rauhasen vajaatoiminta ja hoidettu myös moneen kertaan raudanpuuteanemia. Olin jonkun aikaa liian pienellä Thyroxin annoksella ja nosto auttoi. Näiden kahden oireet ovat hyvin samankaltaiset: väsymys, saamattomuus, hiustenlähtö, ihon kuivuminen, ummetus, kalpeus, paleluk, sydänoireet. Vajaatoiminnassa vielä muitakin oireita.

niin ja tietysti yhtenä oireena mulla oli molemmissa masennus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Teit lapsen, etkä jaksa hoitaa sitä, vaan lapsen "työpäivää" ollaan venyttämässä 7 tuntiseksi. Just. Kyllä minä vaan hattua nostan muutaman vuosikymmenen takaisille äideille, joilla ei ollut moista tekosyytä kuin "masennus" siihen, ettei jaksettu hoitaa kakaroitaan. Ja niitä kakroita oli yleensä useampi kuin yksi.

Koska sinä sen pentusi kanssa sitten olisit??? Klo 16-20 ja sekin kätevästi kun mies tulee kotiin töistä ja hoitaa sen kakaran? Itse makaat tietysti sohvalla ja voivottelet kuinka raskasta sinulla onkaan... Voi jumalauta mikä kermaperse.

Höpö, höpö. Ap on hakenut apua sairauteensa, hän on osuutensa siinä tehnyt enempää ei voi vaatia. Ei ole hänen vikansa jos lääkärit eivät osaa...masennus voi olla oire myös fyysisestä sairaudesta. Mahdollisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa niin voit ihan ilmoitusluontoisesti pidentää lapsesi hoitoaikaa (jos vain lapsen ryhmän koko on sellainen, että sopii siihen. Esim. jos nyt on puolipäiväinen eikä ryhmässä ole "tilaa" kokopäiväiselle niin voi joutua vaihtamaan ryhmää tai jopa päiväkotia).

Oletko ajatellut toisena vaihtoehtona, että saisitte esim. neuvolasta jonkun perhetyöntekijän avuksesi niinä tunteina kun lapsi on kotona kahdestaan kanssasi, ainakin joinakin päivinä viikossa? Voisi auttaa sinua jaksamaan, ainakin jos olisi mukava henkilö jonka kanssa kemiat kohtaa.

Jos lapsi on päivähoidossa sosiaalisista syistä, niin voi saada päivähoitomaksuista kokonaan vapautuksen, kannattaa selvittää jos on taloudellisessa tilanteessa sellaista.

Masennukseen kannattaa hakea myös uudestaan apua, joko lisää päiväosastopäiviä tai sitten jotain muuta terapiaa yms.

Onko niistä perhetyöntekijöistä oikeaa apua, tekevätkö he mitään konkreettista? Se mitä minä olen kuullut niin he istuvat kahvilla ja kirjaavat ylös mitä perheessä tapahtuu. Eli siis kyttäävät löytääkseen vikoja, sen sijaan että auttaisivat vaikka kotitöissä ja lapsenhoidossa.

Voi voi

Yhteiskunta on ottanut jo aivan liikaa vastuuta vanhemmilta pois! Ja osa törkeästi myös käyttää tätä hyväkseen. Päiväkodeissa myös hoitajat uupuvat, kun vanhemmat eivät osaa enää olla lastensa kanssa/ kasvattaa näitä ja tämä ei sillä vähene, että hoitopäiviä pidennetään. Jokaisen vanhemman tulisi olla lapsensa kasvattaja, ei päiväkodin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on ottanut jo aivan liikaa vastuuta vanhemmilta pois! Ja osa törkeästi myös käyttää tätä hyväkseen. Päiväkodeissa myös hoitajat uupuvat, kun vanhemmat eivät osaa enää olla lastensa kanssa/ kasvattaa näitä ja tämä ei sillä vähene, että hoitopäiviä pidennetään. Jokaisen vanhemman tulisi olla lapsensa kasvattaja, ei päiväkodin!

Kerroppa vielä mihin perustat tämän tiukan näkemyksen? itse en ole tällaista havainnut, enkä muista tutkimustakaan asiasta.

Joka tapauksessa apn tapauksessa puhutaan eri asiasta. Ap varmasti haluaisi kasvattaa, ja kasvattaakin lastaan itse, ja vanhempana ja kasvattajana tekee aivan oikein hakiessaan tällä tavalla apua perheelleen. Ap tunnistaa omat rajansa ja lapselle n. 10 tuntia viikossa enemmän aikaa päiväkodissa on kuitenkin pieni muutos, jos se auttaa apn toipumiseen. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat