Ovatko arat/ujot/herkät ihmiset kehittyneempiä?

Vierailija

He ovat tässä nykymaailmassa usein syjittyjä ja näkymättömiä. Johtuuko se siitä, ettei karskimmat ja "vahvemmat" ole evoluutiossa ehtineet kehittyä arempaan suuntaan?

Kun katsoo ihmisen evoluutiota, ihminenhän on koko ajan kehittynyt hienovaraisemmaksi, monimutkaisemmaksi ja tarkkaavaisemmaksi olennoksi. Neandertaalit olivat aika yksinkertaisia ja yksioikoisia olentoja. Ihminenhän on jatkuvasti kehittynyt eteenpäin itsetutkiskelevampaan ja hienovaraisempaan suuntaan. Mielestäni tuosta voi vetää sen johtopäätöksen, että tunteettomammat ja henkisiltä ominaisuuksiltaan yksioikoisemmat ovat kehityksessa jääneet varhaisemmalle tasolle. Onko tulevaisuuden ihminen entistä herkempi?

Kommentit (8)

Vierailija

En usko tuohon teoriaan ollenkaan. Arkuus ja ujous ei ensinnäkään ole juurikaan tekemisissä herkkyyden kanssa. On ujoja ihmisiä jotka ei ole pätkääkään herkkiä, ja toisaalta ihan muunlaisia ihmisiä jotka ovat sisältä hyvin herkkiä. Itse esimerkiksi olen äänekäs ekstrovertti, joiden mielestä ehkä jopa kova ja pelottava, mutta äärimmäisen herkkä, minut liikuttaa kyyneliin asti usein ihan luonnon kauneuskin.

Käsityksesi neandertalilaisista on myös nykytiedon mukaan varsin kyseenalainen, että olisivat olleet niin yksioikoisia olentoja. Lisäksi kun sanot että ihminen on kehittynyt "tarkkaavaisemmaksi", niin luulen että olet ihan väärässä. Tarkkaavaisia täytyi olla vaikka menneisyyden metsästäjä-keräilijöiden, koska muuten ei löytänyt ruokaa tai peto tuli ja söi. Nykyihmisellä sen sijaan on varaa olla omissa ajatuksissaan, tai kännykkää näpräämässä, ympäristölleen ei-tarkkaavaisena paljonkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon teoriaan ollenkaan. Arkuus ja ujous ei ensinnäkään ole juurikaan tekemisissä herkkyyden kanssa. On ujoja ihmisiä jotka ei ole pätkääkään herkkiä, ja toisaalta ihan muunlaisia ihmisiä jotka ovat sisältä hyvin herkkiä. Itse esimerkiksi olen äänekäs ekstrovertti, joiden mielestä ehkä jopa kova ja pelottava, mutta äärimmäisen herkkä, minut liikuttaa kyyneliin asti usein ihan luonnon kauneuskin.

Käsityksesi neandertalilaisista on myös nykytiedon mukaan varsin kyseenalainen, että olisivat olleet niin yksioikoisia olentoja. Lisäksi kun sanot että ihminen on kehittynyt "tarkkaavaisemmaksi", niin luulen että olet ihan väärässä. Tarkkaavaisia täytyi olla vaikka menneisyyden metsästäjä-keräilijöiden, koska muuten ei löytänyt ruokaa tai peto tuli ja söi. Nykyihmisellä sen sijaan on varaa olla omissa ajatuksissaan, tai kännykkää näpräämässä, ympäristölleen ei-tarkkaavaisena paljonkin.

Ujous ja arkuus ei tosiaan ole sama kuin herkkyys. Ehkä olisin voinut puhua vain herkkydestä. Ja sillä tarkkaavaisuudella tarkoitin eneemmän pienten vivahteiden näkemistä asioissa. Kyllähän "epätarkkaavaisellakin" ovat silmät päässä ja näkevät lähestyvän vaaran.

ap

Vierailija

En nyt kutsuisi maapallon valtiaiksi nousemista "aremmaksi ja hienovaraisemmaksi" lähestymistavaksi. Aloituksessa ei ole mitään järkeä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Neandertaalit olivat aika yksinkertaisia ja yksioikoisia olentoja." Ja tämän sinä perustelet siten, että...?

He olivat väkivaltaisempia kuin nykyihminen. Tuo yksinään kertoo jotain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että nyky-yhteiskuntaan sopeutuminen tai ainakin siinä menestyminen vaatii aika kovia luonteenpiirteitä ihmisellä. "The survival of the fittest" mutta se mikä on "fittest" kunkinhetkiseen ympäristöön ei ole aina mikään miellyttävin yhdistelmä ominaisuuksia.

Totta. Esim Spartassa ei erityisherkkyys olisi ollut suurta valttia. Mitä pehmeämmät arvot yhteiskunnalla ovat, sitä paremmin tietyt yksilöt pärjäävät. Eivätkä pehmeät arvot välttämättä olisi haitaksi niille kovimmillekaan tyypeille.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat