Mitä jouluvalmisteluja tekisi ja miten, kun ei käytännössä ehdi?

Vierailija

Yleensä en stressaa muutenkaan. Mutta nyt tilanne että olen vielä 23.12 koko päivän töissä 500 km päässä kotoa, joten voi olla, että pääsen kotiin vasta aattoaamuna. Mies on myös paljon työmatkalla, joten tuskin ehtii kotona paljon olla. Meille ei tule muita vieraita kuin anoppi, joka on mukava ja jolle ei tarvitse esittää sekä aikuiset lapset, joiden tulosta en tiedä vielä. Lapset voivat varmaan siivota ainakin vähän, mutta en raski heillä suursiivouksia teettää, koska molemmilla opinnot rankassa vaiheessa. Leipoa he ehkä voivat ja paistaa kinkun, jos ovat ennen meitä paikalla. Anopista ei terveydentilansa vuoksi ole apua, vaan päinvastoin, on itse autettava, mutta mieleltään virkeä.

Kommentit (11)

Vierailija

Lisäys, olen koko edellisen viikon pois, myös sitä edellisen ja vieläpä niin, että se edellinen viikonloppu menee sukulaisten juhlissa. 

Vierailija

En oikein ole innostunut ajatuksesta antaa avaimia täysin vieraalle, jos itse on koko viikon pois. Tulisikohan kukaan siivoamaan joskus viikonloppuna? Jonkun verran ehdin tehdä edellisinä viikonloppuina ja ehkä leipoa jotain pakkaseen. Varmaan oltaisiin aika tavallisesti, jos oltaisiin ihan oman perheen kesken ja otettaisiin vain viikonloppu viikonloppuna. Itselläni on sitten joulun jälkeen kyllä vapaata koko viikko, miehellä ei. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä valmisteluja teet helluntaita varten? Ei joulu sen enempää vaadi.

Siivoan ja leivon, jos joku tulee kylään. 

Vierailija

Lähes kaiken saa kaupasta valmiina, toki itse tehdyt joululeivonnaiset/laatikot ovat maukkaampia.

Mutta on hyvä osata ottaa rennosti esim. siivouksen suhteen.
Sellanen pika siivous riittää! Pääasia ,että keittiö ja olkkari ovat viihtyisiä.
Huoneissa nukutaan joten ei haittaa vaikka siellä on vaateläjiä jne.

Eikös sitä joulua ole mukavampi viettää levänneenä ja hyvällä tuulella?!

Joulu kyllä tulee vähemmälläkin hössötyksellä :-))

Vierailija

Js minulla olisi tuo tilanne, niin skippaisin joulun melkein kokonaan. Pyytäisin niitä lapsia tuomaan kaupasta valmiina ihan perusruuat (ehkä kinkkua, laatikot, valmista rosollia ja jotain kalaa) sekä jonkun joulukukan. Jos lapset eivät ole tulossa, ostaisin vastaavat jutut itse aattoaamuna. Siivoukset, koristelut, lahjat jne. unohtaisin kokonaan.

Ja sitten järkkäisin viimeisen päälle olevan uuden vuoden illallisen.

Vierailija

Tottakai palkkaat siivoojan. Onhan ne lapset kotona. Ja kyllä meillä ainakin siivooja jää yksin, ihan luotettava on.
Tilaat jouluruuat valmiiksi ja otatte rennosti sen jälkeen.
Nykyäänhän kaupoissa kotiinkuljetuksia ja kaiken saa helposti valmiina.
Ja jos haluat itse kokkailla tai leipoa, niin tee etukäteen pakastimeen.

Vierailija

No mut, jos teistä ei kukaan ole paikalla niin eihän siellä kukaan sotkekaan, eikös niin. :D 

Osta kaikki kaupasta valmiina hyvissä ajoin ja pakasta. Jos lapset ovat aikuisia, hekin voivat tuoda mukanaan jouluruokaa lähikaupasta. Itse asiassa minä kyllä tykkäisin, jos tilille (oletan että opiskelevilla lapsilla ei ole ylimääräistä pätäkkää) ilmestyisi summa ja kehotus ostaa sellaista jouluherkkua mitä haluaisi että joulupöydästä löytyy. Nuorellekin voi olla mukavaa käydä kaupassa miettimässä, mitä yhdessä voitaisiin syödä.

Vierailija

Näin varmaan tehdään. Jos anoppi ei tulisi, niin luultavasti jätettäisiikin homma aika vähälle. Nuoriso laittaa kuusen ja allergoiden vuoksi meillä on muovikuusi, nuorimmainen sen varsinkin haluaa yhä. 

Ehtii siinä viikonloppuna käydä sotkemassa ja pölyä kertyy. Meillä tahtoo vain viikonloput olla aina pyykkivuorien selvittelyä. 

Kiitos vastanneille, oikeastaan rivien välissä halusin kysyä, onko niin kamalaa, jos ei pahemmin laiteta mitään ja haetaan kaikki kaupasta. Nuoret kyllä voivat käydä kaupassa, riippuen milloin tulevat. Toinen on kyllä minun matkani varrella, joten voi olla, että ei viitsi lähteä ennen kuin minä olen menossa. Samoin toinen ei välttämättä viihdy yksinään pitkään ja hän yleensä kulkee kavereiden kyydissä. 

Vierailija

Syödähän pitäisi joka tapauksessessa eikö niin?

Hanki sellaista ruokaa jouluksi, jonka voi pakastaa. Ota selvää, että saako pitopalvelusta aattoaamuna, jos tuoretta haluat.

Kuivatuotteita voi ostaa varastoon, jo nyt. ( riisipuuro, kestomaito, sekametelikiisseli)

hanki ja paketoi lahjat, jos niitä jaatte. ( tai delegoi miehelle.) Joululiinat, jos haluat laittaa, niin voit laittaa jo marraskuun lopulla/ joulukuun alussa. Tehän ette ole niitä paljon katselemassa. Huolehdi siitä, että kaapissa on puhtaita pyyhkeitä, jotka sitten vaihdat jouluaattoaamuna. Kynttilät pöytään, niin likaakaan ei huomaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat