En ymmärrä ns. hyötylahjoja

Vierailija

Lasteni isovanhemmilla on tapana antaa lahjaksi aina jotain ns. hyödyllistä (lelut ei sitä tietenkään ole). Mitä ideaa on antaa esim. jotkut arkiset sukkahousut, hammasharja tms? Kai lapsille nyt muutenkin sellaiset perustarvikkeet hankitaan?
Ilahtuisiko mummo jos paketoin hänelle beiget sukkahousut tai hammastahnan?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Kieltämättä lasten kohdalla lahjan idea vähän vesittyy, jos paketista paljastuu hammasharja tai sukat. Varsinkin, jos lahja on merkkipäivänä annettu.

Vierailija

Raja se on tietty hyödyllisyydelläkin, mutta kyllä itse ottaisin mieluummin käyttötavaraa kun jotain muovista koristekrääsää, mitä joiltain henkilöiltä saan.

Vierailija

Mä olen kyllä vähän samoilla linjoilla.

Jos joku on nimenomaan toivonut vaikka imuria tai paistinpannua, niin ymmärrän toki, että sellainen hankitaan, mutta se, että joku aviomies päivittää vaimolleen lahjaksi jonkun vanhentuneen kodinkoneen on mielestäni törkeää.

Lahjan pitäisi olla vähän sellainen luxus-juttu, jota ei itse välttämättä raaski tai viitsi ostaa.

Toki jouluisin, kun paketteja tulee enemmän, niin voi paketissa olla myös villasukat, tai lapselle kalsareita ja sukkia, mutta myös jotain huippukivaa hömppää!

Vierailija

En mielestäni ole mikään curling-mamma, mutta kyllä minusta on jotenkin rumaa ostaa lapselle jotain ihan arkista ja "tylsää" lahjaksi. Tietysti joku käytännöllinen pussilakanasetti on hyvä idea, jos aihe on lasta miellyttävä, mutta joku hammasharja..? Lahjan antamiseen kuuluu minusta hemmottelun idea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä lasten kohdalla lahjan idea vähän vesittyy, jos paketista paljastuu hammasharja tai sukat. Varsinkin, jos lahja on merkkipäivänä annettu.

Niinpä. Ei kai aikuinenkaan ilahdu Fairy-pullosta tai vessapaperista, paitsi ehkä jos rahat on tosi tiukalla. Tai jos on tarkoituskin antaa joku huumorilahja...

Kyllä meillä lapset osaa kiittää lahjasta kuin lahjasta mutta eihän ne nyt osaa ilahtunutta näytellä jos paketista paljastuu joku arkinen perustarvike.

Vierailija

Minun appeni vaimo taas tuo lahjaksi kaikenlaista hölynpölyä, jolla ei ole mitään käyttöä. Tekoturkiskauluri oli erikoisin viime jouluna, tytär sai sen. Kimallettakin siinä oli. Ihan tavallinen kaulaliina olisi riittänyt!!! Poika ei tykkää legoista, mutta joka vuosi paketista paljastuu pikkulegopaketti. Hän pelaa mm. sählyä ja oli toivonut uutta mailaa tai palloa sekä pitkiä sählysukkia. Eli käyttölahjoja, eikä mitään pikkulegoja.

Vierailija

Kai tuo on perua pula-ajalta jolloin nilkkasukat saattoi olla jotain superhienoa.

Toki sukatkin voisi olla kivat, jos olisi joku lapsen lempihahmo tms. mutta tavalliset yksiväriset on nykypäivän lahjana vähän outo.

Vierailija

Minä olen sen verran romantikko että lahjalla ei ole väliä, jos se on rakkaudella annettu.
Edesmennyt mummoni antoi joka joulu mustat Pirkka-sukat, yhdet itse neulotut villasukat ja paketin vihreitä kuulia.
Vihreät kuulat on kamalia mutta aina kun niitä näen, muistan mummon ja tulen hyvälle mielelle :)

Vierailija

Lahja on lahja, sitä ei osteta, vaan se annetaan hyvästä sydämestä ja se otetaan ilolla vastaan. Silloinkin, kun se ei tunnu saajalta kovin mieluiselta. Kuuluu ihan normaaliin inhimilliseen vuorovaikutukseen. Antaja on halunnut ilahduttaa saajaa. Lahja ei ole rahakysymys, elvistelyn tai kilpavarustelun aihe. 

Ellei tuota perusperiaatetta ymmärrä kannattaa omaan lahjaansa jättää hintalapun ja joulun jälkeen selvittää saatujen lahjojen hinnat ja arvottaa antajat niiden mukaan. 

Vierailija

Riippuu lahjasta ja lapsesta. Meillä on esim. sukkahousuja tullut lahjaksi ja ne on olleet mieluisia, hammasharjoja ei. Näiden lisäksi on sitten tietty ollut niitä leluja sun muita.

Mitä aikuisiin tulee, niin nykyisin kun minulta kysellään lahjatoiveita sanon usein jotain tylsää ja hyödyllistä. Luen ja katson leffoja niin paljon että niitä on toisten hankala ostaa kun ei tiedä mitä minulla jo on, sama musiikin kanssa. Vaatteet usein vielä hankalampia, harrastustarvikkeista puhumattakaan. Lahjakortit olisivat tervetulleita, mutta niitä eivät kaikki halua antaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lahja on lahja, sitä ei osteta, vaan se annetaan hyvästä sydämestä ja se otetaan ilolla vastaan. Silloinkin, kun se ei tunnu saajalta kovin mieluiselta. Kuuluu ihan normaaliin inhimilliseen vuorovaikutukseen. Antaja on halunnut ilahduttaa saajaa.  

Kun asia ei oikeastaan ole noin. Esim. sen hammasharjan kohdalla voi kyse olla  lahjanantaman harjoittamasta kasvatuksesta tai näpäytyksestä, että ei pidä saada/haluta turhuuksia, eikä mistään ilahduttamisesta.

Vierailija

Isovanhemmat eivät usein ole niin perillä että minkä ikäiset ovat kiinnostuneita mistäkin leluista ja mitkä on "muodissa". Siksi ehkä kokevat varmemmaksi ostaa jotain, josta varmasti on hyötyä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat