Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 luokan alkio...

10.02.2006 |

Hei,

kaipaisin kokemuksia niiltä joille on siirretty 4 luokan alkio / alkioita (myös 3 ja 5 luokan alkioita).

Onko hoidoista tullut tulosta?

Itselläni oli vast' ikään IVF, jossa siirrettiin yksi 4 luokan alkio... toiveet eivät siis kovin korkealla...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta missä siirretään 4.luokan alkioita ????

En oo koskaan kuullu niitä siirrettävän, mein hoitopaikassa ne luokitellaan " erittäin heikko" .

Mutta kaippa niilläkin elinmahdollisuuksia on, ei lääkärit siirrä sellaista jolla ei vois onnistua !

Vierailija
2/15 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nelos luokan alkio on todella heikko.

Väestöliitossa siirrettiin ja kovasti vakuuteltiin, että on hyvä että päästiin edes siirtoon asti ja ihan hyvät mahdollisuudet on... Toki itse totuuden tiesin ja sanoinkin sen siirrossa , mutta silleen " mielenkiintoista" , että turhia toiveita yritetään herättää vakuuttelemalla ja vakuuttelemalla...

Mutta niin, 4 luokan alkiolaisilta kaipaan kokemuksia.

Jos esim. teillä on kerran olleet alkiot nelos luokkaa, niin onko seuraavissa / muissa hoidoissa alkiot olleet toisen laatuisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle siirrettiin 4+ luokan alkio vl:ssa ja sanottiin, että se on hyvä alkio. En silloin tajunnut kysyä luokituksista, mutta kaivoin netistä jonku jenkkiläisen sivuilta tiedon, että mitä suurempi luku sitä parempi alkio. Luokitukset kai vaihtelee labrojen välillä, mutta oikeasti luulin, että 4 oli hyvä kun niin vl:ssa sanottiin. Onko se siis oikeasti hyvä vai onko mulle annettu turhia toiveita? Käytännössä se ei ollut hyvä kun ei ollut edes yrittänyt kiinnittyä ja negaa sekä paha mieli tuli viime torstaina :(

Vierailija
4/15 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirrettiin viime kesänä yksi 4-luokkainen ja yksi 3-luokkainen, ainoat jotka hoidossa saatiin, molemmat vain 2-soluisia. Ei onnistunut hoito tietenkään. Se 4-luokkainen siirrettiin kai vähän niinkuin säälistä, sen toisen kaveriksi.

Toisessa hoidossa oli lähes sama juttu, siirrettiin kaksi 3-luokkaista ja loput oli 4-luokkaa eikä niitä edes pakastettu vaan roskiin menivät.

Nyt ei enää omilla soluilla kokeillakaan.

Vierailija
5/15 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti luokittelutavat vaihtelevat paljon hoitopaikasta toiseen. Me olimme hoidoissa ensin yksityisellä ja sitten julkisella sektorilla, ja kummallakin klinikalla siirrettiin I, II ja III luokan alkioita tuoresiirrossa. Kummassakin paikassa myös sanottiin, että III luokan alkioita ei kannata pakastaa, vaan ne menevät roskiin, jos niitä ei siirretä heti tuoresiirrossa.

Jotenkin minua epäilyttää, olisiko alkuperäisellä kirjoittajalla kuitenkin menneet luokat ja solumäärät sekaisin... Mitä isompi alkion solumäärä (4 solua tai enemmän) siirtopäivänä, sitä parempi.

Vierailija
6/15 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompi on parempi, ei luokituksissa. Esim. 8-soluinen on kai ideaalinen, kun taas 2-soluinen liian hidas jakautuja, eikä tod näk jatkaisi kohdussakaan enää jakautumista, joten tällaisia ei siirretä.

Luokat taas määrittävät alkion " laatua" (solujen rakennetta tms), paremmin tätä en osaa selittää.

Vierailija
7/15 |
11.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solumäärissä parilliset solumäärät ovat parempia kuin parittomat, esim. 4-soluinen on parempi kuin 5-soluinen, 6-soluinen parempi kuin 7-soluinen (en tiedä edes siirretäänkö " pariton2-soluisia).

Vierailija
8/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne! Joku mainitsi jostakin jenkkisivustosta, jossa laatuluokkaa 4 oleva alkio oli hyvä. Tällainen luokitus löytyy mm. seuraavalta sivustolta:

http://www.advancedfertility.com/embryoquality.htm

Suomessa kuitenkin jostain kumman syystä luokitus menee toisinpäin(ainakin kaikissa minun tuntemissani klinikoissa) : 1 on hyvä ja 5 huono.

Itselläni siirretty alkio oli 4 soluinen ja 4 luokkainen, eli papereissa 4S4. (Ei ole siis solut ja luokitukset menneet sekaisin ;) ).

Seuraavaan hoitoon lääkäri jo ehdotti käytettäväksi Menopuria Puregonin sijaan, josko sillä saataisi munasolujen laatua paremmaksi.

Onko teillä muilla ollu käytössä Menopur vai Puregon?

Vierailija
9/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltikin valitettavasti ihan yhtä huonoja alkioita.

Eka hoito oli pitkällä kaavalla Puregonin kanssa, toinen lyhyellä kaavalla Menopurin kanssa.

Lyhyellä kaavalla ja Menopurilla saatiin vähän enemmän soluja, mutta laatuun se ei vaikuttanut.

Käsittääkseni tämä laatuseikka on vähän semmoinen että siihen on melko vaikea vaikuttaakaan.

Vierailija
10/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikaisesta vastauksesta. Ei taida sitten minunkaan kohdalla Menopur parantaa niin merkittävästi munasolujen laatua, jotta sillä kuuhun päästäisiin.

Aiemmasta kirjoituksestasi päättelin, että olisitte siirtymässä lahjasolujen suuntaan, ymmärsinkö oikein? Oletteko julkisella vai yksityisellä puolella hoidossa?

Itse olen miettinyt jo sitä lahjasoluvaihtoehtoa, jos seuraava hoito menee yhtä huonosti kuin tämä.

Meillä oli tämä eka IVF pitkällä kaavalla ja sillä Puregonilla siis. Munasoluja tuli aika paljon (25 kpl), joista 17 hedelmöittyi normaalisti. Jakaantuminen oli kuitenkin sujunut huonosti, eli siirtokelpoiseksi luokiteltiin vain tämä yksi (ja sekin huono).

(Liekkö määrällä vaikutusta laatuun....)

Vierailija
11/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te saitte kuitenkin tosi paljon soluja. Meillä ekassa pitkällä kaavalla saatiin vain 3 munasolua, toisessa lyhyellä kaavalla muistaakseni 7-8 munasolua. Solut hedelmöittyivät kyllä hienosti, mutta meillä on jakautumisessa ja laadussa se ongelma. Siksi me siirrytään nyt lahjasolujen pariin. Mä koin koko prosessin muutenkin niin rankaksi sivuvaikutuksineen ja punkitoineen, etten siihen enää lähde vaikka meillä jäi yksi julkisen puolen IVF käyttämättä. Biologinen alkuperä ei ole niin tärkeätä että sen helvetin lähtisin uudelleen läpikäymään, varsinkaan noilla tuloksilla.

Sinun tilanteessa kannattaa toki vielä yrittää kun soluja tulee reilusti. En valitettavasti osaa sanoa muuta kuin että kokeilkaa vaikka lyhyellä kaavalla yksi kerta. Olikos niin, että tämä oli teillä ensimmäinen hoito? Se usein jääkin diagnostiseksi eikä aina tärppää. Sen jälkeen on helpompi lähteä eteenpäin kun vähän nähdään mikä on tilanne ja pystytään kenties vaikuttamaan asioihin paremmin.

Vierailija
12/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkioiden laadusta ja klinikoiden " vakuuttelusta" vielä haluaisin kommentoida, että minulle on välillä tullut sellainen tunne, että ne yrittää valata toivoa myös toivottamissa tilanteissa, siksi, että maksaisimme laskumme hyvin mielin... Eli jos oikeasti ajattelee, että kun siirrosta maksetaan erikseen, niin jos klinikka siirtää tosi huonolaatuisia alkioita, herää jo kysymys kuinka eettistä se on? Olisiko siinä kohtaa jo ollut oikeudenmukaisempaa että he kertoisivat että tällä alkiolla on niin heikot mahdollisuudet, että sitä ei kannata siirtää. Muuten tulee kyllä vähän rahastuksen makua, siirretään mitä tahansa jotta voidaan lähettää laskun perään.

Jos asiakas kuitenkin haluaa sen siirrettävän vaikka lääkäri sanoo että ei ehkä kannata (niin kuin minä halusin vastaavassa tilanteessa) niin silloin lääkäriä ei voi ainakaan syyttää mistään, koska asiakas on ollut tietoinen asiasta. Mutta minusta pitäisi aina kertoa totuuden asiakkaalle, eikä vaan vedota johonkin yleistilastoon ja sanoa että " on tällaisistakin alkioista alkanut raskaus" .

Ehkä me ollaan liian kilttejä välillä, ei osata kysyä tarpeeksi, ja kun lääkärit (niin kun tiedämme) eivät aina kerro asioista oma-aloitteisesti...?

No, en halua nyt loukata ketään ja toivon todellakin että raskaus alkaisi Eelikille alkion laadusta huolimatta! Itsekin piinailen vielä huomiseen asti kahdella erittäin huonolaatuisella alkiolla (jotka siirrettiin omasta pyynnöstäni), ja toivon vielä edes hiukan... ;)

Terv. Hathor

Vierailija
13/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulle tehtiin 4 ivf:ää Puregonilla ja viimeisin Menopurilla. Mulla Menopuriin vaihto paransi alkioiden laatua eli ilman muuta sitä kannattaa kokeilla. Mun VL:n lääkäri sanoi, että sumuilla saisi parempilaatuisia alkioita kuin lyhyellä kaavalla. Tiedä sitten pitääkö aina paikkansa, mutta meidän hoito oli Suprecurin sumutteella + Menopurilla ja sillä sain elämäni ekan plussan, kun aiemmin ei ollut edes kiinnittymisyrityksiä.

Onnea yritykseen!

Kamu + piksut rv 6

Vierailija
14/15 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku näitä tietoverkkoja, äskeinen tekstini hävisi sitten taivaan tuuliin! Ääh!

Lyhyesti uusintana siis: samaa mieltä olen Hathorin kanssa tuosta, että klinikoiden pitäisi " totuus" kertoa alkioiden laadusta.

Kamulle paljon onnea odotukseen! Voin kuvitella miten ihanalta teistä tuntuu :).

Kyllä me vielä se toinen IVF mennään läpi, Menopurilla. Vaikka tämä eka olikin aika rankka hyperstimulaatioineen ja vannoin ettei ikinä enää. Mutta sen jälkeen jo kurkimme lahjasolujen suuntaan...

Menkkaoireet alkoivat tänään, joten selvä peli siis jo täällä...

Vierailija
15/15 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heips, oli pakko kirjoittaa kun mulla oli eilen PAS valmistautumis ultra kp11 ja siinä samassa kysäisin noita alkionluokitusjuttuja. Mun lääkäri nyt sattu oleen se joka oli seuraamassa mun IVF tuoresiirtoa viime vuoden marraskuussa OPPILAANA joten tarkkaa tietoa ei herunu :o

mutta jos oikeen kuulin ja ymmärsin se paras alkio joka siirrettiin tuoreeltaan oli ilmeiseti 4S4 ja nega tuli. Kiinnostas kovasti tietää mitä ne loput alkiot 2+2 ovat?????Kehtaisko soittaa VL solulaboratorioon? Kuitenkin ne on pakkasessa VL:llä joten.....

Miten ottaa lääkärin kans puheeksi lääkkeiden vaihto? Miten muut on toiminu vstaavassa tilanteessa. Mulle tehtiin IVF suprecur-sumuilla, Gonal-F, ja tukilääkkeenä crinone-geeli, jos lääkkeellä siis voi vaikuttaa alkioiden laatuun, haluaisin minäkin seuraavassa kokeilla jotain muuta. Näin positiivisesti suhtaudun huuru-ukkoihin.... kun katse on jo uudessa IVF hoidossa.

Mikäs lääke se tämä menopur on? Tai siis onko tietoa kenen valmistajan?

Kiitos etukäteen.

-tirppa-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä