Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin siivous

Vierailija
15.03.2024 |

Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mikä on sopiva kodin siisteystaso.

Tämä kävi hyvin ilmi, tossa toisessa ketjussa, jossa rajuinkin termein arvosteltiin kodin siisteystasoa. Puhetta puolesta ja vastaan. 

Meillä on myös erilaiset taidot/kyvyt pitää siisteyttä yllä. Osa opittua/oppimatonta. Osa erilainen aivokemia saattaa myös selittää kykyä.

Jaettaisiinko tässä ketjussa hyviä vinkkejä,  kuinka siivoaminen helpottuisi, ilman turhaa nälvimistä.

Mitkä ovat omat ns. Tee "helposti" matalan kynnyksen keinot, millä pidät kodin siisteyden yllä, jos aikaa siivoukseen ei tahdo löytyä?

Ainakin itsellä on arjessa haasteita pitää siisteyttä yllä, kun työt ja muut arjen toimet vievät aikaa ja lopulta päivän päätteeksi haluaisi vaan istua sohvalla tai mennä nukkumaan. Tämä johtaa usein siihen, että viikonloppuisin odottaa hirmuinen määrä siivottavaa ja on vaikea päästä kiinni mistä edes aloittaisi.  Itseohjaustaidoissa puutteita ja välillä vaan lamaannun, kun tehtävä tuntuu liian vaikealta, en edes tiedä mistä aloittaa. 

Ja kyllä ärsyttää kaikki epämääräinen ryönä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohdasta riippuen, onko tästä apua?

Vierailija
2/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viisaus:  vähän päivässä, paljon viikossa. Tee vaikka 15 minuuttia päivässä, siitä tulee 1h 45 min viikossa. Kun teet pienissä erissä et väsy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ongelmana liian suurimäärä tavaraa, kaikelle ei ole omaa paikkaa.

Vierailija
4/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä kotoa käsin, joten minun on mahdollista hyödyntää aamuja kotitöihin. Teen lähes joka arkiaamu ennen töiden aloittamista jotain pientä, usein se on extraa, joka ei kuulu viikkosiivoukseen. Lisäksi järjestelen kodin joka aamu: sohvatyynyt paikoilleen, kulkeutuneet tavarat paikoilleen, sängynpetaus jne. Tämän teen myös niinä aamuina, jolloin lähden asiakastapaamisiin. 

Vierailija
5/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vaihtareita mulla oli kerran kuussa hirveä siivousinto muutaman päivän. Niinä päivinä tuli puhdasta :)  Eikä välttämättä edes niin tarpeellista, mutta kunhan sain siivota. Muun ajan sitten pääsi helpolla.

Nykyisin siivoan vähän joka päivä, mutta vähän höllemmin. Kyllä siistit pysyy vähemmälläkin.

Vierailija
6/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaraa vähemmäksi, riittävästi roskiksia oikeissa paikoissa eli itselläni kylppärissä pyörii myös muovikassi tai monesti tyhjä wc-paperipussi muoviroskalle eli sinne tulee helposti nakattu tyhjät shampoo tms pullot ja sen voi sitten napata mukaan kun lähtee viemään muita roskia. Ja kyllä laiskuus saattaa iskeä ettei tule sitä shampoopulloa kuskattu heti keittiön muoviroskikseen ja sitten se jää pyörimään kylppäriin. Robotti-imuri auttaa laiskoina päivinä, motivoi poistamaan myös lattialla olevat tavarat. Samalla kun robotti ahkeroi voi itse järjestellä muita paikkoja, pyyhkiä pölyt, vaihtaa petivaatteet tms.

Vierailija
7/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ongelmana liian suurimäärä tavaraa, kaikelle ei ole omaa paikkaa.

Siisteyden ylläpidossa tavaroiden paikoilla on iso merkitys. Kun kaikelle on paikka, tavaroiden hallitseminen on helppoa, eikä kerry epäsiistejä tavarapinoja lojumaan mihinkään. Sama pätee vaatteisiin. Kaapeissa tulee olla tilaa puhtaille pesusta tulleille vaatteille, jolloin pyykkien lajittelu ei tunnu toivottomalta ja vastemieliseltä.

Yksi oleellinen asia on myös roskien ja kierrätyspisteen järjestäminen niin, että kaikkialla ei loju pahvipurkkeja, paperikasoja kne.

Vierailija
8/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen äänikirjoja vain kotitöitä tehdessäni tai lenkillä. Mitä parempi kirja, sitä siistimpi koti ja paremmat kokkaukset. 

Vierailija
9/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy kerran kuussa siivooja siivousfirmasta. Tästä on 2 hyötyä, se itse siivous toki, eipä sitä esim. keittiön kaapinovia, suihkukaapin seiniä yms. tullut juuri itse niin säännöllisesti ja huolella putsattua kuin siivooja tekee. Toinen hyöty on se, ettei koti pääse kaaostumaan liian sekaiseksi, koska siivoojaa ei kehtaisi päästää edes sisälle, jos siellä olisi täysi kaaos. Joten tulee pidettyä paremmin huolta järjestyksestä, tai viimeistään ennen siivoojan tuloa sitten laitettua tavarat kaappeihin, lojuvat vaatteet pesuun yms. Yksin kun asun, eikä mun luona juuri koskaan käy ketään, ennen siivoojapalvelun käyttöä mun kämppä saattoi ajoittain olla kuin niistä hamstraajaohjelmista, kun en esimm. työstressissä vaan jaksanut välittää ja silmäkin tottui sotkuun.

Vierailija
10/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itselle ensimmäinen ehto on se, että tavaraa ei ole kuin se, mitä säilytysjärjestelmiin mahtuu. Eli jos vaatekaappin ei enää mahdu kunnolla järjesteltynä tavaraa, jotain pitää sieltä poistaa. Mä käyn asunnon jokaikisen kaapin ja laatikon kerta vuoteen läpi ja aina sitä ryönää löytyy, joka kierroksella lähtee jätesäkillinen kamaa roskikseen ja kierrätykseen. Eikä mitään uusia kaappeja ja hyllyjä ostella, että saadaan lisää tavaraa asuntoon. Mies on hamsteri ja hän on käytännössä täyttänyt meidän talon kaksi 30m2 varastoa ihan käsittämättömällä kamalla (mm. kymmeniä tyhiä pahvisia kenkälaatikoita), mutta kun en niitä joudu katselemaan päivittäin, olkoon. Hän hoitakoon ne sitten kun tästä on aika muuttaa, minä en niihin koske.   

Vierailija
11/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sotkua ja suursiivouksia, joten siivoan päivittäin ja heti. Esim keittiön tasoilla ei ole tavaraa ja vaikka kuinka väsyttäisi niin heti ennen ruokailua ruoanlaittovälineet pestään tai laitetaan koneeseen ja heti ruoan jälkeen siivoan keittiön. Päivittäin wc:n ylläpitosiivous sekä tahrat ja lattialle putoavat roskat siivotaan heti. Kaappeja siivoan pitkin vuotta. Pyykkiä en anna kertyä. Tasoille en kerää tavaraa esim olkkarin pöydällä on yleensä vain kaukosäätimet. 

Jotenkin mieli lepää, kun on siistiä. 

Vierailija
12/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikoittainen lukujärjestys. Mulla on AINA perjantaisin lakananvaihtopäivä, koska on saunailta. Roskat vien viikonloppuna ja jos tulee paljon roskaa, vien ne myös esim. keskiviikkona. Pyykkiä pesen yleensä viikonloppuna (samalla työvaatteet). 

Tiskejä en jätä lojumaan päiväkausiksi, vaan tiskaan astiat kerran päivässä. Pöytätasot voi pyyhkiä samalla, ei mene paljon aikaa. 

Koska minulla ei ole karvaisia lemmikkejä, kerran viikossa imurointi riittää. Imuri kannattaa pitää näkyvillä (ainakin siivouspäivänä). Imuroinnin tarve vähenee myös sillä, jos jaksaa pyyhkäistä lattiat kostealla liinalla muutaman päivän välein.

Alussa voi tuntua työläältä, mutta kun tekee päivittäin siivousta pienissä erissä, homma ei käy ylivoimaiseksi.

Suursiivouksia en ole harrastanut enää vuosiin.

Vierailija
13/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat pois tasoilta. Se alentaa siivouskynnystä kun ne on helppo pyyhkiä.

Kierrätykseen menevien tavaroiden siisti laatikko jossain huomaamattomassa paikassa. Sieltä voi vielä onkia takaisin jos alkaa kaduttaa, mutta turhaa roinaa ei ole kaappeja tukkimassa.

Vierailija
14/14 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vähän kerrallaan. Esim. ruokaa laittaessa siivoan samalla tasoja ja lieden, heitän roskat suoraan roskiin ja tiskit tiskikoneeseen, ei ehdi kertyä tavaraa tai likaa tiskipöydälle. Likaiset vaatteet suoraan pyykkikoriin, roskat saman tien roskiin, tavarat paikoilleen. Kerran viikossa vessan pesu, kaksi kertaa kuussa lakanoiden vaihto, kerran kuussa jääkaapin putsaus. Muut kuin keittiön tasot pyyhin kerran viikossa tai tarvittaessa. Imurointi kerran viikossa, lattian pesu tarvittaessa. Joskus harvemmin esim. kuivatuotekaapin hyllyjen puhdistus ja vaatekaapin siivous. Aikaa menee hyvin vähän per päivä, suursiivouksia en harrasta.