Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piilotyöpaikat, tapa kiristää työttömiä

piilotyöpaikaton
11.11.2015 |

Jollei piilotyöpaikkoja olisi, ne olisi pitänyt keksiä. Hetkinen... Ei niitä olekaan!

- En ole saanut töitä.
- Mikset ole hakenut piilotyöpaikkoja? Hä?!?
- ...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kyllä. 🙄

Vierailija
2/24 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotyöpaikat ovat kuin tamperelainen pyöreässä huoneessa, jonka nurkassa on kuulemma mustaa makkaraa. Piilotyöpaikat ovat kafkamainen konstruktio ja illuusio, jonka tarkoitus on tehdä ihan fiksuista ja tasapainoisista työnhakijoista saatanan hulluja :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta.

Vierailija
4/24 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä työnantaja

Haen piilötyöpaikkaa, josta ette ilmoittaneet.

Vierailija
5/24 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen harvinaisuus. En tiedä ketään toista kaltaistani. Olen saanut "piilotyöpaikan" ja vieläpä suuren ikäluokan edustajan lähdettyä eläkkeelle. Työnantaja löysi minut. En voi kirjoittaa enempää, aika loppuu. 

Vierailija
6/24 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän se missään nimessä kannata olla aktiivinen eikä lähetellä hakemuksia yrityksiin joihin haluaisi töihin. Paremmat tulokset tulee kun ei yritä edes?

7/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella kuinka iloiseksi yritysten HR - vastaavat tulisivat, kun Suomen kaikki työttömät aloittaisivat aktiivisen piilotyöpaikkojen peräänkuuluttamisen ja kyselyn. Tämä paine kohdistuu tietenkin kaikkiin yrityksiin, sillä määritelmänomaisesti näitä tulee etsiä myös firmoista, jotka eivät aktiivisesti ilmoittele työpaikoista. Piilotyöpaikkojen haulla tulee olemaan työllistävää vaikutusta - yritysten henkilöstöasioista vastaavien osalta siis.

Kaikki nämä työnhakuohjeet toimivat hyvin sillä oletuksella, että niitä todellisuudessa noudattaa vain pieni osa kaikista työttömistä.

8/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen harvinaisuus. En tiedä ketään toista kaltaistani. Olen saanut "piilotyöpaikan" ja vieläpä suuren ikäluokan edustajan lähdettyä eläkkeelle. Työnantaja löysi minut. En voi kirjoittaa enempää, aika loppuu. 

Surullista. :(

Häneltä loppui aika. :(

Vierailija
9/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut firmat piilottavat paikkansa liian hyvin. Mielestäni tämä piilotusleikki ei ole laisinkaan kiva leikki enää; ei piilot saa olla liaan hyviä.

Vierailija
10/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä69 kirjoitti:

Voin kuvitella kuinka iloiseksi yritysten HR - vastaavat tulisivat, kun Suomen kaikki työttömät aloittaisivat aktiivisen piilotyöpaikkojen peräänkuuluttamisen ja kyselyn. Tämä paine kohdistuu tietenkin kaikkiin yrityksiin, sillä määritelmänomaisesti näitä tulee etsiä myös firmoista, jotka eivät aktiivisesti ilmoittele työpaikoista. Piilotyöpaikkojen haulla tulee olemaan työllistävää vaikutusta - yritysten henkilöstöasioista vastaavien osalta siis.

Kaikki nämä työnhakuohjeet toimivat hyvin sillä oletuksella, että niitä todellisuudessa noudattaa vain pieni osa kaikista työttömistä.

Totta. Aletaan lähetellä avoimia hakemuksia joka puolelel, soitellaan perään koska kyllähän joka firmassa joku työ piilossa on. Mahtaisivat olla helisemässä kun kaikki työttömät kyselisivät näiden piilopaikkojen perään :)

Vierailija
11/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken järjen mukaan piilotyöpaikkojen olemassaolo on pelkkä myytti. Jos yrityksellä kerran on tarvetta työvoimalle, niin miksi ihmeessä se ei siitä ilmoittaisi?

Vierailija
12/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja löysi sinut niin et sinä silloin mitään hyvin piilotettua työpaikkaa ole löytänyt. Ihan nurinkurinen leikki tuossa tapauksessa.

Vierailija
13/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken järjen mukaan piilotyöpaikkojen olemassaolo on pelkkä myytti. Jos yrityksellä kerran on tarvetta työvoimalle, niin miksi ihmeessä se ei siitä ilmoittaisi?

Näin töissä ollessa olen huomannut, että tarvetta uusille työntekijöille olisi, mutta (joskus hyvinkin tumpelot) esimiehet ja rekryporukka ei oikein aina edes tiedä, että mitä oikeasti tarvitaan, kuinka monta ja minne osastolle. Samaan aikaan lisähommat nakitetaan jo olemassa oleville ja uuden työntekijän palkkaaminen jää ikään kuin pöydälle pyörimään muiden juoksevien asioiden kanssa, kun ne pakolliset hommat kuitenkin hoituvat muutenkin. Kukaan ei tiedä mitään ja kaikki "on vaan töissä täällä". Sitten jos joku on lähdössä, niin on niin paljon selkeämpää avata paikka hakuun. 

Vierailija
14/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut omalla aktiivisuudella monta erittäin haluttua paikkaa sillä, että olen laittanut avoimia hakemuksia sisään ja siinä vaiheessa kun yrityksellä on tarvetta uudelle tyontekijälle, he ottavat  mieluummin yhteyttä sellaiseen joka on jo osoittanut halukkuutensa tyoskennellä kuin aloittavat kauhean hakurumban. Parempi vaan kun jäätte sohvan pohjalle ruikuttamaan, onpahan enemmän mahdollisuuksia mulle :)

Vierailija
15/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei piilotyöpaikkoja olisi, ne olisi pitänyt keksiä. Hetkinen... Ei niitä olekaan!

- En ole saanut töitä.

- Mikset ole hakenut piilotyöpaikkoja? Hä?!?

- ...

Mun 21-v poika haki ns. Piilotyöpaikkaa eli käytännössä käveli erääseen firmaan ja sai työpaikan. Nyt huhkii Pyhäjoen ydinvoimalan tulevalla työmaalla ja urakkaa saa painaa niin paljon kuin haluaa ja jaksaa ja töitä on tiedossa seuraavat 5-6 vuotta. Turha pilkata piilotyöpaikkoja.

Vierailija
16/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut omalla aktiivisuudella monta erittäin haluttua paikkaa sillä, että olen laittanut avoimia hakemuksia sisään ja siinä vaiheessa kun yrityksellä on tarvetta uudelle tyontekijälle, he ottavat  mieluummin yhteyttä sellaiseen joka on jo osoittanut halukkuutensa tyoskennellä kuin aloittavat kauhean hakurumban. Parempi vaan kun jäätte sohvan pohjalle ruikuttamaan, onpahan enemmän mahdollisuuksia mulle :)

Et sitten tajunnut tätä ironiaa tässä ketjussa? Totta kai se on hyvä laittaakin hakemus ja ottavat kenties yhteyttä mutta mieti oikeasti mitä tulisi jos kaikki alkaisivat pommittaa firmoja alinomaa ja aktiivisesti? Soitella perään joka avoimen hakemuksen jälkeen. "Onneksi" meitä laiskempiakin työnhakijoita on.

Vierailija
17/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut ns piilotyöpaikan, mutta en tietenkään niin, että vain soitan rekryhenkilölle ja kysyn, tarvitsisivatko kaltaistani henkilöä johonkkin (tätäkin kyllä yritin, mutta ei se tietenkään toiminut). Minä tein niin, että ensin loin projektin, josta firmalle olisi etua. Valmistelin sen ja laadin hyvän suunnitelman. Tähän meni 2 viikkoa täysipäiväistä työtä, josta kukaan ei tietysti maksanut vielä mitään. Sitten esitin ja myin sen suunnitelman tälle firmalle, sain ne uskomaan, että heidän kannattaa lähteä sitä toteuttamaan. Ja tämän jälkeen vakuutin, että suunnitelman toteuttamiseen he tarvitsevat juuri minua, koska heillä ei ennestään ole sellaista ammattitaitoa, jota tämä vaatii (mikä oli totta, koska suunnitelmani oli toki heidän toimialaansa, mutta juuri sen verran sivussa, että heillä ei ollut siihen "minua" ennestään).

Näin sain itselleni puoleksitoista vuodeksi hyväpalkkaisen työn ja siitä olikin hyvä siirtyä eteenpäin.

Mutta. Tämä ei ollut laman aikana, enkä mene takuuseen siitä, että se onnistuu sellaisella ajalla, jolloin yritysten talous on vedetty tosi tiukille, eikä investointi/riskinottovaraa ole. Ja en mä tätä ihan itse tajunnut, vaan mun ohjaajaprofessori väitöskirjan jälkeen rohkaisi yrittämään. Eikä keskivertotyötön varmaan osaakaan tämmöistä tyhjästäluomista ja uuden keksimistä tehdä. Mä olin sentään tohtori, jolle juuri sitä oli useamman vuoden opetettu.

Vierailija
18/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken järjen mukaan...?

Mieti sen pikkufirman vetäjän kannalta. Kaikki aika mikä menee byrokratiaan ja paperisotaan on pois tuottavasta työajasta. Tulee työntekijän äitiysloma, sairausloma tms. eteen, pitäisi löytää korvaaja. Ilmoitat sen julkisesti, saat kymmeniä hakemuksia, niistä pitäisi alkaa seuloa ja haastatella. Aikaa pitäisi varata päiväkausia. Ylimääräistä järjestelyä ja stressiä pikkuasiasta.

Vaihtoehto: katsot muutaman viime kuukauden aikana tulleet työhakemukset ja soitat niistä sopivimmille. Ensimmäinen sopiva haastatteluun, ja jos vaikuttaa hyvältä, saa paikan. Ongelma ratkaistu, kului tunti aikaa. Saatko parhaan mahdollisen? Et voi tietää, mutta et kyllä muillakaan hakutavoilla. 

Tuossa järki pienyrittäjän kannalta.

Vierailija
19/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken järjen mukaan...?

Mieti sen pikkufirman vetäjän kannalta. Kaikki aika mikä menee byrokratiaan ja paperisotaan on pois tuottavasta työajasta. Tulee työntekijän äitiysloma, sairausloma tms. eteen, pitäisi löytää korvaaja. Ilmoitat sen julkisesti, saat kymmeniä hakemuksia, niistä pitäisi alkaa seuloa ja haastatella. Aikaa pitäisi varata päiväkausia. Ylimääräistä järjestelyä ja stressiä pikkuasiasta.

Vaihtoehto: katsot muutaman viime kuukauden aikana tulleet työhakemukset ja soitat niistä sopivimmille. Ensimmäinen sopiva haastatteluun, ja jos vaikuttaa hyvältä, saa paikan. Ongelma ratkaistu, kului tunti aikaa. Saatko parhaan mahdollisen? Et voi tietää, mutta et kyllä muillakaan hakutavoilla. 

Mä en kyllä usko, että se työnantaja olettaa hyvien hakijodien olevan vielä "muutaman kuukauden päästä" vapaina.

Vierailija
20/24 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken järjen mukaan...?

Mä en kyllä usko, että se työnantaja olettaa hyvien hakijodien olevan vielä "muutaman kuukauden päästä" vapaina.

Sinua en palkkaisi. Lukutaito puuttuu, ja ymmärryskin vaikuttaa vajavaiselta.

T. pikkufirman vetäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi