Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14kk ei kävele, ei puhu, ei syö itse :( itku tulee

Vierailija
16.11.2015 |

Poika on kävellyt tukea vasten jo puoli vuotta, ei ilman tukea. Sanoo vain äiti ja ei. Ei suostu itse syömään lusikalla tai haarukalla. Tuntuu että mitään taitoja ei kerry. Onko tämä enää normaalia. Harmittaa kun kaikilla muilla taaperoilla tuntuu olevan enemmän taitoja.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika rupesi puhumaan ja kävelemään tuetta 18 kk ikäisenä. Vuoden ikäisenä söi jo itse, mutta sitä olikin harjoiteltu jo 6 kk ikäisestä. Neuvolakortissa 6 kk kohdalla "Syö itse lusikalla". Siinä vaiheessa oltiin siinä, että annoin sosetta sisältävän lusikan käteen ja pisti sen itse suuhunsa. 1 v söi jo ihan itse.

Vierailija
22/25 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo! Muksu on 14 kk = 1 v 2 kk. Kuinka moni tuon ikäinen osaa syödä itse? Ei kukaan, ei ainakaan muuten kuin sormin. Normaalia on myös, ettei vielä kävele itse tai puhu. Puhu sinä lapsellesi mahdollisimman paljon, lukekaa yhdessä kirjoja ja nimetkää kuvan asioita, lorutelkaa yhdessä. Kaikki taidot tulevat ajallaan. Älä vaadi liikaa! Äläkä vertaa lastasi toisiin lapsiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tyttö alkoi kävellä 1v 7kk iässä. Puolitoistavuotisneuvolassa siihen kiinnitettiin huomiota ja kävimme fysioterapeutillakin pari kertaa. Mitään ei löytynyt. Mutta kun lähti kävelemään, käveli heti hyvin eikä oikeastaan edes kastunut koskaan.

Nyt on 13-v, todella rauhallinen temperamentiltaan yhä. Enemmän sellainen tutkija-tyyppi, jaksaa keskittyä pitkiä aikoja. Ei ole ikinä ollut mikään huimapää, ei kiipeile, ei halua lasketella. Ei tarvittu edes portteja portaikkoon, ei häntä kiinnostanut portaiden kiipeily.

Onko teille neuvolassa sanottu asiasta mitään?

Paljon lapsia hoitaneena ihmisenä sanoisin juuri tuota  äideille, että toivoisivat niiden lasten lähtevän myöhään liikkeelle, sillä tapaturmat yms ovat paljon vähäisempiä lapsilla, jotka osaavat joa vähän aivoja käyttää ennen kävelyä.

Vierailija
24/25 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän puhutaan sormiruokailusta. Anna lapsen syödä sormin ja syötä loput. Voi toki harjoitella lusikan käyttöä, mutta anna lapselle aikaa. Toivottavasti et ota liian raskaasti noita ulkopuolisten kyselyitä lapsen taidoista. Jos lapsella on jo pari sanaa, hyvä! jos liikkuu tukea pitkin, hyvä! Lapselle jutteleminen ei ole turhaa, sillä tavalla kehittyy moni asia, lapsen kieli ja lapsen ja vanhemman suhde. Nauti lapsestasi!

Vierailija
25/25 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 15kk osaa calculusta ja lukee latinaksi Wittgensteiniä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi