Eikö harmita ostaa lapselle urheiluvarusteita (koululiikuntaan)?
Minua harmittaa ostella suksia ja luistimia sen muutaman käyttökerran vuoksi, mitkä koulussa on pakollisia. Ja sittenhän lapsen jalka onkin monoista ja luistimista jo kasvanut ulos. Jos lasta ei kiinnosta hiihto eikä luistelu, vaan ihan muunlainen liikunta, niin näitten hankkimiseen menevä raha ja vaiva on jotenkin hukkaan heitettyä. Ja vaikka kirppareilta yritetään ostaa, niin aina ei vaan löydy juuri sopivaa kokoa ja vielä säällisen kuntoista.
Mieluummin maksaisin muutaman kymmenen euroa koulun rahastoon siitä, että koulu hankkisi yhteiset luistimet ja sukset joita kaikki lapset voisivat käyttää. Lisäksi lapsilta säästyisi välineiden raahaamisen vaiva. On oikeastaan ihan järjetöntä, että kaikki koulun sadat oppilaat raahaavat mukaan omia varusteitaan, kun kaikilla ei kuitenkaan ole sitä liikuntaa samaan aikaan, vaan varusteita voitaisiin kierrättää.
Kommentit (39)
Kyllä minusta sukset ja luistimet on aika perusvälineitä. Kun mä olin koulussa piti ostaa myös tietynlainen voimistelupuku.
Kouluilla on yleensä aika vähän varastotilaa. En usko että mahtuis 20 monot x 10 eri kokoa, ainakin 60 sukset, eri kokoja, 200 luistimet, 200 sauvaa yms. Ja kuka ne pitää järjestyksessä, huoltaa, terottaa,?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen nuukuutta, jos ei voi talviliikuntavälineitä ostaa.
Kyse ei ole niinkään nuukuudesta, vaan järjen käytöstä, jos alkaa miettiä paljonko yksi luistelukerta/hiihtokerta maksaa. Jos mulla menee tänä vuonna 40 euroa luistimiin + 20 euroa niitten teroitukseen, ja 70 euroa siihen että ostan käytetyt sukset ja monot ja sauvat ja voiteet, niin mulle tää 130 egeä on ihan oikeaa rahaa jonka vois käyttää muuhunkin. Ja jos lapsi käy nyt muutaman kerran luistelemassa ja hiihtämässä, niin yhdelle liikuntakerralle tulee se reilu kymmenen euroa hintaa, ja mun mielestä se on vaan on melko kallista touhua siitä ilosta että Suomessa pitää osata hiihtää (ja mitä varten, kysyn minä).
Ja joo, toki voin nämä kamat myydä ja myynkin. Mut kaikki tää tuntuu vaan niin turhalta värkkäämiseltä. Tuolla hinnalla kun voisi maksaa lapselle talvelle jonkun ihan kivan viikottaisen harrastuksenkin jossa taatusti saisi enemmän liikuntaa ( vertauskuvallisesti, lapsella on jo liikuntaharrastuksia).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta sukset ja luistimet on aika perusvälineitä. Kun mä olin koulussa piti ostaa myös tietynlainen voimistelupuku.
Kouluilla on yleensä aika vähän varastotilaa. En usko että mahtuis 20 monot x 10 eri kokoa, ainakin 60 sukset, eri kokoja, 200 luistimet, 200 sauvaa yms. Ja kuka ne pitää järjestyksessä, huoltaa, terottaa,?
Jaa mun mielestä taas kouluissa on usein varsin hulppeat urheiluvälinevarastot. Mun lapsen koulussa on näitä luistimia ja suksia isot kasat, ei tarvitse olla omia. Ja ihan hyvä niin, viime talvena oli lunta niin vähän että yhden kerran pääsivät tahkomaan kenttää jossa siinäkin nurmikko paistoi läpi.
Onhan nuo talviurheilulajit vähän aikansa eläneitä kun talvetkin on niin leutoja nykyisin. Ei edes Ruotsissa enää vaadita hankkimaan koululaisille omia suksia ja luistimia. Vaaditaanko missään muualla kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa ostella suksia ja luistimia sen muutaman käyttökerran vuoksi, mitkä koulussa on pakollisia.
Sepä on ihan oma valintasi ja omaa typeryyttäsi, jos olet tuollainen lammas. Opetus on perusopetuslain mukaan maksutonta. Tarkoittaa lampaille rautalangasta väännettynä mm. sitä, että yhtään suksi- tai luistinparia ei vanhempien tarvitse ostaa. Ei kirpparilta eikä uutena.
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa ostella suksia ja luistimia sen muutaman käyttökerran vuoksi, mitkä koulussa on pakollisia. Ja sittenhän lapsen jalka onkin monoista ja luistimista jo kasvanut ulos. Jos lasta ei kiinnosta hiihto eikä luistelu, vaan ihan muunlainen liikunta, niin näitten hankkimiseen menevä raha ja vaiva on jotenkin hukkaan heitettyä. Ja vaikka kirppareilta yritetään ostaa, niin aina ei vaan löydy juuri sopivaa kokoa ja vielä säällisen kuntoista.
Mieluummin maksaisin muutaman kymmenen euroa koulun rahastoon siitä, että koulu hankkisi yhteiset luistimet ja sukset joita kaikki lapset voisivat käyttää. Lisäksi lapsilta säästyisi välineiden raahaamisen vaiva. On oikeastaan ihan järjetöntä, että kaikki koulun sadat oppilaat raahaavat mukaan omia varusteitaan, kun kaikilla ei kuitenkaan ole sitä liikuntaa samaan aikaan, vaan varusteita voitaisiin kierrättää.
Ihan hyvä ja kannatettava idea, että kouluilla olisi useammat "varavälineet" talviliikuntaan, mutta käytännössä se tarkoittaisi, että kaikkia välineitä pitäisi olla joka kokoa useammat, tulee siis kalliiksi sekin. Parin kympin summa/perhe ei vielä riitä mihinkään noin massiivisissa välineostoissa.
Muutamalla kympilla saa hyvin ostettua vaikka FB-kirppikseltä tai Torista välineet ja kun ne ovat seuraavana syksynä liian pienet, vaihto isompiin. Täällä ainakin luistimien myyntihinnat on 5-10€ ja jos lapsi käyttää niitä vain muutaman kerran, ne voi myydä samaan hintaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa ostella suksia ja luistimia sen muutaman käyttökerran vuoksi, mitkä koulussa on pakollisia.
Sepä on ihan oma valintasi ja omaa typeryyttäsi, jos olet tuollainen lammas. Opetus on perusopetuslain mukaan maksutonta. Tarkoittaa lampaille rautalangasta väännettynä mm. sitä, että yhtään suksi- tai luistinparia ei vanhempien tarvitse ostaa. Ei kirpparilta eikä uutena.
Eikä lapselle näin ollen tarvitse antaa kovin korkeita arvosanoja. Mutta se on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä lapselle näin ollen tarvitse antaa kovin korkeita arvosanoja. Mutta se on oma valinta.
Onneksi liikunnannumeroilla ei ole mitään väliä.
Minä olen ihminen joka ei koskaan oppinut hiihtämään eikä luistelemaan, ja jonka lapsiakaan ei ole pakotettu tuollaiseen epäinhimilliseen toimintaan kuin talviliikunta. Ihan hyvin ollaan pärjätty ja saatu nuokin rahat säästöön ja käytettyä oikeasti mielekkäisiin harrastuksiin.
Mun lapsi on 600 oppilaan alakoulussa. Sinne on vuosin varrella unohtunut useat luistinparit ja suksiakin. Sinne on saanut myös lahjoittaa. Luistimia näytti olevan esim. tyttöjen pukuhuoneessa yhteensä n. 30 paria, riittää hyvin niille joilla ei omia. Eikä nuo nyt paljon tilaa vie, ovat seinän vierellä korkealla "kenkähyllyllä".
Lastemme koulussa piti joka toinen vuosi ostaa pertsan sukset, joka toinen luistelusukset. Meille sattui vielä niin pirun huono tuuri, että nuorempi syntyi vääränä vuonna ja ei voinut käyttää isomman sisaruksen suksia, vaan piti niitä hemmetin luistelusuksia ja pertsansuksia ostaa kummallekin omat. Hiihtoa oli n. 2-3 kertaa kevätlukukauden aikana, joten kivasti tuli hintaa niille muutamalle hiihdolle.
No olin niin nössö ja kiltti äiti, että ostin aina liikuntakamat lapsille. Silloin ei mitään tori.fi.tä ollut eikä fb-kirppareita, joten kun ei ollut aikaa koluta kirpputoreja, piti kaikki ostaa uutena.
Vuosien varrella on tullut ostettua toki useita sählymailoja ja sisäpelikenkiä ja luistimia ja kypäriä ja vaikka mitä, joten kyllä liikuntatunteihin on rahaa saanut uppoamaan. Ainoa aine koulussa, mikä maksaa vanhemmille satoja euroja.
Kyllähän ne uimapuvutkin maksavat nykyään aika tavalla. Juuri ostin lapselle uuden ja 40 euroa katosi hups vain. Luistimet sain sentään lapsen serkulta ilmaiseksi, mutta uimahousuja harvemmin kierrätetään.
Toki arvostan uimataitoa enkä ole vinkumassa, että se pitäisi lopettaa, kun on kallis varuste, mutta ihan samalla tavalla vaikkapa suunnistus on erittäin tärkeä taito. Jokainen laji on mielekäs eikä lapsi voi löytää itselleen liikunnan riemua ja itselleen sopivaa lajia, jos ei saa kokeilla monipuolisesti. Koululiikunta siis auttaa lasta itseään ilman vanhempien painostusta "oikeamman" lajin pariin.
Minua vanhempana ärsyttää nämä sisäliikuntakengät, sählymailat ja pelilasit. Ovat yllättävän kalliita ja "huomaamattomia". Yhtenä päivänä vain ilmestyy viesti, että kaikilla pitää olla huomiseksi nämä varusteet, eikä koskaan tullut aiemmin mieleenkään näitä hankkia mistään kirppikseltä, kun omana aikanani ei tällaisia rahareikiä ollut. Lapseni harrastaa tietysti aivan muita lajeja, joten apua ei ole niidenkään varusteista. Mieleenikään ei silti tule purnata asiasta. On hienoa että koululiikunnassa pääsee kokeilemaan lajeja, joista vanhemmat eivät tiedä mitään ja joita vanhemmat eivät edes arvosta. Asenteet kun tavallisesti periytyvät ja moni vanhempi saattaa huomaamattaan torpata lapsen taipumukset tietyn lajin suhteen omilla ennakkoluuloillaan.
Meidän koulun liikuntavarasto on 2mx2m.. eli se ei todellakaan vedä rajattomasti tavaraa. Varavälineitä on mutta ne ovat huonokuntoisia ja harvoin löytyy oikea koko. Että en ihmettele että ei se liikkuminen kiinnosta. Ei aikuinenkaan halua hiihtää jos on liian pienet monot ja liian pitkät sukset ja sauvat on eri paria. Ymmärrän senkin että kaikki perheet eivät liiku näin ja välineisiin panostaminen tuntuu turhalta. Itse laitoin fb-kirppikselle ilmoituksen. Hetkessö tuli 4 vastausta ja naapurikadulta löytyi 15eurolla koko paketti joka haettiin samana iltana. Joten kierrättäkää ja lainatkaa. Se kysyy vähän vaivaa ja aikaa mutta antaa myös lapselle viestin että kotona ollaan kiinnostuneita. Ja jos teillä jää hyväkuntoisia välineitä niin lahjoittakaa koululle. Saadaan vaihdettua niitä huonoimpia pois.
Voi kun olisikin vain liikuntavarusteet, mitä koulu "vaatii" hankkimaan. Meillä lapsen koulussa on käytössä vain iPadeja ja Applen läppäreitä ja mun lapsi on ihan hukassa noiden kanssa kun ei meillä kotona ole kuin perus-windows- ja android-laitteita. Osa läksyistä pitää jäädä tekemään kouluun oppituntien jälkeen kun niitä ei voi kodin perusläppärillä tehdä. Käyttävät koulussa siis jotain applen omia sovelluksia, jotka eivät tietenkään toimi windowsissa. Opettaja kehotti lastani pyytämään joululahjaksi applen koneen. Ei tule saamaan. Ei mulla ole tuollaiseen varaa.
Sukset ja luistimet ollaan kyllä hankittu. Suurin osa alennusmyyntejä hyödyntämällä ja osa käytettyinä. Harvoin sitä hiihtoa kuitenkin täällä pk-seudulla on ja joinain talvina ei kertaakaan. Meillä lapset kyllä tykkäävät hiihtää ja kodin viereen tehdään latukoneella kunnon ladutkin.
Meillä lapset tykkäävät hiihtää ja luistella vapaa-aikana, joten jo ihan senkin takia olen sukset ja luistimet heille hankkinut vaikka sitä lunta ja pakkasta ei joka talvi olekaan. Muuten harrastavat aivan erityyppisiä liikuntalajeja.
Aika kapeakatseista jos ei voi varusteita hankkia siitä syystä että lapsi harrastaa jotain muuta lajia. Liikuntaa on hyvä harjoittaa monipuolisesti eri lajien parissa vaikka lapsi käykin jotain tiettyä lajia harrastamassa.
Eri asia sitten jos ei ole varaa ostaa edes käytettyjä välineitä. Tuolloin tosin voisi kuvitella toimeentulotukiasiakkaana saavan sossusta avustusta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epähygieenistä käyttää yhteisiä jalkineita. Tarttuu sieni ja syylät.
Meidän koululle saa viedä perheen vanhoja liikkavälineitä. Siellä on sitten vaan alimpien luokkien välineitä, kun ylemmillä luokilla tarvitsevag isompia itse ja vaihtavat sitten yläkouluun.
Ai paksujen ulkoilusukkien lävitse vai? No eikä tartu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä ja kannatettava idea, että kouluilla olisi useammat "varavälineet" talviliikuntaan, mutta käytännössä se tarkoittaisi, että kaikkia välineitä pitäisi olla joka kokoa useammat, tulee siis kalliiksi sekin. Parin kympin summa/perhe ei vielä riitä mihinkään noin massiivisissa välineostoissa.
Muutamalla kympilla saa hyvin ostettua vaikka FB-kirppikseltä tai Torista välineet ja kun ne ovat seuraavana syksynä liian pienet, vaihto isompiin. Täällä ainakin luistimien myyntihinnat on 5-10€ ja jos lapsi käyttää niitä vain muutaman kerran, ne voi myydä samaan hintaan eteenpäin.
Nyt et osaa laskea. Koulun ei tarvitse hankkia uusia välineitä joka vuosi, ja niitä tarvitaan joka tapauksessa vain yhdelle tai kahdelle luokalliselle, koska liikkatunnit eri aikoihin.
Joten vaikkapa 10 e/oppilas vuodessa riittää hyvin, todennäköisesti vähempikin. Vuosittain ostetaan kumminkin vain muutama setti luistimia ja monoja+suksia, rikki menneiden tilalle. Luistimet on varmaan syytä teroituttaa joka syksy, siihenkin saisi varmaan kimppa-alennusta.
Ok, ekana vuonna tarvittaisiin enemmän rahaa, vaikkapa vanhempainyhdistyksen tempauksella voisi kerätä vähän isomman potin.
Mutta tosiaan siitä eteenpäin täydennystä+huoltoa varten ei tarvita isoja summia.
Minusta tuollainen välinerahasto olisi hyvä ajatus. Ja vähävaraisetkin pääsisivät paljon pienemmällä summalla ja vaivalla kuin että joutuvat hommaaman välineet itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niitä arvosanoja kyllä kuulukaan välineiden, vaatteiden tai vanhempien varallisuuden perusteella antaa vaan lapsen osaamisen
/ innokkuuden. Perusopetuslaissa säädetään, että koulun on tarjottava opetuksessa käytettävät välineet. Jos koulun siis mielii järjesrää hiihto-opetusta, koulu on hyvä ja hankkii ne sukset joka mukulalle.
Koulussa on aina lainattavissa sekä suksia, monoja että luistimia! Miten on mahdollista, että te ette tätä tiedä, jos nyt on kouluikäisiä lapsia?
Ehkä ei aina juuri sitä ihanaa väriä eikä tiettyä merkkiä, ja rehellisesti sanoen ei aina edes muutenkaan laatutavaraa, mutta kuitenkin käyttökelpoisia.
Minusta on epähygieenistä käyttää yhteisiä jalkineita. Tarttuu sieni ja syylät.
Meidän koululle saa viedä perheen vanhoja liikkavälineitä. Siellä on sitten vaan alimpien luokkien välineitä, kun ylemmillä luokilla tarvitsevag isompia itse ja vaihtavat sitten yläkouluun.