Haluaisin että olisi 80-luku

Vierailija

Haluaisin elää ilman nettiä, somea ja kaikkea turhaa paskaa.

Kommentit (8)

Vierailija

80-luvulla oli kivaa. Silloin oli meneillään kaikenlaista mielenkiintoista, mutta silti oli turvallinen olo, minne sitten menikin. Olen nukkunut monen monta yötä interraililla taivaan alla pitkin poikin Eurooppaa, eikä mitään pahemmin pelätty eikä ollut tarvetta pelätä - varkaiden varalta tietysti suojauduttiin, kuten järkikin kehotti tekemään. Ihmiset olivat mutkattomampia, ja kavereiden ja sukulaisten tapaamista ja uutisten vaihtamista odotti innolla, kun kaikkien elämä ei ollut kaikkien näkyvissä koko aikaa (juu, en ole ottanut älypuhelinta käyttöön vielä enkä ota ennen kuin on ihan pakko). Yksityisyys oli pitkälti omassa harkinnassa ja hallinnassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sitä paitsi älypuhelimella on vieläkin vaikea kirjoittaa! Vaikka on tottunut. Ihme näpräämistä.

Tuntuu siltä, että moni elää nykyisin sen älypuhelimensa kameran läpi: mikä tahansa mielenkiintoinen tapahtuma katsotaan käsi ojossa ja silmät naulittuna ruudulla näkyviin pikkuruisiin hahmoihin.

Ikivanha vitsi kertoo amerikkalaispariskunnasta, joka matkusteli pitkin vanhaa mannerta ison turistilauman mukana. Rouva istui voipuneena puistonpenkillä ja sanoi miehelleen: "Ota sinä tämä kamera, niin minä sitten katson nähtävyydet vasta kotona." Ja näinhän se menee, vastikään eräs valokuvaaja avautui lehdessä siitä, että häissä sulhasen pitää kurkkia kännyköidensä kanssa poukkoilevien sukulaisten päiden yli saadakseen nähdä vilauksen alttaria lähestyvästä morsiamestaan. Älypuhelin sumentaa käyttäjältään järjen, hahmotuskyvyn ja hyvän käytöksen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haluaisin elää ilman nettiä, somea ja kaikkea turhaa paskaa.

YHTEISÖLLISYYS takaisin!!!!
Turha kilpaileminen romukoppaan! Ei esim joka lapsesta tule ydinfyysikkoa tai laulajaa, ja sen vuoksi lapsille täytyisi opettaa myös TYLSYYDEN SIETÄMISTÄ. Tärkeä taito.
Me 80-luvun lapset tiedetään tylsyyden sietämisestä liikaakin, mutta nykynuoret ei mitään. Sitten niillä mielenterveys reistaa sanokaa minun sanoneen.

Vierailija

Mjaa... Mä vähän luulen, että ihmisen stressi on vakio. Nyt on eri asiat kuin silloin stressin aiheena. Aika myös kultaa muistot...
Kyllä siihenkin aikaan podettiin stressiä siitä, miten koulu sujuu ja pääseekö haluamaansa opiskelupaikkaan. Piti olla muodikas ja käyttää merkkivaatteita, piti seukata ja dokata... Nyt on nuoret monella tapaa tervehenkisempiä kuin sillon - muistan hyvin olleeni yläasteen yhdeksännellä ainoa meidän luokalla, joka ei ollut koskaan ollut humalassa! Ja meillä oli ihan pikkukaupungin keskiluokkainen koulu, luokalla muistaakseni jotain 25 oppilasta.
Nyt mun yhdeksäsluokkalainen sanoo, ettei hänen stadilaisella luokallaan ole ollut humalassa kuin muutama, sitä pidetään jotenkin nolona juttuna olla humalassa.
Ja semmoinen yhtenäiskulttuurin paine oli mielestäni kovempi 1980-luvulla kuin nyt. Nyt on ihan hirveästi tyylejä ja alakulttuureja, on sallitumpaa olla omanlaisensa. Tai ainakin näin on stadissa, pienemmällä paikkakunnalla voi toki olla eri juttu.
Ja siinä, missä nykyään nuorten "pitää" tuntea nettisaitteja ja youtuben villityksiä, ennen piti olla enemmän jyvällä musiikista ja seurata samoja sarjoja ja juttuja televisiosta.

Eli enpä osaa sanoa. Minä väitän,että aina (modernin nuorisokulttuurin aikaan siis) on omat paineet olla in.

Vm. 1967

Vierailija

7 täsmentää, että vertasi siis nuorten elämää 1980-luvulla nuorten elämään 2010-luvulla. Se sitten on eri asia, millaisissa oloissa tämmöinen vanha pieru viihtyisi. Tuskin enää haluaisin elää ilman internettiä, mutta aika paljon somekoohotuksesta voisi mielestäni ampua ulkoavaruuteen. Ei perhana minua kiinnosta tietää 140 merkin mittaisi mielipiteitä. Jos jollain on jotain oikeasti sanottavaa, se yleensä vaatii perusteluita ja tilaa. Vielä vähemmän kiinnostaa lukea puolituttujen kivoja pikku läpä-läpä päivityksiä. Kun haluan vaihtaa kuulumisia, soitan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat