Opintotuen katkeaminen opintopisteiden puuttumisen vuoksi
Hei!
Minulla on nyt tammikuun alusta mahdollisesti edessä opintotuen katkeaminen. Saan mitä luultavimmin tarpeeksi pisteitä kerättyä ennen tukien katkaisua ja saan opintotukea saamani päätöksen perusteella riittävien pisteiden jälkeen taas normaalisti. Ajattelin kuitenkin kysyä pahimman skenaarion takia, että mistä voin saada tukea opintotuen katkeamisen jälkeen ja millainen rumba tämä on? Kannattaako/voiko tähän varautua jo etukäteen laittamalla hakemuksia jonnekin?
Uteliaille vielä: opintojen viivästymisen ja pisteiden kertymättömyyden syynä oli masennus ja avioero miehestä, jonka oma masennus sai myös minut vietyä mukanaan ja joka myös osasi taivutella minua tarpeidensa mukaan. Olin sairaslomalla muutaman kuukauden, mutta olisi ehkä pitänyt olla pidempään.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
(Korjaus:) Se mikä on hyvä on, ettei sinun tarvinne maksaa opintotukia takaisin ja pakko muuten sanoa, että että usko huviksesi, hieman alasta riippuen, niin itseasiasssa se, ettei saa -syystä tai toisesta opintopisteitä tarpeeksi on asia, joka hiertää ja vaivaa yllättävän monta. Useat opiskelijat kamppailevat sen kanssa saako tarpeeksi opintopisteitä, jotta myös Kela olisi tyytyväinen. Ja samaan aikaan kasvavan huolen kanssa, että millä elää sen jälkeen kun opintotuki katkaistaan ja/ tai päättyy kokonaan.
Miten olisi sossun tuilla ja kelan muilla tukimuodoilla?
Tai vielä parempaa, miten olisi sellainen asia kuin työnteko? Kädestä suuhunko sitä opiskelijaa on iät ja ajat elätettävä? Se on jossain vaiheessa aika sen opiskelijan aika valmistua tulla nettoveronmaksajaksi tälle yhteiskunnalle, ettei koko ajan vain eletä yhteiskunnan elätettävänä.
"Te, jotka puhutte opintolainasta, se on sidoksissa opintotuen myöntämiseen, eli jos ei saa opintotukea, ei voi nostaa opintolainaakaan." Hmm. ja tarkoittaako tämä sitä, että nyt -kun Ap. ilm saa vielä opintotukea vuoden loppuun- että hänen kannattaa lähteä käymään vaikka heti huomenissa hakemassa opintolainaa uhalla, että Tammikuussa on liian myöhäistä. - Hyvä sinänsä, että mainitsit asiasta. Itse olen elänyt verraten nuukasti ja en ole tarvinnut -tositaiseksi-lainaa. Nyt olen alkanut miettiä, että jos opintotukikuukauteni päättyvät ennen kuin valmistun, niin tämä tarkoittanee samalla sitä, että en voi saada opintolainaa, vaan joudun sitten nostamaan mahd. kulutusluottoa (tms).
"Miten olisi sossun tuilla ja kelan muilla tukimuodoilla?
Tai vielä parempaa, miten olisi sellainen asia kuin työnteko? Kädestä suuhunko sitä opiskelijaa on iät ja ajat elätettävä? Se on jossain vaiheessa aika sen opiskelijan aika valmistua tulla nettoveronmaksajaksi tälle yhteiskunnalle, ettei koko ajan vain eletä yhteiskunnan elätettävänä."
- Ei tietenkään ole tarkoitus, että opiskelijaa, minkään tuen varassa nyt ja aina. Mutta opintotuki voi katketa voi olisiko parempi sanoa, että mennä tauolle, vaikka jo toisen opiskeluvuoden puolessa välissä, syyslukukauden päätteeksi, kun -syystä tai toisesta- ei ole saanut kokoon tarpeeksi -Kelaa tyydyttvän määrän- opintopisteitä. Ja tässä kohtaa tietysti varmasti verraten moni opiskelija menisi töihin, jos vain saisi töitä, koska ei kaikilla opiskelupaikkakunnilla ole töitä jokaiselle opiskelijalle, joka sattuu sellaista tarvitsemaan. - Jos olisi, niin työttömyys ongelmamme olisi paljossa ratkaistu: riittäisi kuin kaikkia työttömiä alettaisiin pitämään ja kutsumaan opiskelijoiksi.
Ap tässä, kiitos monipuolisista ja kannustavista vastauksista! Olen kolmannen vuoden opiskelija, 1. vuotena oli masennus ja siitä hyväksyttiin opintopisteiden vähäinen kertyminen, viime vuonna eli 2. opiskeluvuotena taas oli avioero, jota ei hyväksytty selityksenä, vaikka se oli henkilökohtaisena kokemuksena äärimmäisen rankka eksän takia. Nyt 3. vuoden opiskelijana olen saanut elämäni ja opintokuvioni kasaan ja osallistun opiskelijoita auttavaan ja syrjäytymistä ehkäisevään ohjelmaan ja koennut sen hyödylliseksi toipumisessani täysipäiväiseksi opiskelijaksi.
Syksyllä tulee kerrytettyä toivottavasti vähintään 15 ja enintään noin 20 opintopistettä ja tukien kulkemiseen vaaditaan 9 nopan edestä suorituksia, joten valoisalta näyttää. Stressaan vähän opintotukikuukausien loppumisesta (tammikuun alusta vain 13 jäljellä), mutta niitä saa lisää, kunhan tämä ja tuleva vuosi tulee tehtyä täysillä opintoja. Alani on myös hyvin työllistävä tulevaisuudessa, joten en todellakaan haluaisi saada enää opintojeni edistymisen kohdalle yhtäkään estettä. Masentavaa vain, miten vähällä rahalla opiskelijoita kituutetaan ja niistäkin uhataan leikata inhimillisten syiden vuoksi. Ihmetyttää, kun työttömänä saisin kaksinkertaisesti melkein tuloja.
Opintolainaa on nostettavissa vielä vajaa 3000€ ja sitä saan Kelan mukaan nostaa aina 2016 kesään saakka, joten siltä osin ei kai ole hätää. Ennestään minulla on jo runsaasti velkaa (reilu 5000€), mutta toisaalta tulevaisuuden hyvät työllisyysnäkymät vähän helpottavat asiaa.
Avioero on kyllä juuri sellainen erityisen painava syy, joka pitäisi hyväksyä. Tämä on ihan yhteisissä ohjeistuksissa sanottu (olen tehnyt opintotuen parissa töitä). Ap sinulle siis tuli selvityspyyntö viime lukuvuoden riittämättömästä edistymisestä ja kerroit avioerosta, eikä tätä hyväksytty ja tuki päätettiin lakkauttaa 1.1. alkaen vai miten meni? Paljonko sulla oli viime lukuvuoden opintopistekertymä, paljonko käytit tukikuukausia?
Muista myös että sitten kun tuki on käytetty loppuun niin voit hakea vielä 9 kk lisää vetoamalla vaikeaan tilanteeseen.
Hei Ap vielä sellainen juttu tähän väliin, että älä ole niin pöhkö, että alkaisit olemaan kateellinen työttömille. Opiskelu on mahdollisuus edetä ja mennä eteenpäin. Jos käy huonosti, niin saat tai joudut -toivottavasti silloinkin vain hetkellisesti- myös työttömyyttä. Opiskelijalla, erityisesti yliopisto-opiskelijalla on kuitenkin yleensä paljon sellaista, mitä työttömällä ei ole. - Mutta toisaalta työttömiäkin (kuten opiskelijoitakin) on monenlaisia, joten mutta yleistäen ei työttömien kannata päiviään tuhlata kadetimiseen.
Siis työtön taikka opiskelija älkää antako kadehtimiselle pikkusormen se vie helposti koko käden.
Vierailija kirjoitti:
Avioero on kyllä juuri sellainen erityisen painava syy, joka pitäisi hyväksyä. Tämä on ihan yhteisissä ohjeistuksissa sanottu (olen tehnyt opintotuen parissa töitä). Ap sinulle siis tuli selvityspyyntö viime lukuvuoden riittämättömästä edistymisestä ja kerroit avioerosta, eikä tätä hyväksytty ja tuki päätettiin lakkauttaa 1.1. alkaen vai miten meni? Paljonko sulla oli viime lukuvuoden opintopistekertymä, paljonko käytit tukikuukausia?
Muista myös että sitten kun tuki on käytetty loppuun niin voit hakea vielä 9 kk lisää vetoamalla vaikeaan tilanteeseen.
Ap taas: Viime vuonna suoritin 12 op, Kelan mukaan minun olisi pitänyt suorittaa minimissään 20 op, niin olisin saanut viivästykset anteeksi. Täytyypä vielä ottaa yhteyttä ja valittaa asiasta, vaikka selvityspyynnössä ja selitin tilanteen auki. Onnekseni toivottavasti saan kuitenkin nyt opinnot käyntiin niin, ettei noppien puutteesta pitäisi olla asiat Kelan kanssa huonosti. Takaisin en onneksi tukia joudu maksamaan.
Tee ihmeessä valitus. Nykyään on tosiaan opintotuen saajille vähimmäissuoritusvaatimus 20 op lukuvuodessa ja vähintään 5 op per tukikuukausi viime lukuvuonna tai koko opiskeluajalla. Mutta jos on erityisen painavia syitä niin ne pitäisi ottaa huomioon. Riippuu toki myös nostamiesi tukikuukausien määrästä.
Viime lukuvuoden opintotuen takaisinperintä muuten tutkitaan vasta ensi keväänä, mutta siihen pitää olla vähemmän kuin 1op per tukikuukausi että lähdettäisiin perimään takaisin. -26
(Korjaus:) Se mikä on hyvä on, ettei sinun tarvinne maksaa opintotukia takaisin ja pakko muuten sanoa, että että usko huviksesi, hieman alasta riippuen, niin itseasiasssa se, ettei saa -syystä tai toisesta opintopisteitä tarpeeksi on asia, joka hiertää ja vaivaa yllättävän monta. Useat opiskelijat kamppailevat sen kanssa saako tarpeeksi opintopisteitä, jotta myös Kela olisi tyytyväinen. Ja samaan aikaan kasvavan huolen kanssa, että millä elää sen jälkeen kun opintotuki katkaistaan ja/ tai päättyy kokonaan.