Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertooko myötähäpeän tunteminen omasta huonosta itsetunnosta?

Vierailija

Itse olen huomannut että kertoo. Minulla oli pitkään huono itsetunto ja silloin tunsin usein myötähäpeää. Nyt kun itsetunto on parantunut, tiedän kuka olen ja pidän siitä mikä olen, on myötähäpeän tunteetkin kadonneet.
Kun ihmisellä on hyvä itsetunto, hän hyväksyy sen että kaikki ihmiset ovat erilaisia ja hyviä juuri sellaisina kuin ovat. Kun ihmisellä on huono itsetunto, hänen päähänsä on iskostunut ajatus että vain tietyt ominaisuudet ja käyttäytyminen ovat hyväksyttyjä ja näin ollen hän häpeää sellaisten puolesta jotka rikkovat hyväksyttyjen asioiden kaavaa tekemällä jotain poikkeavaa.

Kommentit (11)

Vierailija

Erilainen käyttäytyminen voi olla vain erilaista tai sitten noloa ja erilaista. Nolo käyttäytyminen on aina noloa oli muiden ihmisten itsetunto ihan mitä vaan. Vaikkapa nyt känniörvellys ei ole yhtään vähemmän noloa vaikka mulla olis maailman paras itsetunto. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Erilainen käyttäytyminen voi olla vain erilaista tai sitten noloa ja erilaista. Nolo käyttäytyminen on aina noloa oli muiden ihmisten itsetunto ihan mitä vaan. Vaikkapa nyt känniörvellys ei ole yhtään vähemmän noloa vaikka mulla olis maailman paras itsetunto. 

Mikä känniörvellyksessä on niin noloa?

Vierailija

En tiedä mutta minulle koko myötähäpeän tunne on täysin vieras. Näin vanhan (48 vuotta) tarvitse hävetä muiden tekemisiä. 

Vierailija

Ei, vaan poikkeksellisen voimakkaasta empatiakyvystä. Voi olla huono itsetuntokin siinä ohessa, muttei se liity siihen.

Vierailija

Mielenkiintoinen avaus. Kiitos!

Hyvin voi olla näin. En pysty katsomaan edes uutisvuotoa, kun ajattelen, että ne koko ajan mokaavat ja nolaavat itsensä. Puhumattakaan taitoluistelusta, jossa pyllähtävät tavan takaa persiilleen... 

Ja sanomatta selvää, etten itse koskaan kykenisi esiintymään vastaavissa tilanteissa. Häpeän itseäni lähtökohtaisesti ja siten siirrän häpeän ulkopuolelleni myös. 

Vierailija

Mä luulen, että enemmänkin kyse on häpeällä kasvattamisesta. Mä en kyllä kovin usein tunne häpeää, siis ei mua hävetä esim jos mulle tapahtuu vahinko, esim kaadun portaissa tai roiskaisen ravintolassa soosit paidalle tms. Enkä mä tunne myötähäpeää tuollaisesta.

Jos itselle sattuu jotain tuollaista, niin se harmittaa tai ärsyttää. Jos muille s käy niin, voi säälittää jos vahinko esim sattuu tai aiheuttaa muuta hankaluutta.

Jos joku lähimmäinen törttöilisi esim kännissä tai käyttäytyisi muuten huonosti, niin mua ärsyttää ja kokisin yleensä tarpeelliseksi korjata vahinkoja. Mutta ei mua hävettäisi, en ole vastuussa toisesta. Omien lapsien törttöily nyt saattaisi hävettää jos joku tietty raja ylittyisi. Mutta ei mua nyt joku vaikka uhmiksen raivokohtaus hävetä. Harmittaa kyllä kun en hoitanut tilannetta paremmin.

Vierailija

En allekirjoita. Mulla on terve itsetunto, mutta tuntuu pahalta katsoa esim. jotain sinkkulaivan noloimpia ihmisiä. Tuntuu pahalta, että tekevät itsestään pellejä, osa heistä ymmärtämättömyyttään. En myöskään nauti mistään nolaus-piilokameravideoista, koska pidän niitä ilkeinä.

Itseni ns. nolaaminen on ihan ok, mokailen tämän tästä ja ne jutut vain naurattavat. Uutisvuoto yms. on ok, koska osallistujat tietävät mihin ovat ryhtyneet ja tekevätä työtään ilmeisen mielellään. En näe mitään syytä tuntea sääliä tai myötähäpeää.

Vierailija

Itse en kyllä myötähäpeile millekään pyllähdyksille, kun tiedän että asioiden kunnolla oppiminen yleensä vaatii myös epäonnistumisia. Ja ne taas, jotka idioottimaisella käytöksellään hankkivat itselleen vaikeuksia, saavat vain sen mitä ovat tilanneetkin.

Sitten jos ihminen oikeasti tarvitsee apua, ei hänen puolestaan hävetä vaikka olisi paskat housussa ja naama oksennuksessa. Silloin tarjoan sitä apua mitä voin.

Itsetunnostani en osaa sanoa mitään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat