Opintotuen katkeaminen opintopisteiden puuttumisen vuoksi

Yliopisto-opiskelija

Hei!

Minulla on nyt tammikuun alusta mahdollisesti edessä opintotuen katkeaminen. Saan mitä luultavimmin tarpeeksi pisteitä kerättyä ennen tukien katkaisua ja saan opintotukea saamani päätöksen perusteella riittävien pisteiden jälkeen taas normaalisti. Ajattelin kuitenkin kysyä pahimman skenaarion takia, että mistä voin saada tukea opintotuen katkeamisen jälkeen ja millainen rumba tämä on? Kannattaako/voiko tähän varautua jo etukäteen laittamalla hakemuksia jonnekin?

Uteliaille vielä: opintojen viivästymisen ja pisteiden kertymättömyyden syynä oli masennus ja avioero miehestä, jonka oma masennus sai myös minut vietyä mukanaan ja joka myös osasi taivutella minua tarpeidensa mukaan. Olin sairaslomalla muutaman kuukauden, mutta olisi ehkä pitänyt olla pidempään.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Mun opiskeluaikana parilla kaverillä oli tuo tilanne ja ainoa vaihtoehto oli opintojen keskeyttäminen pysyvästi ja lopullisesti. Nykyään voi olla jotain vaihtoehtoja.

Vierailija

sairaslomalla ei pitäisi olla opintotuella. onko sinulla sairaslomalappua ja voisitko palauttaa tukia? hakea tilalle sairaspäivärahaa? miten nopeasti tuet katkaistaan? ole yhteydessä opintotukitoimistoon, kelaan  ja sossuun

Vierailija

Toimeentulotukea saa mut se on vihoviimeinen vaihtoehto saada rahaa. Eka käydään läpi kelat, opintolainahakemukset yms. Todella moni saa/hakee toimeentulotukea ja varmaan sen takia niiden myöntämisessä ollaan todella tiukkoja.

Vierailija

"Mun opiskeluaikana parilla kaverillä oli tuo tilanne ja ainoa vaihtoehto oli opintojen keskeyttäminen pysyvästi ja lopullisesti. Nykyään voi olla jotain vaihtoehtoja." Ja millähän vuosituhannella sinä opiskelit? - Et varmaankaan ainakaan pariin viime vuosikymmeneen.  Tarkoitusesi lieneekin ollut vain pelottelu. Pöh.

Mutta tähän Ap:n ongelmaan niin voinet saada yleistä toimeentulotukea (hakemuksesta), jota ennen voinet, ehkä saada opintolainaa, sekä päästä (hakemuksesta) yleisen asumistuen piiriin...

Se mikä on hyvä on, ettei sinun tarvinne maksaa opintotukia takaisin ja pakko muuten sanoa, että että usko huviksesi, hieman alasta riippuen, niin itseasiasssa se, ettei saa -syystä, tai toisesta- aika moni opiskelija kamppailee sen kanssa saako tarpeeksi opintopisteitä, jotta myös Kela olisi tyytyväien.   

Vierailija

Mun kaveri sairastui myös ekana vuonna, eikä sen opinsopisteet riittäneet opintotukeen. Itse asiassa niitä tuli niin vähän, että se ei saanut opintotukea vielä seuraavonaakaan vuosina. Se ei kuitenkaan jättänyt opintoja kesken, vaan kävi opintojen ohella töissä (tietyeti tervehdyttyään siihen kuntoon, että pystyi. Tämä kävi kyllä hänen kohdallaan aika nopeasti, eli käytännössä homma alkoi tökkiä syksyn loppupuolella, kevät meni ihan sairaalan ja vapauden välillä seikkaillessa, kesä kotona äidin luona toipumassa ja syksyllä homma olikin jo taas hanskassa.) työnteko hidasti valmistumista jonkun verran, mutta toisaalta mitä väliä kun se opintotuki kuitenkin oli se pääsyy joka nopeaa valmistumista vaatii? Valmistui lopulta.

Vierailija

Toimeentulotukea saat, jos olet yksinasuva eikä ole muita tuloja. Katso kaupunkisi kotisivuilta, mitä hakemukseen vaaditaan (esim. tiliotteet, vuokrasopimus jne.). Opintolainan pitää olla nostettuna - senhän saat vielä syksyltä nostaa vaikka tuki katkeaakin, jos et ole vielä nostanut.

Tsemppiä ap! Täällä eräs joka haalii opintopisteitä nyt samasta syystä - hyväksyttävät selitykset opintojen hidastumiselle ovat nähtävästi muuttuneet tiukempaan päin vuoden aikana.

Vierailija

Jos oot ollut saikulla masennuksen vuoksi, niin etkö voisi pyytää lääkäriltäsi lausuntoa Kelalle ja hakea sitten lisää tukikuukausia? Tai vaihtoehtoisesti esittää tuo lausunto todisteeksi, miksi opintosi eivät ole edenneet?

Itse olen hakenut lisätukikuukausia lääkärin todistuksella, kun opintoni eivät edenneet sairasteluni vuoksi. Tuolla todistuksella "sain anteeksi" myös ne tukikuukaudet, joiden eteen en ollut saanut kerättyä tarpeeksi opintopisteitä, mutta jotka oli minulle maksettu.

Vierailija

Opintotukilautakunnalle voi kirjoittaa selvityksen opintojen viivästymisen syistä ja jos se hyväksyvät syyn, niin opintotuki voi jatkua normaalisti tai ehdollisesti, vaikka opintopisteitä ei olisikaan tarpeeksi. Tuen joutuu maksamaan takaisin vain jos pisteitä ei ole tullut lähes yhtään ja kunnon selitystä ei ole.

Jos tuki lakkautetaan, niin voit hakea toimeentulotukea, joka itse asiassa on huomattavasti suurempi kuin pelkkä opintotuki.

Älä huoli, kyllä asiat järjestyy, vaikka Kelaa paljon haukutaan, niin kyllä se joustaakin jos syyt ovat oikeat! Paljon tsemppiä opiskeluun!

kokemusta on...

Vastaa siihen selvityspyyntöön syyt mistä on aiheutunut. Se voi auttaa ettei katkaista. Mukaan voi liittää lääkärintodistuksen esim. masennuksesta. Sosiaalitoimisto voi auttaa. Juttele opon kanssa.

Vierailija

Menet sosiaalitoimistoon sen kelan paperin kanssa, itselläni ei ainakaan ollut mitään ruljanssia, vaan erittäin ymmärtäväistä ja nopeaa toimintaa. Varmaan kun oli kerrankin asiakkaana siisti nuori naisihminen, joka oikeasti yrittää elämänsä eteen tehdä jotain... 

Ja nimenomaan näitä hetkittäisiä juttuja varten se toimeentulotuki on tarkoitettu, ei koko aikaiseksi ja ainoaksi tuloksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat