Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14kk ei kävele, ei puhu, ei syö itse :( itku tulee

Vierailija

Poika on kävellyt tukea vasten jo puoli vuotta, ei ilman tukea. Sanoo vain äiti ja ei. Ei suostu itse syömään lusikalla tai haarukalla. Tuntuu että mitään taitoja ei kerry. Onko tämä enää normaalia. Harmittaa kun kaikilla muilla taaperoilla tuntuu olevan enemmän taitoja.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Mun poika on kohta 12kk. Kävellyt tuella alle kuukauden, ei tietoakaan mistään sanoista, haarukalla/lusikalla itse syömistä en ole vielä keksinyt edes yrittää. En ole tajunnut huolestua mutta pitäisi varmaan?

Vierailija

Tärkeintä on luottaa omaan vaistoon!
Jos sinusta tuntuu että lapsi ymmärtää asioita ja puhetta ikäisensä tasoisesti niin en olisi huolissani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on luottaa omaan vaistoon!
Jos sinusta tuntuu että lapsi ymmärtää asioita ja puhetta ikäisensä tasoisesti niin en olisi huolissani.

Pitää myös luottaa omaan vaistoon, jos epäilee ettei kaikki ole ok. Ympäristöllä on tapana vähätellä äidin huolia.

Vierailija

No en usko olevan syytä huoleen. Ei meillä puolitoistavuotiaanakaan kävellyt tai montaa sanaa puhunut, kaksivuotiaana puhui jo lauseita, ja nyt teininä toivoisi että vetäisi henkeä välillä.
Tosin ei ja äiti ovat varmaan yleisimpiä sanoja yhäkin.

Vierailija

Kerro huolet neuvolassa, siellä kyllä osataan puuttua asiaan jos jotain aihetta huoleen on. Huolestuisin todenteolla vasta jos päänympäryksen kasvu hidastuu, muuten jokainen voi kehittyä ihan omaan tahtiinsa.

Vierailija

Mun poika (nyt 2,5v) oppi kävelemään 18kk iässä. Juttua ei tullut vielä silloinkaan. Vähän ennen 2v synttäreitä alkoi tapahtua ja synttäreiden jälkeen puhui jo lauseita. No problem! Esikoinen oppi kaiken paljon nopeammin.

Vierailija

Kiitos viesteistä. On niin raskasta kun koko ajan ympäristöstä kysellään no joko kävelee, joko sitä, joko tätä. Poika on ikäisekseen vielä aika iso, joten näyttää vähän koomiselle pienempien joukossa jotka jo kävelevät :(

Lusikkaa olen tarjonnut hänelle yli 6kk, mutta laittaa vain väärinpäin suuhun tai heittää pois. Voinko mitenkään opettaa omatoimista syömistä? Ei ota ruokaa lusikkaan. Tavuja kyllä jokeltelee paljon, mutta sanoja vain nuo kaksi. Ap.

Vierailija

Neuvolan perhetyö voi osata neuvoa jos sinua huolestuttaa :)

Mutta itse en olisi huolissani, kävelemään opitaan omaan tahtiin sitten kun lapsi on itse valmis. Siihen ei myöskään auta esim lapsen kävelytys koska kyse ei ole vain askelsiirrosta. Jos lapsi ymmärtää puhettanne kun esim kysytte missä on lamppu ja lapsi osaa osoittaa lamppua niin hätää ei ole. Jotku lapset kuuntelevat pidempään ennen kuin alkavat tuottaa puhetta.

Ja syömisestä, syökö lapsi sormin tai onko siihen mahdollisuutta? Se on ton ikäiselle normaalia ja samalla voi antaa lusikan käteen ja välillä avustaa sen suuhun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Neuvolan perhetyö voi osata neuvoa jos sinua huolestuttaa :)

Mutta itse en olisi huolissani, kävelemään opitaan omaan tahtiin sitten kun lapsi on itse valmis. Siihen ei myöskään auta esim lapsen kävelytys koska kyse ei ole vain askelsiirrosta. Jos lapsi ymmärtää puhettanne kun esim kysytte missä on lamppu ja lapsi osaa osoittaa lamppua niin hätää ei ole. Jotku lapset kuuntelevat pidempään ennen kuin alkavat tuottaa puhetta.

Ja syömisestä, syökö lapsi sormin tai onko siihen mahdollisuutta? Se on ton ikäiselle normaalia ja samalla voi antaa lusikan käteen ja välillä avustaa sen suuhun.

Sormin syö hyvin. Tuota olen juuri yrittänyt harjoittaa että "missä lamppu?" tms, mutta lapsi ei siihen reagoi. Huomaan kyllä että muuten ymmärtää puhetta, mutta ei itse esim osoita sitä lamppua... ap

Vierailija

Ei mitään hätää! Kumpikin poikani oppi 1v 6kk iässä vasta kävelemään. Puhetta oli vain muutama sana ja muistan pelänneeni 2v. neuvolaa tämän takia. Heti 2v. synttärien jälkeen alkoi puhetta hiljalleen tulla. Pojat ovat rauhallisia ja hiljaisia nyt koululaisinakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä. On niin raskasta kun koko ajan ympäristöstä kysellään no joko kävelee, joko sitä, joko tätä. Poika on ikäisekseen vielä aika iso, joten näyttää vähän koomiselle pienempien joukossa jotka jo kävelevät :(

Lusikkaa olen tarjonnut hänelle yli 6kk, mutta laittaa vain väärinpäin suuhun tai heittää pois. Voinko mitenkään opettaa omatoimista syömistä? Ei ota ruokaa lusikkaan. Tavuja kyllä jokeltelee paljon, mutta sanoja vain nuo kaksi. Ap.

Mitä isokokoisempi lapsi on niin sitä myöhemmin oppii kävelemään mm lihaskunnon on oltava riittävä.

Eipä muutkaan tämän ikäiset saa sitä lusikkaa aina oikeinpäin suuhun :D Esim sosekeitolla on hyvä kokeilla niin, että ruokaa jää lusikkaan ja sitten lapsi laittaa lusikan väärinpäin suuhun. Siitä saa ainakin keiton makua suuhunsa.

Lapsen puhe kehittyy myös siitä miten paljon vanhemmat hänelle keskustelvat. Itse juttelisin todella paljon ja laulausinkin :) Kyllä se pikku hiljaa tulee.

Vierailija

Onhan sinulla käytössä vauvan pehmeä lusikka, tavallinen teräslusikka saattaa tuntua ikävältä ikenissä. Hampaitahan tulee koko ajan tuossa iässä. Lusikkalapsen käteen ja toinen lusikka omaan käteen.

Syötin omia lapsiani mielelläni itse lusikalla, se oli niin paljon siistimpää ja nopeampaa vs lapsen oma syöminen. Eli huolensa kullakin:)

Vierailija

Meidän poika alkoi puhumaan vasta 3v ikäisenä ja sen jälkeen on puhetta riittänyt.
Kävelemään lähti kyllä 1v ikäisenä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat