Paljonko on teidän perheen nettotulot /nuppi (asumismenot vähennettynä)?
Saatteko etuisuuksia? Riittääkö raha vai ei?
Meillä noin 750;- ja saamme palkan lisäksi lapsilisän, elatusmaksun ja asumistuen. Raha riittää nippa nappa, nyt syksyllä olen joutunut välillä höyläämään luottokorttiakin vaikka ei mitään varsinaisia isoja hankintoja ole ollut. Ihan normaalia kulutusta :(
Kommentit (26)
yht.470€/nuppi, 9 hengen perhe . Miehen palkka, kotihoidontuki+ lapsilisät
Tuntipalkkaisena vuorotyöläisenä tuloni vaihtelevat melkoisesti kuukausittain, mutta yhden hengen taloudessa minulle jää palkasta asumiskulujen jälkeen n. 600 euroa kuussa. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Tukia en saa. Joka kuukausi jää rahaa säästöön, ellei tule jotain yllättäviä isompia ostoksia.
Kysymys on väärä. Asumismenot on oma valinta. Monet saa itsensä ahdinkoon liian kalliilla asumisella
Meillä pakolliset kulut on pienet joten rahaa kertyy. Menot on jo 15 v sitten mitoitettu niin että yhden palkka riittää. Käytössä on ollut kahden palkka. Ensi vuonna lainanmaksu loppuu. Remonttilainaa jää vähän
Onneksi, kun molemmat ollaan yt neuvotteluissa. Mies varmaan saa uuden työn. Minä saatan ensimmäisen kerran elämässäni jäädä työttömäksi
Nyt rahaa jää yli 1000 e henkilöä kohti asumisen jälkeen. Toivottavasti vielä ensi vuonnakin
Yhteisiksi nettotuloiksi jää asumiskustannusten jälkeen arviosta 7 200 e/kk. Ansaitsen nettona enemmän kuin puolisoni, jolla on korkea veroprosentti. Lyhennän lainaa 800 €/kk, mies melkein saman verran. Tukia ei ole, eikä kotona asuvia lapsia. Rahaa jää säästöön, emme tuhlaile. Hyväntekeväisyyteen lahjoitan melko säännöllisesti.
Juuri näin! Kyseessä on ilmiö nimeltä elämäntapainflaatio. Jokainen keskituloinen, jolla ei jää rahaa säästöön, on epäonnistunut taloutensa hoidossa. Siinä ei auta mikään tulotason nouseminen, koska rahankäyttö ei ole hallinnassa. Lottovoitosta noiden ihmisten käsissä olisi vain hetken ilo.