Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen perheenäiti ja alkoholisti?

alkoholistiko

Olen keskiluokkainen, naimisissa, kahden lapsen äiti. Elämme normaalia perhe-elämää omakotitalossa.

Ongelmani on oma alkoholinkäyttöni joka on riistäytymässä käsistä.

Kyse ei siis ole yhdestä viinilasillisesta illassa, vaan saatan juoda pullollisenkin illassa.
En öykkäröi kotona, mutta tunnen olevani humalassa. Seuraavana aamuna olen aina mennyt töihin, eli juomiseni ei ole häirinnyt työntekoa.

Tänä aamuna taas havahduin krapulaan ja mietin olenko ajokunnossa sillä minun piti viedä lapset harrastuksiin jo aamusta.

Joka aamu vihaan itseäni kun herään pienessä krapulassa ja väsyneenä. Päätän etten enää juo, kunnes illalla on taas syy juoda jonkin verukkeen perusteella. Monesti päätän että juon vain yhden lasin, mutta sitten olenkin juonut useamman.

Mitä teen kun todella haluan lopettaa!

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Aloita vaikka siitä, että menet anonyymisti keskustelemaan paikkakuntasi a-klinikalle. Ota se asenne, että menet vain juttelemaan. Tai tk:n päihdesairaanhoitajalle. Ne ihmiset on sitä varten, että auttavat alkuun.

Vierailija

Alkoholistin kanssa ei eletä normaalia perhe-elämää.

Työssäkäynti ei ole mitta sille, että asiasi olisivat kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka siitä, että menet anonyymisti keskustelemaan paikkakuntasi a-klinikalle.

AA:ssa voidaan keskustella anonyymisti muiden alkoholistien kanssa, mutta a-klinikan vastaanotolla otetaan henkilötiedot ihan samalla tavalla kun terveyskeskuksessa. Ennen tuli a-klinikalla ravattua, kun piti krapulaan saada lääkkeet. onneksi se on taakse jäänyt elämä.

Vierailija

Tsemppiä ap. Vaikeimman olet jo tehnyt; tunnustanut ongelman ja tullut siihen tulokseen että haluat apua. Ei ole paljon lisättävää ekan vastaajan viestiin. Vertaistuki, tervemielinen sellainen lienee tärkeää. A-klinikka. Lääkäri varmaan määräisi antabusta jos tahtoisit, vaikka se on hieman riskialtis lääke koska sitä käyttäessäkin voi juoda ja ne järkyttävät oireet tulee vasta juomisen jälkeen (itsellä ainakin).

Sinä pystyt tähän. Ihan oikeasti. Vaikutat järkevältä ihmiseltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lääkäri varmaan määräisi antabusta jos tahtoisit, vaikka se on hieman riskialtis lääke koska sitä käyttäessäkin voi juoda ja ne järkyttävät oireet tulee vasta juomisen jälkeen (itsellä ainakin).

Kaikki lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, mutta tuo lääke eritoten. Tunnen useamman antabusta käyttäneen, ja joillakin vaan alkaa naama punoittamaan, mutta yksi vietiin sairaalaan pilsnerin jälkeen. Joi töissä ykkösen janoon (siihen aikaan automaatissa oli ykköstä) ja sydän alkoi hakkaamaan niin, että tuntui sen tulevan rinnasta ulos, tai niin hän ainakin sanoi.

Vierailija

Minulla oli nuorena alkoholin liikakäyttöä. Tein sitten niin, etten enää mennyt alkoon, ollenkaan. Ei ollut viiniä, kun en käynyt sitä ostamassa. Ruokakaupassa kävin heti koulupäivän jälkeen tai pyysin avomiestä käymään. Joskus sorruin silti hakemaan siideriä lähikaupasta illalla, mutta ei se paha ollut, jos tapahtui kerran tai pari kertaa kuussa.
Pikkujoulut ja vappubileet juhlin ihan normaalisti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri varmaan määräisi antabusta jos tahtoisit, vaikka se on hieman riskialtis lääke koska sitä käyttäessäkin voi juoda ja ne järkyttävät oireet tulee vasta juomisen jälkeen (itsellä ainakin).

Kaikki lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, mutta tuo lääke eritoten. Tunnen useamman antabusta käyttäneen, ja joillakin vaan alkaa naama punoittamaan, mutta yksi vietiin sairaalaan pilsnerin jälkeen. Joi töissä ykkösen janoon (siihen aikaan automaatissa oli ykköstä) ja sydän alkoi hakkaamaan niin, että tuntui sen tulevan rinnasta ulos, tai niin hän ainakin sanoi.

Näin olen ymmärtänyt myös. Tuttavani pääsi myös ambulanssilla päivystykseen kun tuli rytmihäiriö, sydän rupesi hakkaamaan miljoonaa. Itse taas vain heräsin yöllä siihen että luulin kuolevani aivoverenvuotoon tai vastaavaa; sellaista päänsärkyä en ole toiste kokenut. Lopetin silloin lääkityksen koska en kokenut sitä itselleni toimivaksi, eli se ei estänyt tai edes hallinnut juomishalujani. Ei ollut motivaatio kohdallaan. Ap:lla tosin on, siksi antabus voisikin olla hänelle toimiva tuki. Onko alkoholismin hoitoon tullut edes uusia lääkkeitä vielä? Omista ongelmistani kun on jo onneksi vuosia.

Vierailija

Hae ihmeessä apua! Itse saman kokenut myöskin. Ei kannata jäädä ilman apua, muuten kaikki voi mennä täysin pieleen ja näin kävi minulla.... Eli siis oma neuvoni on hae apua pikaisesti. Älä ota yhtään vaikka mieli tekisi. Asiat ei ratkea alkoholilla. Tsemppiä!

Vierailija

Säälittävää luettavaa nämä naisalkoholistien tarinat. Onneksi olet herännyt suht ajoissa ongelmaan.

Työssäkäynti ei tosiaan ole mikään mittari ettei olisi alkoholisti. Suurin osa luulee että vain ne ovat alkoholisteja joita näkee spurgu kunnossa. Ehei. Tänä päivänä ne ovat ihan tavallisia perheellissiä työssä käyviä. Myös eläkeläisissä alkoholismi on lisääntynyt.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
[ Onko alkoholismin hoitoon tullut edes uusia lääkkeitä vielä?

En minä ole ainakaan kuullut/lukenut, että olisi.

alkoholistiko

Kiitos kommenteista, ap tässä.

mulla on vaan sellanen tilanne, että työterveyteen en voi mennä sillä siellä on hoitajana kaverini äiti.

Saakohan tuota antabusta jos menen yksityiselle yleislääkärille?

Jotenkin tää juopottelu niin hävettää että en voi asiasta oikein miehenkään kanssa puhua, piilottelen juomistani joten hän ei ehkä tiedäkään miten pahasti olen koukussa.

Kesällä hain tallinnasta juotavaa, nyt ne on onneksi juotu niin ei ole kiusausta juoda. .

Asun isossa kaupungissa joten täällä on varmasti hyvin noita aa-palveluita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäynti ei tosiaan ole mikään mittari ettei olisi alkoholisti. Suurin osa luulee että vain ne ovat alkoholisteja joita näkee spurgu kunnossa. Ehei. Tänä päivänä ne ovat ihan tavallisia perheellissiä työssä käyviä. Myös eläkeläisissä alkoholismi on lisääntynyt.

Ei vain tänä päivänä, kyllä kaappijuoppoja on ollut aina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Saakohan tuota antabusta jos menen yksityiselle yleislääkärille?

En osaa vastata tähän, ehkä joku osaa. Jos A-klinikalle menemisen kynnys ei ole liian suuri, niin siellä lääkäri kirjoittaa ainakin.

Vierailija

Ei kai antabusta oikein enää määrätä? Sitä minkä pitäisi hillitä juomisen himoa kyllä määrätään aika ensimmäiseksi. Näin ainakin pari vuotta sitten yhdellä A-klininalla. Tsemppiä ap:lle! Tänä päivänä moni uskaltaa sanoa, että meni vähän yli niin ei juo enää laisinkaan, ilman mitään häpeän leimaa. Hae reippaasti tukea ja kannattaa puhua miehenkin kanssa.

Vierailija

Tuo piilottele kertoo että olet jo aika syvällä. Antabus ei välttämättä auta, voi jopa olla vaarallista.

Katkaisu hoito lienee aika oikea vaihtoehto sinulle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat